صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۱۷

صنعاء: حکام ریاض از تهران یاد بگیرند

«هشام شرف» وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن به اظهارات و اتهام‌پراکنی «نایف بن بندر السدیری» سفیر عربستان سعودی در اردن واکنش نشان داد.
سفیر عربستان سعودی در اردن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» که روز دوشنبه هفته جاری منتشر شد،  ضمن اتهام‌زنی به ایران مدعی شده بود که ریاض به تمام گروه‌های یمن کمک انسانی و امدادی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبأ)، وزیرخارجه یمن در واکنش به این اظهارات گفت که آنچه در مصاحبه سفیر عربستان سعودی آمد، تلاشی است ناموفق برای نشان این مسئله که ریاض همچنان قادر است برای اجرای سیاست‌ها و دستورات دولت آمریکا و کشورهای حامی آن در پیمان ناتو، نقش پلیس شبه جزیره عربی و خلیج فارس را بازی کند.

هشام شرف در ادامه گفت تنها موفقیتی که «ائتلاف نظامی بین‌المللی  به رهبری سعودی» علیه ملت یمن از شش سال پیش به دست آورده، استفاده از مدرن‌ترین زردخانه‌نظامی آمریکایی-غربی است از جمله تسلیحات ممنوعه آن هم برای کشتار زنان، کودکان، سالخوردگان یمنی، نابودسازی زیرساخت‌های این کشور و رقم زدن بزرگترین فاجعه انسان در عصر جدید.

شرف افزود، اینکه ریاض همچنان به استفاده از بهانه مبارزه با دامنه قدرت و «نفوذ ایران» در یمن ادامه می‌دهد، دیگر کسی را فریب نمی‌دهد.
وزیر خارجه یمن با اشاره به این مسئله که ائتلاف سعودی طی سالیان اخیر به محاصره مردم یمن ادامه داده، با اقدامات خود اقتصاد یمن را ویران کرده و سیاست به‌گرسنگی کشاندن مردم یمن را در پیش گرفته است، تأکید کرد که آنها تاکنون نتوانسته‌اند ادعای‌بی اساس خود درباره قاچاق تسلیحات از ایران به یمن را اثبات کنند.

هشام شرف با تأکید بر این مسئله که یمن هیچ گونه قیمومتی را از سوی طرفی بر نمی‌تابد، گفت که حکام ریاض بایستی به عنوان یک کشور از دخالت در امور داخلی یمن دست بکشند.
شرف همچنین گفت، ریاض و حکام آن با یاید حقیقت استقلال تصمیمات یمن را بفهمند و از ارائه حمایت نظامی، مالی و سیاسی به «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن دست بکشند.

وزیر خارجه یمن با بیان اینکه دولت مستعفی یمن، دولتی است که اعضای آن در هتل‌های ریاض و پایتخت دیگر کشورها در به حساب ریخته شدن خون بی‌گناهان در عیش و نوش به‌ سر می‌برند، اظهار داشت، از اینکه حکام ریاض همچنان از پافشاریشان بر امنیت و ثبات منطقه منطقه صحبت می‌کنند، این مسئله بسیار جای تعجب دارد.

هشام شرف ادامه داد «امنیت و ثبات منطقه به جای صحبت از خطر ایران برای کشورهای منطقه نیازمند صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، پذیرش کشورهای همسایه و جست‌و‌جوی راه‌های توسعه روابط دوجانبه با آنهاست. حکام ریاض بایستی از تهران بیاموزند؛ تهران، فراخوان خود برای برقراری امنیت و ثبات منطقه را با ارائه ابتکاری تحت عنوان "ابتکار صلح هرمز" به‌منظور پاسداری از امنیت و ثبات خلیج [فارس] را عملی کرد؛ ابتکاری که هدف از آن نهادینه کردن ثبات در منطقه خلیج [فارس]‌ است».

وی در پایان از ریاض خواست که این کشور از مانورهای سیاسی و تحرکات سفرای خود در وقت‌های اضافه بویژه همزمان با رسیدن احتمالی رئیس‌جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید دست بکشد و به سمت صلحع عادلانه گام بردارد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات