صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۴۰

ترامپيسم بدون ترامپ در آمریکا نهادینه شده است  

دونالد ترامپ در دوران رياست‌جمهوري خود بسيار بي‌كفايت عمل كرد و به سادگي شكست خورد. اما حاكم بعدي كاخ سفيد اين طور نخواهد بود.
جمهوري‌خواهان به استفاده از پايگاه راي ترامپ در انتخابات بعدي اميدوار شدند

دونالد ترامپ در دوران رياست‌جمهوري خود بسيار بي‌كفايت عمل كرد و به سادگي شكست خورد. اما حاكم بعدي كاخ سفيد اين طور نخواهد بود. حالا كه جو بايدن توانسته در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا پيروز شود، مي‌توانيم منتظر باشيم تحليلگران در بحث‌هاي خود به اين مساله بپردازند كه آيا بايد ترامپ را يك استثنا بدانيم يا اينكه او نمادي از گناهان و آسيب‌هاي امريكا بوده است. در اين بحث، يكي از استدلال‌هاي منطقي اين است كه رفتارهاي ترامپ عميقا ريشه در سنت‌هاي امريكايي داشت. 

اما در عين حال نبايد از اقدامات غيرعادي او  نيز چشم‌پوشي كنيم: توييت‌هاي اول صبح، علاقه به تركيب تجارت شخصي و امور دولتي، وسواس در خصوص رده‌بندي‌ها و آراي مردمي (در حدي كه بيشتر در شأن يك ستاره برنامه‌هاي تلويزيوني است تا يك رييس‌جمهور هر چند تنها كاري كه ترامپ در آن تبحر داشت، همين اجراي برنامه‌هاي تلويزيوني ريليتي بود). با اين حال در سطح بين‌المللي ترامپ يكي ديگر از چندين سياستمدار راست‌گرا و عوام‌فريبي است كه در اقصا‌ نقاط جهان به قدرت رسيده‌اند: نارندرا مودي در هند، جايير بولسونارو در برزيل، ويتكور اوربان در مجارستان، ولاديمير پوتين در روسيه، ياروسواف كاچينسكي در لهستان و رجب طيب اردوغان در تركيه. اين افراد در انتخابات پيروز مي‌شوند اما هنجارهاي دموكراتيك را لگدمال مي‌كنند: با جرم دانستن هر گونه عقيده مخالف، سركوب يا ارايه تصويري شيطاني از رسانه‌ها، آزار و اذيت مخالفان و استفاده از سازوكارهاي فراقانوني در موقعيت‌هاي مختلف (مخالفان پوتين هر وقت سانحه مرگباري اتفاق مي‌افتد، مي‌دانند كه يك جاي كار مي‌لنگد). 

اوربان با افتخار از اصطلاح ليبرال دموكراسي در توصيف عوام‌فريبي اين دسته از سياستمداران استفاده مي‌كند. ترامپ نيز از خيلي جهات - هم در ادبيات و هم در سياست - به آنها شباهت دارد.  او نيز مثل اين گروه از سياستمداران در تبليغات انتخاباتي خود به ‌شدت از نوع خاصي از جهاني‌سازي كه در عصر حاضر رواج يافته، انتقاد مي‌كند. اين نوع از جهاني‌سازي براي خيلي‌ها مفيد است اما ثروتمندان به ويژه در كشورهاي غني‌تر سود بيشتري مي‌برند و شمار زيادي از مردم جا مي‌مانند. ترامپ طرفدار نوعي عوام‌فريبي متكي بر ملي‌گرايي قومي است: حمايت از ساخت يك كشور مرفه براي افراد «شايسته»، نه براي ديگر افراد نالايق(مثل مهاجران و اقليت‌ها) كه ظاهرا اين رفاه را غصب مي‌كنند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات