صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 24آبان ماه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     یارکشی برای یک بازی باخته

برجام را می‌توان جدی‌ترین توافقنامه بین ایران و غرب با محوریت آمریکا در طول 40 سال انقلاب دانست که بعد از انتخابات آمریکا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و فعالین سیاسی در حال یارکشی در دوقطبی موافقین برجام و مخالفین آن هستند.

نکات تحلیلی: 1ـ وجه مشترک همه احزاب و جریانات سیاسی با گرایش اصلاح‌طلبی این است که راهکار حل مشکلات کشور گسترش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای مختلف است و تقابل با آمریکا که نتیجه‌ای جز محدودیت و تحریم فلج‌کننده نداشته است، بزرگ‌ترین مانع بر سر این مسیر است؛ لذا مذاکره با آمریکا را اولویت کشور پس از روی کار آمدن بایدن می‌دانند. این جریان از مذاکره با ترامپ نیز استقبال می‌کرد ولیکن چنین شرایطی برایشان به وجود نیامد. این جریان سیاسی به شدت از روی کار آمدن بایدن در آمریکا استقبال می‌کنند. گفته ظریف مبنی بر اینکه بایدن با ترامپ تفاوت دارد و یا اظهارات روحانی مبنی بر اینکه اجازه فرصت‌سوزی را نمی‌دهیم، تحت تأثیر این نگاه صورت گرفته است. 2ـ جریان اصولگرایی به ویژه افراد نزدیک به جبهه پایداری برجام را خسارت محض می‌دانند و هر گونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند. این جریان با ارزیابی برجام و اجرای تعهدات ایران توسط دولت فعلی و بدعهدی همه کشورهای 1+5 و از همه مهم‌تر خروج آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بیشتر بر ایران را دلیلی قطعی برای مخالفت محکم با برجام و حامیان آن می‌دانند.

نکته راهبردی: اصرار جریان اصلاح‌طلبی بر احیای برجام به این دلیل است که این جریان عملکرد بسیار ضعیفی در مدیریت کشور داشته است. در حالی که تحلیل‌گران سیاسی بخش عمده مشکلات کشور را محصول سوء مدیریت در داخل کشور می‌دانند، این جریان سعی می‌کند با برجسته کردن موضوع برجام و محور قرار دادن آن پوششی برای عملکرد خود ایجاد کند؛ بخش‌هایی از جریان اصولگرایی نیز بدون توجه به این موضوع با این تصور که مردم از مذاکره و برجام بی‌نتیجه خسته شده‌اند ترجیح می‌دهند که به این شیوه با جریان اصلاحات رقابت کنند. در حالی که، میدان اصلی رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی کشور باید مدیریت صحیح منابع داخلی و اصلاح ساختارهای اقتصادی در داخل کشور باشد؛ چرا که اگر سوء مدیریت‌ها در داخل کشور نبود، تحریم‌ها بی‌اثر و یا بسیار کم‌اثر بودند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                           چرا اف 35؟!

برتری در حوزه نظامی صرفا متکی به تجهیزات نیست. جمعیت، جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد و مسائل انگیزشی نیز در قدرت نظامی یک کشور تأثیرگذار هستند.

گزاره خبری: مایک پمپئو سه‌شنبه شب گذشته اعلام کرد دولت آمریکا با فروش تسلیحات نظامی مدرن از جمله جنگنده اف 35 و پهپاد MQ به امارات موافقت کرده است. به گفته وی هدف از فروش این تسلیحات نظامی به امارات، مهار تهدیدهای روزافزون ایران و دفاع در برابر آن است.

گزاره تحلیلی: 1ـ این موافقت از سوی آمریکا صرفاً برای خوش‌خدمتی و گذشتن از آرمان قدس و فلسطین توسط دولت امارات در توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. 2ـ این تجهیزات به هیچ عنوان نمی‌تواند موازنه قوا را به نفع امارات به هم بزند؛ چرا که اگر تسلیحات تعیین‌کننده بود، ائتلاف ظالمانه با محوریت امارات و عربستان علیه یمن کارساز می‌افتاد و امروز این محور شرارت با وجود کشتار چند ساله یمنی‌های مظلوم، فاقد راهبرد نمی‌شد و حوزه‌های نفوذ خود در این کشور را یکی پس از دیگری از دست نمی‌داد. 3ـ بنا به گفته پمپئو اگر این جنگنده‌ها قرار است برای مهار ایران به امارات واگذار شود، باید بداند نقطه مقابل آن توان پدافندی و راداری جمهوری اسلامی است که در اسقاط پهپاد پنهانکار و فوق پیشرفته گلوبال‌هوک آزمون خود را پس داد. 4ـ اطلاعاتی وجود دارد که جنگنده اف 35 دارای سیستم امنیتی است که به روزرسانی آن در کنار چرخه تأمین و پشتیبانی، صرفا در انحصار خود آمریکا باقی می‌ماند که قابلیت این جنگنده را برای امارات، از حیث عملیاتی و تهاجمی در آینده، دچار ابهام خواهد کرد.

جمع‌بندی: ایجاد شبح تهدید در منطقه شیوه آمریکائی‌ها برای دوشیدن حاکمان مرتجع عربی است. دولت امارات برای بلندپروازی‌های جاه‌طلبانه خود، با چالش‌های هویتی و ملی مواجه است که می‌خواهد خلأ آن را با خرید امنیت جبران کند. شیخ‌نشین‌های ابوظبی باید بدانند که در سطحی نیستند که جمهوری اسلامی آنان را هماورد خود بداند. جمهوی اسلامی ایران به لطف بهره‌گیری از دکترین دفاعی مردم پایه و منحصر به فرد خویش، اظهارات پمپئو را صرفاً در راستای دوشیدن شیخ‌نشین‌های منطقه و خدمت به صهیونیست‌ها قلمداد می‌کند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                                قاچاق مگس و سوسک حنایی

«محمدعلی طهماسبی» با بیان اینکه قاچاق آفتی است که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد، گفت: «رواج قاچاق و نبود برخورد جدی با آن موجب مشکلات اقتصادی بسیار از جمله بیکاری و آسیب دیدن تولید را در پی دارد». معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تجارب ایران در ورود آفات به کشور بواسطه قاچاق محصولات کشاورزی، اظهار داشت: «مگس مدیترانه‌ای، آفتی که چهارصد محصول را نابود می‌کند توسط قاچاق مرکبات وارد ایران شد و کردستان و یزد را آلوده کرد و تبدیل به چالشی بزرگ برای باغداران شد، همچنین مگس میوه زیتون هم توسط میوه‌های قاچاق و بواسطه رعایت نشدن مسائل قرنطینه‌ای وارد کشورمان شد. سوسک حنایی خرما هم که آفت خطرناکی است، چند سال پیش از طریق قاچاق به کشورمان آمد». وی تأکید کرد: «در ایران تنوع اقلیمی به صورت چند صد اقلیم خرد و بزرگ وجود دارد و امکان کشت تمام محصولات کشاورزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری وجود دارد. مشکل اینجاست که وقتی میوه قاچاق توقیف می‌شود، می‌گویند چرا از بین برود، به جای امحاء شدن وارد بازار می‌شود؛ این در حالی است که از لحاظ بهداشتی باید حتماً این دست محصولات قاچاق از این بروند. طهماسبی افزود: «پولی بابت کالای قاچاق ندادیم که دل‌مان برایش بسوزد و بگوییم با امحای آن سرمایه ملی از دست می‌رود. در واقع اگر به قاچاق رحم کنیم، منافع ملی را آتش زده‌ایم».

▼ اخبار

نظریه پرداز پنهان درپشت دولت پنهان

«محمدرضا خبّاز»، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اسم بردن از چیزی به نام «دولت پنهان» نوشته است: «دولت پنهان سعی دارد تا با کمک برخی نهادها، شرایط را بر دولت سخت کند تا آقای روحانی خودش استعفا دهد! اما معلوم می‌شود که روحانی را نشناخته‌اند». در کنار خبّاز، سعید حجاریان نیز به تازگی از راهبردهایی طراحی شده در جریان راست خبر داد که قصد خلع رئیس‌جمهور روحانی از قدرت و به استعفا کشاندن او را دارند. این در حالی است که بحث «استعفای روحانی» نخستین بار ۳ سال قبل توسط شخص سعید حجاریان مطرح شد. به نظر می‌رسد تأکید بر مسئله استعفای روحانی با توجه به جدی شدن پروژه عبور از رئیس‌جمهور برای جریان چپ مطرح شده است.

گندم‌نمای جوفروش

«جواد امام»، عضو شورای‌ عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان گفت: «فراکسیون امید با رأی مردم به برند اصلاح‌طلبی، با بیش از ۱۰۰ نماینده در مجلس دهم تشکیل شد، سپس برخی از آنها تغییر فراکسیون دادند و «گندم نمای جو فروش» شدند؛ چون با رأی اصلاح‌طلبی به مجلس رفتند و خلاف آن عمل کردند. فراکسیون امید در مجلس دهم در اقلیت بود. برخی اعضای آن در همان روزهای اول تغییر فراکسیون دادند و به مستقلین و اصولگرایان پیوستند». وی سیستم حزبی کشور را دچار اشکال دانست و افزود: «در کشور ما حزب جایگاهی ندارد. به همین دلیل امروز شاهد حضور دست‌کم ۱۲۰ حزب در کشور هستیم. حزب می‌تواند برنامه، تولید و تدوین کند و کادرسازی انجام دهد. حزب باید با حضور در انتخابات، برنامه خود را به رأی بگذارد. این در حالی است که نظام انتخاباتی ما برای احزاب جایگاهی تعریف نکرده است».

چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟

«حجت‌الله عبدالملکی» استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود. بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارزهایی را که پیش از این با قیمت‌های پایینی خریداری کرده بودند را به دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند. صادرکنندگانی که بدهی ارزی داشتند، از موقعیت موقتی کاهش نرخ ارز  استفاده کردند تا بخشی از بدهی ارزی خود را به بانک مرکزی برگردانند. برخی تحلیل‌گران معتقدند دولت برای اینکه کشور و مردم را متمایل به مذاکره مجدد کند، در روزهای اخیر ارز را به صورت تصنعی کاهش داد، اما بعد این موضوع را ادامه نداد. این موارد هر کدام به نوبه خود موجب افزایش دوباره نرخ ارز شد.

واکنش امام(ره) به اصابت موشک در اطراف جماران

روزنامه کیهان به نقل از مرحوم سیداحمد خمینی نوشت: «یک روز بعد از ظهر، حدود هفت تا هشت موشک به اطراف جماران اصابت کرد.‏‎ ‎‏خدمت امام رفتم و عرض کردم: اگر یک مرتبه یکی از موشک‌های ما به کاخ صدام بخورد‏‎ ‎‏و صدام طوری بشود ما چقدر خوشحال می‌شدیم، اگر موشکی به نزدیکی‌های اینجا‌ـ جماران‌ـ بخورد و سقف اینجا پایین بیاید و شما یک طوری بشوید چه؟ امام در پاسخ‏‎ ‎‏گفتند: والله قسم، من بین خودم و آن سپاهی که در سه‌راه بیت است، هیچ امتیاز و فرقی‏‎ ‎‏قائل نیستم. والله قسم، اگر من کشته شوم یا او کشته شود برای من فرقی نمی‌کند. من‏‎ گفتم: ما که می‌دانیم شما این گونه هستید، اما برای مردم فرق می‌کند. امام فرمودند: ‎‏مردم باید بدانند اگر من در یک جایی بروم که بمب، پاسداران اطراف منزل مرا بکشد و‏‎ ‎‏مرا نکشد، من دیگر به درد رهبری این مردم نخواهم خورد. من زمانی می‌توانم به مردم‏‎ ‎‏خدمت کنم که زندگی‌ام مثل زندگی مردم باشد. گفتم: پس تا کی می‌خواهید اینجا بنشینید؟ به پیشانی مبارک‌شان ‌اشاره‏‎ ‎‏کردند و فرمودند: تا زمانی که (ترکش) موشک به اینجا بخورد.»

 

▼ اخبار کوتاه

صبح بخیر آقای اوباما! چطوری بی‌بی‌سی؟/ باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات این کشور، گفته که ادعاهای تقلب در انتخابات، دموکراسی را تضعیف می‌کند؛ بی‌بی‌سی فارسی هم با همین تیتر موضع او را پوشش داده است. این در حالی است که در انتخابات سال 1388 ایران، اوباما و بی‌بی‌سی جزو حامیان اصلی ادعای تقلب بودند و بالاتر از آن ضمن فراخوان مستمر مردم برای اعتراضات خیابانی، تمام امکانات خود را برای حمایت از این ادعا به کار بردند. کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این ایام روزگار وحشتناک و مخمصه‌آمیزی برای بی‌بی‌سی و آمریکا و غربگرایان است؛ نمی‌دانند در مواجهه با انتخابات آمریکا، با سابقه خود در انتخابات ۸۸ ایران چه کنند!

شهادت ۳ مرزبان در درگیری با تروریست‌ها/ عناصر مسلح ضدانقلاب در حوزه گروهان مرزی «تکور» در استان آذربایجان‌ غربی، دیروز با تعدادی از عوامل مرزبانی به صورت مسلحانه درگیر شدند. با حضور عوامل کمکی و با مقاومت کم‌نظیر نیروهای مرزبانی، ضمن دفع حمله تروریست‌ها، از نفوذ آنان به خاک کشور جلوگیری به عمل آمد. در این درگیری ۳ نفر از نیروهای مرزبانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و ۲ نفر مجروح شدند. با توجه به تبادل آتش پرحجم نیروهای خودی، شواهد حاکی از وارد شدن تلفات سنگین و مهلک به عناصر مسلح ضد انقلاب است.

دستاوردهای مذاکره برای کشور/ «جواد کریمی قدوسی»، نماینده مجلس درباره مذاکره و دستاوردهای آن در کشور نوشت: «بارها تأکید کردند اگر مذاکره نشود جنگ می‌شود. مذاکره کردند و عملیات های تروریستی افزایش یافت و به مجلس، مرقد امام(ره)، رژه اهواز و نطنز حمله شد و اسرار امنیتی ما توسط نفوذی‌ها و هیئت‌های اقتصادی ربوده شد و بارها تکرار کردند که ما سایه شوم جنگ را دور کردیم».

چین و گروه ۷۷ خواستار رفع تحریم‌ها علیه ایران شدند/ وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین در پایان چهل‌و‌چهارمین نشست سالانه و در بیانیه پایانی خود خواستار لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران شدند. گروه ۷۷ بزرگترین سازمان بین دولتی کشورهای در حال توسعه در سازمان ملل است.

◄ احکام سیاسی (سؤال 78): جهاد ابتدایی در زمان غیبت امام معصوم(علیه‌السلام) چه حکمی دارد؟ پاسخ: بعيد نيست که حکم به جهاد ابتدايى توسط فقيه جامع‌الشرايطى که متصدّى ولايت امر مسلمين است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جايز باشد، بلکه اين نظر اقوى است. (اجوبه الاستفتائات، س 1048)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات