صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۷۹

اخبار ویژه 26 آبان ماه

روزنامه کیهان **

گزارش خبر آن‌لاین از حیات نباتی اصلاح‌طلبان

یک خبرگزاری دولتی می‌گوید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در وضعیت نباتی به سر می‌برد.

خبر آن‌لاین نوشت: اصلاح‌طلبان، منحنی تاثیرگذاری‌شان در انتخابات سیر نزولی را پیش گرفته و از همان دی‌ماه 96 که اعتراضات شروع شد فهمیدند که دیگر نمی‌توانند انتظار داشته باشند تا با یک «تَکرار» موج عظیمی به پا خیزد و پای صندوق‌های رای بیاید تا قدرت، سهم اصلاح‌طلبان شود، مانند اتفاقی که سال 92 افتاد و بعد از آن در اسفند 94 تکرار شد و حتی در سال 96 فرصت دوباره‌ای در اختیارشان قرار گرفت.

بعد از انتخابات اسفند 98، ناامیدی اصلاح‌طلبان برای حضور در میدان رقابت انتخاباتی بیشتر شد حالا از یک سو بدنه اجتماعی جناح  چپ از آنها فاصله گرفته بود و از سوی دیگر شورای عالی سیاستگذاری که در جریان  انتخابات 94 توانسته بود موفقیت خوبی به دست بیاورد به خاطر نوع عملکردش در انتخابات شوراهای سال 96 آماج انتقادات قرار گرفته بود و این انتقادات هر روز بیشتر می‌شد. آنها در نهایت در اسفند 98 در جریان کارزار یازدهمین انتخابات مجلس شکستی تمام عیار را تجربه کردند.

حال تقریبا 9 ماه از آن روز می‌گذرد و تا انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به 7 ماه دیگر زمان دارند اما همچنان سایه دو دلی درباره انتخابات ریاست جمهوری بر سرشان سنگینی می‌کند.

«تاریخ انقضایشان گذشته»؛ این صحبتی بود که بسیاری از منتقدان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آن را به زبان می‌آوردند با این وجود فعالیت این شورا تحت سکان‌داری محمدرضا عارف ادامه پیدا کرد اما حالا مدت‌هاست که حیات نباتی شورای عالی سیاستگذاری شروع شده، از همان زمان که در اوج برو و بیای سیاسی برای برگزاری انتخابات مجلس، سردی مشارکت  به جان جریان چپ هم افتاد و نهادی که قرار بود نقش مغز متفکر برای بزنگاه‌های انتخاباتی را بازی کند مستاصل ماند.

البته به کما رفتن این شورا نه فقط به دلیل لیست ندادن آنها در انتخابات و دست رد احزاب به این تصمیم بود بلکه دومینوی استعفاها موجب شد تا دیگر شورای عالی از آن ارج و قرب اولیه خارج شود وحتی اعضای اصلی هم طاقت ماندن در این جمع را نداشته باشند.

استعفای موسوی لاری نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری و کسی که در خط مقدم برای تشکیل چنین شورایی قرار داشت اولین ضربه مهلک به پیکر این ساز و کار بود و از آنجا که ستون‌هایش از استحکام قابل قبولی برخوردار نبود این خلا به وضوح خود را نشان داد اما این پایان ماجرا نبود؛ حرف و حدیث‌ها درباره اختلافات در درون اردوگاه‌ چپ شدت وحدت بیشتری گرفت تا اینکه بعد از دو ماه خبر استعفای محمدرضا عارف رئیس این شورا بر خروجی رسانه‌ها قرار گرفت؛ حالا دیگر شورای عالی سیاستگذاری تنها با انتقادات ریز و درشت دیگر احزاب سیاسی چپ مواجه نیست و عملا از رسمیت افتاده است.

از آنجا دیگر امیدی به شورای عالی سیاستگذاری وجود ندارد ریش‌ سفیدان اصلاح‌طلب یا همان مجمع روحانیون مبارز دست به کار شدند تا از این مدت زمان باقی مانده استفاده کنند و سر و سامانی به فعالیت‌های انتخاباتی بدهند.

شرق: حذف سهمیه‌بندی بنزین و گرانی ناگهانی، هر دو اشتباه بود

یک روزنامه اصلاح‌طلب در سالگرد بی‌تدبیری بنزینی دولت (24 آبان ماه) این اقدام ناگهانی  دولت را به کوتاهی در این حوزه و تصمیمات غلط پیاپی متهم کرد.

شرق از قول یک کارشناس انرژی نوشت: خبر گرانی ناگهانی بنزین، جامعه را به التهاب کشید و به دروغی از جانب دولت تعبیر شد زیرا حتی سخنگوی دولت، چنین تصمیمی را به هفته بعد موکول کرده بود.

«بارها تاکید شد که دولت در تک‌نرخی کردن بنزین و حذف سهمیه‌بندی در خرداد 94 اشتباه بزرگی کرد و حداقل در چهار مقطع براساس توصیه‌های کارشناسی عنوان شد که در بودجه‌های سال‌‌های 96 تا 98، بنزین را دوباره سهمیه‌بندی کرده و احیا کنید اما دولت به شدت مخالفت کرد و حتی برای بودجه سال 97 وقتی پیشنهاد افزایش 50 درصدی نرخ بنزین را داد و مجددا این موضوع مطرح شد که بنزین دونرخی شود اما دولت کاملا مخالفت کرد و فرصت‌های بزرگی را از دست داد و با این اقدام خود، کمک بزرگی به افزایش قاچاق و مصرف بنزین کرده و همچنین لطمه بزرگی را به توسعه صنعت CNG وارد آورد.»

پیش‌تر در پاییز سال 97 پیشنهاد شده بود که صرفا برای جلوگیری از قاچاق بنزین، کارت سوخت را فقط احیا کنیم و این آمادگی وجود داشت که سهمیه‌بندی بنزین از اول دی 97 اجرایی شود اما این موضوع موکول به 20 مرداد 98 شد. با این اقدام انتظار می‌رفت حداقل جلوی قاچاق 10 میلیون لیتر در روز را بگیریم که اجرایی شدن آن هم به تاخیر افتاد.

«توصیه کارشناسی آن بود که با همان نرخ بنزین هزار تومانی، فقط کارت سوخت را الزامی کنیم، زیرا بارها و بارها اعلام شد که هرچند چهار سال قیمت بنزین را تغییر نداده بودند اما اکنون بازار و جامعه، تحمل افزایش 10 درصدی در نرخ بنزین را هم ندارند. نقش کارت سوخت در دوره هشت ساله 76 تا 84، در قاچاق سوخت بسیار موثر بوده که با وجود افزایش تولید خودرو، فروش داخلی بنزین پس از هشت سال از 64 میلیون لیتر به 72 میلیون لیتر رسید، در حالی‌که حذف کارت سوخت در خرداد 94، سبب شد تا فروش روزانه بنزین از 72 میلیون لیتر در روز در مدت سه سال به 91 میلیون لیتر در روز برسد.»

شرق می‌افزاید: تا قبل از سال 94 تقریبا قاچاق به صفر نزدیک شده بود. حذف کارت سوخت منجر به افزایش قاچاق شد. بنابراین وقتی فروش بنزین در نیمه اول سال 98، حدود 100 میلیون لیتر در روز بوده، بخشی از آن یعنی حداقل 10 میلیون لیتر آن روزانه قاچاق می‌شده است.»

فرصت، تدبیر درون‌زا بود نه اعتماد به دشمن عهدشکن

عملکرد دولت برخلاف اظهارات رئيس‌جمهور در رد فرصت‌سوزی است.

وب‌سایت الف با نقد سخنان اخیر رئيس‌جمهور درباره فرصت انگاشتن مذاکره با دولت آمریکا نوشت: هسته اصلی نقدهایی که به برجام وارد می‌شد همان ناکامی دولت در تحقق وعده رفع تحریم‌ها بود. آنچه به گفته کارشناسان از همان زمان اوباما و پیش از روی کار آمدن ترامپ نیز قابل مشاهده بود به اذعان برخی از مسئولان خود دولت نشانه‌ای از برآورده شدن خواست ایران نداشت و ایران به ازای امتیازاتی که بعضا داوطلبانه هم داده بود نصیب چندانی نبرد.

این حقیقت تلخ و عبرت‌آموزی است که هیچ‌کدام از توجیهات دولت یا طرفداران آن به هیچ وجه قادر به تغییر آن نیست. بنابراین فرصتی اگر از دست رفته باشد اولا مربوط به خسارات ناشی از تضعیف عوامل بازدارنده‌ای است که در پیشرفت‌های هسته‌ای کشور به آن رسیده بودیم و ثانیا به سال‌هایی مربوط می‌شود که علی‌رغم به وجود آمدن زمینه‌های عینی و ذهنی برای قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت و از خود گذشتگی مردمی که تمامی دشواری این سال‌های تحریم بر دوش آنان بود، از کف رفت!

عمده تصمیمات اقتصادی دولت در این سال‌‌های سخت تحریمی پس از برجام نه تنها هیچ تناسبی با این هدف مهم یعنی قطع وابستگی اقتصادی به نفت نداشت بلکه در اداره امورات جاری کشور نیز بهره اندکی از تدبیر داشت: از ماجرای تغییر قیمت بنزین گرفته تا نوع برخورد دولت با بحران کرونا و از همه مهم‌تر بی‌برنامگی در تامین و توزیع هدفمند کالاهای اساسی مورد نیاز مردم.

دولت در این فقره آخر علی‌رغم تاکید بر شرایط جنگی کشور، به دلیل وفاداری به باورهای ایدئولوژیک اقتصادی خود، حاضر به تهیه و توزیع کالابرگ نشد و جدا از هدررفت میلیون‌ها دلار در ماجرای ارزپاشی - با توجیه ارزان‌تر وارد شدن کالاهای اساسی - در عمل موجبات دشواری بیشتر اقشار متوسط و ضعیف را فراهم آورد.

آقای روحانی خواسته‌اند که منافع ملی را فدای انتخابات نکنند. اما گویا فراموش کرده‌اند که آنچه همگان در جریان رقابت‌های انتخاباتی(که منجر به حضور ایشان در قوه مجریه و سپس ادامه ریاست‌جمهوری‌شان شد) شاهدش بودند ایجاد دوقطبی موافق مذاکره و مخالف آن و بهره‌مندی از این دوقطبی کاذب در صندوق‌های رای بود. حال آنکه نکته اصلی در نقد برجام نه مخالفت با اصل مذاکره، بلکه نداشتن تضمین‌های لازم از طرف مقابل به ازای اعطای امتیازها بود.

متاسفانه پروپاگاندای رسانه‌ای طرفدار دولت چشم‌ها و گوش‌ها را در آن دوران چنان پر کرده بود که کمتر کسی به این نکته ساده عقلانی توجه می‌کرد.

دموکرات‌های آمریکا چون کبوترند، آرامش می‌دهند(!)

استاندار سابق سمنان می‌گوید: به حکم عقل باید با بایدن و دموکرات‌های آمریکا مذاکره کنیم؛ چون آنها کبوترند و آرامش دارند.

محمدرضا خباز در سرمقاله روزنامه آرمان می‌نویسد: «عقلا بين بد و بدتر، بايد بد را انتخاب کنيم و اگر بين دو چيز قرار گرفتيم که يکي بد بود و ديگري بدتر، طبيعتا عقل حکم مي‌کند که از بد استفاده کنيم و بدتر را رها کنيم. همان‌طور که در متون ديني، دفع افسد به فاسد به معناي رها کردن ناجورتر و پيوستن به ناجور سفارش شده و امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «لَيسَ العاقِلُ مَن يَعرِفُ ‌الخَيرَ مِنَ‌ الشَّرِّ وَلکِنَّ العاقِلُ مَن يَعرِفُ خَيرَ الشَّرَّينِ». عاقل آن نيست که خوب را از بد تشخيص دهد که تشخيص خوب از بد کار آساني است. ما دل به آمريکا نبسته‌ايم ولي از شکست شرورترين آدم‌ها، قاتل سردار سليماني و کسي که در دوران کرونا، دارو را از مردم ما دريغ کرد، خشنوديم. دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات به دو پرنده بازها و کبوترها تشبيه شده‌اند و کبوتر‌ها از آرامش بيشتري در ظاهر برخوردارند کما اينکه حدود دو سال مذاکره کرديم و وقتي برجام در کشور حاکم بود، ملت از فوايد آن استفاده کرد. تورم 40 درصدي به 10 درصد رسيد، رشد اقتصادي و تراز تجاري مثبت شد. نفت را به اندازه سهميه اوپک مي‌فروختيم و صرف کشور مي‌کرديم و در نهايت يک نوع آرامش نسبي حاکم بود. ترامپ که زير ميز برجام زد و دنيا را به تهديد به تحريم کرد، شرايط سخت حاکم شد.

چون در گذشته با حزب دموکرات و 1+5 مذاکره داشتيم، الان هم راه مذاکره با توجه به قول‌هاي جو بايدن و به شرط بازگشت آمريکا به برجام باز مي‌شود... مذاکره با آمريکا برگ نجات ما نيست، چراکه اقتصاد ما از درون مشکل دارد و بايد يک جراحي اقتصادي دروني انجام دهيم ولي فشار ترامپ مشکل را مضاعف و گرفتاري مردم را دو برابر بلکه چند برابر مي‌کرد. وگرنه في‌نفسه اقتصاد ما بيمار است و بايد معالجه شود.

در صورتي که برجام حاکم شود، ورود سرمايه هر غيرايراني اعم از اروپايي يا آمريکايي بلامانع باشد چراکه ورود هر سرمايه‌اي به کشور، موجب آرامش و امنيت بيشتر مي‌شود».

وی می‌افزاید: عجله بایدن برای مذاکره، چون به آمریکایی‌ها قول داده، از ما بیشتر است. بنا به فرمايش رهبري با دولت ترامپ به‌دليل بدعهدي مذاکره نمي‌کنيم، بنابراين دولت روحاني بايد راه را براي خودش و دولت بعدي باز کند.

این نوشته، از جهات مختلف به دور از واقعیت و عقلانیت است. نخست اینکه انسان که تشخیص خوب و بد یا بد و بدتر، عبرت‌ها و تجربه‌ها را از یاد نمی‌برد. چنان که امیر مومنان(ع) به ابوموسی اشعری که مسئولیت مذاکره را با فشار خوارج برعهده گرفته بود، فرمود «همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه‌ای که به او داده شده، محروم بماند. انّ الشقی من حرم نفع ما اوتی من العقل و التجربه».

ثانیا ما قطعا از این شکست قاتل سردار سلیمانی خوشحال می‌شویم و قاتلان آن شهید والامقام را بدون انتقام رها نمی‌کنیم؛ اما ضمنا از یاد نمی‌بریم شهید سلیمانی و همرزمانش جان خود را وقف مبارزه در جنگ خطرناکی کردند که دولت دموکرات اوباما (با معاونت بایدن) طراحی کرد و سرطان داعش و تروریسم را تا پشت مرزهای ایران پیش آورد. از این جهت کبوتر توصیف کردن حامیان تروریسم و جنگ نیابتی، تحریم‌های فلج‌کننده، عاملان خرابکاری سایبری در مراکز هسته‌ای و ترور دانشمندان و... عجیب به نظر می‌رسد!

ثالثا گره زدن سیاست مهار تورم به مذاکره با دشمن و اخم و لبخند او بود که موجب شد تورم در دولت روحانی تا 53 درصد - بنابر اعلام دولت - افزایش یابد و حال آنکه بسیاری از متغیرهای مربوط به کاهش یا افزایش تورم، به کارکرد یا بد کار کردن مدیران دولتی برمی‌گردد. از سوی دیگر به اذعان حتی کارشناسان اصلاح‌طلب، تک‌رقمی شدن تورم در دوره‌ای کوتاه، در اثر تحمیل رکود شدید به اقتصاد بود که با تبعات تلخ بعدی نظیر تشدید بیکاری و تعطیلی کارخانجات و کاهش ارزش پول ملی و سپس تورم چند برابری همراه شد.

رابعا مذاکره با دموکرات‌ها به کلاه گشاد برجام ختم شده و این موضوع نه تنها سندی برای ضرورت مذاکره بلکه دلیلی برای خسارت‌بار بودن مذاکره است؛ ضمن اینکه دموکرات‌ها و بایدن هرگز نگفته‌اند به تعهدات برجامی آمریکا(لغو تحریم‌ها) برمی‌گردند، بلکه مرادشان ظاهرسازی و بازگشت اسمی برای معطل کردن ایران در کنار تله‌گذاری برای مذاکره(امتیازگیری) جدید است و بس.

خامسا اگر اقتصاد از درون مشکل دارد که همین هم هست، عین بی‌عقلی است که چاره و کلید آن در کاخ سفید جست‌وجو شود.

سادسا اینکه بایدن هیچ قولی به آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام نداده، چرا که اصلا مسئله مردم یا سیاستمداران آمریکایی، بازگشت به برجام(به مفهوم لغو تحریم‌ها) نیست، بلکه مخالف لغو تحریم‌ها هستند. به این معنا، بایدن از اهرم فشاری که دولت ترامپ ایجاد کرده، نه تنها ناراحت نیست، بلکه راضی هم هست.

و سرانجام اینکه، ادعای انحصار ممنوعیت مذاکره به دولت ترامپ، تحریف بیانات صریح، مکرر و مستدل رهبر معظم انقلاب درباره ممنوعیت مطلق مذاکره با دولت عهدشکن آمریکاست؛ این عهدشکنی از دولت اوباما شروع شد؛ ضمن اینکه برجام هم قابلیت مذاکره مجدد ندارد.

خلق بی‌ضابطه پول توسط بانک‌ها به نقدینگی و تورم دامن می‌زند

ترمز تورم با کنترل نقدینگی و مدیریت دخل و خرج بانک‌ها کشیده می‌شود.

به گزارش روزنامه قدس، باید طبق قانون روشن شود که هر بانکی چه مقدار قدرت اعطای تسهیلات دارد و بر مبنای اعتبارسنجی درست تسهیلات را به مصرف واقعی برساند تا بعدا بتواند وصول مطالبات کند. حال پرسش اینجاست وجود دارایی‌های مشکوک‌الوصول از چه طریقی موجب افزایش تورم می‌شود؟ بدیهی است وقتی دارایی‌های نقد شونده یک بانک کفاف بدهی‌های ایجاد شده را ندهد بانک مجبور است در بازارهای شبانه بین بانکی بدهی خود را با نرخ سود بالایی از بازار بین بانکی تهیه کند و اگر موفق به جبران بدهی خود از این راه نشود، دست به دامان بانک مرکزی شده و اضافه برداشت می‌کند. افزایش اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی موجب می‌شود که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش یابد و در نتیجه از این طریق رشد پایه پولی و به تبع آن نقدینگی افزایش یابد.

همین مسئله مورد توجه مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 98 بوده و در گزارشی از این مرکز آمده است: خلق پول بانک‌ها در شرایطی که وصول مطالبات با چالش‌های جدی مواجه است موجب انبساط بیشتر ترازنامه‌های بانک‌ها می‌شود؛ بنابراین یکی از اقدام‌های ممکن برای کنترل خلق نقدینگی جدید،‌اعمال محدودیت‌های مقداری بر افزایش اندازه ترازنامه‌ بانک‌ها به ویژه بانک‌های مشکل‌دار است.

کارشناسان اقتصادی اصل کنترل ترازنامه‌های بانکی را نفی نمی‌کنند، اما برخی ابهام‌ها در این زمینه وجود دارد. برای مثال کامران ندری، در گفت‌وگویی، با بیان اینکه در مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مشخص نیست چه اختیارات جدیدی به بانک مرکزی تفویض شده که تا به امروز در اختیار آن نبوده است، اظهار کرد: بانک مرکزی بر اساس مقررات گذشته امکان کنترل ترازنامه بانک‌ها را داشته است، اما در گذشته در بسیاری از این زمینه‌ها موفق عمل نکرده و نتوانسته بانک‌ها را ملزم به رعایت مقررات مربوط کند، نمونه آن همان بحث بانک سرمایه است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رایزنی سفرای ایران و انگلیس در عراق

ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق و «استفان هیکی» سفیر مقیم انگلیس در این کشور، دیروز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۹ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مهر، در این دیدار اهم تحولات سیاسی عراق و منطقه مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و بر اهمیت همکاری با دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید شد. سفیر کشورمان با برشمردن ضرورت بازگشت ایالات متحده به توافق برجام، آن را گامی ضروری در مسیر تعهدات این کشور دانست. سفیر انگلیس نیز خواهان عمل به تعهدات مندرج در سند برجام از سوی همه طرف‌های توافق شد. بر اساس این گزارش، ایرج مسجدی روز گذشته ملاقات جداگانه‌ای نیز با سفیر نروژ در عراق در محل سفارت ایران داشت.

***

ایران با وجود تحریم‌ها ابرقدرت پهپادی شد

پایگاه خبری اوراسیا‌ تایمز در گزارشی اعلام کرد ایران با وجود تحریم‌های شدید آمریکایی موفق شده است از طریق دانش بومی و مهندسی معکوس به یک ابرقدرت در زمینه ساخت پهپاد تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، اوراسیا تایمز نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان تصمیم به خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌ها همواره مانعی برای حرکت ایران به سمت توسعه بوده است. با این حال از آنجا که می‌گویند «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، ایران در حالی که شاهد محدودیت‌هایی در زمینه واردات و صادرات تجهیزات دفاعی بوده اما این توانایی را در درون کشور پیدا کرده است که ظرفیت‌های دفاعی را بویژه در زمینه فناوری پهپادی ارتقا دهد.

این سایت خبری- تحلیلی آسیایی افزود: ایران بتازگی جدیدترین نمونه پهپاد مهاجر-۶ را رونمایی کرده است. پهپاد کیان هم سال گذشته طی مراسم رسمی در تهران رونمایی شد و مقامات دفاعی گفته‌اند که این پهپاد می‌تواند بیش از ۶۰۰ مایل و تا ارتفاع ۱۵ هزار فوت پرواز کند. بر اساس این گزارش، ایران پیش از این نیز تعدادی از پهپادها را به نمایش گذشته بود، از جمله پهپاد «مبین» که می‌تواند تا ارتفاع ۴۵ هزار فوت به مدت ۴۵ دقیقه پرواز کند. مقامات ایران می‌گویند این پهپادها و دیگر نمونه‌های مشابه نقش مهمی در دفاع از مرزها در برابر تهدیدات دارند. به گفته «ست جی. فرانتسمان» مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه برای گزارش و تحلیل، ایران اکنون به یک ابرقدرت در زمینه ساخت پهپاد تبدیل شده است. وی گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که ایران با توجه به توسعه شاخه پهپادی در سال‌های اخیر به یک ابرقدرت پهپادی تبدیل شده است.

***

مشاجره کلامی نمایندگان ایران و عربستان در نشست گروه ۷۷ و چین

روزنامه رای الیوم به مشاجره کلامی نمایندگان ایران و عربستان بر سر مساله توافق هسته‌ای در نشست اخیر گروه ۷۷ و چین و پاسخ کوبنده نماینده ایران پرداخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از رای الیوم، نشست گروه ۷۷ و چین که در مقر سازمان ملل شنبه‌شب برگزار شد شاهد مشاجره کلامی میان نمایندگان عربستان و ایران بود.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل به درج موضوع توافق هسته‌ای ایران در بیانیه پایانی گروه ۷۷ و چین اعتراض کرد و گفت: این موضوع بدون اینکه موضوعیت داشته باشد، چند سالی است در بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه ۷۷ و چین گنجانده می‌شود. این توافق شکست خورده است. علی حاجی‌لاری، رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به اظهارات نماینده سعودی گفت: من از کلام نماینده سعودی که مدعی است بند مربوط به توافق هسته‌ای با فشار ایران در بیانیه گنجانده شده است تعجب می‌کنم. حاجی‌لاری خطاب به المعلمی گفت: آیا تو معتقد هستی که ۱۴۰ وزیر خارجه در درج این موضوع در بیانیه اشتباه کرده‌اند و تنها عربستان این اشتباه را فهمید؟ وی تاکید کرد: عربستان حقایق موجود را مشخص نمی‌کند و تجربه ثابت کرده است که این کشور تعریف دیگری از حقیقت دارد.

***

جزئیات نشست نمایندگان با عراقچی درباره انتخابات آمریکا و تحولات قره‌باغ

محمد باقری، رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه این فراکسیون با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، جابری انصاری معاون حقوقی، کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه و مدیران کل امور مجلس و دیپلماسی پارلمانی، آخرین تحولات قره‌باغ و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

باقری در همین راستا ادامه داد: مسؤولان وزارت امور خارجه در این جلسه عنوان کردند که ما نباید از آمدن بایدن ذوق‌زده باشیم اما اگر فرصتی پیش آمد از آن استفاده می‌کنیم و نباید فرصت‌سوزی شود؛ باید منتظر بمانیم و در صورت ایجاد شدن شرایط از آن استفاده کنیم.

به گزارش تسنیم، وی با اشاره به بخش دیگری از این جلسه، بیان داشت: در موضوع قره‌باغ ضمن پرداختن به سوابق تاریخی آن، گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و همچنین جزئیات طرح صلح جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون برقراری آتش‌بس و صلح جاری از سوی روسیه، در قالب کلیات آن در حال انجام است، ارائه شد.

نماینده بناب در مجلس اظهار کرد: در این جلسه همچنین نگرانی‌های نمایندگان در حوزه‌های امنیتی مرتبط با اتفاقات قره‌باغ و لزوم حفظ دقیق و کامل خطوط مرزی مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*********************************

روزنامه خراسان**

ارتقای وب سایت، ارزشمندتر از شفافیت حقوق مدیران دولتی!

در حالی که یک مسئول مهم دولتی در روزهای اخیر، دستورالعملی را برای ارزیابی عملکرد سال 1399 وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات دولتی ابلاغ کرده، چک لیست تعیین شده برای ارزیابی دستگاه ها نشان می دهد موضوعاتی چون استانداردسازی تارنما (وب سایت) نهادهای دولتی، 2 برابر موضوع مهم "ثبت اطلاعات ماهانه حقوق و مزایای مقامات، روسا و مدیران" در سامانه حقوق و مزایا و 3 برابر ارزشیابی عملکرد کارمندان، امتیاز مثبت برای مدیران و کارمندان به همراه دارد.

بدعهدی برخی برندهای ایرانی برای عرضه سریع کالاهای اساسی

گزارش یک نهاد مسئول اقتصادی نشان می دهد، در حالی که شرایط برای تولید و عرضه برخی اقلامی که در هفته های گذشته دچار کمبود شده بودند، فراهم شده بود و تعدادی از برندهای مشهور نیز قول همکاری و تامین سهمیه لازم فروشگاه ها را به مسئولان اجرایی داده بودند، اما وعده برندهای مذکور در دقیقه 90 عملی نشده و  با دستور فوری، برخی تولیدکنندگان دیگر جایگزین شرکت های اولیه برای تامین نیاز شهرهای مختلف شدند.

*********************************

روزنامه ایران **

بازداشت اعضای یک تور گردشگری در قم

معاون دادستان قم با اشاره به بازداشت اعضای یک تور گردشگری با اعمال مجرمانه متعدد در این استان گفت: برخورد قانونی و قاطع در انتظار تورهای ناهنجار و غیرمجازی خواهد بود که از مبدأ قم یا عبور از مسیر قم قصد عزیمت به شهرهای مجاور را داشته باشند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ابوالفضل تحریری با اشاره به اجرای طرح‌های هدفمند درخصوص شناسایی و برخورد با ریشه‌های ترویج ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی در جامعه اظهار داشت: طرح ساماندهی تورهای گردشگری در دستور کار کارشناسان قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم قرار دارد.وی بیان داشت: در همین راستا طی رصد و پایش مستمر انجام شده از سوی کارشناسان قرارگاه دادسرای قم و انجام اقدام‌های فنی و اطلاعاتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تور ناهنجار و غیرمجاز به مقصد کویر مرنجاب شناسایی و با عوامل آن برخورد شد.تحریری با اشاره به اینکه عوامل این تور دارای سوابق متعدد برگزاری تورهای هنجارشکن بودند، افزود: در بستر این تور اعمال مجرمانه‌ای از قبیل رقص مختلط، کشف حجاب، نزاع و دیگر موارد خلاف شرع و قانون به‌وقوع پیوسته که اتوبوس با صدور دستورهای قضایی توسط پلیس امنیت اخلاقی توقیف و برای مدت قابل توجهی به پارکینگ منتقل و برای مسئول تور به همراه ۱۸ تن از شرکت‌کنندگانی که مرتکب اعمال مجرمانه شده بودند نیز پرونده قضایی تشکیل و همگی روانه زندان شدند.

هیچ فیلمی مبنی بر تأیید خودکشی قاضی منصوری در پرونده نیست

وکیل خانواده غلامرضا منصوری یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری که گفته شده در رومانی خودکشی کرده، گفت: هیچ فیلمی مبنی بر تأیید خودکشی در پرونده نیست.

به گزارش ایلنا، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود:از دادستانی رومانی درخواست کردیم که تمامی مدارک را مستقیماً برای خانواده بفرستند تا ببینیم وصیت‌نامه یا مدرک خاصی به همراه غلامرضا منصوری بوده است یا خیر، اما هنوز هیچ مدرکی به دست ما نرسیده است.وی ادامه داد: آنچه خانواده معتقد هستند و شواهد و قرائن نیز نشان می‌دهد، این است که دلیلی برای خودکشی وجود نداشته اما گزارشی که به ما ارائه شده است، بیان می‌دارد که قاضی منصوری خودکشی کرده‌ است، در مجموع ما منتظر هستیم تا همه ابعاد پرونده روشن شود.طباطبایی گفت: هیچ فیلمی مبنی بر تأیید موضوع خودکشی در پرونده نیست و تنها گزارشی که از دادستانی رومانی در پرونده وجود دارد اعلام شده غلامرضا منصوری خودکشی کرده که حتی به ما اجازه داده نشد رونوشتی از آن گزارش برداریم و تنها اجازه خواندن آن گزارش را به ما دادند.

رئیسی و قالیباف نباید کاندیدای 1400 شوند

یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: بنده مخالف ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات 1400 هستم. به گزارش برنا، حجت‌الاسلام «احمد سالک»، در پاسخ به این سؤال که آیا جریان اصولگرایی، کاندیدایی که هم برنامه‌های اقتصادی قوی و هم توانایی دیپلماسی و مذاکره داشته باشد دارد یا خیر؟ عنوان کرد: به هر حال کسی که مدیریت کشور را در اختیار بگیرد باید از اقتصاد، فرهنگ، ارتباطات کشور اطلاع داشته باشد. چه بهتر که از تخصص لازم برخوردار باشد. توانایی مذاکره درست نیست باید گفت قدرت انعطاف در مقابل سیاست‌های بین‌المللی در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی و حفظ منافع ملی را داشته باشد، در واقع مذاکره معنای دیگری دارد. او در این باره که برخی منتظرند ببینند رئیسی یا قالیباف وارد انتخابات خواهند شد یا خیر؟ تصریح کرد: بنده مخالف ورود این دو نفر هستم؛ رئیسی، کارش را در قوه قضائیه آغاز کرده، قالیباف هم در مجلس. خالی کردن صحنه، بدین معنا که فرد یا افراد دیگری هست درست نیست. این دو نفر باید به کار و وظیفه خود بپردازند هنوز مجلس به یک سال خود نرسیده کجا می‌خواهند بروند؟!

توقیف کشتی حامل شش ایرانی در سواحل یمن

نیروهای گارد ساحلی استان «المهره» واقع در شرق یمن با هماهنگی ائتلاف سعودی اقدام به توقیف یک کشتی حامل شش دریانورد ایرانی و یک پاکستانی کردند.به گزارش تابناک، یک منبع امنیتی وابسته به ائتلاف سعودی مدعی شد که این افراد قصد داشتند ۷۳۰ کیلوگرم مواد مخدر را از راه دریایی به استان المهره قاچاق کنند.منبع مذکور تأکید کرد که پرونده ۷ دریانورد (۶ ایرانی و یک پاکستانی) به منظور انجام تحقیقات و بازجویی از آنها به دادستانی استان المهره ارجاع داده شد.«فهد کفاین» وزیر شیلات دولت مستعفی یمن نیز روز چهارشنبه گذشته در توئیتی مدعی شد که یک فروند کشتی ماهیگیری متعلق به ایران به‌دلیل صید غیرقانونی در حریم آبی این کشور توقیف شده است.

*********************************

روزنامه شرق **

اردوغان بار دیگر دست به اقدامی تحریك‌آمیز  زد سفر به قبرس شمالی

«نیکوس آناستاسیادس»، رئیس‌جمهور قبرس سفر «رجب اردوغان» همتای ترك خود به شهر «ورشا»، واقع در شمال این کشور را اقدامی تحریک‌آمیز خوانده است. به گزارش دویچه‌وله، موجودیت جمهوری قبرس شمالی فقط از سوی کشور ترکیه به رسمیت شناخته شده است. اکنون، رجب طیب اردوغان برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری جدید قبرس شمالی، «ارسین تاتار» راهی ورشا در شمال قبرس شده است. این شهر ساحلی برای چندین دهه در محاصره نظامی ارتش ترکیه بوده است. سفر اردوغان تنها چند هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در قبرس شمالی به‌عنوان «اقدامی تحریک‌آمیز» تلقی شده است. بر اساس حقوق بین‌الملل، شمال قبرس بخشی از خاک کشور قبرس محسوب می‌شود و قبرس در تمامیت خود به عضویت اتحادیه اروپا در‌آمده است. سفر اردوغان به قبرس شمالی عملا بر دامنه تنش بین ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد افزود. تلاش‌های ترکیه در زمینه کشف و بهره‌برداری از منابع گاز طبیعی در دریای مدیترانه باعث تیرگی بیشتر مناسبات ترکیه با دو کشور قبرس و یونان شده بود. تلاش ترکیه برای کشف منابع گاز طبیعی در دریای مدیترانه اعتراض کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برانگیخته است. اتحادیه اروپا این منطقه از دریای مدیترانه را متعلق به یونان و قبرس می‌داند. سفر اردوغان در چنین شرایطی می‌تواند بر دامنه تنش حاکم بر این منطقه بیفزاید.

خنثی‌شدن طرح ترور نیکول پاشینیان

در پی توافق روز دوشنبه نهم نوامبر ارمنستان با آذربایجان بر سر بحران قره‌باغ، موج نارضایتی از عملکرد دولت ارمنستان به اعتراضات گسترده‌ای در ایروان و دیگر نقاط این کشور دامن زده بود. اکنون گفته می‌شود که گروهی به علت نارضایتی از عملکرد پاشینیان در حوزه سیاست خارجی این کشور، قصد ترور او را داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری آلمان، این گزارش‌ها متکی بر اطلاعاتی است که از سوی سرویس امنیت ملی ارمنستان رسانه‌ای شده است. زمان اجرای این برنامه غروب شنبه ۱۴ نوامبر اعلام شده است. خبر تلاش برای ترور نیکول پاشینیان را خبرگزاری روسی تاس اعلام کرده است. در گزارش این خبرگزاری اطلاعات بیشتری درباره هویت عاملان و آمران این سوءقصد منتشر نشده است. در این گزارش آمده است که برنامه ترور پاشینیان با هدف تصاحب قدرت سیاسی صورت گرفته و سازمان‌دهندگان این طرح، همچنین برنامه کنترل سیاسی ارمنستان را دنبال می‌کرده‌اند. خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود نوشته است که این گروه از عملکرد پاشینیان چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی ناخشنود بوده‌اند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات