صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، ۲۵ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من توصیه می‌کنم در زمینه مسائل دینی، جوان‌ها از معارف بلندی که جزو بهترین آن‌ها آثار شهید مطهری است، حتماً استفاده کنند. (۱۳۸۷/۰۲/۱۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

سیاست آمریکایی و تحریف داخلی!

نتیجه انتخابات اخیر آمریکا هنوز به صورت قانونی و رسمی روشن نشده است. ترامپ در دو حوزه مدیریت تظاهرات طرفداران و پیگیری حقوقی به‌شدت فعال است تا بازی را به هم بزند، اما به نظر می‌رسد موفق نخواهد شد؛ اما آنچه مهم‌تر می‌نماید پیامدها و بازتاب‌های داخلی نتیجه و دعوای انتخاباتی آمریکا در بین جریان‌های سیاسی کشورمان است که نیم‌نگاهی هم از این دریچه به انتخابات 1400 ایران دارند.

نکات تحلیلی: 1- به‌رغم این‌که مسئولان ارشد کشور به‌ویژه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که فرقی در رأی آوری هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات آمریکا به لحاظ عملکردشان در قبال جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، پیرامون نتایج و پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جریان تحریف که پس از چند سال معطل‌سازی ظرفیت‌های داخلی و انتظار ثمربخشی درخت تعامل با غرب باید پاسخگوی انبوه مشکلات انباشته شده در حوزه‌های مختلف باشد، به فکر بزک کردن مجدد بایدن و امیدوارسازی مجدد مردم ایران به مذاکره‌ای تازه با اولین ناقضان برجام، یعنی تیم اوباما و بایدن هستند! 2- دو هدف برای این اقدام سیاسی- رسانه‌ای جریان تحریف متصور است؛ فرار از پاسخگویی به چرایی رساندن کشور به این وضعیت با منوط کردن عدم موفقیت‌ها به رفتار فردی ترامپ! و ایجاد امید واهی و دادن آدرس غلط به مردم خسته از سوء مدیریت‌ها برای انتخاب تفکری همسو‌ با دموکرات‌های آمریکایی در انتخابات 1400، یعنی «تَکرار دولت با برند غرب‌گرایی و متمایل به مذاکره»! 3- البته همه ما ایرانی‌ها از رفتن شخصیت لمپنی مثل ترامپ خوشحال هستیم، اما معنای آن این نیست که چشم به ماهیت سیاست در آمریکا ببندیم. اگر مردم عزیز ایران که حق طبیعی‌شان رهایی از مشکلات اقتصادی است، به این موضوع در اثر اغواگری‌ها و فریب‌های تازه رسانه‌ای توجه نکنند و اقدامات دولت دموکرات اوباما که همین بایدن معاون اولش بود را فراموش کنند، بازی با آثار روانی پیروزی نامزد حزب دمکرات استعداد تبدیل شدن به زمینه‌ای برای بروز خطاهای فاحش راهبردی را دارد.

نکته راهبردی: تفاوت نداشتن سیاست بایدن و ترامپ در قبال ایران اسلامی، به ماهیت اصلی قدرت و سیاست در آمریکا و تجارب مداخلات و سلطه‌گری‌های سیستم حکومتی آمریکا، فارغ از این‌که کدام فرد و حزبی بر سر قدرت بوده، برمی‌گردد. بازخوانی مواضع تیم بایدن نشان می‌دهد همچنان دیوار بلند بی‌اعتمادی و تضاد ایدئولوژیک بین جمهوری اسلامی با نظام سلطه وجود دارد. سلطه وجود خودش را با عدم انقلاب اسلامی و با تهی‌سازی آن از مؤلفه قدرت ایدئولوژیکی و میدانی تعریف می‌کند.

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

اورژانس محرومیت‌زدایی!

سپاه برای حل مشکلات مردم معطل دستگاه‌های اجرایی نمانده و دست به یک اقدام ابتکاری زده است که می‌تواند محرومیت‌ها را کاهش دهد. سپاه قرارگاهی تحت عنوان محرومیت‌زدایی را با عضویت نیروهای سه‌گانه دریایی، زمینی و هوایی، بهداری کل سپاه، مهندسی، بنیاد تعاون، پشتیبانی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به ریاست معاون هماهنگ‌کننده تشکیل داده که اجرای مصوبات جلسات بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) است. قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه در هر عرصه که مردم مناطق کم برخوردار تقاضا داشته‌اند، مانند؛ خانه‌سازی، راه و پل‌سازی، ساخت مسجد و حوزه علمیه و... به‌سرعت به یاری مردم شتافته است.

گزاره‌های خبری: 1- معطل دستگاه‌های اجرایی نماندن: قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه برای حل مشکلات مردم هم از دستگاه‌های اجرایی کمک می‌خواهد و اگر آن‌ها تعلل کردند و یا توان همکاری نداشتند، با همکاری سایر ارگان‌ها وارد حوزه محرومیت‌زدایی می‌شوند. مثلاً قرارگاه با همکاری کمیته امداد اقدام به ساخت ۶۳۰ واحد مسکونی برای نیازمندان استان ایلام نمود که در سایر نقاط کشور این اقدام به‌وفور در حال انجام است. قرارگاه محرومیت‌زدایی در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار خانه با امکانات کامل در مناطق محروم در حال ساخت دارد. 2- کاهش زمان- کاهش هزینه: از ویژگی‌های بارز فعالیت‌های این قرارگاه توجه به بهره‌وری، کیفیت و زودبازدهی است؛ مثلاً در یکی از پروژه‌ها هزینه‌ای ۱۲ میلیارد تومانی پیشنهاد شده بود، اما تنها با سه میلیارد تومان در کمترین زمان ممکن انجام گرفت. 3- فراگیری در مسائل مهم: قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در چند وظیفه کوچک خود را محدود نکرده است بلکه مسائلی مهمی مانند اشتغال، آب‌رسانی، امنیت غذایی، ازدواج آسان، مسکن مددجویان، احداث مدرسه، تهیه لوازم‌التحریر، تغذیه، تجهیز مدارس و مساجد، آموزش، اشتغال‌زایی، کمک به دامداران، باغداران و کشاورزان و تصحیح زمین‌های کشاورزی را دنبال می‌کند. 4- آغوش باز برای محروم‌ترین افراد: اگر در جامعه فردی به خاطر علیل، نابینا و یا کهولت سن زندگی کند و مشکل داشته باشد، ممکن است که او توانایی مراجعه به ادارات دولتی را نداشته باشد، اما قرارگاه محرومیت‌زدایی حتماً به منزل او مراجعه می‌کند و درصدد حل مشکل او برمی‌آید و در این زمینه هر که محروم‌تر است، نزد قرارگاه مقرب‌تر است و اولویت خود را مناطق صعب‌العبور و محروم و حاشیه‌نشین در سراسر کشور قرار داده است.

نکته راهبردی: حکمت این فعالیت‌های پربرکت و اثرگذار که شاید در قاب رسانه‌ها و صفحه مطبوعات نگنجند به خاطر تبعیت و پیروی از فرامین و تدابیر امام خامنه‌ای است و سردار حزنی دبیر این قرارگاه همواره بر این نکته راهبردی تأکید می‌کند که: فرمانده معظم کل قوا فرموده‌اند که در کنار انجام مأموریت‌های اصلی خود باید محرومیت‌زدایی و مردم‌داری را به بهترین شکل انجام دهید. امید است که سایر دستگاه‌ها نیز با الگوگیری از این قرارگاه که به نام کوثر مزین شده است به مردم کشورمان بیش‌ازپیش خدمت کنند. ان‌شاءالله (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                                 

افشاگری علیه سخنگوی دولت!

«محمد رضوانی‌فر» مدیرعامل شستا هفته گذشته در برنامه زنده اینستاگرامی با اشاره به انتصابات شستا گفت: «در گذشته درباره ۵۰ درصد انتصابات شستا حتی یک برگ کاغذ وجود نداشته و در مقطعی ۲۴۰ فرد را در یک شبانه‌روز در قالب یک یادداشت عادی اداری منصوب کرده‌اند». وی گفت: «روزی که شفاف‌سازی فرآیند انتصابات را آغاز کردیم تقریباً چیزی به اسم پرونده پرسنلی هیئت‌مدیره‌ها وجود نداشت. علی ربیعی سخنگوی کنونی دولت که چندین سال پیاپی وزیر کار بوده پاسخ دهد که بر چه اساسی ۲۴۰ نفر را در یک روز منصوب کرده است». پیشتر میعاد صالحی مدیرعامل سابق صندوق بازنشستگی هم در مورد مدیران دوره وزارت ربیعی در وزارت کار افشاگری کرده بود.

▼ اخبار

تنزّل دفتر رئیس‌جمهور در حد انتصاب رئیس یک سازمان!

«پاپی زاده»، رئیس جدید سازمان امور عشایر که یک ماه پیش از سوی وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد، به دلیل دخالت برخی مقامات ارشد دفتر ریاست جمهوری، حتی اجازه ورود به دفترش را هم ندارد. جالب است که با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر کشور، کلیه اخبار مربوط به انتصاب پاپی‌زاده که مربوط به تاریخ ۲۳ تا ۲۵ مهرماه است، به یک‌باره از روی سایت این سازمان حذف می‌شود. خبرها حاکی است، سه‌شنبه هفته گذشته از دفتر رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم با وزیر جهاد کشاورزی تماس گرفته و گفته می‌شود: «این قضیه را جمع کنید و به این اندازه هزینه روی دست دولت نگذارید تا موضوع به رسانه‌ها کشیده نشود».

توصيف سفير سابق ايران از پوتين

«مهدى سنايى»، سفیر سابق کشورمان در روسیه در توصیف رئیس‌جمهور این کشور گفت: «پوتین یکی از قدرتمندترین آدم‌های دنیا است ولی رفتار ایشان از سادگی و صمیمیتی هم برخوردار است. در اجلاس‌هایی که ما شرکت می‌کنیم یک ساعت سرپا می‌ایستد و با افراد مختلف صحبت می‌کند. تیم حفاظت او هم معلوم نیست کجاست. آقای پوتین وقتی روی کار آمد، سرود ملی روسیه را داد عوض کردند؛ آهنگ زمان شوروی را برگرداندند و یک متن جدید برای آن نوشتند. برای شریک خودش سهم قائل است. اهل معامله و اهل تصمیم‌گیری است. اولین باری که در این اجلاس شرکت کرده بودم، ایشان وسط جلسه دو بار بیرون رفت‌وبرگشت، گفت تلفن دارم. دفعه دوم که برگشت عذرخواهی کرد و گفت، بحث لوله انتقال انرژی است که با رهبر یکی از کشورها صحبت می‌کردم. من خیلی از این آدم خوشم می‌آید که تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. من به این خاطر به احترام او بلند می‌شوم و از جلسه بیرون می‌روم تا جواب تلفن او را بدهم. چون با او توافق می‌کنید، عمل می‌کند.»

مسکن خواب رهبر معظم انقلاب

من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هر شب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. بايد پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچه‌هاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزئيناتى و تجملاتی- مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبل‌های مختلف و پرده و... به كتاب اهمیت بدهند. اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند، بعد كه اين تأمين شد به زوائد بپردازند. (۱۳۷۴/۰۲/۲۶)

حمله توپخانه‌ای سپاه به مواضع گروهک‌های ضدانقلاب

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از حمله توپخانه‌ای رزمندگان سپاه به مواضع گروهک‌های ضدانقلاب در آن سوی مرزها خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «رزمندگان نیروی زمینی سپاه صبح امروز، شنبه مواضع گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب را در آن سوی مرزهای شمال غرب کشورمان هدف قرار دادند که طی این حملات، خسارات و تلفات سنگینی به ضدانقلاب وارد شد. همان‌گونه که بارها تصریح شده، امنیت ملی و حفظ آرامش و آسایش ملت ایران به‌ویژه مردم استان‌های مرزی، خط قرمز نیروهای مسلح کشور، به‌ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و در این خصوص هیچ ملاحظه و مرزی را نمی‌شناسد و تروریست‌ها را در هر سوراخی که خزیده باشند، به سزای اعمال ننگین و جنایت‌کارانه‌شان خواهند رساند».

▼ اخبار کوتاه

جاسوسان اوباما در خدمت بایدن/ تغییر قدرت در کاخ سفید تأثیر زیادی بر صف‌آرایی ضدانقلاب در سال‌های پیش رو خواهد داشت. مهم‌ترین وجه این تغییر را باید قدرت گرفتن دوباره جریان نفوذ دانست. امری که به‌صراحت در برنامه بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی ذکر شده است. در دوران بایدن، روش حمایت از اپوزیسیون خارج‌نشین، از سخنرانی در جمع منافقین و حمایت از گروهک‌های تروریستی، به‌سوی فعالیت‌های نرم و هوشمند تغییر خواهد کرد. در دوران دموکرات‌ها، جمهوری اسلامی احتمالاً شاهد تلاش‌های بیشتری از جنس جیسون رضائیان، تریتا پارسی و هومن مجد خواهد بود؛ کسانی که به‌راحتی تا بالاترین رده‌های سیاسی کشور نفوذ کرده و از سوی دیگر روابط آشکاری با هیئت حاکمه آمریکا داشتند.

ارمنی‌های ساکن قره‌باغ خانه‌های خود را آتش زدند/ روستاییان ارمنی ساکن قره‌باغ پیش از عزیمت به ارمنستان و تحویل دادن زمین‌های خود به نیروهای آذربایجان، خانه‌هایشان را آتش زدند. ساکنان منطقه کالباجار در آذربایجان که برای ده‌ها سال تحت کنترل تجزیه‌طلبان ارمنی بود، پس از پیروزی نیروهای آذربایجان این هفته مهاجرت گسترده خود را به سمت ارمنستان آغاز کردند.

پشت پرده کاهش قیمت سکه و طلا/ نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: «خریداری در بازار طلا و سکه وجود ندارد. بازار طلا دیگر تمایلی به افزایش قیمت ندارد و همین موضوع باعث ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار شده است. دستگیری دلال‌های معاملات فردایی طلا در بازار موجب کاهش حجم معاملات و قیمت‌ها در بازار شده است. ثابت بودن طلای جهانی نیز به ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی کمک کرده است».

شناسایی باند قاچاق کالا و ارز در هرمزگان / فرمانده مرزبانی هرمزگان خبر داد: «مرزبانان نیروی انتظامی هرمزگان با رصد اطلاعاتی یکی از بزرگ‌ترین سرباند‌های قاچاق کالا و ارز را متلاشی کردند. این باند به‌صورت کلان و غیرقانونی، در حجم وسیع کالای قاچاق وارد استان می‌کرد. در این عملیات یک فروند لنج متخلف، ۱۲ دستگاه خودرو، دو باب منزل مسکونی، یک مرغداری و یک باب نمایشگاه خودرو متعلق به سرباند‌های قاچاقچیان به ارزش ۹۰۰ میلیارد ریال توقیف شد».

سریال حضرت موسی به حاتمی کیا رسید/ پس از فوت فرج‌الله سلحشور و بیماری جمال شورجه، حالا ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت سریال حضرت موسی (ع) اعلام آمادگی کرده است. حاتمی‌کیا این روزها مشغول پژوهش و نگارش مجدد فیلم‌نامه‌ سریال موسی است تا این سریال در ۵۰ قسمت تولید شود.

احکام سیاسی (سؤال 79): تخلف دولت از مواضع رهبری، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ پاسخ: مخالفت با خواسته­های رهبری که موجب آسیب به جامعه می­شود، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات