بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۸۶

تکرار بازی دموکراتها در برجام!

پیشنهاد می شود که پرونده هسته ای ایران دوباره به شورای عالی امنیت ملی برگردد و در این مجموعه با حساسیت تمام رفتار آمریکایی ها زیر نظر قرار گیرد تا دیگر شاهد خسارتهای ادامه دار برجام نباشیم
"وندی شرمن" سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در مذاکرات منتهی به برجام، اخیرا تاکید کرده است که به دلیل "تفاوت شرایط امروز با سال 2016 میلادی"و "پروسه حقوقی سخت بازگشت به تعهدات آمریکا در برجام"، دولت بایدن مسیر سختی را در این خصوص پیش رو خواهد داشت! به عبارت بهتر، از اکنون مقامات آمریکایی بهانه جویی را برای "کسب امتیازات بیشتر از ایران" در عین " عدم بازگشت واقعی به تعهدات " در قبال ایران آغاز کرده اند.
مواضع شرمن و دیگر دموکراتها نشان می دهد که آنها قصد احياي توافق هسته اي را نخواهد داشت و در عمل نيز به برجام باز نخواهد گشت! نبايد فراموش کرد که نخستين کارشکني هاي علني آمريکا در مغايرت با برجام، در دوران رياست جمهوري اوباما و حضور دموکراتها در کاخ سفيد صورت گرفت. همگان به ياد دارند که وزارت خزانه داري آمريکا در دوران اوباما و پس از انعقاد توافق هسته‌اي، مانع عادي سازي روابط بانکي و اعتباري با ايران و لغو تحريمها شد. پس از آن نيز ترامپ با استفاده از ظرفيت‌هايي که دموکراتها در برجام و خارج آن تعريف کرده بودند( خصوصا مکانيسم ماشه و لزوم تاييد تعليق تحريمهاي ايران در بازه زماني ۱۲۰ روزه از سوي رئيس جمهور آمريکا ) از اين توافق خارج شد.از این رو، دموکراتها "شریک جرم اصلی" ترامپ در خروج از برجام محسوب می شوند.
اکنون ، دموکراتها با یک چهره ظاهری متقاوت از ترامپ، در حال پیشبرد همان پروسه اعمال فشار علیه کشورمان هستند. سران حزب دموکرات معتقدند که اگر آنها بخواهند به برجام باز گردند، بايد از جمهوري اسلامي ايران امتيازات جديد و بيشتري بگيرند! منظور دموکراتها از امتيازات جديد، دائمي کردن محدوديت‌هاي مشخص شده زماني در برجام و متعاقبا، خلع سلاح موشکي ايران است.همچنین آنها در صددند محدودیتهای گسترده ای را در ارتباط ایران با گروههای مقاومت در منطقه ایجاد کرده و در نهایت، افزایش دسترسی بازرسان آژانس ( جاسوسان آژانس) را به اماکن نظامی و امنیتی حساس در ایران فراهم سازند.ایران فراهم سازند.
 
 
براساس رفتار مشابه دموکراتها و جمهوری خواهان است که وزیر انرژی رژیم صهیونیستی (اشتاینیتز)  بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گوید: "اگر دولت بایدن با ایران توافق کند، ایران ضعیف باقی خواهد ماند. ایران در وضعیتی دشوار قرار دارد و حتی اگر توافق هسته‌ای دیگری با آمریکا منعقد کند، وضعیتش تغییر نخواهد کرد."
وزیر امور خارجه آلمان نیز با ابراز خرسندی از پیروزی بایدن اعلام می کند: " باید با ایالات متحده و ایران درباره اینکه آیا امکان گسترش این توافق، به نحوی که بتوان مسائل دیگر را در آن گنجاند وجود دارد یا خیر." با استناد به مواضع وزیر امور خارجه و همچنین تلاش فرانسوی ها و شخص مکرون در گنجاندن بندهای دیگر به برجام که عملا باعث تهی سازی قدرت جمهوری اسلامی است، به نظر می رسد که غربب به دنبال یک توطئه خطرناک دیگر در بستر دیپلماسی باشد.
اندیشکده مرکز امنیت آمریکایی نیز در مقاله ای تحت عنوان اینکه " ریل گذاری مجدد برای تعامل با ایران، می نویسد:"  ایران برای رهایی از سیاست فشار حداکثری، به سمت مذاکره با جو بایدن خواهد رفت. این اندیشکده استراتژی دیپلماتی آمریکا برای مذاکره با ایران چنین می شمارد " الف: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای" . منظور آنها در این بند این است که بند غروب در برجام را حذف کنند و محدودیت جمهوری اسلامی ایران را مادام العمر کنند. سیاستی که در قاموس ملت ایران نیست و دولتمردان باید در این زمینه باید حساسیت خاصی داشته باشند.
ب: "مهار سیاست های منطقه ای ایران که به منافع آمریکا ضربه وارد نکند." به این معنی که اگر سیاست آمریکا ایجاد داعش در منطقه است، نباید ایران با مخالفت کند و یا اگر گروه تروریستی دیگر بهمراه رژیم صهیونیستی امنیت منطقه در برهم زد، ایران نه تنها مخالفت نکند بلکه باید رفتاری شبیه سعودی ها ایفا کند و فرش قرمز زیر پای آنها پهن کند. این سیاست که در زمان اوباما از آن بعنوان برجام دو یاد می شد و در زمان ترامپ نیز در قالب مذاکره جدید با پیش خور 12 شرط پمپئو دنبال می شد، همگی بر گرفته از یک هدف است، نرمال سازی ایران از دیدگاه آمریکا. جالب توجه است که به بایدن پیشنهاد شده است که دغدغه های رژیم صهیونیستی و عربستان را در منطقه مدنظر قرار دهد.
حال که قدرت در آمریکا به دموکراتها برگشته است آنها نه تنها با بازگشت به برجام به تعهدات خود عمل نخواهند کرد بلکه با رفتارهای سمبلیک به دنبال امتیاز گیری بیشتر از ایران خواهند بود. آمریکای زمان بایدن بدنبال اعتماد سازی با ایران بصورت نمادین خواهند بود. پیشنهاد اندیشکده های آمریکایی به بایدن در این زمینه به این صورت است که" محدودیت های سفری که ترامپ در نظر گرفته بود باید توسط بایدن لغو شود، تحریم های سمبلیک مقامات ایرانی برداشته شود، از بسته حمایتی صندوق بین المللی پول در مورد کرونا حمایت کند و گام های عملی برای برداشتن تحریم هایی که مانع از ارسال تجهیزات درمانی ویژه کرونا است را انجام دهد. بدیهی است که هیچ یک از تعهدات مطرح شده مربوط به خود آمریکا در مرحله اول نمی شود و دو اینکه این اقدامات در مقابل تعهدات جمهوری اسلامی حتی ارزش پرداختن نیز ندارد. آمریکا تا به الان ثابت کرده است که اراده ای بر انجام تعهدات خود مبنی بر لغو تمامی تحریم ها که در برجام به آنها متعهد شده است را ندارد. تا به الان جمهوری اسلامی ایران ‌هیچ‌ نفعی را در ارتباط با برجام نداشته است؛ برای زنده نگه داستن آن هزینه های سنگینی را پرداخت کرده است. بیشتر تحریم ها را بعد از برجام تحمل کرد، اما خودش را با برجام علی رغم اینکه برجام یک توافق نامتوازن بود،ذ تطبیق داد تا آن را بعنوان یک توافق زنده نگه دارد. حال اگر دولت جدید آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید از تکرار سیاست های قبلی خود دست بردارد و به فکر گنجاندن بیشتر تعهدات جمهوری اسلامی ایران نباشد. بنابراین دموکراتها برای اعتماد سازی بیشتر در مرحله نخست تمامی تعهدات خود را خود را انجام دهند و در مرحله دوم فشاری که ایران در طول چهار سال گذشته تحمل کرده است را بپردازد. نکته آخر اینکه پیشنهاد می شود که پرونده هسته ای ایران دوباره به شورای عالی امنیت ملی برگردد و در این مجموعه با حساسیت تمام رفتار آمریکایی ها زیر نظر قرار گیرد تا دیگر شاهد خسارتهای ادامه دار برجام نباشیم.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات