صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۳۶

آرایش جدید در منطقه قفقاز پس از پایان جنگ ۴۵ روزه

جنگ در شمال رود ارس پس از یک ماه و نیم تبادل آتش به پایان رسید و دولت ارمنستان با پذیرش شکست از باکو و متحدانش، ۷۰ درصد از مساحت تحت تصرف را در منطقه «قره باغ» از دست داد.

از پنجم مهرماه امسال تحولات در شمال رود ارس با حمله همه جانبه نیروهای ارتش آذربایجان علیه نظامیان ارمنستانی برای بازپس گیری منطقه مهم و راهبردی «قره باغ» وارد مرحله جدیدی شد و درگیری های سنگینی در این محور به وقوع پیوست.

نیروهای آذربایجانی برخلاف گذشته در این جنگ تمام عیار و سرنوشت تنها نبودند و ارتش ترکیه با ارسال تجهیزات نظامی و اعزام یگان های پهپادی و مستشاران نظامی در میدان نبرد حاضر شد و  در جریان نبردها نقش ویژه ای را در حمایت از باکو ایفا کرد.

حمایت های دولت ترکیه از آذربایجان در این جنگ فقط به این موارد خلاصه نشد و آنکارا صدها تن از عناصر گروهک‌های تروریستی را هم از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه و سایر کشورهای منطقه به خطوط درگیری ها در منطقه قره باغ اعزام کرد تا راه برای پیشروی ها باز شود.

ائتلاف تشکیل شده برای پشتیبانی از دولت آذربایجان در جنگ قره باغ یک ضلع مهم دیگر هم داشت و رژیم صهیونیستی با ارسال تجهیزات نظامی به باکو کمک کرد با قدرت بیشتری  وارد عمل شود و کار را برای نظامیان ارمنستانی در میدان نبرد سخت تر کند.

به گزارش مشرق، جنگ در قره باغ پس از ۴۵ روز درگیری سنگین در بیستم آبان ماه امسال با امضای توافقی که روسیه نقش اصلی را در تصویب آن برعهده داشت با پیروزی چشمگیر دولت آذربایجان به پایان رسید و ارمنستان با دادن امتیازهای زیاد متحمل شکستی مهلک شد.

از زمان آغاز درگیری ها نیروهای ارتش آذربایجان با پشتیبانی گسترده نیروی هوایی ارتش ترکیه (به ویژه یگان پهپادی) و دیگر نیروهای اعزامی به این منطقه، موفق شدند دهها منطقه را با مساحت ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربعی در منطقه قره باغ از تصرف نظامیان ارمنستانی خارج کنند.

در جریان جنگ یک ماه و نیمه در منطقه قره باغ با عقب نشینی نیروهای ارمنستانی مناطق مهمی از جمله «شوشا، فضولی، هادروت، قبادلی، زنگیلان، جبرائیل، قراوند و ...» پس از نزدیک به ۳۰ سال تصرف، به کنترل نیروهای آذربایجان و متحدانش درآمدند.

با پیشروی های میدانی نظامیان آذربایجانی و عناصر ائتلاف، تحولات میدانی ۱۸۰ درجه تغییر کرد و حدود ۳۵ درصد از مساحت منطقه قره باغ (نقاط جنوب شرق، جنوب غرب و جنوبی هم مرز با ایران) به تسلط باکو درآمد.

 البته با توجه به توافق صورت گرفته که با نظارت روس‌ها در حال پیش بردن است، بخش هایی از مناطق شمال شرق، شمال غرب، جنوب غرب و غرب منطقه قره باغ در هفته های آینده و براساس زمان بندی مشخص به نیروهای آذربایجانی تحویل داده می‌شود.

براساس این توافق ایروان موظف است نیروهای خود را از مناطق «آقدام، لاچین، کلبجر، قراگول» و مناطق غربی و شمال غربی علادین و مناطق غربی، جنوب غربی و شمال غربی قبادلی که با ارمنستان هم مرز هستند، خارج و کنترل این نقاط را به باکو واگذار کند؛ در این توافق مقرر شده شهر لاچین زیر نظر نیروهای صح روسی قرار گیرد.
با در نظر گرفتن این بخش از توافق دولت ارمنستان حدود ۳۵ درصد دیگر از مساحت منطقه قره باغ را تخلیه می‌کند و به نیروهای ارتش آذربایجان تحویل می‌دهد تا در مجموع حدود ۷۰ درصد از خاک این منطقه به کنترل باکو و متحدانش درآید.

براساس توافق به دست آمده، حداقل ۲ هزار نفر از نیروهای روسی با ۵۰۰ خودروی نظامی و زرهی در محور مرکز به شمال منطقه قره باغ از جمله مناطق «خان کندی، خوجالی، مارتونی، کارمیرشوکا، داغیورد، هیوالی، مارتاکرت و ...» مستقر خواهند شد.
سرلشکر «ستم عثمانوویچ» معاون فرمانده ناحیه نظامی جنوب نیز فرماندهی گروه صلح بانان روسیه را در این مناطق برعهده خواهد داشت؛ این نقاط که ۳۰ درصد از خاک منطقه قره باغ را شامل می شوند در سیطره دولت ارمنستان باقی خواهند ماند.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه از توافق به وجود آمده رضایت کامل ندارد چرا که نگران نفوذ نیروهای روسی در منطقه قره باغ است و در همین ارتباط پهپادهای نیروی هوایی ارتش خود را در روزهای گذشته از پایگاه هوایی استان ایغدیر در شرق این کشور در نزدیکی حریم هوایی ارمنستان به پرواز درآورده تا فعالیت های نیروهای صلح بان روسیه را در محورهای اربونی و ایروان رصد کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات