صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۳۸

الگوی موفق همکاری امنیتی در منطقه

فراموش نکنیم که امنیت مقوله‌ای درون‌زاست و نمی‌توان با وارد کردن کشورهای دیگر در منطقه، امنیت به دست آورد. نکته‌ای که باید مورد توجه برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار گیرد و در آمریکا دنبال امنیت خلیج‌فارس نباشند.
سفر اخیر وزیر دفاع عراق به کشورمان می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء همکاری بین دو کشور در مسائل نظامی و امنیتی باشد.
گزاره خبری: پایگاه خبری اوراسیا تایمز نوشت: «ایران باوجود تحریم‌های شدید آمریکایی موفق شده است از طریق دانش بومی و مهندسی معکوس به یک ابرقدرت در زمینه پهپاد تبدیل شود. ایران به‌تازگی جدیدترین نمونه پهپاد مهاجر-۶ را رونمایی کرده است. به گفته «دیوید اکس» تحلیلگر دفاعی نباید این پهپاد را صرفاً بر اساس ظاهر ارزیابی کرد».
گزاره تحلیلی: موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به انواع مختلف تجهیزات نظامی که به اعتراف دوست و دشمن میزان این موفقیت‌ها در جهان بی‌نظیر است، می‌تواند تضمین‌کننده امنیت منطقه‌ای کشورهای همسایه باشد. در این میان کشور عراق چندین سال است که در مرحله اول مورد تجاوز مستقیم آمریکا قرار گرفت و در مرحله دوم نیز گروه تروریستی داعش با وحشی‌گری تمام امنیت و پیشرفت این کشور را کاملاً مخدوش کرد. تنها کشوری که در این ایام ناامنی به یاری عراق شتافت، جمهوری اسلامی ایران بود. حال که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان از بین رفته است، کشور عراق می‌تواند تمامی نیازهای نظامی خود را از همسایه صادق و خوش‌سابقه خویش تأمین کند و سطح امنیت خود را ارتقاء بخشد. ایران نیز همواره اعلام آمادگی کرده است که برای تأمین امنیت عراق، همواره در کنار این کشور خواهد بود؛ این راهبرد جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با وزیر دفاع عراق نیز دوباره مطرح شد. سرلشکر باقری در این دیدار تأکید کرد: «هر زمان عراق احساس نیاز کند، ما در کنار برادرانمان خواهیم بود که مقدمات آن فراهم است، همچنین قرار شده است که به‌تناسب وضعیت و مناطق موردنیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد. سند همکاری دفاعی ایران و عراق در آینده نزدیک امضا می‌شود». الگوی موفق همکاری نظامی ایران و عراق که به نابودسازی داعش و تأمین امنیت در عراق منجر شد، می‌تواند به یک الگوی موفق منطقه‌ای تبدیل شود و خطر تروریسم را از بین ببرد. فراموش نکنیم که امنیت مقوله‌ای درون‌زاست و نمی‌توان با وارد کردن کشورهای دیگر در منطقه، امنیت به دست آورد. نکته‌ای که باید مورد توجه برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار گیرد و در آمریکا دنبال امنیت خلیج‌فارس نباشند. (نویسنده: اکبر معصومی)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات