صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۵۶

اخبار ویژه 28 آبان ماه

روزنامه کیهان **

واشنگتن‌پست: اهرم‌های فشار بر ایران روزبه‌روز بی‌اثر‌تر می‌شود

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد: ایران ذخایر اورانیومش را افزایش داده و ‌تانکرهای نفتکش این کشور در آب‌ها در حرکت‌اند. این بحران، میراث دوران ‌ترامپ و شکست فشار حداکثری است.

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: هفته گذشته وقتی که کاخ سفید داشت با خودش کلنجار می‌رفت تا بلکه بتواند خبر شکست انتخاباتی‌اش را به نوعی هضم کند، به مقامات دولت گزارش داده شد که در دو جبهه در نبرد طولانی‌مدتش با جمهوری اسلامی شکست خورده است. اولین ناکامی؛ گزارش آژانس بود که در آن اعلام شده «ایران بازهم ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌اش را افزایش داده است». دومین شکست؛ تصاویر ماهواره‌ای بود که نشان می‌داد باز هم یک کشتی نفتکش ایرانی دارد به سمت آب‌های «خلیج ‌فارس» حرکت می‌کند. این نفتکش تولیدات پتروشیمی ‌ایران را به مقصد ونزوئلا منتقل کرده بود و در راه بازگشت به آب‌های ایران است. این چهارمین ‌تانکر نفتکش ایران است که در هفته‌های اخیر راهی ونزوئلا شده و برگشته‌اند.

تردد کشتی‌های نفتکش ایران، سندی است که ثابت می‌کند استراتژی ‌ترامپ برای متوقف کردن صدور نفت جمهوری اسلامی  موفق نبوده و حفره‌هایی در این استراتژی ایجاد شده است.

در طول تابستان، دولت ‌ترامپ جلوی حرکت چندین فروند کشتی نفتکش ایران را در دریا گرفت تا جلوی فروش نفت رژیم را بگیرد. اما شاهدیم که تجارت نفت ایران، همچون تولید سوخت هسته‌ای‌اش دوباره اوج گرفته است. دولت ‌ترامپ ماه‌های پایان دوره کاری‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. این دولت برای آنکه ایران را وادار به آمدن به پای میز مذاکره کند بارانی از تحریم‌های اقتصادی را روانه رژیم کرد. اما هرکدام از این اقدامات به نوعی بی‌نتیجه ماند.

تانکرهایی که در هفته‌های اخیر وارد ونزوئلا شده‌اند فقط بخشی از یک ناوگان کوچک هستند که به گفته ناظران، بی‌سروصدا همه‌روزه یک میلیون بشکه نفت و گاز ایران را تا بنادر آمریکای جنوبی و آسیا می‌رسانند. چین، یکی از مقاصد این کشتی‌هاست. از بهار امسال تا به این لحظه، سطح این تجارت و گسترش فعالیت هسته‌ای ایران ده برابر بیشتر شده است. این یعنی اینکه سیاست «فشار حداکثری» موفق نبوده است؛ خیلی از کشورها مخالف یکجانبه‌گرایی ‌ترامپ در برابر جمهوری اسلامی هستند و تمایلی به هرچه سخت‌تر کردن حلقه محدودیت‌ها علیه ایران ندارند و این به‌رغم آن است که ایران بازهم انبار ذخیره اورانیوم خودش را بیشتر کرده است.

این واقعیات را تحلیلگران صنعتی و مقامات اطلاعاتی عنوان کرده‌اند؛ با این حساب؛ ‌ترامپ می‌رود اما یک بحران حل نشده را برای مقام خلف خود به میراث می‌گذارد. این بحران، که امروز به مراتب بدتر از چهار سال پیش است که ‌ترامپ کارش را آغاز کرد، از این قرار است: در یک جبهه کشوری ایستاده است که محدودیت‌های هسته‌ای را زیر پا می‌گذارد، و در جبهه مقابل؛ دولتی در واشنگتن قرار دارد که همه اهرم‌های دیپلماتیک و اقتصادی‌اش روزبه‌روز بی‌اثرتر می‌شود.

«رابرت لیتواک» نایب‌رئیس «مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون» می‌گوید: تهران در برابر فشار حداکثری، فشار خودش را پیاده کرده است. سیاست‌های دولت واشنگتن نه تنها پیشرفت‌های هسته‌ای ‌ایران را متوقف نکرد بلکه در آخر کار، این آمریکاست که منزوی شده است، نه ایران.

هفته گذشته «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» گزارش داد که انبار ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران بیشتر از ۱۲ برابر مقدار تعیین شده در توافق هسته‌ای شده است. حتی برخی از وفادارترین متحدان آمریکا در اروپا و آسیا هم چندان موافق رویکرد ‌ترامپ در قبال جمهوری اسلامی نیستند. همین بی‌اشتیاقی متحدان است که موجب شده، آن حمایت کافی برای بایکوت سخت اقتصادی جمهوری اسلامی و تغییر رفتار آن به‌ دست نیاید.

«اریک لی» استراتژیست انرژی که با «سیتی گروپ» همکاری می‌کند، می‌گوید: «شاید خیلی از کشورها چشمان‌شان را به روی تقلب ایران در تحریم‌ها بسته‌اند. علتش این است که این کشورها از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا ناراحت‌اند. حتی کشورهایی هم که نسبت به نیات حقیقی و رفتارهای ایران بدبین هستند، همین احساس را دارند».

ونزوئلا و جمهوری اسلامی سال‌هاست که شریک تجاری هم‌اند. ونزوئلا خودش تولید‌کننده نفت است اما محتاج فرآورده‌های نفتی ایران است از قبیل بنزین.

«سام مدنی» یکی از بنیان‌گذاران TankerTrackers در این‌باره شرح می‌دهد: کشتی اسب: به میزان ۲ میلیون بشکه میعانات گازی ایران را در بندری در ونزوئلا تخلیه کرد و بعد هم ۲ میلیون بشکه نفت ونزوئلا را برای؛ فروش در خارج از کشور بارگیری کرد. این یک تجارت ناب تهاتری است.

به راحتی نمی‌توان عدد و رقم صحیح و قابل اعتمادی از صنعت نفت ایران به‌دست آورد. اما محاسبه بسیاری از تحلیلگران مستقل این است که تهران به‌طور متوسط در ماه سپتامبر روزانه ۱.۲ میلیون بشکه و در ماه اکتبر نیز تقریبا به همین میزان نفت صادر کرده است.

بعضی از طرف‌های تجاری ایران، دیگر باکی از علنی کردن تجارت‌شان ندارند. از تابستان به این طرف؛ جمهوری اسلامی علنا از تجارتش با چین صحبت می‌کند. چین هم ابایی از اینکه اعلام کند بخشی از واردات نفتش از ایران است ندارد.

هر دو کشور در واقع دارند رو در روی دولت ‌ترامپ می‌ایستند که تهدید کرده  از هر حکومتی که با تهران تجارت داشته باشد انتقام خواهد گرفت. جمهوری اسلامی حجم عظیمی ‌از نفت و میعانات گازی خود را با پنهانکاری صادر می‌کند.

روش ساده این حقه‌ها این است که ایران نام کشتی نفتکش و ثبت‌نام آن را تغییر می‌دهد.حقه‌های پیچیده و البته خطرناک آن هم بدین ‌ترتیب است که نفت خام و میعانات گازی را در وسط دریا و آب‌های باز به‌صورت کشتی به کشتی جابه‌جا می‌کند.

گروه حقوقی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، یک رشته تصاویر ماهواره‌ای دریافت کرده است که نشان می‌دهد که چهار فروند کشتی دارند نفت ایران را کشتی به کشتی جابه‌جا می‌کنند. پنج مورد مشابه دیگر هم گزارش شده که طی آن کشتی‌های خارجی دارند میعانات گازی ایران را تحویل می‌گیرند و این سوخت را تحویل کشتی‌های دیگری می‌دهند.

جهانگیری: به تجربه می‌گویم بودجه، چوب ادب است(!)

معاون اول رئیس‌جمهور گفت به تجربه می‌گویم که بودجه، چوب ادب سیاستمداران است، به ویژه سیاستمدارانی که شعار می‌دهند.

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: در جهت قانونی کردن طرح تأمین کالاهای اساسی باید منابع جدیدی را به دولت جهت اجرا اعلام کنیم که به نظر مجلس موضوع تراکنش‌ها و نیز گمرک از منابعی است که می‌توان به عنوان درآمدهای جدید دولت برای اجرای این طرح پیشنهاد داد.

جهانگیری افزود: با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم هرچند برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند که جز دلسرد کردن مدیریت ثمری ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که مکرر گفته‌ام کارنامه این دولت قابل مقایسه با هر دولت دیگری در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است، گفت: برای مقایسه می‌توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت.

جهانگیری با تاکید بر این‌که با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد، اظهار داشت: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته، میزان ‌اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریباً صفر بود، در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید سالانه 500 هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به 36 درصد رسید، در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به 11/2 کاهش یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این دستاوردها در شرایطی اتفاق افتاد که فقط مدیریت دولت جابه‌جا شد. جهانگیری گفت: تجربه من به‌عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران به‌ویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متاسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می‌شود با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف‌ها جامه عمل پوشاند.

سخنان آقای جهانگیری از چند جهت قابل تأمل است. نخست اینکه خود وی، به ویژه در جریان مناظره‌های انتخاباتی، به شدت پوپولیستی و تبلیغاتی حرف می‌زد و ضمن تخریب مطلق دولت قبلی، مدعی بود دولت متبوع وی، اوضاع اقتصادی را گل و بلبل کرده و در آینده بهتر هم خواهد کرد؛ و حال آنکه دولت فعلی، رکورددار نامطلوب‌ترین آمار و شاخص‌های اقتصادی چند دهه اخیر در ابعاد مختلف است. جهانگیری همچنین در ماجرای واگذاری ارز دولتی به نرخ 4200 تومان هم به عنوان سوپر مدیریت بازار ارز، از سوی نشریات اصلاح‌طلب معرفی شد و حال آنکه دولت در آن ماجرا، 18 میلیارد دلار ذخیره ارزی را در خدمت رانت‌خواران به باد داد.

همچنین آقای جهانگیری در حالی پز تورم 11 درصدی را می‌دهد که تورم در برخی سال‌های اخیر به رکورد بی‌سابقه 52 درصد رسید و همین طور است آمار مربوط به افزایش نقدینگی ضریب جینی، تشدید رکود بیکاری و...

در هر صورت و فارغ از اینکه آقای جهانگیری خواسته حامیان طرح معیشتی مجلس را تخطئه کند، اما تلویحاً اذعان کرده که رأساً برخی ادعاهای هیجانی را تجربه کرده و ادب شده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

تقدیر نمایندگان از وزارت اطلاعات در دستگیری سرکرده حرکه.. النضال

۲۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای دستگیری سرکرده گروهک تجزیه‌طلب حرکه النضال را به ملت ایران تبریک گفتند و حمایت مجدد خود را از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. به گزارش «وطن امروز»، متن این بیانیه که توسط علی کریمی‌فیروزجایی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:

«شناسایی و به دام انداختن فرج‌الله چعب سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب حرکه النضال، عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز و دیگر اقدامات ددمنشانه، که در تلاش برای برنامه‌ریزی و هدایت عملیات‌های دیگری در تهران، خوزستان و دیگر شهرهای کشورمان بود با اقدامات تخصصی سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات مایه فخر و مباهات و التیامی بر زخم‌های برجای مانده از این گروهک جنایتکار و رذل است. ما نمایندگان مجلس ضمن محکوم کردن حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی و اذناب و عوامل زبون آنها در منطقه، این اقدام شجاعانه و انقلابی و دیگر موفقیت‌های اخیر مثل دستگیری جمشید شارمهد و ضربات کاری به هسته‌های ترور علیه ملت ایران را محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تبریک عرض کرده و با اعلام حمایت مجدد خود از اقدامات قاطعانه و انقلابی سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات، آمادگی خود را برای هر گونه اقدام در راستای نابودی کامل عوامل و هسته‌های تروریستی و ضدانسانی اعلام می‌کنیم».

***

ممکن است کرونا بر برگزاری انتخابات تأثیر بگذارد

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت قانون جدید انتخابات و اینکه اصلاح قانون انتخابات به انتخابات سال آینده می‌رسد یا خیر؟ گفت: درباره اصلاح قانون انتخابات هنوز نمی‌توانم اظهارنظر کنم، زیرا مصوبه مربوط به آن هنوز در مجلس نهایی نشده و ظاهرا قرار است از هفته آینده در دستور کار صحن قرار گیرد، بنابراین باید فعلا منتظر ماند. عباسعلی کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: همچنان کارشناسان ما با دوستان‌مان در وزارت کشور در این زمینه در حال مذاکره هستند. سوالی شده بود که آیا شرایط کرونایی کشور ممکن است در این زمینه تاثیرگذار باشد که عرض کردم مثل همه اتفاقات مانند انتخابات مرحله دوم مجلس که با تدابیر خاصی برگزار شد و تبلیغات میدانی نبود و در فضای مجازی و صداوسیما انجام شد، لذا ممکن است در این زمینه هم تدابیر اینگونه اندیشیده شود ولی مطمئن نیستم و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و به صورت قطعی نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

عباسعلی کدخدایی همچنین درباره آخرین وضعیت قانون جدید انتخابات و اینکه اصلاح قانون انتخابات به انتخابات سال آینده می‌رسد یا خیر؟ گفت: درباره اصلاح قانون انتخابات هنوز نمی‌توانم اظهارنظر کنم، زیرا مصوبه مربوط به آن هنوز در مجلس نهایی نشده و ظاهرا قرار است از هفته آینده در دستور کار صحن قرار گیرد، بنابراین باید فعلا منتظر ماند.

***

تقدیر و تشکر قطر از ایران

وزیر خارجه قطر ضمن تقدیر و تشکر از کشورمان گفت ایران بخشی از منطقه است و باید اختلافات با این کشور حل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، محمد‌بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر گفت: تمام ادعاها علیه قطر که دلیل تحمیل تحریم علیه این کشور بود، جعلی است. وی گفت قطر از همان ابتدا خواهان گفت‌وگویی مبتنی بر احترام مشترک و احترام به حاکمیت هر کشوری بود. محمد‌بن عبدالرحمن در ادامه تاکید کرد: از اینکه ایران حریم هوایی‌اش را در سایه تحریم به روی ما باز کرد تقدیر و تشکر می‌کنیم و ما برای ایجاد گفت‌وگویی نتیجه‌بخش برای حل اختلافات منطقه تلاش می‌کنیم. وزیر خارجه قطر با تقدیر از تلاش‌های امیر فقید کویت در حل بحران قطر با دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: ایران بخشی از منطقه است و ایجاد توافق میان این کشور و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری در راستای زندگی مسالمت‌آمیز امری ضروری است.

***

لاف در غربت عادل الجبیر!

وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه گفت اگر از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت نشود، عربستان نیز برای دفاع از ملت و خاک خود حق دارد به این سلاح دست یابد. به گزارش ایسنا به نقل از القدس العربی، عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجه گفت: اگر نمی‌توان ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کرد، حق عربستان نیز در مسلح کردن خود به سلاح هسته‌ای محفوظ خواهد بود. وی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری آلمانی خاطرنشان کرد: بی‌شک این یکی از گزینه‌ها است، اگر ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود بسیاری از کشورها از آن الگو‌برداری خواهند کرد. عربستان اعلام کرده است که تمام تلاش خود برای حمایت از ملت و خاک خود را به کار خواهد گرفت. الجبیر در حالی علیه ایران رجز می‌خواند که کشورش با گذشت 5/5 سال و با حمایت کامل کشورهای غربی در برابر گروه انصارالله یمن زمینگیر شده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

آغازنقره داغ مخالفان شفافیت اقتصادی

یک مقام مسئول در حوزه اقتصادی با ارسال دستورالعملی خطاب به تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی، به آن ها متذکر شده با توجه به اهمیت اعمال قانون در خصوص شبکه های متخلف، از این پس در صورتی که هرکدام از مجموعه های توزیعی اطلاعات مربوط به خرید و فروش و فاکتورهای خود در مصادیق مهمی چون کالاهای اساسی و لوازم خانگی را به صورت منظم و مستمر در سامانه تعیین شده ثبت نکنند، مطابق مفاد ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا با آن ها رفتار شود و محدودیت هایی چون عدم تخصیص کالا برای آن ها وضع شود.

هشدار به مراکز در معرض تعطیلی اول آذر

یک نهاد مسئول در بخشنامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از ادارات دولتی و تشکل های بخش خصوصی که در معرض تعطیلی 2 هفته ای از ابتدای آذرماه هستند، به آن ها متذکر شده به منظور جلوگیری از وارد شدن زیان به آن ها، 2 موضوع مهم یعنی نحوه عرضه یا نگهداری کالا و مواد فاسد شدنی موجود در انبارها و بخش های مختلف مربوط به خود و رعایت اصول ایمنی و حفاظتی برای جلوگیری از سرقت را مد نظر قرار دهند.

*********************************

روزنامه ایران **

ادعای بررسی امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در دولت ترامپ

روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز که چند روز پیش گزارشی ادعایی درباره ترور نفر دوم القاعده در تهران منتشر کرده بود، در گزارشی دیگر مدعی شد که دونالد ترامپ هفته گذشته امکان حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را بررسی کرده است. به گزارش ایلنا، در بخشی از این مطلب با بیان اینکه چند مشاور و مقام ارشد از جمله مایک پنس معاون ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه، رئیس ‌جمهوری امریکا را از پیگیر شدن در این باره برحذر داشته‌اند، نوشت آنها به ترامپ هشدار داده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند منجر به جرقه برخوردهای جدی‌تر آن هم چند هفته مانده به پایان کار دولت او شود. نیویورک تایمز مدعی است «هرگونه برنامه حمله‌ای، احتمالاً روی تأسیسات نطنز متمرکز بوده است. جایی که هفته گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرد توانسته ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را به ۱۲ برابر مجاز در برجام برساند.»

روایت طبری از بازداشتش در منزل آملی لاریجانی

اکبر طبری از مسئولان سابق قوه قضائیه بود که پس از برگزاری 15 جلسه رسیدگی قضایی، دادگاه او را به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری و حدود ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد. با این حال او از زندان اوین با نوشتن جوابیه‌ای در واکنش به گزارش روزنامه شرق از تخلفات روی داده در لواسان که در پرونده طبری نیز مطرح شده بود، مطالب منتشر شده را اتهام‌زنی تلقی کرد و مدعی شد که هیچ یک از اتهاماتش به جایگاه شغلی و مدیریتی‌اش در قوه قضائیه ارتباط نداشته است. طبری در این جوابیه به روزنامه شرق گفته که در هنگام بازداشت در شهرستان آمل برای ناهار میهمان منزل آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و پس از درگیری گروه 50 نفره بازداشت کنندگان با نیروهای حفاظتی منزل ایشان دستگیر و به بند 2 الف بازداشتگاه اوین منتقل شده است. طبری با این ادعا که شاکی عمومی و سازمان اطلاعات سپاه پس از 15 ماه هیچ‌یک از ادله اثبات اتهام یا جرم را ارائه ننمودند، مدعی شد «چنانچه نام این‌جانب را از این پرونده عریض و طویل صوری که تشکیل داده شد، بردارند و نام شخص دیگری را درج نمایند، آن شخص از اتهامات واهی تبرئه خواهد شد و بیش از 90 درصد اتهامات این‌جانب قبلاً در دوران رؤسای قبلی قوه قضائیه در محاکم قضایی رسیدگی و قرار منع تعقیب و مختومه شده بود.»

شکایت یک نماینده مجلس از ۲ کارگر و ۱۱ شهروند

 یک نماینده اصولگرای مجلس از 2 کارگر و 11 شهروند اراکی شکایت کرده است. به گزارش اعتمادآنلاین، علی‌اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس یازدهم که پیش‌تر در سخنرانی‌های خود از مطالبات کارگران صنایع این شهر از جمله کارگران معترض شرکت هپکو دفاع کرده بود در اقدامی متفاوت، از این افراد که مطلبی انتقادی علیه او را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده بودند، شکایت کرده است. درنتیجه این شکایت رضا سیفوری کارگر هپکو و ساعد طاهری کارگر شاغل در نیروگاه و ۱۱ شهروند اراک به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اراک احضار شده‌اند تا بابت شکایت مبنی بر «نشر اکاذیب در سامانه‌های یارانه‌ای» پاسخگو باشند. اقدامی که برخی شهروندان اراکی در فضای مجازی به آن واکنش نشان داده و از نماینده‌شان خواسته‌اند اگر نمی‌تواند یار شاطر شهروندان باشد، بار خاطرشان نشود و علیه‌شان طرح شکایت نکند. خبرگزاری ایلنا هم خبر داده که رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس، طی نامه‌ای به مدیرعامل دخانیات ایران، خواستار حقوق و مزایای بالای ۱۰ میلیون تومان برای مشاور خود شده است که از اداره دخانیات گرگان مأمور به خدمت در دفتر وی شده است. این درخواست با مخالفت مدیرعامل شرکت دخانیات ایران رو‌به‌رو شده. «ایلنا» در ادامه مدعی شد که علت درخواست تحقیق و تفحص سنگدوینی، نماینده گرگان از شرکت دخانیات ایران، دست رد مدیرعامل این شرکت به گزینه این نماینده برای مدیرکلی دخانیات گلستان و مخالفت با پرداخت‌های غیرقانونی به مشاور وی از بودجه دخانیات است.

نماینده مجلس: مفسدان را در ملأ عام آویزان کنید!

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام تعدادی از مفسدین و رانت‌خواران در ملأ عام شد. به گزارش ایسنا، حبیب‌الله دهمرده در تذکری در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: با مفسدین، رانت‌خواران و آقازاده‌ها برخورد کنید و تعدادی از این حرام‌خواران را برای عبرت دیگران در ملأعام آویزان کنید. دهمرده با بیان اینکه کشور گران و بد اداره می‌شود، گفت: گرانی، بیکاری و حاشیه‌نشینی طاقت مردم را بریده و حقیقتاً این وضعیت مایه شرمندگی است. علاوه بر این در اثر نبود زیرساخت فضای مجازی، عدالت آموزشی از بین رفته است. وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور گفت: وضعیت کرونا بسیار وحشتناک شده و اقدام جدی می‌طلبد.

*********************************

روزنامه شرق **

هشدار کیسینجر به بایدن

هنری کیسینجر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا گفت دولت آتی جو بایدن باید به‌سرعت به احیای خطوط ارتباطی با چین بپردازد که در سال‌های حضور ترامپ فرسوده شده است، در غیر این صورت خطر وقوع بحرانی وجود دارد که می‌تواند به درگیری نظامی برسد.

جنگنده‌های آمریکایی ‌در امارات

فرماندهی مرکزی آمریکا از استقرار چند فروند جنگنده «اف-16» در پایگاه نظامی در امارات خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، فرماندهی مرکزی آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که چند فروند جنگنده اف-۱۶ متعلق به نیروی هوایی آمریکا از «اسپانگداهلم» آلمان به پایگاه هوایی «الظفره» در امارات منتقل شدند.

کره شمالی خواهان عذرخواهی  ژاپن

هم‌زمان با صد‌وپانزدهمین سالروز امضای پیمانی که منجر به پایان حکومت استعماری ژاپن بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی بر شبه‌جزیره کره شد، روزنامه رسمی کره شمالی از توکیو خواست تا به‌ خاطر قساوت‌های دوران استعمارش عذرخواهی کند و به قربانیان غرامت بپردازد.

معرفی  سومین  رئیس‌جمهور  پرو در یک هفته

کنگره پرو «فرانسیسکو ساگاستی»، قانون‌گذار را در تلاش برای جلوگیری از بحران شدید سیاسی به دنبال اعتراضات خشمگین و برکناری دو رئیس‌جمهور در هفته گذشته، به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور انتخاب کرد.

عذرخواهی امان‌پور تحت فشار تل‌آویو

کریستین امان‌پور، خبرنگار ارشد بین‌الملل شبکه خبری سی‌ان‌ان از تل‌آویو به‌ دلیل مقایسه اقدامات دونالد ترامپ با کشتار موسوم به «شب بلورین» توسط آلمان نازی در نوامبر ۱۹۳۸ علیه یهودیان در آلمان، عذرخواهی کرد. این عذرخواهی بعد از آن صورت گرفت که سخنگوی کاخ سفید و مقام‌های مختلف اسرائیلی به سخنان امان‌پور اعتراض کرده بودند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات