سیاسی >>  مجلس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۶۱
گفتگو با محمدصادق کوشکی

هماهنگی مجلس و قوه قضائیه برای حل مشکلات

قدم بعدی مجلس باید آن باشد که با همراهی و کمک قوه قضائیه، با مجرمانی که جرم آنها کشاندن کشور به وضعیت فعلی است، کسانی که با اقدامات خودشان اقتصاد ملی را به بن بست رساندند و سرمایه اجتماعی نظام را تهدید می کنند و امنیت ملی نظام را زیر سوال می برند، برخورد قاطع کند.

دکترمحمدصادق‌ کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در رابطه با اینکه مجلس چه اقداماتی می‌تواند برای حل مشکلات اقتصادی کشور انجام دهد، اظهار داشت: اولین گام مجلس برای حل مشکلات اقتصادی، ضرورت همکاری و تعامل با دولت است. مجلس با دست دوستی باید دولت را متوجه کند که تا پایان عمر کاری خود در سال1400 هر اقدامی که برای دفاع از حقوق ملت انجام دهد، در عین نظارت بر عملکرد دولت، پشتیبان آن نیز می‌باشد. دولت هم متقابلاً باید به نمایندگان مجلس این اطمینان را بدهد که به جای طرح مباحث احساسی و ایجاد حاشیه، به دنبال فکر راه حلی اساسی برای حل مشکلات و همکاری در جهت بهبود وضعیت معیشتی، حقوق محرومان و وضعیت مسکن و غیره است.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: متاسفانه دولت با اقدامات و تصمیم گیری های نسنجیده باعث انحلال برخی از بنگاه های اقتصادی، کشاورزی و صنف تولیدکنندگان داخلی شده است. دولت با تصمیمات خود اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه برده است.
دکتر کوشکی با تاکید بر جایگاه مجلس در تصریح قوانین، خاطر نشان کرد: مجلس با تصویب قوانین کارشناسی شده باید جلوی برخی از تصمیمات دولت که خلاف قوانین کشور است را بگیرد تا کشور از شرایط دشوار کنونی خارج شود.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت با حمایت از قشر کارگران، کشاورزان و صنف تولیدکنندگان داخلی می‌تواند شرایط را بهبود بخشد، اما متاسفانه در شرایط کنونی تصمیماتی که دولت اتخاذ کرده است امنیت روانی جامعه و شغلی قشر مستضعف جامعه، تولیدکنندگان و صنعتگران را تهدید کرده است. از این رو کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی انگیزه‌ای برای انجام کار ندارند و برای تامین مواد اولیه خود با شرایط سختی مواجه هستند.
دکترکوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به اين سوال که مجلس برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی در کشور چه راهکارهایی می‌تواند داشته باشد، گفت: در زمينه مجلس يازدهم بايد به دو نکته اساسی توجه کرد:
1- در شرایط کنونی، مجلس از طریق بهره گیری از تجربیات و دانش کارشناسان خود در تصویب قوانین بیشترین کمک را می تواند در جهت بهبود شرایط داشته باشد. مجلس به دور از تنش زدایی همسو با دولت باشد و از این طریق با ارائه راهکارهای قانونی به دولت رضایت قشر ضعیف، کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی و غیره انجام دهد. مجلس باید به دور از مسائل فراجناحی و دعواهای حزبی عمل کند و رضایت مردم را به دست آورد، زیرا مردم تمامی حرکات آنها را زیر نظر دارند و به خوبی صلاحیت آنها را بررسی می کنند. لذا همکاری همدلانه مجلس با دولت دوازدهم می تواند در بحبوبه چالش های روزافزون کشور باعث ایجاد انگیزه و نشاط در جامعه شود؛ و از طریق کارهای جامع و راهبردی تولید داخلی را رونق دهند تا کشور با بحران غذا و کالاهای اساسی مواجه نشود؛ یعنی عملا نشان دهند که حامی تولید کننده داخلی هستند و اجازه نمی دهند با سیاست های غلط تولید داخل را به بن بست برسانند. در واقع مجلس با تصویب قوانین کارشناسی شده، تولید داخلی را از بن بست بیرون بیاورد.
2- قدم بعدی مجلس باید آن باشد که با همراهی و کمک قوه قضائیه، با مجرمانی که جرم آنها کشاندن کشور به وضعیت فعلی است، کسانی که با اقدامات خودشان اقتصاد ملی را به بن بست رساندند و سرمایه اجتماعی نظام را تهدید می کنند و امنیت ملی نظام را زیر سوال می برند، برخورد قاطع کند.
دکترکوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در پاسخ به این‌که تا چه اندازه امیدوارید که عملکرد مجلس موجب افزایش اعتماد عمومی و ارتقاء میزان مشارکت سیاسی در انتخابات 1400 شود، عنوان کرد: واقعیت این است که عملکرد مجلس تأثیر مناسبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ دارد. نکته مهمی که باید بدان توجه داشت این است که مجلس باید اعتمادی که از دست رفته است را با کارهای میدانی به جامعه بازگرداند. این مسائل سبب می شود میزان مشارکت افکار عمومی در انتخابات ریاست جمهوری سال1400 افزایش یابد.
 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات