صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۷ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دنیا بزرگ است؛ دنیا که فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست؛ دنیا خیلی وسیع است؛ بروند ارتباطات را برقرار کنند به آن مقداری که لازم هست، امّا چشم ندوزند به هیچ نیروی خارجی؛ چشم بدوزند به عنصر داخلی، چشم بدوزند به این ارزش بزرگ: نیروی انسانی داخل. (۱۳۹۷/۰۲/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

بسيج ملي عليه کرونا

با وجود تلاش‌های فراوان انجام شده، آمار کرونا روزبه‌روز در حال افزايش است، به‌نحوی‌که تقریباً شهر و استاني در کشور باقي نمانده است که به وضعيت قرمز نرسيده باشد! عبور آمار از مرز ده هزار مبتلا در ماه و فوتي‌هايي که مرز 450 نفر در روز را طي کرده‌اند، نشان مي‌دهد که کار براي نظام سلامت کشور دشوارتر از قبل شده است و موج سوم کرونا خشن‌تر و گسترده‌تر از مراحل قبلي عمل مي‌کند. در اين ميان کشور در آستانه اجراي طرحي حياتي براي کنترل کرونا است که به‌تازگی دولت مصمم به اجراي آن شده است.

نکات تحليلي: 1- اجراي طرحي ملي، با اعمال محدوديت‌هاي جديد، از اول آذرماه اجرايي خواهد شد. اين طرح داراي جزئيات مختلفي است که ابعاد آن توسط وزير کشور و ديگر مسئولين ذي‌ربط شرح داده شده است. از ضرورت غربالگري عمومي يا شناسايي بيماران در سطح وسيع که با انجام تست‌هايي که تا 20 دقيقه جواب آن آشکار خواهد شد، تا تعطيلي دوهفته‌ای تهران و قريب به 100 شهر ديگر در سراسر کشور و منع تردد خودروها از ساعت 21 تا 4 صبح و تعطيلي تجمعات بالاي 15 نفر. 2- به گفته فرمانده قرارگاه عملياتي مقابله با کرونا، در شرايطي قرار داريم که بين بد و بدتر تصميم مي‌گيريم. از طرفي تصميم‌هاي ما هزينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و انسان در بر دارند. لذا بايد تدبير کنيم و حين اجراي طرح، مدام طرح را اصلاح کنيم. در اين طرح پيش‌بيني شده که حداکثر همکاري مردم وجود داشته باشد و صداوسیما و رسانه‌ها در اقناع‌ مردم تلاش کنند.

نکته پایانی: فارغ از هرگونه نظر کارشناسي در مورد ابعاد اين طرح که برخي مفيد بودن آن را زير سؤال برده و برخي هزينه‌هاي بالاي آن را براي برخي مشاغل و اصناف گوشزد کرده‌اند، به اين طرح بايد به‌عنوان يک طرح ملي که توسط عالي‌ترين مرجع تصميم‌گيري کشور در زمينه حفظ بهداشت و سلامت عمومي جامعه تصويب شده و به مرحله اجرا و عمليات رسيده است، نگاه کرد و طبيعي است که انتظار آن است همه توان کشور براي تحقق آن يکپارچه شده و همسويي با يکديگر به ميدان آيد. اجراي چنين طرحي نياز به همسويي همه دستگاه‌هاي کشور و همه آحاد ملت دارد. بايد تلاش کنیم تا همه پايبند به اجراي این طرح شویم تا با اراده ملي بتوانيم بر اين بيماري منحوس فائق آييم. ان‌شاء‌الله (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                           

آدرس غلط!

مهرماه سال جاری بود که دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص آدرس غلط ندادن به مردم، گفت: «مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است. آدرس اشتباه کسی به آن‌ها ندهد. یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران واشنگتن دی سی کاخ سفید است و آن‌هایی که داخل این ساختمان هستند. این‌همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته‌اند و شما می‌بینید هرروز فشار و مشکلات است. ما لعن و نفرین و کینه‌مان را با آدرس صحیح و درست بفرستیم. آن کسی که جنایت‌کار است کاخ‌نشین کاخ سفید است، منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیست، ارتجاع و تندهای آمریکاست، امروز فرمانده این کار در آمریکاست و دارد علیه مردم ایران جنایت می‌کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- واقعیت این است که آدرس و راه غلط، مسیر نزدیک به هفت‌ساله دولت تدبیر و امید تاکنون بوده است؛ طی این مدت «منافع غلط گروهی و باندی» موجب شد تا تنها راه‌حل مشکلات کشور، بستن با کدخدا تعبیر شود و این‌گونه به جامعه القا شد که با مذاکره در خصوص مسائل هسته‌ای و بستن با کدخدا، مشکلات کشور صد روزه حل خواهد شد؛ غافل از آن‌که مذاکرات در حوزه هسته‌ای تنها بخشی از خواسته‌های آمریکایی‌ها بود و خواسته‌های کامل آن‌ها در شروط 12 گانه پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) که هدف آن از بین بردن تمام اهرم‌های قدرت ملت ایران (موشکی، هسته‌ای، نفوذ منطقه‌ای و ماهیت جمهوری اسلامی) بود، خلاصه می‌شد. 2- امروزه نابسامانی زیادی در حوزه بورس، کالاهای اساسی، گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، سوداگری در بازار ارز، طلا و خودرو، اختصاص ارز ترجیحی و بی‌توجهی به تولید ملی مشاهده می‌شود، موضوعاتی که بیش از آنکه به ترحیم ارتباط داشته باشد، به سوء مدیرت داخلی ربط پیدا می‌کند. 3- خطر آدرس غلط دادن را می‌توان در خوشحالی روزهای اخیر رسانه‌های اصلاح‌طلب در به قدرت رسیدن جو بایدن نیز مشاهده کرد، درحالی‌که تجربه چهل‌ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد، فرقی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌های آمریکایی در تقابل با ایران وجود ندارد، اما با این وجود کدخداباوران همچنان با پیروی از «منافع غلط گروهی و باندی» به دنبال ایجاد دوقطبی‌های کاذب مشابه انتخابات 92 و 96، برای موفقیت در انتخابات 1400هستند؛ غافل از این‌که جامعه را نمی‌توان با آدرس غلط به مقصد رساند. اگر قرار است گشایشی در کشور ایجاد شود، با دستان جوانان این سرزمین حاصل می‌شود و انتظار گشایش از سوی دشمن، انتظاری عبث، باطل و بیهوده است. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                      

درآمد نجومی دولت از اقدامات رئیسی

قوه قضائیه سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از مالیات معوق افراد پردرآمد را برای دولت زنده کرد؛ که می‌شود معادل ۲۸ میلیون بشکه نفت. قوه قضائیه همچنین ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارزهای صادراتی معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان (حدود یک‌پنجم بودجه عمومی دولت در سال ۹۹) را به کشور بازگرداند، ۳۰ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که افراد به بانک‌ها پس نداده بودند را به چرخه بانکی وارد کرد. پول بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افرادی که سپرده‌هایشان توسط مؤسسات مالی غیرمجاز از دست رفته بود را به آن‌ها بازگرداند؛ معادل ۲۳۷ هزار میلیارد تومان. در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی تصرف شده توسط قوه قضائیه به بیت‌المال برگردانده شد و ۳۷ هزار و ۹۷۰ هکتار از اراضی ساحلی آزاد شد.

▼ اخبار

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایستادگی کرد؛ برکنار شد

«احمد علیرضابیگی»، عضو هیئت تحقیق و تفحص از خصوصی‌سازی می‌گوید: «در جریان واگذاری کشت و صنعت مغان به‌واسطه تخلفات گسترده‌ای که در این واگذاری اتفاق افتاده بود، این تخلفات از طریق هیئت واگذاری به هیئت داوری ارجاع شد؛ اما دولت تلاش داشت تا هیئت داوری وارد بررسی این پرونده نشود، تا جایی که دو وزیر امضای خود را پس گرفتند و هیئت داوری نسبت به صدور قرار اسقاط دعوی اقدام کرد. درواقع هیئت داوری تلاش داشت تا خودش را از این ماجرا کنار بکشد؛ اما «صالح» به دلیل وظیفه‌شناسی و احساس تعهد نسبت به ثروت ملت ایران از طرف سازمان خصوصی‌سازی به دادگستری، علیه رأیی که هیئت داوری صادر کرده بود، اقامه دعوی کرد. شعبه ۲۱ دادگستری تهران به رسیدگی به این پرونده ورود کرد و رأی سقوط دعوی که از سوی هیئت داوری صادر شده بود را رد کرد و این هیئت را ملزم به رسیدگی ماهوی به پرونده کشت و صنعت مغان کرد. در پایان هیئت داوری ناچار به صدور رأی بطلان معامله شد. دولت اراده کرده بود که این معامله باطل نشود، اما صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی برخلاف اراده دولت، در راستای بطلان این معامله اقدام کرد. اراده‌ای در دولت وجود دارد که تلاش می‌کند مانع از ابطال معامله کشت و صنعت «هفت‌تپه» شود و موضوع به هیئت داوری ارجاع نشود، اما سازمان خصوصی‌سازی مصر بود این پرونده باید در هیئت داوری مورد بررسی قرار گرفته و رأی صادر شود».

ارزش صادرات ترکیه به ونزوئلا ۶ برابر ایران است

با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، یکی از گزینه‌های مورد بحث برای توسعه تجارت خارجی، گسترش روابط ازجمله ایجاد بسترهای برقراری پیمان پولی و تهاتر کالا با کشورهایی بود که تحت تحریم‌های آمریکا هستند. یکی از این کشورهای تحریم شده که ظرفیت بسیار بالایی برای تقویت روابط با کشورمان دارد، ونزوئلا است. توسعه و تقویت روابط میان ایران و این کشور از دوره دولت اصلاحات کلید خورده و سپس در دولت احمدی‌نژاد اهمیت حیاتی برای کشورمان یافت. بااین‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد روابط دوجانبه ایران و ونزوئلا به‌ویژه در دوره ۷ ساله دولت روحانی گسترش چندانی نداشته است، برای مثال درحالی‌که بر اساس آمارها، میزان صادرات ترکیه به ونزوئلا در سال ۲۰۰۱ حدود ۴۱ میلیون دلار و میزان صادرات ایران نیز به ونزوئلا حدود ۱۶ میلیون دلار بوده، اما حالا این میزان پس از ۱۹ سال طی سال گذشته به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای ترکیه و ۳۴ میلیون دلار برای کشورمان رسید. به عبارتی دیگر در سال ۲۰۰۱ در حالی صادرات ترکیه به ونزوئلا 5.2 برابر ایران بوده که این میزان در سال گذشته به حدود 8.5 برابر رسیده است.

شهید عرصه روشنگری و بصیرت افزایی

انا لله و انا الیه راجعون. شهادت جانباز هشت سال دفاع مقدس، سرهنگ پاسدار دکتر فرامرز رضوی را به محضر امام عصر عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف، فرمانده معظم کل قوا، خانواده مکرم ایشان و همه دوستان و هم‌سنگران ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم. شهید رضوی از پیشکسوتان انقلاب و جهاد در دفاع مقدس بود که بارها تا پای شهادت نیز پیش رفته بود، اما تقدیر الهی بر آن بود که این «هادی سیاسی ولایتمدار و خستگی‌ناپذیر» در عرصه جهاد روشنگری و بصیرت افزایی و در حین انجام مأموریت در منطقه عملیاتی جنوب شرق کشور به دیدار معبود بشتابد و به خیل کاروان شهدای انقلاب اسلامی بپیوندد. شهید رضوی چه در دوران جنگ هشت‌ساله و چه در مقطع پس از آن هیچ‌گاه سنگر دفاع از انقلاب و اسلام را رها نکرد و با دلسوزی و مجاهدت بی‌وقفه، صیانت و پاسداری از ارزش‌ها را وظیفه خود می‌دانست. هم‌اینک ما برادر عزیز و پرتلاشی را از دست داده‌ایم که یاد و نام او همواره در دل‌ها باقی خواهد ماند. این حادثه تألم آمیز سکینه و آرامش نمی‌یابد مگر اینکه خدای متعال مرهمی از صبر و الطاف بی‌کرانش را به خانواده معظم ایشان و سایر هم‌سنگران ایشان مرحمت نماید که حتماً چنین خواهد شد و رب‌العالمین تفضلات و مراحم خاصه خودش را شامل حال بازماندگان شهید رضوی خواهد نمود. معاونت سیاسی سپاه پاسداران این واقعه غمبار را به همسر و فرزندان شهید رضوی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحمان و رحیم، علو درجات و هم‌نشینی با عبادالله الصالحین را برای آن فقید سعید مسئلت می‌نماید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

▼ اخبار کوتاه

مخالفت بازوی فکری مجلس با انتشار اوراق نفتی/ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان اظهارنظر کارشناسی درباره پیش‌نویس پیشنهادی جهت تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با عنوان «پیش‌فروش قطعی اوراق نفت»، با تأکید بر اینکه انتشار اوراق پیش‌فروش نفت هیچ مزیتی نسبت به اوراق ریالی فعلی ندارد، اعلام کرد: «این سیاست در مقایسه با سیاست‌های در حال اجرای فعلی یعنی انتشار انواع اوراق مالی اسلامی (بر مبنای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی) و همچنین فروش سهام دولت (در قالب صندوق‌های ETF و سایر روش‌ها) دارای آسیب‌های بسیار بیشتری است. همچنین قابل پیش‌بینی است که در زمان سررسید اوراق فشار عمومی برای ایجاد گشایش در فروش نفت افزایش خواهد یافت که این امر حاکمیت را از تصمیم‌گیری مستقل در سیاست خارجی خود بازخواهد داشت».

سهم یک گروه جهادی در کاهش قیمت مسکن/ گروه جهادی شهید چمران در رشت فعالیت خود را مطالبه‎گری در حوزه مسکن و امربه‌معروف و نهی از منکر مسئولین اداری استان قرار داده ‎است. این گروه، جمعی از جوانان متخصص حوزه مسکن و مطالبه‎گر را جمع کرده تا چالش صدور پروانه ساخت برای زمین‌های نسقی روستایی را حل کنند. با طرح اجرایی این گروه که با نماینده‎های استان در مجلس و مقامات قضایی و اجرایی در میان گذاشته شده، پیش‎بینی می‎شود هزینه‎های مردم برای دریافت مجوز ۳۰ درصد کاهش یابد.

سبک زندگی پرستاری که کرونا گرفت و شهید شد/ پدر «مریم رحیمی»،‌ بانوی شهید عرصه سلامت می‌گوید: «دخترم می‌گفت اگر از این لباس سفید به رو سپیدی رسیدیم، هنر کردیم. برای داغ بیماران کرونایی‌اش در خانه اشک می‌ریخت و می‌گفت شرمنده خانواده آن‌ها شدیم. بالای سر بیماران قرآن می‌خواند. هر وقت صحبت مرخصی می‌شد، می‌گفت این روزها مردم به ما نیاز دارند. وقتی حاج قاسم شهید شد، مریم گفت باید برای تشییع جنازه، کرمان برویم. در مسیر مدام زیارت عاشورا می‌خواند و طلب شهادت می‌کرد».

قوت گرفتن طرح تصویب «یارانه سوم»/ نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس با اصلاح طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. مصوبه اخیر مجلس در این موضوع به دلیل مشخص نبودن منابع هزینه‌ای آن، از سوی شورای نگهبان رد شده بود و اکنون نمایندگان تلاش دارند با مشخص کردن منابع مشخص هزینه‌ای، نظر شورای نگهبان را در تصویب این طرح جلب کنند.

احکام سیاسی (سؤال 81): عدم ­رعایت توصیه­های رهبری در سخنرانی­ها چه حکمی دارد؟ عدم­ تبعیت از ولی‌فقیه در مسائل سبک زندگی اسلامی و نیز ازدیاد نسل با توجه به وضعیت بد اقتصادی چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر موجب آسیب اجتماعی و یا شکستن حریم و حرمت رهبری شود، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات