سیستان و بلوچستان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۷۶

یک جو همت لازم است!

پایگاه بصیرت / مریم سنچولی
با اعلام پیروزی جوبایدن که هنوز قانونی نشده، این جمله که مدیریت اقتصادی ایران به جوبایدن نیاز ندارد و به یک جو همت نیاز دارد، توسط کاربران فضای مجازی منتشر شد؛ اما ظاهراً جماعتی که گوش شنوایی برای فهم و درک این دغدغه جدی اقتصاد ایران ندارند، همچنان به دنبال بستن با کدخدا می‌باشند؛ به همین جهت به‌محض اینکه نزدیکان جوبایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتند که وی قصد دارد به برخی از پیمان‌های بین‌المللی که ترامپ از آن‌ها خارج شده مانند برجام، بازگردد با ذوق‌زدگی دست به دعا شدند که وی پیروز انتخابات آمریکا شود تا به برجام برگردند، انتخاباتی که به باور نخبگان آمریکا بازنده‌اش که مردم آمریکا بودند، قبل از برنده‌اش مشخص شد.

به همین جهت پالس‌هایی از سوی برخی دولتمردان به سوی کاخ سفید روانه شده، همان کاخی که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پی مشکلات معیشتی و اقتصادی، به مردم گفته بود که لعن و نفرین خود را به خاطر سختی اوضاع معیشتی به این آدرس بفرستند.

ذکر این نکته ضروری است آمریکایی که با اوباما به برجام پیوست و اوباما به بهانه برجام تحریم‌هایی را علیه کشورمان صادر شد و در زمان ترامپ از برجام خارج شد و همان سیاست تحریم را با شدت و پیگیری بیشتر دنبال کرد. حال اگر قرار باشد به برجام با جوبایدن، معاون اول دولت اوباما برگردیم آیا خسارت‌های برجامی ایران را جبران می‌کنند یا اینکه با ابزار‌هایی که تحریم برایشان فراهم ساخته، برجام‌هایی دیگری ازجمله برجام‌های موشکی، حقوق بشری و ... را بر کشورمان با فشار‌های حداکثری تحمیل خواهند کرد.

آیا بازی با دوگانه‌های اقتصاد و برجام، صلح و جنگ،  شرطی و وابسته کردن اقتصاد کشور به مذاکره با آمریکا که ارسال پالس‌های ضعف به طرف آمریکایی و به مثانه پیام اطمینان‌بخش به آن‌ها در خصوص اثربخشی تحریم‌ها هست، می‌توان منافع و امنیت ملی کشورمان را تأمین کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از «مقامات کنونی و پیشین ایالات‌متحده» مدعی شد که دونالد ترامپ پنج‌شنبه گذشته در جریان یک نشست در کاخ سفید نظر مشاوران خود را در مورد امکان حمله به تأسیسات مهم و هسته‌ای ایران ظرف هفته آینده جویا شده است که مشاوران وی که در میان آن‌ها چهره‌هایی همچون مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، مایک پمپئو وزیر خارجه، کریستوفر میلر سرپرست جدید پنتاگون و همچنین ژنرال مارک ای. میلی رئیس ستاد مشترک امریکا به چشم می‌خورد، ترامپ را از این حمله بازداشتند و نسبت به پیامد‌های این حمله ازجمله تشدید تعارض‌ها میان ایران و ایالات‌متحده در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند.

بار‌ها رهبر فرزانه انقلاب به عدم اعتماد به آمریکا و تکیه به توان داخلی به‌عنوان کلید حل مشکلات کشورمان اشاره داشته‌اند و کارشناسان اقتصادی انقلابی  نیز بدان تأکید دارند، لذا شایسته است تا دولتمردان با تکیه به توان داخلی، ابزار تحریم و دوگانه جنگ و صلح را از آمریکایی‌ها بگیرند و با تدبیر، اوضاع اقتصادی کشورمان را که پیش از برگزاری انتخابات اخیر آمریکا به دلیل بی‌تدبیری در بازار‌های مختلف بورس، مسکن، خودرو و... با کلید بی‌تدبیری قفل شده است با یک جو همت جهادی باز کنند.  

دستگاه قضا با مدیریت جهادی خویش در سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از مالیات معوق بر درآمد را برای دولت زنده کرد که می‌شود معادل ۲۸ میلیون بشکه، این قوه همچنین ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد دلار از ارز‌های صادراتی معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان (حدود یک‌پنجم بودجه عمومی دولت در سال ۹۹) را به کشور بازگرداند و ۳۰ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که افراد به بانک‌ها پس نداده بودند را به چرخه بانکی وارد کرد و میوه شیرین عدالت کام ملت را شیرین و درآمد نجومی برای دولت ایجاد کرد. دولت نیز می‌تواند با نگاه درون‌زا، استعداد‌ها و توان داخلی خفته را شکوفا کند و نقش‌آفرین واقعی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات