سیستان و بلوچستان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۸۵

آیا مردم اعانه می‌گیرند؟!

دولتی که خود با بی تدبیری در افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 بسته یارانه معیشتی (یارانه دوم ) را به مردم داد، چطور درس اقتصاد می دهد؟!
پایگاه بصیرت / مریم سنچولی
به دنبال طرح معیشتی مجلس (طرح یارانه سوم) و اعلام محل تأمین اعتبار آن از طریق مالیات بر تراکنش‌های بانکی و عوارض گمرکی، آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در این خصوص واکنش‌هایی را داشتند. گذشته از تصویب یا عدم تصویب این طرح، به بررسی واکنش‌ها می‌پردازیم.
جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بودجه چوب ادب سیاستمداران است، سیاستمدارانی که شعار می‌دهند؛ مجلس برای بودجه سال آینده تعهدات و مسائلی مطرح کرد که با ده برابر بودجه کشور نیز نمی‌توان به آن جامه عمل پوشاند.
نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: مردم ایران به‌جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت طلب می‌کنند.
به قول جهانگیری، بودجه چوب ادب سیاستمداران است، چون رأساً نامبرده چوب بودجه را در ماجرای واگذاری ارز دولتی به نرخ ۴۲۰۰ تومان که از سوی نشریات اصلاح‌طلب هم علت سوء مدیریت بازار ارز بود، تجربه کرده و دولت ۱۸ میلیارد دلار ارز را در خدمت رانت‌خواران داد و این ارز‌های دولتی توسط بسیاری از صادرکنندگان هرگز به چرخه اقتصاد برگردانده نشد و چرخ اقتصاد کشور با ارز ۴۲۰۰ فقط به نفع عده‌ای چرخید.
در آذرماه سال گذشته که دولت بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد، کسری بودجه دولت موضوع نقد و نظر کارشناسان و صاحب‌نظران بود و مجلس دهم هم در حالی بودجه عمومی را معادل ۵۷۰ هزار میلیارد دلار تصویب کرد که مراکز پژوهشی و برخی از نمایندگان در خصوص کسری بودجه هشدار داده بودند. گذشته از ارقام مختلف ۱۰۰۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی که از کسری بودجه دولت اعلام می‌شود، دولتمردان خودشان کسری ۴۸ هزارمیلیاردی را اعلام می‌کنند و می‌گویند با این همه وظایف بودجه‌ای را انجام داده‌اند. با فاصله ۹۹ درصدی درآمد حاصل از فروش مازاد دولتی و ۸۹ درصد درآمد نفتی که نشان از بودجه‌ریزی موهوم دولت در سال ۹۹ دارد، کسری ۴۸ هزارمیلیاردی دولت قابل تأمل است و ضمن اینکه همین کسری بودجه اعلامی دولت با انتشار ۱۲۵ هزار اوراق بدهی و فروش سهام عدالت و ویرانی بازار بورس و... بخشی از آن از جیب ملت تأمین شد و بخش عمده‌اش نیز بر دولت بعدی آوار خواهد شد و دولت بعدی از ابتدای کار باید آواربرداری‌اش را شروع کند.
ضمن اینکه دولتی که ادعا می‌کند همه وظایف بودجه‌ای‌اش را انجام داده است علی‌رغم افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور به خاطر گرفتاری‌های اقتصادی‌اش با تعلل زیر بار تعطیلی دوهفته‌ای کشور در شرایط کرونایی رفت. ملت ایران این عملکرد‌های تاریخی دولت فعلی را فراموش نخواهد کرد.
آقای نوبخت که می‌گوید مردم به جای یارانه و اعانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ملی طلب می‌کنند، ظاهراً عملکرد تاریخی خود در دوران تبلیغات ریاست جمهوری دوره دوازدهم را از یاد برده‌اند که با قول شکستن تحریم‌ها از قِبل برجام و ایجاد رونق اقتصادی آرای مردم را در سال ۹۶ کسب کردند و حتماً اکنون از وعده‌ها چنان رونقی ایجاد شده که مردم به یارانه و اعانه نیازی ندارند.
دولتی که خود با بی‌تدبیری در افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸، بسته یارانه معیشتی (یارانه دوم) را به مردم داد، چطور از یارانه به عنوان اعانه یاد می‌کند؛ همان بی‌تدبیری که علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی که در ایام نمایندگی خود به مدافع سرسخت تصمیمات دولت تدبیر و امید شناخته می‌شود در توئیتر خود با اشاره به بی‌تدبیری دولت در گرانی یک شبه بنزین و اعتراضات پس از این موضوع در آبان ۹۸، نوشت: «حوادث آبان ۹۸ که بیشتر ناشی از بی‌تدبیری دولت بود، این خیال را در سر تندرو‌های آمریکا پدید آورد که پایگاه اجتماعی جمهوری اسلامی کاهش یافته و وقت مناسبی است برای ترور سردار سلیمانی، قبل از آن به خود جرئت این کار را نمی‌دادند، البته بعد از تشییع پیکر آن عزیز واقعیت را دریافتند.»
مردمی که سهم یارانه‌اش از محل هدفمندی یارانه طبق گزارش روزنامه وطن امروز مورخ ۲۸ آبان ماه، از محل هدفمندی از ۷۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته، اعانه می‌گیرند یا دولتی که درآمدش از هدفمندی، از ۶۶ هزار تومان در سال ۹۱ به ۲۵۰ هزار میلیارد رسیده و سهم مردم از ۴۸ هزار میلیارد سال ۹۱ به ۴۰ هزار میلیارد در سال ۹۹ رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات