خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۹۰

سقوط روزانه یک هواپیما در ایران!

آمار کشته‌های کشور به مرز 500 نفر در روز نزدیک شده و این به معنی سقوط یک هواپیمای مسافری بزرگ در کشور است؛ آیا دغدغه‌مندی اجتماعی در وقوع حادثه‌ای به این بزرگی که هر روز در کشور اتفاق می‌افتد، به اندازه سقوط یک هواپیما وجود دارد؟
پایگاه بصیرت / سید محمد حسینی
سقوط روزانه یک هواپیما در ایران!
حادثه سقوط یک هواپیما می‌تواند تا ماه‌ها رسانه‌ها و افکار عمومی را درگیر خود کند، اما هم‌اکنون مدت‌هاست روزانه به تعداد مسافران یک هواپیما در کشور قربانی ویروس کرونا می‌شوند.
گزاره خبری:
مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با شرکت‌کنندگان در آئین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس به این نکته اشاره کرده و فرمودند: کرونا را دست‌کم نگیرید؛ [اینکه]روزی ۱۵۰ هم‌وطن از دست بروند مسئله کوچکی است؟ بعضی‌ها تقویم مناسبی، ارزیابی مناسبی از این قضیّه ندارند. فرض کنید هر دو روز یک‌بار یک هواپیمای سیصدنفره سقوط کند و همه آن‌ها بمیرند؛ این چیز کمی است؟ ما هرروز ۱۴۰ نفر، ۱۵۰ نفر، ۱۷۰ نفر متوفی داشته باشیم، این چیز کمی است؟ علاج هم دست خودمان است.
گزاره‌های تحلیلی:
حالا که ظرفیت این هواپیما به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است و هرروز این اتفاق تکرار می‌شود، چه باید کرد؛
۱) با تطبیق تعداد تلفات یک سانحه سقوط هواپیما و تعداد جان‌باختگان هرروزه بیماری کرونا می‌توان به بزرگی و اهمیت این فاجعه انسانی پی برد. این در حالی است که حادثه یک‌بار اتفاق می‌افتند، ولی جان‌باختگان بیماری کرونا هرروز تکرار می‌شوند.
۲) همان‌گونه که همه افراد جامعه در سانحه‌ای مثل سقوط هواپیما حساس بوده و پیگیر اخبار، دلایل و مقصرین حادثه هستند، لازم است درباره جان‌باختگان بیماری کرونا نیز حساس و پیگیر باشند.
۳) در حوادثی مثل سقوط هواپیما سلبریتی‌ها و فعالان اجتماعی به‌ویژه در فضای مجازی به‌شدت فعال شده و انتظار می‌رود در بیماری کرونا نیز که مشابه سقوط یک هواپیمای غول‌پیکر در هرروز است، همان‌گونه فعال بوده و ضمن ترند کردن این موضوع به فرهنگ‌سازی و مطالبه عمومی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اهتمام ورزند.
۴) در همان اولین ساعت‌های سقوط هواپیما همه به دنبال دلایل سقوط و بررسی آن هستند و مطالبه عمومی آن است که با رفع دلایل سقوط، از تکرار آن جلوگیری شود. این در حالی است که تاکنون حدود ۹ ماه است که هرروز به‌اندازه سقوط یک هواپیما شاهد تلفات انسانی هستیم، ولی جدیتی در بررسی دلایل این کشتار و راه‌های جلوگیری از تکرار هرروزه آن توسط آحاد جامعه نمی‌شود.
۵- در سوانح هوایی معمولاً همه پیگیر شناسایی و اعلام قاصرین و مقصرین حادثه هستند و گاهی این امر تا درخواست استعفا و برکناری مسئولین و وزیر پیش می‌رود. درباره بیماری کرونا نیز انتظار می‌رود مسئولین حداقل اهتمام بیشتری در پاسخگویی درباره اتفاق روی داده باشند.
۶) بعضاً دیده شده است که پیگیری‌های مردمی درباره سقوط یک هواپیما به ایجاد کمپین‌های گسترده و حتی تجمعات خیابانی منجر شده است، ولی این‌چنین انسجامی درباره فاجعه‌ای که هرروز به تعداد کشته‌های سقوط یک هواپیما تلفات می‌گیرد، دیده نمی‌شود.
۷) معمولاً در سوانح هوایی دیده شده است که پس از حادثه، موجی از محکومیت و تحریم شرکت هوایی، سازمان هواپیمایی و حتی گسترده‌تر شکل می‌گیرد، ولی در بیماری کرونا هنوز انسجام و همیت برای جلوگیری از تکرار تلفات این بیماری با محکومیت کسانی که با رفتار‌هایی مانند مسافرت‌های غیرضروری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجبات شیوع بیشتر این بیماری و افزایش روزافزون تعداد تلفات این بیماری می‌شوند، دیده نمی‌شود.
گزاره راهبردی:
با توجه در این مشابهت‌ها بین حادثه‌ای مثل سقوط هواپیما و جان‌باختگان هرروزه بیماری کرونا لازم است دغدغه مندان، دلسوزان و تأثیرگذاران جامعه با دقت و جدیت بیشتری این فاجعه انسانی را پیگیری و مطالبات خود را درخواست عمومی رعایت نکات بهداشتی و اجتماعی و جدیت در مطالبه از مسئولین را مطرح نمایند. باشد که هر چه زودتر به خواست خدا و عنایت معصومین علیهم‌السلام شر این ویروس منحوس از سر جامعه بشری برطرف گردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات