صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۹۲

اخبار ویژه 1 آذر ماه

روزنامه کیهان **

دیکته را مذاکره ترجمه نکنید!

حمید ابوطالبی، مشاور پیشین رئیس‌جمهور در یادداشتی آورده است؛

« التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا درحال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران و آمریکا و بازگشتِ همه به برجام روز به روز افزایش می‌یابد؛... آیا بازگشتِ بدون مذاکره، و یا بی‌برنامه‌ طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟... ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی-برجامی خواهد بود؟ چراکه بازگشت یکباره و غیرحقوقی، هم تایید ‌کننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ آمریکا است و هم هرگونه ادّعا و انتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و... را انفعالی و بی‌اعتبار خواهد کرد... بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده است که خواهان مذاکره‌ای همه‌جانبه با ایران برای بازگشت و رفع تحریم‌ها است... ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را در بر می‌گیرد...»!

درباره نوشته ایشان اشاره به چند نکته ضروری است.

۱- می‌نویسد؛ «بازگشت یکباره و غیر‌حقوقی» آمریکا به برجام یک خطای استراتژیک است! که باید پرسید چه کسی گفته است و یا اجازه داده است که آمریکا به صورت «یکباره و غیر‌حقوقی» به برجام بازگردد؟! جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، سه شرط اساسی و قطعی تعیین کرده است، لغو همه تحریم‌ها، پرداخت خسارت و آزاد کردن دارایي‌های بلوکه شده ایران. این سه شرط در مصاحبه هفته گذشته آقای عراقچی نیز مطرح گردیده و روی آن به عنوان شروط ایران تاکید شده بود. بنابراین سؤال این است که چرا ایشان صورت مسئله را به میل خود و به نفع آمریکا تغییر داده است؟!

۲- می‌نویسد؛ قبل از بازگشت آمریکا به برجام باید ایران و آمریکا با یکدیگر مذاکره کنند و می‌افزاید «بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد»! و توضیح نمی‌دهد که از جانب ایران سخن می‌گوید یا آرزوی بر باد رفته ترامپ و پیش‌روی مانده بایدن را تکرار می‌کند! از کسی که مدعی آگاهی از امور بین‌الملل است بسیار بعید به نظر می‌رسد تاکنون متوجه نشده باشد که منظور بارها اعلام شده ترامپ و بایدن از مذاکره با ایران، «دیکته‌نویسی» است و نه مذاکره به معنا و مفهوم تعریف شده آن در فرهنگ سیاسی. ترامپ چرا از برجام خارج شد؟ او به صراحت اعلام کرد که باید محدودیت صنایع موشکی ایران و محدودیت و کنترل حضور ایران در منطقه نیز به برجام اضافه شود! بایدن هم به صراحت اعلام کرده است که ورودش به برجام در صورت پذیرش همین شرایط از جانب ایران خواهد بود! و بازهم به صراحت اعلام کرده و می‌کنند که منظورشان از مذاکره، پذیرش این شرط و شروط از سوی ایران است! یعنی بیایید آنچه را به شما دیکته می‌کنیم، بنویسید! آیا جناب ابوطالبی خواهان دیکته دیگری از سوی آمریکا به ایران است؟! شبیه دیکته‌ای که با برجام به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل کردند؟! اگر پاسخشان منفی است پس بفرمایند منظورشان چیست؟!

۳- مشاور پیشین رئیس جمهور -شاید بی‌آنکه بداند و البته بسیار ناشیانه- آرزوی بر زمین مانده ترامپ را که امروزه بایدن در دست گرفته است تئوریزه می‌کند! و کاش توضیح می‌دادند که نظر ارائه شده ایشان با آنچه ترامپ و بایدن اعلام کرده و دنبال می‌کنند چه فرقی دارد؟! گفتنی است جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر شرایط سه‌گانه خود برای بازگشت آمریکا به برجام، بر این نکته نیز تاکید کرده است که هیچگونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهد داشت.

۴- یکی از تاسف‌آور‌ترین بخش‌های نوشته آقای ابوطالبی آنجاست که خواسته برزمین مانده آمریکا برای محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه را نیز ضروری!! می‌داند! ایشان به‌گونه‌ای که انگار با چند کودک دبستانی طرف است می‌نویسد «ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را در بر می‌گیرد؛ ازاین رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود»! یک‌بار دیگر بخوانید! می‌گوید معضلات فیمابین ایران و آمریکا منحصر به مسئله هسته‌ای نیست (دقیقاً همان ادعای ترامپ و بایدن) و تاکید می‌کند حل این معضلات نیاز به مذاکره دارد! (ترجمه دیکته‌نویسی به مذاکره)!!

۵- مشاور پیشین رئیس جمهور در جایگاهی نیست که از ایشان انتظار تحلیل مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی باشد! و به نظر می‌رسد، به نیابت از سوی کسانی به صحنه آمده است که خود آنها، به علت ناکارآمدی‌های پی‌در‌پی و خسارت‌های فراوانی که به ملت تحمیل کرده‌اند، جرأت آفتابی شدن در این زمینه را ندارند و پرده‌نشینی را ترجیح می‌دهند!

ماله‌کشی کارگزاران و نهضت آزادی برای ترمیم آبروی آمریکا

عضو گروهک نهضت آزادی در تحلیلی وارونه به تمجید از نظام سیاسی و انتخاباتی آمریکا پرداخت.

مهدی معتمدی‌مهر که مدت‌هاست با حزب کارگزاران همکاری می‌کند، در ارگان مطبوعاتی این حزب و در یادداشتی با عنوان «قابلیت ترمیم‌گری» نوشت: فراتر از جهت‌گیری‌های سیاسی و داوری‌های اقتصادی و حتی اخلاقی، به نظر می‌رسد که تعادل اجتماعی جاری در آمریکا، عاملی اساسی و ارزشمند است که در نهایت، پایداری سیاسی و ثبات اجتماعی آن را تضمین می‌کند.

انتخابات اخیر آمریکا به مردم جهان آموخت: «دموکراسی بحران دارد اما بن‌بست ندارد.» جامعه آمریکا به جهت پذیرش بنیادین «آزادی» و رعایت قواعد زیست دمکراتیک، اگرچه ممکن است براساس شاخص‌های عدالت اجتماعی و وجود برخی شکاف‌های گسترده نژادی و تبعیضات اقتصادی و سیاسی، «جامعه‌ای عادلانه» ارزیابی نشود، اما بی‌تردید، جامعه‌ای «متوازن» و «متعادل» به حساب می‌آید و از همین روست که در طول دو قرن گذشته، همواره از پس بحران‌های کلان ساختاری برآمده و بر انواع صورت‌بندی‌های «افراطی‌گری» غلبه کرده است.

وی می‌افزاید: پایداری و ثبات سیاسی (stability) و دوام اجتماعی دیرپا در آمریکا که امکان و ضرورت هرگونه براندازی و انقلاب ساختارشکنانه را منتفی کرده است، مرهون تعادل اجتماعی نیروهای سیاسی آن جامعه است.

انتخابات 2020 آمریکا نشان داد که «دموکراسی» و «آزادی» از چه ظرفیت عظیم و موثری در راستای زیست مسالمت‌آمیز سیاسی، ممانعت از خشونت‌های اجتماعی و مهارهرج و مرج‌های سیاسی برخوردارند. در کشوری که میلیون‌ها نفر مسلح وجود دارد و در فضای شدیدترین تخاصمات و حتی خشونت‌های کلامی طرفداران دو کاندیدا، اتفاقاتی مشابه وقایع خون‌بار و خشونت‌آمیزی که در پس هر انتخابات دوقطبی در کشورهای توسعه نایافته متداول است، پدید نمی‌آید. شاید بتوان چنین نتیجه‌گیری کرد که خشونت‌های سیاسی و اجتماعی، پیامدهای ساختارهای خودکامه و غیردمکراتیک‌اند و علی‌الاصول، مردم سهم تعیین‌کننده‌ای در این سنخ رخدادهای سهمگین اجتماعی ندارند.

این یادداشت پرمغالطه در حالی منتشر می‌شود که اولا سیاستمداران بسیاری در آمریکا و  اروپا از آشفتگی و بی‌ثباتی بی‌سابقه در آمریکا سخن می‌گویند و جامعه آمریکا را به شدت قطبی شده و حتی در معرض از هم گسیختگی می‌بینند. چنان که به عنوان مثال، باراک اوباما دو مورد طی دوبار ناراحتی تأکید کرد که «آمریکا به شدت از هم گسیخته شده است.» مشابه همین تعبیر را بایدن مطرح کرد. جان برنان، رئيس سابق سیا هم گفته که دورنمای آینده روزهای بسیار خطرناکی برای آمریکا از نقطه نظر امنیت ملی و تشدید خشونت و درگیری در جامعه قطبی شده است.» همچنین فارین پالیسی نوشت «زمانی به هویت مشترک در ایالات متحده افتخار می‌کردیم و تجزیه دور از ذهن به نظر می‌رسید اما اکنون جنگ داخلی دوباره و تجزیه، در کمین آمریکاست.

ثانیا اگر آمریکا به نظر عضو گروهک نهضت آزادی به مرحله براندازی نرسیده، علت آن است که در آنجا گروهک‌های وطن‌فروش و وابسته‌ای مانند نهضت آزادی، امکان کمترین فعالیتی نداشته‌اند. ضمن این که در آنجا با وجود ادعای تقلب، «ترامپ دیوانه» این قدر فهم و شعور داشته که مانند میرحسین موسوی و خاتمی و... دعوت به آشوب خیابانی و جنایت و به هم زدن نظم عمومی و قفل کردن همه امور نکند. به عبارت دیگر ترامپ با همه خیانت‌ها و رذالت‌هایش، حاضر نشده (یا نتوانسته) به اندازه سران فتنه، به مملکت خود خیانت کند. یعنی می‌توان نتیجه گرفت که اگر آمریکا، عناصری شبیه نهضت آزادی یا موسوی و خاتمی و برخی افراطیون مدعی اصلاحات را داشت، قطعا تاکنون چند بار در کام جنگ خیابانی زودرس و سرنگونی نظام سیاسی پیش‌رفته بود.

محسن هاشمی: بودجه مترو گروگان گرفته شده(!)

رئیس شورای شهر تهران می‌گوید حق مترو شهرداری برای گسترش آن، گروگان گرفته شده است.

محسن هاشمی در یادداشت روزنامه همشهری با عنوان «گروگان‌گیری حق متر» نوشت: متروی تهران با حدود 237 کیلومتر طول و 127 ایستگاه اهمیت بسزایی در حمل‌ونقل عمومی پایتخت و تردد شهروندان دارد.

با این حساب توانایی خدمت‌رسانی 2 دقیقه یک ‌قطار را هم پیدا کرده است؛ به‌عبارتی می‌توان سر فاصله قطارهای مترو در ایستگاه‌های موجود را به 2 دقیقه رساند؛ یعنی می‌توان ظرفیت فعلی جابه‌جایی مسافر در هر روز را حداقل 3 برابر کرد.

 حال سؤال اینجاست که چرا این اقدام انجام نمی‌شود؟ آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاری کامل صورت پذیرفته و حیف است که ما نتوانیم از سرمایه‌گذاری ایجاد شده، به‌خصوص در زمان کرونایی استفاده لازم را ببریم.

علت، به نبود واگن و تجهیزاتی برمی‌گردد که بهره‌مندی تمام و کمال از خطوط فعلی و خدمت‌رسانی دو دقیقه‌ای را ناممکن کرده است.

اگر ما بتوانیم از بودجه‌ای که دولت به شهرداری می‌دهد، کارخانجات واگن‌سازی را فعال کنیم، واگن و تجهیزات متحرک مورد نیاز را تامین کرده و ایستگاه‌هایی که اکنون بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به اتمام برسانیم، خواهیم توانست ظرفیت قابل ملاحظه‌ای را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

باید توجه شود 50 درصد هزینه‌های مترو، اصولا سیویل (حفاری و ساخت) و 50 درصد هم تجهیزات است. در این میان، مدیریت شهری 80درصد هزینه‌ها را برای هر دو مورد پرداخت کرده است.

حال با پول‌ها و منابع مالی که قرار است دولت از محل اوراق مشارکت در اختیارمان بگذارد، می‌توانیم ظرفیت پذیرش مسافر را بسیار بالا ببریم.

در این میان بحث 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال98 به میان آمده که اگر در فرصت اندک باقیمانده به نتیجه برسد، کمک بزرگی برای توسعه مترو خواهد بود.

متأسفانه این میزان منابع مالی مربوط به اوراق، در سیستم بانکی به نوعی گیر کرده است. درصورتی که موضوع 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در پایان سال گذشته نهایی شد اما ماجرا به سال99 رسید. جالب اینجاست که اوراق فروخته شده و جالب‌تر اینکه 50 درصد آن تضمین دولت دارد. یعنی طبق ماده62 مصوبه دولت، بازپرداخت 750 میلیارد تومان به‌عهده دولت است.

از آنجا که دولت در بازپرداخت اوراق مشارکت، تأخیری نداشته و عمدتا در بازپرداخت مشکلی ندارد، این رقم باید از سوی بانک عامل بدون ‌بهانه‌ای به شهرداری واگذار شود؛ چراکه ضمانت دولتی دارد.

از آن‌سو می‌ماند 750میلیارد تومانی که بازپرداختش به‌عهده شهرداری تهران است. برای این مسئله نیز باید گفت خوشبختانه شهرداری تضامین لازم را با ارائه اسناد معتبر به سیستم بانکی عهده‌دار شده؛ اما نکته اینجاست که بانک برای قبول اسناد، استعلام  کرده است.

در فرایند استعلام، به بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی رسیده‌اند که عمدتا بدهی‌های دهه پیش‌تر است. در این راستا، طبق محاسبات اخیر بانک، شهرداری چندهزار میلیارد تومان به‌خاطر عدم ‌پرداخت حق تامین اجتماعی 5 تا 10سال بدهکار شده است.

اما باید توجه داشت که شهرداری تهران با شیوع کرونا، افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها در شرایط سختی قرار دارد.

بنابراین گروگرفتن چنین پولی به‌نام اوراق مشارکت که اکنون در حساب بانکی است و بهره روزانه‌‌اش نیز باید پرداخت شود، برای شهرداری گران تمام خواهد شد که به‌نظر می‌رسد سبکی گروگان‌گیری است و در سیستم همکاری بین ‌دستگاهی کار غلطی به‌حساب می‌آید.

گلایه رئیس شورای شهر در حالی است که شهرداری و شورای شهر هر دو قلدر سیاسی دولت به شمار می‌روند و سازمان تامین اجتماعی و بانک موردنظر نیز همگی زیرمجموعه دولت هستند و طبیعتا این مشکل مربوط به رفت و آمد مردم آن هم در شرایط دشوار کرونایی می‌توانست با مدیریت و هماهنگی دولت برطرف شود.

محسن هاشمی اخیرا اعلام کرده بود در مدیریت اصلاح‌طلبان به شورای مترو شهرداری، حتی یک خط مترو ساخته نشده یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده نشده است.

عارف: نقدهای بسیار جدی به روحانی و دولت داریم

رئیس مستعفی «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» تأکید کرد نقدهای بسیار جدی به دولت و رئیس‌جمهور داریم اما اکنون زمان مناسبی برای «گله‌گذاری» نیست.

به گزارش جماران محمدرضا عارف نوشت: «امروز، بیش از گذشته مسائل اقتصادی و سیاسی به سلامت و بهداشت جامعه گره خورده است. بحران سرمایه اجتماعی، نباید مانع همراهی مردم با مصوبات ستاد کرونا شود؛ چرا که کاستن اثرات مهلک پاندمی کرونا جز با مدیریت یکپارچه و واحد و همراهی مردم میسر نمی‌شود.

امروز بر همه ما ضروری است به مصوبات ستاد کرونا و بیانیه آقای رئیس‌جمهور عمل و دیگران را به رعایت بیشتر ترغیب کنیم و به خاطر جان عزیزانمان، بی‌تفاوت نباشیم.

امروز متأسفانه شرایط اقتصادی، سلامت و آرامش مردم را مختل کرده و بر شیوع این ویروس دامن می‌زند. نقدهای به جایی دارید از عملکرد دولت و همه مدیران در سال‌های گذشته. ما هم در جریان اصلاح‌طلبی با پذیرش ضعف‌های خود، نقدهای بسیار جدی داریم به رویکرد دولت و آقای رئیس‌جمهور!

اما در این اوج شیوع پاندمی کرونا، زمان مناسبی برای گله‌گذاری و نقدهای سیاسی نیست.

یادآور می‌شود محمدرضا عارف، در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نامزد شده بود اما دو روز مانده به انتخابات، تحت فشار اصلاح‌طلبان مجبور به انصراف شد؛ بی‌آن که اعلام کند به نفع روحانی انصراف می‌دهد. او سپس به عنوان سرلیست امید، به مجلس دهم راه یافت و رئیس فراکسیون امید شد که کارنامه‌ای نامساعد برجای گذاشت و مجدداً حاضر نشد نامزد انتخابات شود. مجید انصاری که به جای او سرلیست برخی گروه‌های اصلاح‌طلب بود، فقط توانست 67 هزار رأی کسب کند.

رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان در اوج‌گیری انتقادها نسبت به عملکرد این طیف موجب شد محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری به شکل مخفیانه و بدون اعلام عمومی، از ریاست و معاونت و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استعفا دهند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آزاد‌سازی قدس شریف مهم‌ترین مسأله دنیای اسلام است

آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی به همایش «ذلت تسلیم و خیانت به آرمان‌های اسلامی» که پنجشنبه در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، پیامی ارسال کرد. در بخشی از این پیام آمده است: امروز رژیم غاصب صهیونیستی با تمام قوا وارد میدان شده و استکبار جهانی هم که طبل رسوایی‌اش در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری بلند شد، از آنان پشتیبانی می‌کند تا بتوانند به جنایات خود ادامه دهند و تجاوز و کشتار وحشیانه خود را علیه ملت مظلوم فلسطین ادامه دهند و از طرفی سازمان‌های بین‌المللی نیز سکوت مرگباری را اختیار کردند؛ این ننگ بر دامن بعضی کشورها که به طرح عادی‌سازی با رژیم غاصب صهیونیستی وارد شده‌اند خواهد ماند. مسلمانان باید بدانند عمل به این آیه شریفه لازم است: «محمد رسول‌الله والذین معه أشداء على الکفار رحماء بینهم» (سوره فتح آیه ۲۹) و هر گونه ارتباط با رژیم کودک‌کش و هواداران آن حرام و وظیفه اول مسلمین مقابله با آنان است. دشمنان اسلام بدانند در موضوع فلسطین آحاد مسلمانان متحد و هم‌نظر هستند و قدس شریف را قلب تپنده جهان اسلام دانسته و اجازه غصب آن مکان مقدس را نخواهند داد و حکام کشورهای مرتبط با اسرائیل غاصب و جعلی بدانند سقوط و نابودی آنان نیز نزدیک است و ان‌شاء‌الله بزودی این رژیم جنایتکار از منطقه محو خواهد شد و امت اسلام با وحدت و همدلی این امر را محقق خواهد نمود.

***

پمپئو: تحریم‌ها ادامه دارد

در حالی که دولت ترامپ روزهای پایانی خود را طی می‌کند، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد در مواجهه با ایران، ایالات‌متحده تمام گزینه‌ها را روی میز در اختیار دارد. به گزارش تسنیم، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با اورشلیم‌پست در پاسخ به این سوال که آیا در مواجهه با ایران تمام گزینه‌ها روی میز قرار دارد یا نه، گفت: البته‌. دولت در این ۴ سال کاملا در این زمینه شفاف بوده است. دلیلی هم ندارد این مساله امروز یا فردا تغییر کند. ارزیابی من این است که ما بسیار موفق بوده‌ایم و تاریخ این مساله را بازتاب خواهد داد. من زمانی را که نخستین‌بار کمپین فشار حداکثری را آغاز کردیم به خاطر دارم. ما از برجام خارج شده بودیم و جهان می‌گفت کارمان جواب نمی‌دهد. می‌گفت تحریم‌های آمریکا به‌تنهایی جواب نخواهد داد. وی مدعی شد: تحریم‌ها به طور چشمگیری ظرفیت‌های ایران برای آسیب‌رسانی به جهان را کاهش داده است. همان‌طور که از غنی‌سازی مداوم‌شان مشخص است، آنها همچنان فعال هستند و اساس فعالیت‌هایی را که انجام می‌دادند تغییر نداده‌اند. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه این دولت آمریکا ائتلافی قوی علیه ایران ایجاد کرده، مدعی شد واشنگتن به اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد.

***

فرمانده تروریست‌های سنتکام:

فشار حداکثری علیه ایران بعد نظامی ندارد

فرمانده تروریست‌های سنتکام مدعی شد: کمپین فشار حداکثری علیه ایران تنها ابعاد دیپلماتیک و اقتصادی داشته و بعد نظامی را شامل نمی‌شود. به گزارش مهر، کنت مکنزی، فرمانده تروریست‌های سنتکام در کنفرانسی خبری در شورای ملی روابط آمریکا و اعراب مدعی شد: هدف نهایی ایران خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق است. وی با طرح این ادعا که ایران مدت‌ها تهدیدی برای خاورمیانه بوده است، اظهار کرد: ایران از عراق به عنوان میدان جنگ نیابتی خود با آمریکا استفاده می‌کند. فرمانده تروریست‌های سنتکام مدعی شد: ایران ستیزه‌جویی‌هایی را در زمینه‌های مختلف به صورت سری و آشکار نشان داده است تا باعث کاهش حمایت از سیاست‌های ایالات‌متحده در منطقه شود. کنت مکنزی همچنین در اظهارات خود مدعی شد: فشار حداکثری علیه ایران تنها بعد دیپلماتیک و اقتصادی دارد و بعد نظامی را شامل نمی‌شود.

***

کریس مورفی:

سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران شکستی تمام‌عیار بوده است

سناتور آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران اذعان کرد. به گزارش ایسنا، کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی روز گذشته در توئیتی نوشت: پمپئو ۱۲ شرط برای ایران را ذیل فشار حداکثری مطرح کرد. حتی یکی از این ۱۲ شرط نیز محقق نشده. به جایش ایران ۱۰ برابر اورانیوم غنی‌شده نسبت به سال ۲۰۱۶ در اختیار دارد. وی در ادامه توئیت خود نوشت: سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست تمام‌عیار بوده است.

***

تکرار ادعاهای آمریکا علیه ایران توسط کانادا

آژانس امنیت سایبری کانادا مدعی شد این کشور به دلیل فعالیت سایبری هکرهای تحت حمایت کشورهایی از جمله ایران، چین و روسیه با یک تهدید بزرگ استراتژیک از جانب این کشورها رو‌به‌رو است. در گزارش دوسالانه مرکز برقراری امنیت ارتباطات کانادا که روز چهارشنبه منتشر شد، ادعا شده است: برنامه‌های تحت حمایت دولت در کشورهای چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی بزرگ‌ترین تهدید استراتژیک علیه کانادا را ایجاد می‌کند. فعالیت‌های سایبری تحت حمایت دولت‌ها به طور کلی پیچیده‌ترین تهدید علیه کانادایی‌ها و سازمان‌های کانادایی است. این نهاد کانادایی همچنین درباره افزایش خطر عوامل تهدیدهای سایبری که در تلاش هستند به «زیرساخت هاب حیاتی» در کانادا بویژه شبکه برق حمله کنند، هشدار داد.

*********************************

روزنامه خراسان**

کارمندان دورکار حق مسافرت ندارند

یک مسئول در ابلاغیه جدید خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به دستورالعمل های جدید ابلاغی توسط دولت برای دورکاری کارمندان دستگاه ها در دو هفته اول آذر، متذکر شده مخاطبان موظف هستند به افراد دورکار اعلام کنند از هرگونه تردد غیرضروری، بی مورد یا مسافرت خودداری کنند و در صورت اثبات این موضوع و عدول از مقررات مربوط، مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری با آن ها برخورد خواهد شد.

 تعلل در ابلاغ دستورالعمل«جهش تولید»

در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه شماره 830 خود مورخ 24 تیرماه امسال، سیاست ها و برنامه های مربوط به اقدامات علمی، فناورانه و فرهنگی با هدف جهش تولید و عملی کردن بیانات رهبر انقلاب در نام گذاری امسال را مورد بررسی و تصویب قرار داد، این موضوع 4 ماه بعد و در اواسط آبان ماه توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به نهادهای مسئول از جمله اعضای کابینه ابلاغ شده است.

*********************************

روزنامه ایران **

عراقچی هیچ پیامی به بایدن نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای روزنامه امریکایی نیویورک تایمز مبنی بر ارسال پیام از سوی معاون وزیر خارجه ایران به تیم جو بایدن درباره بازگشت بدون پیش شرط امریکا به برجام را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه خبرسازی‌های زرد، بویژه در این روزها که دستشان خالی و تقاضای خبر هم بالاست شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها شده است، گفت: این خبر کاملاً ساختگی است و به محض انتشار دفتر نمایندگی ایران جواب داد که هیچ تماسی به صورت مستقیم  یا غیر‌مستقیم صورت نگرفته است.

فشار حداکثری علیه ایران بعد نظامی ندارد

 کنت مکنزی، فرمانده سنتکام در کنفرانسی خبری در شورای ملی روابط امریکا و اعراب مدعی شد: هدف نهایی ایران خارج کردن نیروهای امریکایی از عراق است. به گزارش ایسنا، وی با طرح این ادعا که ایران مدت‌ها تهدیدی برای خاورمیانه بوده است، اظهار کرد: ایران از عراق به عنوان میدان جنگ نیابتی خود با امریکا استفاده می‌کند. کنت مکنزی همچنین در اظهارات خود مدعی شد: فشار حداکثری علیه ایران تنها بعد دیپلماتیک و اقتصادی دارد و بعد نظامی را شامل نمی‌شود. همزمان «کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای امریکا در توئیتی نوشت: «پمپئو به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری ۱۲ مطالبه از ایران مطرح کرد. حتی یک مورد از آن برآورده نشده است. در عوض، ایران اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶ ده برابر اورانیوم بیشتر دارد و زمان گریز هسته‌ای‌اش از ۱۲ ماه به ۳ ماه رسیده است. سیاست ترامپ در قبال ایران، شکست تمام‌عیار بوده است.»

تکذیب فوت یک زندانی در گرگان بر اثر شکنجه

رئیس کل دادگستری استان گلستان خبر فوت یک زندانی در زندان امیرآباد گرگان در پی شکنجه جسمی توسط افسر نگهبانان را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، هادی هاشمیان در توضیح علت فوت این زندانی با اشاره به اینکه او به دلیل جرایمی از جمله سرقت مسلحانه و اخلال در نظم عمومی به هفت سال و 6 ماه حبس محکوم شده بود و در ویزیت دوره‌ای توسط دو پزشک در حضور رئیس زندان و دو نفر از پرستاران هیچ‌گونه مشکلی نداشته است، گفت: او پس از خوردن شام می‌خوابد و متأسفانه زندانی در خواب فوت می‌کند و مطابق نظر پزشکی قانونی، علت فوت سکته قلبی در خواب اعلام شد.

قاضی صلواتی از دادگاه انقلاب نرفته

مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه با انتشار پیامی توئیتری رفتن قاضی صلواتی از دادگاه انقلاب را تکذیب کرد. مهدی کشت‌دار، نوشت: «ادعاهای مطروحه از سوی کانال‌های خبری خارجی و برخی مرتبطین داخلی آنها در مورد رفتن قاضی صلواتی از دادگاه انقلاب صحت نداشته و وی کماکان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و شعبه چهارم دادگاه‌های ویژه مشغول خدمت است».

تکذیب احضار امامان جمعه اهل سنت گلستان

،رئیس مرکز بزرگ اسلامی و دفتر رسیدگی به امور اهل سنت شمال کشور با تأیید برگزاری نماز جمعه هفته گذشته در برخی شهرهای گلستان علیرغم محدودیت ناشی از خطر ویروس کرونا گفت که هیچ‌یک از روحانیون و ائمه جمعه استان به دادگاه معرفی یا احضار نشده‌اند. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام نورعلی دیلم گفت که برگزاری نماز جمعه هفته گذشته در دو نقطه از گلستان به سبب بی‌اطلاعی مردم و ائمه جمعه آن مناطق از آخرین مصوبه ستاد کرونا بوده است.

احتمال مخالفت پزشک قانونی با حبس صدیقه وسمقی

، وکیل مدافع صدیقه وسمقی از اعضای سابق شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش اطلاع‌رسانی کرد و گفت: موکلم با طرح درخواست اعاده دادرسی موافق نبود و با توجه به وضعیت جسمی ایشان، پزشکی قانونی اجازه تحمل حبس نخواهد داد. به گزارش ایلنا، به گفته سید محمود علیزاده طباطبایی حکم یک سال حبس برای خانم وسمقی قطعی شده اما هنوز پرونده به اجرای احکام ارسال نشده است.

درخواست حضور مجلس در ستاد کرونا

یک عضو هیأت رئیسه مجلس مدعی شد که قالیباف درباره نقش مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا به رهبر معظم انقلاب نامه نوشته و درخواستی را مطرح کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد امیرآبادی فراهانی، با اشاره به حضور نداشتن نمایندگان پارلمان در ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: قالیباف، رئیس مجلس برای پیگیری این موضوع نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته‌ است تا رئیس‌های دو کمیسیون «بهداشت‌ودرمان» و «اجتماعی» عضو این ستاد شوند.

*********************************

روزنامه شرق **

ضرب‌الاجل مکرون  به مسلمانان فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به رهبران جامعه مسلمان کشورش ۱۵ روز فرصت داده است تا در مسیر مقابله با اسلام‌گرایی افراطی، «منشور ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» را بپذیرند. به گزارش بی‌بی‌سی، نهادی در فرانسه حاضر شده یک شورای ملی برای امامان مساجد تأسیس کند که قرار است به روحانیان مسلمان اعتبارنامه‌ای بدهد و در صورت نیاز این اعتبارنامه را باطل کند. منشور پیشنهادی امانوئل مکرون به مسلمانان فرانسه می‌گوید اسلام یک دین است و یک جنبش سیاسی نیست. این منشور همچنین «مداخله خارجی» در امور گروه‌های مسلمانان را ممنوع می‌کند. به دنبال حملات اخیر، از‌جمله سر‌بریدن معلمی که کاریکاتورهای پیامبر اسلام‌(ص) را در کلاس نشان داده بود، مکرون سرسختانه بر ارزش‌های سکولاریسم در فرانسه تأکید کرده است؛ اما در هویت ملی فرانسه به جدایی دین و دولت اهمیت بسیاری داده می‌شود و از مکرون انتقاد شده که با موضع‌گیری درباره اسلام به‌عنوان یک مذهب، از برخورد با تهدید امنیتی اسلام‌گرایان فراتر رفته و باعث مداخله دولت در دین شده است. منبعی آگاه به یک روزنامه فرانسوی گفته است دو اصل به صورت خدشه‌ناپذیر و بدون ‌ابهام در منشور جدید مورد بحث گنجانده خواهد شد؛ «نفی اسلام سیاسی و هرگونه مداخله خارجی». همچنین لایحه پیشنهادی دولت فرانسه علیه اسلام‌گرایی مجازات اذیت و آزار مقام‌ها بر اساس مذهب را سنگین می‌کند و در صورت تصویب تدریس خانگی را محدود می‌کند. برای کودکان یک شماره ثبتی تعیین می‌شود تا بر حضور آنها در مدرسه نظارت شود. والدینی که فرزندانشان را به مدرسه نفرستند، تا شش ماه به زندان می‌افتند. هم‌رسانی اطلاعات شخصی که بتواند به یافتن یک شخص و آزار او بینجامد نیز ممنوع می‌شود.

بازدید بی‌سابقه پمپئو از شهرک‌های اسرائیلی

برای نخستین‌بار در ۵۳ سال تسلط اسرائیل بر کرانه باختری و ارتفاعات جولان، وزیر خارجه آمریکا در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین این مناطق حضور یافت.  به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، مایک پمپئو که از سه‌شنبه گذشته در سفر رسمی به اسرائیل به سر می‌برد، روز پنجشنبه ابتدا از شهرک یهودی‌نشین «شاعار بنیامین» (دروازه بنیامین) در کرانه باختری دیدار کرد و سپس به ارتفاعات جولان رفت. مایک پمپئو در دیدارش از ارتفاعات جولان، در‌حالی‌که از سوی ژنرال گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، همراهی می‌شد، از حملات هوایی و زمینی اسرائیل علیه «اهداف ایرانی» در سوریه حمایت کرد و گفت «ما به حق شما برای دفاع از مردم‌تان احترام می‌گذاریم». دولت کنونی آمریکا ۲۱ ماه پیش حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان را که در جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ از سوریه گرفت، به رسمیت شناخت. هم‌زمان با دیدار مایک پمپئو از کرانه باختری و جولان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد محصولات و کالاهای اسرائیلی که در این شهرک‌ها ساخته می‌شوند، از این به بعد با برچسب «اسرائیل» شناخته  خواهند شد. این اقدام وزارت خارجه آمریکا به محصولات و کالاهای تولیدی در این شهرک‌ها امکان آن را می‌دهد که با نام اسرائیل به کشورهای خارجی صادر شوند، در‌حالی‌که تا پیش از این، برچسب‌های روی این محصولات و کالاها به آگاهی خریداران در کشورهای خارجی می‌رساند که در شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته یا تولید شده‌اند. رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سفر کنونی مایک پمپئو، از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته است تا با ساخت هزاران خانه در شهرک‌های اسرائیلی‌نشین موافقت کند.  به گفته شبکه کان، بنیامین نتانیاهو معتقد است جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که با ساخت‌وسازهای اسرائیل مخالف است، دست اسرائیل را در خانه‌سازی‌ها در این شهرک‌ها «خواهد بست».

تأیید برتری بایدن بر ترامپ در جورجیا

مقام‌های انتخاباتی ایالت جورجیا اعلام کردند بازشماری آرای این ایالت نشان داد جو بایدن، توانسته است رقیب انتخاباتی‌اش دونالد ترامپ را شکست دهد. برد رافنسپرگر، بلندپایه‌ترین مقام انتخاباتی ایالت جورجیا و از اعضای حزب جمهوری‌خواه گفت: «بررسی‌ها نتیجه اولیه انتخابات یعنی پیروزی بایدن در انتخابات این ایالت را تأیید می‌کند». در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا خودداری دونالد ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات را محکوم کرده است و می‌گوید این کار پیام غلطی را درباره کشور آمریکا می‌دهد. بایدن گفته مطمئن است رئیس‌جمهوری آمریکا می‌دانسته که پیروز نخواهد شد و از خود «بی‌مسئولیتی باورنکردنی» نشان داده است. ترامپ سلسله شکایت‌هایی را در دادگاه‌های مختلف برای به‌چالش‌کشیدن نتیجه انتخابات آغاز کرده است که به جز یک شکایت تمامی آنها با شکست مواجه شده است. ترامپ درعین حال قانون‌گذاران ایالتی را به کاخ سفید دعوت کرده که احتمالا حاکی از تلاش او برای پیش‌گرفتن شیوه‌ای تازه برای تغییر نتیجه انتخابات است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات