صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۰۴

ترامپ می خواهد "خود" را عفو کند! 

بر اساس آنچه شبکه "دویچه وله "گزارش داده است،  مطابق اسناد مختلف  گمان زده می‌شود که دونالد ترامپ در جریان  ریاست‌جمهوری خود مرتکب سوءاستفاده از مقام خود شده باشد.
رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در صورت پیروزی نهایی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و خروج جمهوریخواهان از کاخ سفید، سریعا "خود" را با اختیارات ویژه ریاست جمهوری مورد عفو قرار دهد تا به این وسیله، شکایات دستگاه قضایی و مالیاتی آمریکا از وی بابت خیانت در زمان قدرت مورد بررسی قرار نگیرد! 

بر اساس آنچه شبکه "دویچه وله "گزارش داده است،  مطابق اسناد مختلف  گمان زده می‌شود که دونالد ترامپ در جریان  ریاست‌جمهوری خود مرتکب سوءاستفاده از مقام خود شده باشد. علاوه بر آن، احتمال دارد که نقض قوانین مالیاتی و سوءاستفاده از پول‌های کارزار انتخاباتی نیز مطرح شوند، اما ترامپ در مقابل پیگرد در این زمینه‌ها به عنوان رئیس‌جمهوری از مصونیت برخوردار است؛ البته تا زمانی که مقام ریاست‌جمهوری را دارا باشد. آیا رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند پیشگیرانه خود را عفو کند؟
ماجرا به لحاظ حقوقی مناقشه برانگیز است اما باید بگوییم که رئیس جمهور آمریکا به لحاظ قانونی می تواند این اقدام را صورت دهد!ترامپ در توییتی در سال ۲۰۱۸ در این باره به وضوح سخن گفته است. اما در میان کارشناسان اختلاف‌نظر هست. مسلم این است که تاکنون رئیس‌جمهوری نبوده که برای ارتکاب به جنایت در زمان ریاست‌جمهوری‌اش خودش را عفو کرده باشد. آخرین بار ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور بود که مورد عفو قرار گرفت. اما این حکم عفو را نه خود او، بلکه جانشین‌ وی جرالد فورد امضا کرده بود.یک حکم دیوان عالی ایالات متحده به سال ۱۹۱۵ اما می‌گوید که اقدام به عفو کردن خود( توسط رئیس جمهور) می‌تواند به معنای اعتراف به گناه خود نیز ارزیابی شود. 
با این حال، اعتراف به گناه یک رئیس جمهور، به معنای محاکمه وی نخواهد بود! به عبارت بهتر، به راه انداختن دوباره پرونده رئیس جمهور فعلی آمریکا( حتی در دوران رئیس جمهور بعدی)، در صورتی که وی خود را عفو کرده باشد آسان نخواهد بود!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات