صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۴۸

رسالت و کار ویژه بسیج در گام دوم

اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد،‌ چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه بود.»

سالروز تأسیس بسیج، ‌این شجره طیبه و لشکر مخلص بر همه بسیجیان مبارک باد. بسیج و بسیجیان با ویژگی‌هایی، چون خداباوری، ولایتمداری،‌ اهل عمل صالح، ‌اهل بصیرت و دشمن‌شناسی، آگاه به تهدیدات و فرصت‌ها،‌ مردمی بودن و داشتن شرح صدر و روحیه ایثارگری،‌ شهادت‌طلبی و انجام کار جهادی در پیشبرد انقلاب اسلامی، نقش بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌ای در گام اول انقلاب برعهده داشتند. نقش راهبردی بسیج در عبور دادن انقلاب از مرحله استقرار نظام و تثبیت آن، ‌نقش بسیج در دفاع مقدس و مقابله با جریان تروریسم و در غائله‌های تجزیه‌طلبی، نقش بسیج در عرصه سازندگی و همچنین نقش بسیج در مقابله با فتنه‌ها و بحران‌های بی‌ثبات‌ساز در یک دوره چهل ساله، همگی نشان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های پایان‌ناپذیر این نیروی مردمی دارد. چه زیبا گفت مؤسس بسیج و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(قدس‌الله نفسه الزکیه) در آخرین پیام به مناسبت سالروز تأسیس بسیج در 29 آبان سال 1367 که: اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد،‌ چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه بود.»

در این میان،‌ نکته مهم آن است که در دهه‌های اخیر،‌ با وجود تداوم همان نگاه حکیمانه حضرت امام(ره) در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب نسبت به بسیج و بسیجیان و با وجود تأکیدهای مستمر معظم‌له به مسئولان در بهره‌گیری از ظرفیت بسیج در حل مشکلات کشور و پیشبرد امور،‌ متأسفانه بسیاری از دولت‌ها، ‌آن‌گونه که شایسته و بایسته بود، از این ظرفیت مردمی استفاده نکردند. حضرت امام(ره) در پیام خود می‌افزایند: «انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداک«اری‌های شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون آمریکا و شوروی می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیز توأم با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضد انقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.»

اگر در این چهل و دو سال گذشته خوب بنگریم، به وضوح صدق کلام امام آشکار می‌شود. در هر کجایی که مسئولان به بسیج و بسیجیان میدان دادند، ‌نتیجه، ‌موفقیت، پیشرفت و ناکام کردن دشمن بود. اما اگر امروز کشور در حوزه‌هایی چون اقتصاد و فرهنگ و مسائل اجتماعی، ‌با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ از دلایل اصلی انباشت مشکلات در این حوزه‌ها، بی‌توجهی دولت‌ها به نیروی عظیم مردمی بسیج است. به طور قطع در گام دوم انقلاب که گام تمدن‌ساز خواهد بود، بسیج می‌تواند همانند گام اول در صورت توجه مسئولان و دولتمردان، به این نیروی پرتوان و راهبردی مردمی، با کارهای بزرگ در سطح ملی، ‌استانی و محلی،‌ هر مانع سر راه پیشرفت کشور را کنار بزند. بسیج ظرفیت‌های بالایی برای پیشبرد امور دارد؛ اموری که از نیازهای قطعی و حتمی انقلاب در شرایط کنونی است:

1ـ جهاد امیدآفرینی و ترویج نگاه خوشبینانه نسبت به آینده از طریق مقابله جدی با جریان تحریف و جنگ شناختی دشمن؛

2ـ جهاد علمی و تحقق بیش از پیش جنبش‌ نرم‌افزاری؛

3ـ جهاد اقتصادی و تحقق جهش تولید و مقابله با جنگ اقتصادی؛

4ـ ترویج معنویت و اخلاق‌مداری در جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی؛

5ـ مبارزه با فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات