صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۵۸
به بهانه شهادت سرهنگ پاسدار دکتر فرامرز رضوی

مجاهد جبهه روشنگری

شهید بصیرت سرهنگ پاسدار دکتر فرامرز رضوی در خلال مأموریت روشنگری و در 15 کیلومتری جاده خاش در مسیر بازگشت از برنامه سخنرانی در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در اثر سانحه رانندگی به شهادت رسید. وی به عنوان هادی سیاسی کشوری در کارنامه خود مسئولیت معاونت سیاسی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و معاونت سیاسی حوزه مرکزی سپاه را دارد. در ادامه با اشاره به صحبت‌های دوستان و همکاران وی برخی ابعاد شخصیتی این فقید بی‌ادعا را بررسی می‌کنیم.

فقط به دنبال انجام کار بود

سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه که در دوران تصدی خود در این معاونت با شهید رضوی به عنوان یکی از نیروهای فعال معاونت سیاسی کار کرده است، درباره این شهید بزرگوار چنین می‌گوید:

«شهادت هدیه الهی به این برادر بزرگوار پر تلاش بود. من و سایر دوستان معاونت از نزدیک سال‌ها شاهد کار و تلاش و جدیت ایشان بودیم. من حداقل 20 سال از نزدیک ایشان را می‌شناختم و خیلی از مواقع که فرصت می‎شد رودر‌رو باهم صحبت می‌کردیم و من متوجه عشق به ولایتی که در وجودش موج می‎زد، می‎شدم. فردی مردمی، انقلابی، دلسوز و پرتلاش برای پیشرفت امور انقلاب بود. هیچ گاه از کار کردن در مسیر انقلاب و پیشبرد انقلاب خسته نمی‌شد. از هادیان فعال کشوری بود و در طول این سال‌های متمادی سخت‎ترین استان‎ها و دورافتاده‌ترین نقاط استان‌ها را برای مأموریت روشنگری انتخاب می‎کرد و داوطلب مأموریت‌های سخت بود.

یک شاهد مثال آن در نهضت روشنگریی که برای برادران ناجا برگزار شد، بود، آقای رضوی سخت‎ترین مناطق را انتخاب کرد، محل و نحوه شهادت وی نیز شاهد مثال ادعا است. ایشان عاقبت به خیر شد و برای ماها و همه همکاران الگو شد.

باید از او درس ولایت‌مداری، صبوری، مقاومت، کار و تلاش و خستگی‌ناپذیری و دلسرد نشدن از موانع به همراه مسئولیت‌پذیری بدون تعریف و تمجید و گمنام بودن را بگیریم.

در فضای کار می‌دیدیم که فقط به دنبال انجام کار بود، چه دیده شود چه دیده نشود. در سپاه تهران با این عظمت و وسعت کار، بسیار تلاش کرد در حوزه مرکزی سپاه هم که کار سخت و بزرگ است با جدیت کارهایش را دنبال کرد.

شهادت در واقع مزدی بود که به ایشان عطا شد و ایشان در کنار شهدای انقلاب، دفاع مقدس، دفاع از حرم و بخصوص سیدالشهدای مدافعان حرم محشور است.»

تا آخرین نفس جهاد کرد

محمد حسین شاداب از دوستان و همکاران بیش از 25 ساله  شهید دکتر فرامرز رضوی می گوید: «به لحاظ خصوصیات اخلاقی فردی متین، صبور، متواضع، بی‌ادعا و احترام‌گذار بود و در هر موقعیتی حتی در مشکلات شخصی هم بشاش، گشاده‌رو بود. حسن اخلاق و گشاده‌رویی از ویژگی‌های این عزیز سفر کرده در بین دوستان و همکاران و حتی خویشان و آشنایان وی بود.

در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و جهاد روشنگری نیز این شهید بزرگوار با تأسی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که فرموده‌اند: «هرکس که در راه روشنگری فکر مردم تلاش بکند، از یک انحرافی جلوگیری کند، از یک سوءفهمی مانع شود، چون در مقابله با دشمن است، جهاد است.» چون مجاهدی پر تلاش همیشه در صحنه‌های مختلف این جهاد حضور مؤثر داشت و تا آخرین نفس نیز از پای ننشست.

او پاسداری متعهد و جهادگری ولایتمدار، فکور و آماده به کار در انجام وظایف محوله از جمله فعالیت خستگی‌ناپذیر در جبهه نبرد فرهنگی دشمن و بصیرت‌افزایی و روشنگری بر مبنای اصول و ارزش‌های ترسیم شده از سوی امامین انقلاب بود. ایشان نسبت به مسئولیت پاسداری و انجام وظایف سازمانی نیز تعهد کاری داشت و به عنوان یکی از همکاران چندین ساله، تمردی از ایشان سراغ ندارم.

شهید رضوی نسبت به خانواده و فرزندانش نیز با وجود فعالیت‌های کاری و مأموریت‌های محوله، هرگز بی‌توجه یا غافل نبود و در تعامل با آنها، بیشتر دوست و رفیق بود تا پدر خانواده و این در تربیت فرزندان نیز بسیار مؤثر بود. در خصوص دوستان نیز همیشه با متانت و بزرگواری برخورد می‌کرد و در مواجهه با آنها چون گل می‎شکفت.

بی ادعایی و بی‌حاشیه بودن، به رغم تحصیلات عالیه و به‌کارگیری آموخته‌های خود درخدمت بی‎منت، صادقانه و مخلصانه سپاه و انقلاب اسلامی نیز از جمله ویژگی‌های این شهید بود و حتی با وجود جانباز بودن، اکثر دوستان و همکاران، از این موضوع بی‌اطلاع بودند.

تلاش بی‌وقفه و آمادگی در عرصه‎های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی از جمله حضور فعال و مؤثر در جبهه جهاد روشنگری و بصیرت‌افزایی، مسیری بود که خود آگاهانه انتخاب کرد و سرانجام درهمین راه به درجه رفیع شهادت رسید و حسن عاقبت نائل و لقب اولین شهید عرصه روشنگری از مجموعه هادیان سیاسی ویژه کشوری را نصیب خود کرد.»

او را محرم اسرار می‏دانستم

محمدرضا دیانی همکار و دوست هم می‌گوید: «در بدو ورود ایشان به معاونت سیاسی مدتی در خدمت ایشان بودیم. در مجموعه اطلاعات و اخبار معاونت سیاسی. بعد از شروع کار همان ابتدا متوجه شدیم که وی یک استعداد خاصی در حوزه تنظیم اخبار و جمع‌آوری آنها و تحلیل داشت. بعد از مدتی ایشان را به منابع محرمانه اطلاعاتی وصل کردیم و ایشان وظیفه تهیه اخبار محرمانه را هم در مجموعه داشت.

در ذهنم همیشه او را محرم اسرار می‏دانستم، قدرت تحلیل خوبی داشت و روی مسائل سیاسی هم دقیق بود. بسیار تلاشگر و به دور از حاشیه بود. بعضی وقت‌ها تا پاسی از شب در مجموعه می‎ماند وکار و تلاش می کرد. به جهت استعدادها و کوشش‌هایی که داشت، رشد و ترفیعات وی به سرعت انجام شد و ایشان را در مسئولیت‌های مختلف حوزه سیاسی سپاه دیدیم. یکی از این مسئولیت‌ها معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در ستاد فرماندهی کل سپاه بود.

بی‎ادعایی، تلاش و کوشش، ولایت‎پذیری و... باعث می‌شد که در جنبه‌های مختلف مسئولان بالادست ایشان از او راضی باشند.

خوش‌خلقی، محبت و رفتارهای حسنه او خیلی عیان بود. ولایت‌پذیری ویژگی خاص او بود که این ویژگی برای همه زبانزد بود و کسانی که مدتی با وی حشر و نشر داشتند، به این ویژگی مهمش اذعان دارند.

آقای رضوی چندی پیش از شهادتش فرزند خود را هم در حادثه تصادفی از دست داد؛ اما این موضوع سبب نشد که ذره‌ای سست شود و شاهد این عدم سست شدن و نشکستن همین نحوه شهادت ایشان بود که در خلال بازگشت از مأموریت روشنگری و بعد از سخنرانی بصیرتی اتفاق افتاد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات