صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۶۵
تلاش‌ آمریکا برای تروریست خواندن انصارالله

بازی در وقت اضافه

پایگاه بصیرت / ایوب منادی

«فارین پالیسی» در گزارشی از تلاش‌های دولت آمریکا برای درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده است. ترامپ قصد دارد پیش از پایان‌ مدت مسئولیت خود، انصارالله را یک گروه تروریستی معرفی کند. این اقدام ترامپ که با فشار لابی سعودی در جریان است، می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن را بی‌نتیجه باقی گذاشته و روند کمک‌رسانی به مردم مناطق آسیب‌دیده از جنگ را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کند.اهداف عمده آمریکا از  این اقدام به شرح زیر است:

افزایش فشارها بر ایران

با توجه به اینکه به تازگی و پس از اعزام سفیر ایران به صنعا، سفارت کشورمان در یمن فعالیت مجدد خود را آغاز کرده و در آینده بازگشایی سفارتخانه‌های دیگر کشورها در صنعا و شناسایی دولت نجات ملی یمن می‌تواند سرآغاز خروج صنعا از انزوا و ایجاد اجماع منطقه‌ای برای رفع محاصره این کشور از سوی ائتلاف متجاوز باشد و این قطعاً یک پیروزی برای جبهه مقاومت به محوریت ایران به شمار می‌آید، فشارها علیه انصارالله و دولت یمن می‌تواند در راستای راهبرد قدیمی «سرزمین سوخته»، فشار علیه ایران تلقی شود. راهبرد مذکور به معنای از بین بردن تمام منابع و امکانات و فرصت‌های در دسترس طرف مقابل در جنگ است که با هدف  تکمیل فشارهای دولت ترامپ علیه ایران انجام می‌شود.

مانع برای مسیر دیپلماتیک

ترامپ دو سال قبل نیز تلاش‌های خود را برای درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی آغاز کرد که به دلایل متعدد، از جمله هشدارهای سازمان ملل متحد و آژانس‌های بین‌المللی امدادرسان درباره احتمال تشدید گرسنگی و فقر در یمن، به شکست انجامید. این بار در شرایطی این تلاش‌ها از سر گرفته می‌شود که از عمر دولت ترامپ حدود دو ماه بیشتر باقی نمانده است و با توجه به اظهارات بایدن در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر قطع فروش سلاح به عربستان و انتقاد از سیاست‌های آمریکایی‌ـ سعودی در جنگ یمن، ترامپ فرصت پیش‌رو را آخرین تلاش‌ها برای دوشیدن سعودی‌ها می‌داند. از طرفی عربستان هم سعی دارد از این مدت کوتاه بیشترین بهره را کسب کند. اگرچه هنوز نمی‌توان درباره چگونگی مواجهه جو بایدن و دولت جدید آمریکا با پرونده یمن با صراحت اعلام نظر کرد، اما چناچه وی خواهان پایان قطع حمایت کشورش از عربستان سعودی و جنایات آن علیه مردم یمن و پایان جنگ یمن باشد، درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی می‌تواند در آینده چالش‌هایی در مسیر حل بحران یمن به وجود آورد. با توجه به اینکه درج نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی موجب ایجاد اختلال در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی به یمن شده و تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن را متوقف خواهد کرد؛ اما چنین اقدامی پس از شش سال جنگ تمام‌عیار و محاصره شدید علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن، نشانه‌ بی‌ثمر بودن این جنگ برای ائتلاف متجاوز سعودی است که در طول شش سال گذشته از هیچ تلاشی برای خلق کوچک‌ترین دستاورد در یمن دریغ نکرده و پس از گرفتار شدن در باتلاق جنگ با یمنی‌ها، اکنون با ناکامی به دنبال اعاده‌ حیثیت از دست رفته خود با الصاق برچسب تروریسم به انصارالله است. با وجود این، باید منتظر بود و دید که آیا رئیس‌جمهور شکست‌خورده‌ آمریکا در این فرصت کوتاه باقیمانده، یعنی کمتر از دو ماه می‌تواند ضربه‌ دیگری به صلح و امنیت منطقه‌ای وارد کند یا خیر. مطمئناً هرگونه تلاش ترامپ، نه تنها به دستاوردی برای او تبدیل نمی‌شود، بلکه بر بدنامی و چهره خبیث و شکست خورده او بیش از پیش می‌افزاید.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات