تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۷۳

گروهکی که ۴۵۰ ایرانی را ترور کرد

بمب گذاری فرمانداری اهواز، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ساختمان مرکزی طرح توسعه نیشکر، سرقت مسلحانه از بانک صادرات اهواز، انفجار چاه های نفت و چندین خط لوله انتقال نفت، کشتار مردم بی دفاع و چندین عملیات تروریستی دیگر از جمله اقدامات این گروهک تروریستی بود.
پایگاه بصیرت / مرتضی سویلمی*
آبان‌ماه امسال شاهد نمایش دیگری از اقتدار امنیتی و اطلاعاتی کشور بودیم به نحوی که وزارت اطلاعات خبر از دستگیری «فرج الله چعب» سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکة النضال را داد.
در این گفتارقصد داریم به بهانه دستگیری سرکرده گروهک جنایتکار حرکه النضال به صورت موجز به تاریخچه و اقدامات این گروهک بپردازیم و البته اشاره‌ای هم به رویکرد دوگانه غرب به تروریسم خواهیم داشت:
تشکیلات تروریستی گروهک «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» در سال ۱۳۷۶ شمسی با پوشش فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و در قالب یک حزب غیرقانونی و فاقد مجوز در ایران آغاز به کار کرد.
«حبیب جبر نبگان»، سرکرده این گروهک تروریستی با همکاری سایر اعضای متواری به اروپا و آمریکا اعضای این گروهک را تشکیل می‌دادند. هرچند اقدامات این گروهک از همان ابتدا بر پایه مقابله با جمهوری اسلامی ایران با هدف تحریک قومیت عرب و در نهایت تجزیه طلبی خوزستان برنامه ریزی شده بود؛ اما کمتر از ۸ سال به تشکیل شاخه نظامی به نام «کتائب محی الدین آل ناصر» و انجام اقدامات تروریستی انجامید.
بمب گذاری سال ۱۳۸۴ در اهواز حاصل تصمیم اعضای شورای مرکزی این گروهک در جلسات سری آن‌ها بود.
بمب گذاری فرمانداری اهواز، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ساختمان مرکزی طرح توسعه نیشکر، سرقت مسلحانه از بانک صادرات اهواز، انفجار چاه‌های نفت و چندین خط لوله انتقال نفت، کشتار مردم بی دفاع و چندین عملیات تروریستی دیگر از جمله اقدامات شاخه نظامی حرکة النضال بود.
شورای مرکزی این حزب با تولید و پخش سی دی و بیانیه‌های رسمی در استان خوزستان، مسئولیت همه ترور‌ها و اقدامات مسلحانه خود را پذیرفت و حتی برای تکرار اقدامات تروریستی تهدید کرد.
سرکردگان این گروهک تحت حمایت کشور‌های اروپایی از این کشور‌ها با اسامی مستعار به اقدامات تروریستی خود نظیر، انفجار در بانک سامان اهواز، بمب گذاری در چندین نقطه از پارک ساحلی اهواز، حمله به نیرو‌های نظامی و انتظامی، حمله به اماکن و تاسیسات عمومی همچون عابر بانک‌ها و مراکز خدمات شهری و ده‌ها جنایت دیگر ادامه می‌دهند.
اقدامات تروریستی حرکة النضال، در مجموع منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۴۵۰ تن از هموطنان بی گناه در خوزستان گردید.
حمله تروریستی به رژه نیرو‌های نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در اهواز و کشتار بی رحمانه شهروندان مظلوم نیز از جمله عملیات‌های تروریستی حرکة النضال بوده که مسئولیت مستقیم آن را سخنگو و سرکردگان گروهک رسما بر عهده گرفته اند.
۲۴ و ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۷، ورشو پایتخت لهستان میزبان نشستی بود به نام «صلح و امنیت در خاورمیانه» که با هماهنگی آمریکایی‌ها برگزار شد. پمپئو وزیر خارجه آمریکا که با لابی‌های گسترده سعی در برگزاری این نشست را داشت، می‌خواست اجلاس ورشو را به محلی برای اجماع جهانی علیه ایران تبدیل کند که البته موفق نشد. با این حال با حمایت مالی آمریکایی‌ها گروهک‌های مختلف ضد انقلاب با ترغیب و فراخوان آمریکایی‌ها خود را به ورشو رسانیده تا حداقل بخشی از شوی تبلیغاتی آمریکا علیه ایران را تشکیل دهند.
یکی از مسافران ورشو، حبیب فرج الله چعب از اعضای سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال بود.
پلیس ایران با پیگیری از طریق اینترپل در سال ۱۳۸۶ شمسی و با استناد به فعالیت‌های تروریستی حرکة النضال و نقش حبیب فرج الله چعب در این عملیات ها، برای وی وانتد قرمز درخواست کرد که توسط پلیس اینترپل این حکم صادر شد و همین حکم بین المللی موجب شد تا زمانی که حبیب فرج الله چعب وارد فرودگاه ورشو می‌شود، توسط پلیس دستگیر گردد.
بعد از دستگیری این تروریست در لهستان، جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین بین المللی که حق محاکمه قضایی فرج الله چعب را به ایران می‌داد، خواهان استرداد وی به ایران شد.
هم زمان با درخواست ایران، عربستان سعودی و آمریکایی‌ها نیز فشار‌های خود را به دولت لهستان برای جلوگیری از استرداد این مجرم به ایران آغاز کردند.
حتی آمریکایی‌ها با مشارکت سعودی ها، دولت سوئد را به عنوان کشور میزبان حبیب فرج الله چعب، مجبور کردند تا هیئتی را برای پیگیری وضعیت این تروریست به لهستان اعزام کنند.
سرانجام علی رغم ارسال مستندات غیر قابل خدشه از نقش حبیب فرج الله چعب در اقدامات تروریستی متعدد، دادگاه لهستان با فشار کشور‌های آمریکا، سعودی و اسرائیل این تروریست را آزاد کرد.

اهم اقدامات تروریستی گروهک حرکة النضال تا سال ۱۳۸۹:
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشتانفجار خودروی بمب گذاری شده مقابل ساختمان فرمانداری اهواز
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
 
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
 
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
بمب گذاری در ساختمان سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان (اهواز)
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
 
بمب گذاری در ساختمان سازمان مدیریت و برنامه و بودجه استان خوزستان (اهواز)
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
انفجار کیف بمبگذاری شده در داخل بانک سامان کیانپارس اهواز
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
حمله مسلحانه تیم تروریستی و ترور سید طاهر موسوی و آتش زدن خودروی شهید
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
 
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
حضور حبیب نبگان در نشست ضد ایرانی در اتحادیه اروپا
گروهکی تروریستی که 450 ایرانی را کشت
اروپا پناهگاهی امن برای تروریست‌ها
ارتباط میان اروپا و گروه‌های تروریستی که به صورت رسمی و علنی هدف وجودی خود را براندازی و ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی مشروع، قانونی و یکی از اعضای سازمان ملل متحد اعلام کرده اند، بر کسی پوشیده نیست.
بر کسی پوشیده نیست که قلمرو بسیاری از کشور‌های اروپایی مامنی برای فعالیت‌های تروریستی این گروهک در کنار سایر گروهک‌های تروریستی از جمله منافقین است. هر چند کشور‌های اروپایی منکر این واقعیت بوده و مدعی هستند که از قلمرو آن‌ها هیچگونه فعالیت تروریستی هدایت نمی‌شود، ولی بعضا چنین فعالیت‌هایی به قدری گستاخانه و آشکارا صورت می‌پذیرد که موجب برخی از واکنش‌های رسمی و رسانه‌ای در خود آن کشور‌ها می‌شود. برای نمونه، برملا شدن راز فعالیت‌های تروریستی الاحوازیه در دانمارک و هلند و تشکیل پرونده علیه آن‌ها در دادگاه‌های دو کشور مورد توجه شبکه رادیوی سراسری هلند (VPRO) قرار گرفته که در خور توجه است.
چند روز پیش، برنامه تحقیقاتی آرگوس (Argos) رادیوی سراسری هلند گزارش ۴۰ دقیقه‌ای حاصل از تحقیقات خبرنگاران خود را تحت عنوان «درگیری بین ایران و عربستان چگونه به هلند کشیده شد؟» پخش کرده و سپس متن مربوط به آن را در سایت این شبکه قرار داد. در این گزارش حمله‌ی تروریستی گروهک الاحوازیه به مردم در مراسم رژه‌ی نظامی بمناسبت هفته دفاع مقدس (۳۱ شهریور ۱۳۹۷) در اهواز، مورد توجه قرار گرفته و به ارتباطات ریاض با سران این گروهک و بازداشت برخی از اعضای این گروهک در هلند و دانمارک اشاره می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات