صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۳۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مطمئن باشید اگر حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود. (۱۳۸۸/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

برخورد دوگانه با طرح‌های معیشتی

هفته گذشته دو تصمیم مهم معیشتی اعلام شد. طرح معیشتی مجلس موسوم با کالابرگ الکترونیک برای 60 میلیون نفر که 20 میلیون نفر از آن‌ها ماهیانه 120 هزار تومان و 40 میلیون نفر نیز ماهیانه 60 هزار تومان یارانه کالاهای اساسی دریافت می‌کنند. این طرح بار اول به دلیل مشخص نبودن منابع مالی آن، توسط شورای نگهبان رد شده بود و دولت طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده بود توان تأمین منابع لازم در اجرای این طرح را ندارد. با اصلاحی که مجلس انجام داد منابع طرح مشخص و مقرر شد حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع مالی این طرح از محل فروش سهام دولت در پالایشگاه‌ها، ۱۲ هزار میلیارد تومان از فروش سهام عدالت در صنایع و ۷ هزار میلیارد تومان از فروش سهام دولت در بانک‌ها و بیمه­ها تأمین شود.

نکات تحلیلی: 1- اگرچه با این اصلاح نظر شورای نگهبان تأمین شد ولیکن دولت همچنان با اجرای این طرح مخالف است و مدعی است که منابع پیش‌بینی‌شده توسط مجلس برای اختصاص یارانه به مردم، تورم‌زا است و درنتیجه، اجرای این طرح نهایتاً به ضرر مردم تمام خواهد شد. 2- این مخالفت با طرح مجلس در حالی صورت می‌گیرد که دولت خود موافق اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان از محل واگذاری فروش اموال و واگذاری سهام دولت است! و در تأمین منابع مالی این طرح که با طرح معیشتی مجلس یکسان است، نگرانی از جهت تورم‌زا بودن و ... وجود ندارد. 3- هم‌زمان با مخالفت دولت با طرح معیشتی مجلس با ادعای عدم تأمین منابع آن، رئیس‌جمهور از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهار ماه خبر داد و گفت: «یک‌سوم افراد جامعه که مشمول این کمک می‌شوند در چهار ماه انتهای سال، هرماه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و به 10 میلیون نفر از سرپرستان خانوار نیز وام یک‌میلیون تومانی پرداخت می‌شود».

نکته راهبردی: برخورد دوگانه دولت با طرح معیشتی مجلس و اصرار بر عدم امکان تأمین منابع، این نگرانی را به وجود آورده است که دلیل مخالفت دولت با طرح مجلس انگیزه­های سیاسی است و معیشت مردم در اولویت دولت قرار ندارد! در بهترین حالت می‌توان تصور کرد که دولت می‌خواهد در شرایطی که باید به‌سختی منابعی را برای حمایت از معیشت مردم تأمین کند، بهره‌برداری سیاسی از آن را نیز خودش داشته باشد! (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                         

راهبرد بسیج برای شرایط امروز

شجره طیبه بسیج در طول ۴ دهه از حیات پربرکت خود همواره با راهبرد مقاومت فعال به پیروزی‌هایی دست یافته که با محاسبات عقلانیت متکی بر وابستگی به قدرت‌های غربی غیرممکن به نظر می‌رسد، اما با در نظر گرفتن روحیه بسیج، همه ناممکن‌ها ممکن می‌شود. بسیج با روحیه جهادی و توان مردمی خود، در همه عرصه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی معادلات را به نفع خود تغییر داده است.

گزاره‌های خبری: 1- انقلاب متکی به بسیج تسلیم بازی حداکثری دشمنان نشده است؛ در دوران دفاع مقدس ۴۰ کشور عضو غیر دائم شورای امنیت شدند و درمجموع ۳۲۰ رأی در مورد جنگ در حال وقوع در منطقه از سوی این شورا داده شد که حتی یک رأی هم به نفع ایران نبود؛ اما نتیجه جنگ این‌گونه شد که صدام حسین در نامه‌ای به ایران نوشت: «اکنون همان چیزی که شما خواستید» محقق شده است. 2- بسیج در دفاع مقدس با دست خالی می‌جنگید و نشان داد که نیروی اراده از نیروی سلاح برنده‌تر است؛ عراق با کمک 36 کشور، سلاح‌های روز دنیا را در دست داشت و از این حیث از ایران برتر بود؛ صدام از کشورهای مرتجع عربی هزینه‌های جنگ و حتی قوای نظامی برای مقابله با ایران می‌گرفت. در این شرایط، ایران با کمترین سلاح و تجهیزات در طول هشت سال دفاع مقدس، بیش از 200 عملیات بزرگ و کوچک، یعنی هر دو هفته یک عملیات انجام داد که در اغلب این عملیات‌ها پیروزی با جبهه ایران بود. 3- عراق مستأصل از حملات مکرر و مقاومت ایران، در طول جنگ ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که این حملات صد هزار قربانی به دنبال داشت و ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سلاح‌های کشتارجمعی در جهان معرفی شد ولی اراده و خواست این ملت با حملات شیمیایی نیز شکسته نشد و مقاومت و ایستادگی برآمده از روحیه بسیجی ملت، رمز و راز این موفقیت‌ها و ایستادگی‌ها در برابر سختی‌ها و فشارها بود.

نکته راهبردی: روحیه بسیجی منطبق با عقلانیت، عشق و پیروی از ولایت باعث پیروزی ملت ایران در مقابل دشمنان شده است و اکنون هم در جبهه مقاومت شاهد پیروزی‌هایی با این رویکرد هستیم. اکنون راهکار عبور از فشارهای به‌اصطلاح حداکثری دشمن در عرصه اقتصادی نیز به‌کارگیری روحیه و تفکر بسیجی است و تنها همین راهبرد می‌تواند ما را از دالان فشارهای سخت استکبار نجات دهد.

▼ اخبار ویژه           

پرداخت یارانه کالاهای اساسی منتظر اجرای دولت

رئیس مجلس قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. بر اساس این قانون که هفته گذشته به تأیید شورای نگهبان رسید، دولت باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر یارانه خرید کالاهای اساسی پرداخت کند. اکنون دولت موظف است با فراهم کردن سازوکارهای اجرایی قانون، پرداخت این یارانه به مردم را با سرعت و دقت آغاز کند.

ورود ایران به مرحله تازه‌ای از غنی‌سازی هسته‌ای

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌ ملل اعلام کرد: «تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنی‎سازی و جداسازی اورانیوم ۲۳۸ از اورانیوم ۲۳۵ است. از این منظر، در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره ۱۷۴تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنی‎سازی خواهند پرداخت. سه کشور اروپایی مواضع خود را در خصوص توسعه ماشین‎های جدید قبلاً هم اعلام کرده بودند. در مقابل، ما نیز همواره به آنان گفتیم مادامی‌که برجام با رفع تحریم‎ها و بهره‎مندی ایران از منافع آن به مسیر صحیح خود بازنگردد، ایران نیز نمی‎تواند گام‎های کاهش تعهدات خود را متوقف کند».

▼ اخبار

علت اعمال «فشارهای حداکثری» علیه ملت ایران چیست؟

«هدایت‌ا... آقایی»، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا گفت: «آمدن جو بایدن در ریاست جمهوری آمریکا، فضای اقتصادی ایران را به سمت جلو حرکت می‌دهد!». او همچنین تصریح کرد: «تیم جدیدی که در آمریکا با ایران مذاکره می‌کند، به نظر بنده باید از دونالد ترامپ منطقی‌تر باشند و این موضوع حتماً در دولت جدید آمریکا وجود خواهد داشت. دونالد ترامپ بسیار از حوزه قدرت در مقابل ایران برخورد می‌کرد و از تمام اهرم‌های خود هر لحظه ممکن بود استفاده کند و شرایط را برای مردم ایران بسیار سخت‌تر می‌کرد. دموکرات‌ها حداقل در شعارهای خود به مذاکره و تعامل اعتقاد دارند و به نظر من با آمدن بایدن فضای اقتصادی بهتری ایجاد می‌شود. من فکر می‌کنم که فشار کمتری هم در مسائل اقتصادی وارد می‌شود و مردم ایران فشار کمتری را نسبت به گذشته تحمل خواهند کرد». گفته‌های این فعال سیاسی در حالی است که بارها مقامات آمریکایی علت تشدید فشارهای اقتصادی بر ملت ایران را آشوب و فتنه‌گری‌های امثال او در سال 88 عنوان کرده‌اند. به‌عنوان نمونه اوباما در کتاب جدیدش می‌نویسد: «(بعد از دیدن اعتراضات در ایران) از مذاکره با ایران به سمت بسیج جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های سخت و چندجانبه اقتصادی تغییر مسیر دادیم». آن‌گونه که او نوشته است، اگر اتفاقات سال ۸۸ در ایران شکل نمی‌گرفت، آمریکا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال نمی‌کرد. تحریم‌های پیشین آمریکا و رئیس‌جمهور قبل از وی عمدتاً جنبه سمبلیک و نمادین داشته و به اندازه کافی سخت و سنگین نبوده است. حال قائلین به مذاکره با آمریکا آن‌قدر بر طبل مذاکره بکوبند که آمریکای بایدن نیز به این تصور برسد که تحریم‌ها بر ایران مؤثر بوده و باید فشارها را تشدید کرد!

جنایت سوداگران و سودجویان علیه مردم!

رئیس قوه قضاییه تهدید امنیت غذایی مردم توسط سوداگران و سودجویان را جنایت علیه مردم توصیف کرد و گفت: «بازی کردن با امنیت جانی مردم یک مسئله عادی نیست. استقلال کشاورزی همچون استقلال صنعتی از مهم‌ترین ابعاد استقلال اقتصادی است و باید با جلوگیری از صید ترال در دریا، اجازه نداد مردم و آبزیان و صیادان متضرر شوند. مسئولان مناطق بندری و همچنین همکاران دستگاه قضایی و نیروهای سپاه به‌عنوان حافظان دریا باید با صید ترال با قاطعیت برخورد کنند و اجازه ندهند ثروت‌های ملی در دریا از بین برود. شوراهای شهر و روستا مرجع صدور حکم تغییر کاربری نیستند و سودجویان و سوداگران حق ندارند با مجوز شوراها به اراضی کشاورزی دست‌اندازی کرده و کاربری آن‌ها را برای ویلاسازی یا ایجاد مراکز تفریحی تغییر دهند».

وکیل مدافع شیطان!

حساب انگلیسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در توییتر، در مورد تلاش جولیانی برای دفاع از ترامپ و ابطال آرای «جو بایدن»، سابقه جولیانی در دفاع از گروهک تروریستی منافقین را یادآور شد. در این توییت همراه با تصویر خندان جولیانی در کنار سرکرده گروهک منافقین، آمده است: «احتمالاً مردم آمریکا از دیدن اینکه جولیانی دارد در ازای دریافت پول کلان از یک ظالم دروغ‌گو و تروریست دفاع می‌کند، متعجب شده‌اند؛ اما برای ایرانی‌ها این خبر تازه‌ای نیست. او سال‌هاست که وکیل مدافع شیطان است و با سفیدنمایی جنایات نفرت‌انگیز تروریست‌ها، دلار به جیب می‌زند. او در حال فروپاشی (ذوب شدن) است، به معنای واقعی کلمه».

کشتار مردم به دست مردم!

مرکز ثبت آمار خشونت‌های مسلحانه در آمریکا روز یک‌شنبه (دیروز) اعلام کرد، در ۷۳ مورد تیراندازی گزارش شده در شبانه‌روز گذشته ۳۵ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی‌شدند. این تیراندازی‌ها در ایالت‌های فلوریدا، واشنگتن، آریزونا، ایلینوی، مریلند و تنسی رخ داده است. سالیانه هزاران نفر بر اثر تیراندازی با سلاح گرم در نقاط مختلف آمریکا کشته و یا زخمی می‌شوند. به علت قدرت لابی اسلحه و سودهای سرشار این صنعت برای سرمایه‌داران آمریکایی و دولت این کشور، تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های آمریکا در خصوص محدودسازی فروش سلاح در این کشور اقدامی نکرده‌اند. بااین‌حال آمریکا مدعی مهد دموکراسی و برتری تمدنی در جهان است. به‌راستی اگر فقط یک روز چنین اتفاقی در ایران اتفاق می‌افتاد، رسانه‌های ضد ایرانی چه می‌کردند؟

▼ اخبار کوتاه

معارضان سوری یا سربازان اسرائیلی!/ معارضین نظام سوریه در خارج خواستار همکاری با رژیم صهیونیستی برای تحقق به‌اصطلاح منافع مشترک و تعیین نماینده در این رژیم شدند. شبکه 12 تلویزیون صهیونیستی گزارش داد که فهد المصری رئیس «جبهه نجات سوریه» با ارسال نامه‌ای برای رژیم صهیونیستی، همکاری با این رژیم و کمک تل‌آویو به این جبهه را خواستار شد. وی در این نامه تأکید کرد که سوریه در آینده هرگز نبرد علیه اسرائیل را تأیید نمی‌کند.

سؤال از وزیر در خصوص پرونده لوازم‌خانگی آلمانی/ «نظری»، نماینده مجلس در سؤالی از وزیر از صنعت، خواستار شفاف‌سازی وزارتخانه تحت مدیریت رزم حسینی در خصوص موضوع عدم اقدام به‌موقع در اعتراض به رأی بدوی پرونده تمدید ثبت سفارش ۴۲۰ کانتینر لوازم‌خانگی برند آلمانی شد و پرسید: «پشت پرده ترک فعل وظایف آن وزارتخانه چیست؟ وزارت صمت منافع تولیدکنندگان را تأمین می‌کند یا واردکنندگان را؟»

پایگاه نظامی با عنوان جعلی سفارت!/ تحلیلگر امور سیاسی عراق تأکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد با استقرار سامانه‌های پدافندی و نیروهای نظامی به یک پایگاه نظامی در قلب شهر بغداد تبدیل شده است. سعد محمد الکعبی از تحلیلگران امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» خاطرنشان کرد: «سفارت آمریکا با مستقر کردن سامانه‌های پدافندی «سی رام» حاکمیت عراق را نقض کرده است».

زندان برای مجرمان کرونایی/ دادستان عمومی و انقلاب گفت: «مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود جرم محسوب شده و مجرم به مجازاتی تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می‌شوند به هشت روز تا دو‌ ماه حبس تأدیبی یا جریمه نقدی و یا به یکی از این دو کیفری محکوم می‌شوند».

اگر حاج قاسم کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد؟!/ حجت‌الاسلام علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد در قالب «خطبه مجازی» در مورد فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی گفت: بشار اسد اظهار داشت، اگر بنا بود حاج قاسم اینجا برای ریاست جمهوری کاندیدا می‌شد، مردم سوریه به غیر او به هیچ‌کس رأی نمی‌دادند».

ایرانی‌ها قطعاً انتقام می‌گیرند!/ کارشناس شبکه MSNBC آمریکا گفت: «شرایط ما از چهار سال پیش بدتر شده و ایرانی‌ها به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند؛ این مشکلی است که ترامپ ایجاد کرده است! ترامپ هر اقدامی علیه ایران کند ایرانی‌ها قطعاً انتقام می‌گیرند!»

احکام سیاسی (سؤال 85): آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ پاسخ: واجب عینى است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات