صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۵ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بسیج دارای یک جهت و یک بعد و متوجه یک منظور نیست. بسیج با اینکه هنر نظامی دارد و در خطوط مقدم میدان نبرد، هر جا که لازم بوده است، قرار گرفته و سخت‌ترین کار‌ها را به عهده گرفته و انجام داده است، همه‌کاره است؛ یعنی در همه میدان‌ها وقتی بسیج حضور داشته باشد، پیشرو است، پیشتاز است. امروز جوانان بسیجی ما در میدان علم هم پیشرو و پیشتازند. (۱۳۹۹/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

تسهیل در برابر تحریم

جلسه ویژه شورای عالی هماهنگی سران قوا، روز سه‌شنبه ۴ آذر با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) تشکیل شد. معظم له در فرازی از سخنانشان هدف از برگزاری این جلسه را این‌گونه بیان فرمودند: «بیان راهکارهای عملی است که در کوتاه‌مدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود؛ که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آن‌ها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمان‌های آن‌ها است.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه برای علاج تحریم‌ها دو مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: «البته ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید».

نکات تحلیلی: 1- مشکلات موجود راه‌حل دارد و کارشناسان خبره بر این باور و اعتقاد هستند که ظرفیت‌های اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که با آزادسازی ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات فائق آمد و به‌نوعی راهکار مشترک همگی کارشناسان همین نکته است. 2- برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها باید متولیان امر و مسئولین مربوطه با جرئت و جسارت دل به کار دهند و با اهتمام جدی و مضاعف کارها را پیگیری کنند. در این صورت بعد از دیدن مقاومت و سینه سپر کردن، دشمنان به بی‌اثر شدن تحریم‌ها پی خواهند برد و به‌تدریج و به‌ناچار دست از تحریم بر خواهند داشت.

نکته راهبردی: برای برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور، می‌بایست چند اقدام اساسی با سرعت صورت بگیرد. راهبرد تسهیل در برابر تحریم به‌عنوان یکی از راهکارها جهت نجات اقتصاد کشور در برابر تحریم‎ها است؛ به این معنا که دولت شرایط کسب‌وکار در داخل کشور را تسهیل کند. این راهکار منجر به باز شدن دست و پای فعالان اقتصادی برای رونق تولید، تحرک در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود. استفاده از مزيت‌هاي موقعيت جغرافيايي که شامل 15 کشور همسایه با مرزهای آبی و خاکی می‌شود، می‌تواند بخش زیادی از تحریم‌ها را خنثی نماید. استفاده بهینه از امکانات موجود با نگاه بهره‌وری در حوزه دانش‌بنیانی، معدنی، فرآوری، بودجه سالانه علی‌الخصوص بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها، نگاه راهبردی به تولیدات کشاورزی، احیای ظرفیت خالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی همراه با اصلاح سیستم مالیاتی و بانکی، شیوه‌های عاجل برون‌رفت از نابسامانی‌های کنونی اقتصاد کشور است. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                   

راستگوترین معلم!

کرونا بی‌رحم است! فقیر و غنی نمی‌شناسد؛ خوب و بد نمی‌شناسد؛ وقتی می‌برد، درهم می‌برد! این‌ها واقعیت‌های عینی از آمار و چهره‌های کشته‌های کرونایی است که روزانه مشاهده می‌کنیم؛ اما دراین‌بین افرادی هستند که رفتنشان بیشتر غمگینمان می‌کند

گزاره خبری: این روزها برای همه ما رنج‌آور است. چهره‌های متعدد علمی، دینی، اخلاقی، انقلابی، هنری و ... به دیار باقی شتافتند که رفتن هرکدامشان غمی بزرگ بر دل مردم و هوادارانشان گذاشت. هفته اخیر صداپیشه‌ای چون «چنگیز جلیلوند» که صدایش بر ترجمه قرآن کریم به یادگار ماند، آسمانی شد و حاج‌آقا «حسن راستگو»، همان معلمی که بچه‌های دیروز و امروز خاطرات زیادی از کلاس‌های او و لحظات خوشی که برایشان می‌ساخت، به آسمان پر کشید.

گزاره تحلیلی: در مورد حاج‌آقا راستگو، این مرد بلندنظر و بلندمرتبه نوشتن کار راحتی نیست. دریایی از معرفت و محبت را نمی‌توان در چند جمله جمع کرد؛ اما ایشان نمونه موفقی از یک معلم دینی بود که با رفتار اخلاقی و دقیقش راهی جدید در ارتباط روحانیون با کودکان و نوجوانان در امر آموزش باز کرد. او آموزش مسائل دینی را از کسالت و خواب‌آلودگی خارج کرد. راستگو اهل طنز بود، اما اهل هجو نبود؛ شوخی می‌کرد، اما پرده‌دری نمی‌کرد. برخی روحانیون جوان بعد از او نیز به روش «راستگو» روی آوردند و عمل کردند، اما راستگو چیز دیگری بود. آسیب‌های اخلاقی در جامعه ما وقتی کم خواهد شد که حوزه و روحانیون ما به روش‌های مؤثر تبلیغی مجهز شوند و مسئولین فرهنگی کشور به آن اقبال نشان دهند. مروری بر خاطرات این معلم فرزانه نشان می‌دهد که هر روش آموزشی که بتواند اثر خوب دینی و اخلاقی در کودکان و نوجوانان ما بگذارد و آن‌ها را در راه دین قرار دهد، همیشه مخالفانی در دستگاه‌های مختلف فرهنگی پیدا می‌کند! مهم آن است که او هدفش خدا بود و احیای دین خدا؛ همین یک دلیل راستگو را عمو راستگوی بچه‌ها کرد. رحمت حق بر او باد. (نویسنده: سید حسین خاتمی)

▼ خبر ویژه                             

دولت پایان خوبی خواهد داشت!؟

رهبر معظم انقلاب دیروز (سه‌شنبه) در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند: «موضوع تحریم‌ها یک واقعیت تلخ و جنایت آمریکا و شرکای اروپایی بر ضد ملت ایران است. این جنایت سال‌ها است که بر ضد ملت ایران انجام می‌شود اما در سه سال اخیر شدت یافته است». ایشان تأکید کردند: «باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد. کسانی که برخی چشم امید به آن‌ها دارند، با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آن‌ها به‌هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین‌المللی را به آن‌ها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آن‌ها حساب و برنامه‌ریزی کرد. به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود. اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت. اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به‌شدت تحت‌فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروه‌های زیادی از مردم به وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد. «ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم» و «ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر» ازجمله پیشنهادهای کارشناسان برای کاهش مشکلات مردم است».

▼ اخبار

چرا سعودی فقط حملات به تأسیسات نفتی‌اش را تأیید می‌کند؟

پس از حمله موشکی انصارالله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، سعودی ضمن تأیید آن مدعی شد این حملات خسارات جانی و مادی نداشته است. دقت در اخبار رسانه‌ای شده در عربستان طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که یک سیاست خبری تکراری و مستمر در دستور کار قرار داشته که عبارت است از سانسور، تخفیف و بعضاً تکذیب. در این میان رسانه‌ها و مقامات سعودی اصراری عجیب بر تأیید حملات انصارالله به تأسیسات نفتی خود دارند. به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت جامعه جهانی بر مسئله انرژی این رسانه‌ها و مقامات منتهای کوشش خود را بر این مسئله متمرکز کرده‌اند تا ضمن ضعیف نشان دادن و ناکام معرفی کردن اقدامات تهاجمی فرامرزی انصارالله در قلب مملکت سعودی، تنها حملات به تأسیسات نفتی را منعکس کنند، بلکه در تشکیل اجماعی جهانی در برابر انصارالله توفیق پیدا کنند. اینکه ترکی المالکی سخنگوی به‌اصطلاح ائتلاف علیه یمن حملات دیروز به آرامکو در جده را در راستای حملات پیشین انصارالله به پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» معرفی کرده است، دقیقاً به همین خاطر است.

نهاده‌هایی که در بازار فروخته می‌شوند

سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را به‌منظور رصد درست نهاده‌ها از زمان ورود تا تحویل به مرغداران و دامداران راه‌اندازی کرد و مدعی شد تمام نهاده‌های وارداتی که همگی با ارز دولتی وارد شده، در این سامانه اعلام می‌شود. یک سال است که تولیدکنندگان از ایرادات این سامانه انتقاد می‌کنند و از توزیع نهاده وارداتی در بازار آزاد به چند برابر قیمت مصوب دولتی خبر می‌دهند، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همچنان موضوع را انکار می‌کنند و در مدت یک سال گذشته قیمت این نهاده‌ها (ذرت، سویا و جو) بیش از ۸۰ درصد گران شده و بالطبع مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات نیز افزایش یافته است؛ در این مدت مشکلات تأمین نهاده‌ها میان وزارتخانه‌های صمت، جهاد و بانک مرکزی پاسکاری می‌شد و هر یک دلیل کمبود نهاده‌ها را عدم تخصیص ارز می‌دانستند. حال که قیمت‌ها چندین برابر افزایش یافته و نهاده‌های دامی دپو شده در بنادر و گمرکات در حال ترخیص هستند، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که در بخش سویا فقط ۲۰ درصد و جو و ذرت فقط ۶۰ درصد نیاز تولیدکنندگان را می‌تواند توزیع کند و دامداران و مرغداران کمبودشان را از بازار آزاد تأمین کنند. حال این سؤال مطرح می‌شود، مگر نهاده‌های موجود در بازار آزاد که ۴۰۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب دولتی است با ارز آزاد وارد شده که اکنون تولیدکنندگان را به بازار آزاد ارجاع می‌دهید؟

سیطره‌جویی غیرقانونی میهمان خودخوانده!

سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق گفت: «تردد نیروهای آمریکایی در عراق به‌دور از نظارت بغداد است، این بدان معنی است که نیروهای آمریکایی به‌طور کامل بر اوضاع امنیتی عراق و حتی آسمان کشور ما سیطره دارند، به همین دلیل همواره از دولت‌های عراق از گذشته تا امروز خواستیم ماهیت فعالیت نیروهای مزبور در عراق را مشخص و کنترل کنند». محمد محیی افزود: «روند عقب‌نشینی موردنظر دولت عراق، مطابق با روند عقب‌نشینی موردنظر مجلس نمایندگان این کشور نیست، چراکه عقب‌نشینی موردنظر دولت عراق، عقب‌نشینی نیروها به اماکن نامشخص است و اصلاً مشخص نیست که پس‌ازاین عقب‌نشینی آیا نیروهای جدیدی جایگزین آنان خواهند شد یا خیر، به همین دلیل، همیشه تعداد زیادی نیرو در عراق هستند که نمی‌توان اهداف، ماهیت عملیات جنگی آنان یا نوع فعالیت‌هایشان را درک کرد؛ به‌عنوان‌مثال، یک پایگاه بسیار بزرگ در عین‌الأسد وجود دارد که معقول نیست فکر کنیم فقط هزار یا دو هزار نیرو در آن مستقر هستند. پایگاه الحریر نیز هست و پایگاه‌های نزدیک مرز سوریه و عراق یا پایگاه التنف در سوریه و حسکه و غرب سوریه، فعالیت‌هایی نیز از سوی نیروهای آمریکایی در مناطقی از عراق مشاهده شده که تحت کنترل نیست».

▼ اخبار کوتاه

ولخرجی‌های بی‌حساب‌وکتاب/ فقط در یک سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار گوشی لوکس وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن برابر است با ۲۰۸ هزار تومان یارانه برای ۸۴ میلیون نفر؛ خرید ۳۶ میلیون واکسن کرونای فایزر؛ هزینه واردات یک و نیم سال جو؛ واردات ۶ ماه دانه روغنی یا کنجاله و یا واردات یک سال گندم مورد نیاز کشور. علاوه بر گوشی گران ‌قیمت، محصولاتی چون ارّه دستی، تراز بنّایی، جوهر، توپ، میوه‌های لوکس، مدادتراش و کلی محصول غیرضروری دیگر که مشابه داخلی هم دارند، به میزان قابل‌توجهی وارد کشور شده است؛ درحالی‌که کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت، روغن و دیگر مواد غذایی لَنگ واردات نهاده و دانه و مواد اولیه هستند.

ظریف: نیروگاه‌های ما برق مردم افغانستان را تأمین می‌کنند/ وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (سه‌شنبه) در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در بیان حمایت‌ها و کمک‌های کشورمان از ملت مظلوم افغانستان گفت: «ما با وجود جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کردیم و آن‌ها از اقلام غذایی، حمل‌ونقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند، ۴۷۰۰۰۰ دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند. ۲۲۰۰۰ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند، ما از طریق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم. خط آهن خاف-هرات در روزهای آتی افتتاح می‌شود، نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تأمین می‌کنند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم».

خوش‌خیالی تا کی؟!/ «فؤاد ایزدی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل امریکا نوشت: «در دولت آمریکا ۳ نفر بیشترین مسئولیت اجرایی را در قبال ایران دارند: ۱-وزیر خارجه؛ ۲-وزیر خزانه‌داری، که مسئول اجرای تحریم‌ها است؛ ۳-مدیر اطلاعات ملی، که رئیس ۱۷ نهاد اطلاعاتی آمریکا است. امروز تکلیف این پست در دولت بایدن مشخص شد؛ هر سه نفر صهیونیست هستند. خوش‌خیالی تا کی؟».

همه در عراق برای حاج قاسم احترام قائل‌اند/ «احمد الکنانی» در گفتگو با شبکه عراقی آسیا گفت: «شهید قاسم سلیمانی دوست همه [عراقی‌ها بود] نه‌فقط شیعیان. او در بسیاری از مشکلات اهل سنت عراق، کنار آن‌ها بود؛ به همین دلیل مورداحترام همه و رهبران اهل سنت بود».

افتخار امروز مدعیان دیروز/ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «می‌گفتند آمده‌ایم تحریم‌ها را برداریم. امروز افتخارشان این است که تحریم‌ها در دولت ما بی‌سابقه است! بعد می‌گویند باز برویم امتیاز بدهیم! معلوم است که این سیاست غلط است!».

احکام سیاسی (سؤال 87): حکم رأی دادن سفید و بی‌نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟ پاسخ: درهرصورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات