صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۳۷

تحلیلی بر عملیات جدید انصارالله

راهبرد جنگ تمام عیار برای ائتلاف سعودی وارد مراحل خاص خود شده است و تفاوت این جنگ با چند سال گذشته در گستردگی و سطوح راهبردی آن است؛ بنابراین در آینده نزدیک و با توجه به اتفاقات مختلف شاهد تغییر موازنه قوا در سطوح مختلفی در جنگ یمن خواهیم بود که این تغییر موازنه منجر به تغییر راهبرد در جنگ آینده خواهد شد.

«یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد، یگان موشکی ارتش یمن موفق شده با موشک «قدس ۲» ایستگاه توزیع تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف بگیرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت، این موشک‌ها اخیراً پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های عملی موفق در عمق عربستان سعودی که هنوز اعلام نشده است، وارد فاز خدماتی شده اند. وی تصریح کرد، این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیرو‌های مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است.
از سوی دیگر ارتش یمن چند روز گذشته پایگاه راهبردی ماس را آزاد کرد. این پایگاه نظامی آخرین و مهم‌ترین مقر ائتلاف سعودی در غرب و شمال غرب استان مأرب به شمار می‌آمد؛ باز پس گیری این پایگاه نشان دهنده خداحافظی کامل ائتلاف سعودی از شمال غرب استان مأرب است. این پایگاه شهر صنعا (پایتخت) را به شهر مأرب متصل می‌کند و اصلی‌ترین خط دفاع نیرو‌های ائتلاف در غرب شهر مارب به شمار می‌آمد.
با این اوصاف و با توجه به اتفاقاتی که طی هفته گذشته در یمن صورت گرفته است، ذکر چند نکته لازم و ضروری است:
۱- ارتش یمن عملیات‌های خود را در ابعاد مختلف توسعه داده و این پیشرفت و توسعه تنها به ابعاد خاصی منحصر نمی‌شود. همان گونه که مشاهده می‌شود این عملیات‌ها در ابعاد موشکی و زمینی دارای گستردگی بوده و این توسعه و پیشرفت توأمان منجر به ایجاد دستاورد‌های مختلف برای یمنی‌ها شده است.
۲- ارتش یمن در یک راهبرد منطقی و حساب شده اقدام به عملیات‌هایی گرفته است که از نقطه نظر اهمیت و راهبردی بودن بسیار مهم هستند. به عنوان مثال عملیات آزادسازی پایگاه ماس روند معدلات نظامی را در شمال و شمال غرب یمن به نفع ارتش تغییر خواهد داد و به نوعی این عملیات تیر خلاص به ائتلاف سعودی در مناطق شمالی یمن بود. در رابطه با آرامکو نیز همین بحث مطرح است؛ زیرا این شرکت از نقطه نظر منابع مالی برای عربستان سعودی بسیار حائز اهمیت است.
۳- تنها راه وادارکردن ائتلاف سعودی به پایان ظالمانه جنگ در یمن ایجاد هزینه است. این هزینه‌ها صرفاً در خاک یمن و با افزایش تلفات انسانی صورت نمی‌گیرد، بلکه این هزینه‌ها باید جنبه‌های وسیع تری را در بر بگیرد. اکنون راهبرد ارتش یمن ایجاد هزینه برای ائتلاف است تا از این طریق بتواند به این جنگ و محاصره پایان دهد.
۴- این عملیات‌ها و اقدامات یک پیام مهم و روشن برای ائتلاف سعودی دارد و آن این که ارتش یمن وارد یک قدرت بازدارنده در سطح وسیعی از امکانات و جنگ شده است. اکنون ارتش یمن نه تنها در ابعاد پدافندی قابلیت خود را به نمایش گذاشته است، بلکه وارد اقدامات آفندی شده است؛ اقداماتی که نتایج و سطوح راهبردی جنگ را در ابعاد وسیع‌تر و با دستاورد‌های بهتر برای ارتش یمن به ارمغان آورده است.
در مجموع می‌توان این گونه نتیجه گرفت که راهبرد جنگ تمام عیار برای ائتلاف سعودی وارد مراحل خاص خود شده است و تفاوت این جنگ با چند سال گذشته در گستردگی و سطوح راهبردی آن است؛ بنابراین در آینده نزدیک و با توجه به اتفاقات مختلف شاهد تغییر موازنه قوا در سطوح مختلفی در جنگ یمن خواهیم بود که این تغییر موازنه منجر به تغییر راهبرد در جنگ آینده خواهد شد.
نویسنده: محمدرضا فرهادی*
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات