فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۵۵

بسیج یک فرهنگ پویا و بالنده است

۴۱ سال پیش در چنین روزی (۵ آذرماه) نهال بالنده بسیج توسط امام راحل عظیم الشأن (قدس‌الله نفسه الزکیه) غرس شد. این شجره طیبه در طول بیش از ۴ دهه تبدیل به درختی بلند بالا و ستبر و تنومند با شاخه‌های متعدد و برگ و بار انبوه و پرثمر گردید.
به مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور بیانیه‌ای صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
۴۱ سال پیش در چنین روزی (۵ آذرماه) نهال بالنده بسیج توسط امام راحل عظیم الشأن (قدس‌الله نفسه الزکیه) غرس شد. این شجره طیبه در طول بیش از ۴ دهه تبدیل به درختی بلند بالا و ستبر و تنومند با شاخه‌های متعدد و برگ و بار انبوه و پرثمر گردید.
بسیج مکتب عشق و ایثار و خداجویی و حق‌طلبی است بسیج نماد پرکاری و سخت‌کوشی و جهاد فی‌سبیل‌الله است بسیج مظهر ساده زیستی و پاک‌دستی و قناعت است بسیج الگوی اخلاص و شفافیت و پرهیز از ریا و خودنمایی است بسیج تجلی‌گر کار مجاهدانه و مؤثر و خدمت صادقانه به مردم در عین گمنامی و بی‌نام و نشان بودن است.
بسیج اساساً یک فرهنگ پویا و بالنده است که هر آن کس که به این فرهنگ الهی و انسانی آراسته باشد از یک‌سو جلب رضایت حق‌تعالی را به عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین هدف در حرکت و مشی خود مد نظر قرار داده و از سوی دیگر پیوسته بر مدار مردم‌داری حرکت نموده و دغدغه حل مشکلات آنان را داشته و در مقاطع گوناگون از جمله در بزنگاه‌ها و نیز حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و… در کنار مردم قرار می‌گیرد. بسیج در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب «اگر حضور بسیج مستضعفین در ۸ سال دفاع مقدس نبود امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود.» در واقع باید گفت که عزیزان پاسدار و ارتشی و سازمان بسیج مستضعفین و جهادگران عزیز این سنگر سازان بی سنگر و مجموعه نیروهای انتظامی وقت (اعم از کمیته و شهربانی و ژاندارمری دوران پس از پیروزی انقلاب) و نیروهای عظیم مردمی با برخورداری از روحیه بسیجی توانسته‌اند در جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور و حفظ کیان نظام مقدس جان فشانی کنند و در مقابل دشمنان غدار با رشادت هر چه تمام‌تر ایستادگی کنند.
پس از جنگ تحمیلی نیز بسیج همواره حافظ امنیت در نقاط مختلف کشور بوده است بسیجی نیرویی ولایت‌مدار، فراجناحی، کوشا، مخلص، مبتکر، مردمی، اخلاق‌مدار و پیوسته در صحنه است به فضل خداوند متعال بسیج نه تنها به عنوان یک نیروی جان‌برکف نظامی به رشدی چشمگیر در این عرصه رسیده بلکه در زمینه‌های مختلف و در میان اقشار گوناگون مردم گسترش یافته است که از جمله می‌توان به بسیج دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب، پزشکی، مهندسی، اساتید، خواهران، ادارات، اصناف، کارگران، هنرمندان، ورزشکاران، رسانه و … اشاره کرد که هر یک در زمینه‌های مرتبط منشأ خدمات فراوانی بوده‌اند.
همچنین به تشکیل بسیج سازندگی باید اشاره کرد که به حق ابتکار ارزشمندی بوده است این مجموعه بحمدالله توانسته در قالب گروه‌های جهادی به یاری محرومین و مستضعفین جامعه در نقاط مختلف شتافته و در جهت محرومیت زدایی گام‌های مؤثری بردارد. در طی چند ماهی که از شیوع بیماری منحوس کرونا می‌گذرد بسیج همچون دوران دفاع مقدس در صحنه حضور یافته و به یاری هم‌میهنان عزیز شتافته و در زمینه‌های بهداشتی، معیشتی و… گام‌های مؤثری برداشته است. هر چند هسته مرکزی و هدایت کننده بسیج سازمان و نهاد رسمی آن است که شبانه‌روز در تلاش و مجاهدت می‌باشد اما در واقع باید گفت که بسیج در ترازی گسترده‌تر و به عنوان فرهنگی فراگیر در جغرافیای ایران بزرگ تعریف می‌شود که امروزه به عنوان یکی از مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی ایرانیان در جامعه نهادینه گردیده است آری این فرهنگ از یک سو باعث اقتدار، صلابت و استحکام نظام و استکبارستیزی آن و از سوی دیگر باعث ایجاد روحیه همدلی، مواسات، اخوت و ترویج کمک‌های مؤمنانه و خیرخواهی و مهر و عطوفت و شفقت در میان مردم می‌شود.
همچنین باید به این نکته تأکید کرد که تأثیرات برون مرزی فرهنگ بسیجی در تقویت جریان مقاومت غیر قابل انکار است.
بی‌شک هرقدر فرهنگ و روحیه بسیجی با همه ویژگی‌های آن در جامعه قدرت بیشتری یابد جامعه از قوام و مانایی و پویایی و همبستگی و انسجام بیشتری برخوردار خواهد شد. فرصت را مغتنم شمرده به روح بلند شهدای بسیج از ابتدا تاکنون درود فرستاده و این مناسبت را به همه بسیجیان عزیز در گستره کشور صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گوئیم و توفیق روزافزون عزیزان بسیجی را در جهت تحقق هرچه بیشتر آرمان‌های امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری از درگاه خداوند متعال مسألت می‌کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات