بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۶۸

سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان سعودی؛/  دلایل و انگیزه ها

بنا بر این گزارش‌ ها یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، هم در این دیدار حضور داشته است اما بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در جریان این سفر نبوده ‌اند.
تعدادی از رسانه‌ های اسرائیلی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه 2 آذر 99 به شکل مخفیانه و بی ‌سابقه به عربستان سعودی سفر کرده است.

طبق این گزارش ‌ها نتانیاهو در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده است. این اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به عربستان است که گزارش آن منتشر می ‌شود.

بنا بر این گزارش‌ ها یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل، هم در این دیدار حضور داشته است اما بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در جریان این سفر نبوده ‌اند.

به گفته رسانه های مختلف، پرواز نتانیاهو به شهر نیوم در ساحل دریای سرخ در سایت‌ های ردیابی پرواز رصد شده است.
تا کنون هیچ مقام اسرائیلی به صورت رسمی سفر نتانیاهو به عربستان را تایید نکرده است، اما یکی از مشاوران او در توییتی اعلام کرده که چنین سفری انجام شده است.

روزنامه آمریکایی وال ‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌ های سعودی گزارش داده است که بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان در این دیدار درباره عادی سازی روابط و همین طور مساله ایران صحبت کرده ‌اند، اما توافقی بین دو طرف صورت نگرفته است.
این در حالی است که وزیر خارجه عربستان گزارش‌های متعدد رسانه ‌ها درباره دیدار مخفیانه نتانیاهو با بن سلمان را تکذیب کرده است.

از طرفی، بنیامین نتانیاهو این گزارش‌ها را تایید یا رد نکرده و گفته است: سال ‌هاست من در قبال چنین مسائلی سکوت می ‌کنم و الان هم قصد ندارم سکوتم را بشکنم. سال‌ هاست من از هیچ تلاشی برای تقویت اسرائیل و توسعه صلح فروگذار نکرده ‌ام.

گفته می شود نتانیاهو در نشست حزب «لیکود» از ارائه توضیحات درباره صحت داشتن ماجرای دیدار با ولیعهد سعودی در خاک عربستان طفره رفته و به سوال حاضران پاسخ نداده است.
 
آیا سفر انجام شده است؟
برخر ناظران بر این باورند که نتانیاهو به عربستان سفر نکرده و احتمالا یک مقام پایین رتبه اسرائیلی در این سفر حضور داشته است. با این نگاه، انتشار این خبر یک بازی رسانه ‌ای از سوی صهیونیست‌ ها و با هدف ایجاد جنگ روانی علیه محور مقاومت به خصوص جمهوری اسلامی ایران و همچنین القاء این مطلب به افکار عمومی است که دولت دونالد ترامپ در دو ماه باقی مانده  همچنان به مسئله عادی ‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اهتمام می ورزد.

ظاهرا این بازی در قالب سیاست «ابهام رسانه‌ ای» و عدم موضع‌ گیری رسمی در خصوص این سفر، با هدف جلوگیری از فشار افکار عمومی در داخل عربستان و در سطح منطقه علیه بن سلمان بوده است. 

اما برخی معتقدند چنین سفری به هیچ وجه بعید نیست و نتانیاهم پیش از این نیز به عربستان سفر مخفیانه داشته است، با این تفاوت که این بار رسانه های صهیونیستی آن را اعلام کرده و طبعا پیش از اعلام خبر، چراغ سبز دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی را دریافت کرده اند.
 
دلایل و انگیزه ها
دولت ترامپ که فرصت زیادی تا ترک کاخ سفید ندارد، قصد دارد به نحوی توافق صلح میان عربستان و اسرائیل را رقم بزند. هدف ترامپ آن است که با حضور عربستان در راس جبهه سازشکار در منطقه، جبهه ای متحد و قوی علیه ایران ایجاد شود، به گونه ای که کار دولت بعدی در هر گونه نزدیکی و ارتباط گیری با ایران، دشوارتر از گذشته شود.
از طرفی، نتانیاهو به دنبال تحکیم موقعیت متزلزل داخلی خود و تکمیل حلقه روند سازش در چهارچوب معامله قرن است، زیرا ضمانتی ندارد که دولت جدید «جو بایدن» در این چهارچوب عمل کند. بایدن احتمالا در پروسه سازش در پس طرح های بین المللی مانند طرح «دو دولت» خواهد بود که مستلزم گفت وگوهایی طولانی و به احتمال زیاد بی نتیجه خواهد بود.

بن سلمان نیز که آینده و موقعیت خود را به حمایت های آمریکا و اسرائیل گره زده است برای رسیدن به کرسی پادشاهی عربستان حساب ویژه‌ ای روی حمایت لابی صهیونیست باز کرده و برای امضای صلح با رژیم صهیونیستی مشکل خاصی ندارد. اگر هم تا کنون دست به چنین کاری نزده به دلیل نگرانی از مخالفت پادشاه سعودی ملک سلمان و نیز اعتراضات داخلی و منطقه ای علیه او بوده است.

بر همین اساس، به نظر می رسد انتشار غیررسمی خبر سفر نتانیاهو به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، به منظور سنجش واکنش افکار عمومی و آماده سازی اجتماعی و سیاسی در عربستان برای پیشبرد روند نهایی عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو انجام شده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم پیش از این اعلام کرده بود که کشورش از عادی سازی کامل با رژیم صهیونیستی پشتیبانی می کند.
در راستای آماده سازی داخلی، «عبدالرحمن السدیس» امام‌ جمعه معروف مسجد الحرام چند ماهی است در خطبه های خود از مسلمانان می خواهد از احساسات تند و غضب ‌آلود علیه یهودیان پرهیز کنند و به پیامبر اکرم تاسی کنند که با همسایگان یهود برخوردی مهربانانه داشت.
شایان ذکر است السدیس همان کسی است که پیشتر ‎ هنگام سخن گفتن درباره وضعیت فلسطینی‌ ها اشک می ‌ریخت!
 
مساله ایران
انگیزه دیگری که میان آمریکا، عربستان و اسرائیل مشترک است، ضدیت با جمهوری اسلامی ایران است.
دولت ترامپ با پروژه «فشار حداکثری» به زعم خود قصد دارد ایران را به زانو درآورد. اسرائیل نیز ایران را بزرگترین دشمن خود می ‌داند و عربستان که از چهار سال پیش روابط خود را با ایران قطع کرده جمهوری اسلامی را رقیب و تهدیدی جدی برای خود می ‌بیند.
به همین دلیل عادی ‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان، به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین کشورهای مسلمان در منطقه، همواره در دستور کار دولت ترامپ بوده است.

حدود دو ماه پیش امارات و بحرین در واشنگتن بیانیه مشترکی برای تعهد به صلح با عنوان «توافق ابراهیم» با اسرائیل امضا کردند. بعد از اعلام این توافق، ملک سلمان، پادشاه عربستان از تلاش آمریکا برای بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی استقبال کرد، اما تاکید کرد که کشورش خواهان حل دائمی و عادلانه مسئله فلسطین است.

از سوی دیگر خبر دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان و مایک پومپئو در حالی منتشر می‌ شود که چندی پیش رسانه ‌ها گزارش دادند که دولت ترامپ قصد دارد در هفته‌ های پایانی کار خود، با هماهنگی اسرائیل و چند کشور عربی خلیج فارس مجموعه ‌ای از تحریم‌ های تازه و غیرمرتبط با برنامه هسته‌ ای علیه ایران اعمال کند.

در آن گزارش‌ ها دلیل چنین اقدامی افزایش فشار بر ایران برای سختتر شدن بازگشت دولت بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، به برجام عنوان شده بود.
نکته دیگری که برخی تحلیلگران به آن اشاره کرده اند احتمال اقدام نظامی علیه ایران است، به ویژه آن که به تازگی خبر استقرار هواپیماهای غول پیکر بی-52 در منطقه منتشر شده است.

از این نگاه، نوعی هماهنگی برای تغییر توازن قوا در خاورمیانه از طریق ضربه نظامی تعیین ‌کننده به گروه‌ های متحد ایران در منطقه و با احتمالی کمتر به ایران است، به طوری که جمهوری اسلامی مجبور شود در همین مدت دو ماهه به پای میز مذاکره رود تا بدین ترتیب، حرف ترامپ مبنی بر کشاندن ایران به آشتی زمین نماند.
البته چنین گمانه ای با توجه به شرایط منطقه و به ویژه ظرفیت ها و توانمندی هایی که جبهه مقاومت از آن برخوردار است، بعید به نظر می رسد. برای نمونه مقاومت یمن تنها پنج ساعت بعد از دیدار نتانیاهو با بن سلمان، به عنوان دست گرمی، تاسیسات آرامکو را مورد حمله موشکی قرار داد. 
با این حال، سفر مخفیانه نتانیاهو موجب شده است که گمانه های مختلف اعم از نظامی و غیرنظامی در قالب عملیات روانی علیه ایران و محور مقاومت در رسانه های مختلف مطرح شود. به نظر می رسد هدف اصلی سفر همین فشارها بوده و بیش از آن که واقعی و عملی باشد، جنبه تبلیغاتی و روانی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات