صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۹ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این عنصر علمی کم‌نظیر (شهید محسن فخری‌زاده) جان عزیز و گران‌بها را به خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. (۱۳۹۹/۰۹/۰۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

بر مرام شهید می‌مانیم و می‌بالیم!

رهبر معظم انقلاب دیروز در پیامی به مناسبت ترور دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنایع راهبردی کشورمان «شهید دکتر محسن فخری‌زاده» از همه مسئولان و دست‌اندرکاران کشور خواستار پیگیری دو موضوع جدی شدند؛ «نخست، پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر، پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت». این دو خواسته و فرمان رهبر عزیزمان واجد چند نکته مهم است.

نکات تحلیلی: 1- تعالیم و آموزه‌های دینی، شهادت را مدال افتخار و پایانی ایده‌آل برای حیات ظاهری حتمی‌‌الممات یک مسلمان می‌داند و از آن به‌عنوان یکی از دو خوبی و فوز عظیم «احدی الحسنیین» نام می‌برد. این «حسن عاقبت» البته مزد کسانی است که علاوه بر ایمان به خدا و غیب، بر انجام عمل صالح اصرار دارند و نفس خود را «خالصاً‌ لوجه‌الله» از هرچه رنگ تعلق پذیرد، پالایش کرده‌اند. بی‌شک شهید فخری‌زاده از این انسان‌ها بود و طوبی له از این رزق! 2-این شهادت به خاطر تعالی اسلام و انقلاب، نه اولین است و نه آخرین آن‌ها خواهد بود؛ چراکه تا پیام و راه امام حسین(ع) و ندای سلاله پاکش در زمانه ما زنده است، شهادت هم عین زندگی است. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی لزوم مبارزه همیشگی با ظلم؛ اما فلسفه این شهادت‌ها مالیدن بینی ظالم به خاک مذلت و خواری است که ظاهراً چندی است حسابی جسارت یافته و داغ بر دل ملت ایران و تمام ستم‌ستیزان عالم می‌گذارند. می‌بایست بر این روند بزدلانه پاسخ معتبر و قاطعی داده شود و این اولین فرمان امام زمانه ماست که باید آمران و عاملان این جنایت به دست عدالت و انتقام سخت الهی سپرده شوند. 3- اما شهادت در ذات خود سبب بالندگی و رشد می‌شود و این‌که فرمودند «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت»، یعنی تداوم این بالندگی که دشمن را به وحشت انداخته و از سرِ استیصال و عجز به این حماقت دست یازیده است! پویش مسیر اقتدار علمی از سوی ملت ایران و همه دوستان و شاگردان و همکاران شهید فخری‌زاده همان نقطه‌ضعف دشمن و نقطه قدرت امروز ماست و تنها رسیدن به آن آرام‌بخش آلام فقدان جسم مطهر این شهید سعید در میان ماست.

نکته راهبردی: ثمربخشی خون عزیزانی همانند فخری‌زاده‌ها، سلیمانی‌ها و شهریاری‌ها در گرو تداوم راه و مرامشان است و بس! پیمودن این راه نباید لختی ترک شود یا به هر بهانه و ابزاری ازجمله نشان دادن درِ باغِ سبزِ صلح و مذاکره کذایی عقب بیفتد. یادمان باشد هزینه‌های مقاومت به‌مراتب کمتر از هزینه‌های تسلیم و سازش با طراحان این قتل‌هاست. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                         

پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟

بار دیگر ایران عزیز در مسیر استقلال، عزت و مقاومت، فرزند دیگری را در مقابل دیدگان جهانیان تقدیم پروردگار نمود تا سینه چون صخره‌اش همچنان در مرئی و منظر جهانیان ستبر و راست‌قامت عرض‌اندام کند و پرچم پرافتخارش همواره در اهتزاز بماند.

شهادت دانشمند پاسدار «محسن فخری زاده» بار دیگر نشان داد که انقلاب اسلامی نه‌تنها در مقابل فشار حداکثری دشمنان عقب‌نشینی نکرده است، بلکه قامت او آن‌قدر استوار شده است که دشمن از رویارویی مستقیم با او پرهیز دارد و به ترور در خیابان‌ها و جاده‌ها روی آورده است. دشمن پس از این ترور، با یک عملیات پیچیده ارتباطی درصدد برآمده که با تاکتیک‌های جنگ شناختی، افکار عمومی داخل کشور را مأیوس، ناامید و شکست‌خورده نشان دهد.

گزاره‌های خبری: برخی از سرفصل‌های عملیات روانی دشمن عبارت‌اند از: 1- ناامید کردن مردم از حاکمیت: جریان رسانه‌ای تروریست‌ها به دنبال آن است که این ترورها را نشانه ضعف حاکمیت در تأمین امنیت قلمداد کند و مردم را ناامید از اعمال حاکمیت در داخل کشور نماید، اما مردم خروش دلیرمردان خود را در پهنه اقیانوس‌ها و حتی تا حیات خلوت آمریکا با پرچم برافراشته فراموش نمی‌کنند. 2- ناموفق جلوه دادن عملیات‌های نظامی ایران؛ دشمن با تاکتیک حافظه خاموش درصدد بهره‌گیری از ضعف حافظه تاریخی برآمده است، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران برخوردهای دقیق و اثرگذاری به حرکت‌های تروریستی در دیرالزور، البوکمال، توقیف نفت‌کش انگلیسی، سقوط گلوبال هاوک آمریکایی، حمله به عین‌الأسد و ... داشته است. 3- بهانه پرچم سفید عقلانیت: برخی افراد ترسو که همواره پازل دشمن را کامل می‌کنند؛ در سخنان خود خواستار عقلانیت در برخورد با تروریست‌ها و محاسبه نفع و ضرر شده‌اند! این در حالی است که مقام معظم رهبری پیش‌ازاین فرموده‌اند: «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند، زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است».

نکته پایانی: ضربت متقابل جمهوری اسلامی علیه تروریست‌ها در موقع مناسب فرو خواهد آمد و در این زمینه نیروهای مسلح ملاحظه پیام‌های به ظاهر دیپلماتیک دشمنان را نخواهند کرد و در آینده نزدیک، آذرخش این ضربه‌ها را همگان خواهند دید و به قدرت و صلابت جمهوری اسلامی اذعان خواهند کرد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                         

«عقلانیت ترس» دوباره فعال شد!

«عبدالله گنجی»، مدیرمسئول روزنامه جوان نوشت: «در تحلیل چرایی ترور شهید فخری‌زاده، تحلیل‌های متنوعی به گوش می‌رسد. دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان معتقدند کار بدی بود، اما نباید در فردای این ترور کاری بکنیم که برای کشور هزینه ایجاد شود. این تحلیل بعد از ترور چهار دانشمند هسته‌ای دیگر نیز ارائه شد و در ترور حاج قاسم نیز پررنگ‌تر شد. آنچه از تریبون‌های دولتی به گوش می‌رسد تحلیل‌هایی است که واکنش ما را به صفر می‌رساند و وحشت از پاسخ مجدد دشمن، «عقلانیت ترس» را به کار انداخته است». امنیت کالایی است که ارتباط مستقیم با عمل و عکس‌العمل‌های این حوزه دارد. اگر دشمنی که ضربه‌ای زده، در همان سطح و حتی اندکی بالاتر ضربه متقابل را دریافت نکند، آنچه به خطر می‌افتد ساختار امنیتی ایران و امنیت ملت ایران است که همه در هر سطح و جایگاهی باید مراقب آن باشند. در ماه‌های گذشته، رسانه‌ها و برخی عناصر رسانه‌ای صهیونیستی به شیوه‌های مختلف تلاش کرده‌اند تل‌آویو را عامل برخی اتفاقات امنیتی ایران نشان دهند. بااین‌حال در تابستان به دلیل شرایط خاص سیاسی و امنیتی و پرونده مهم ایران در شورای امنیت، آن‌چنان که بایدوشاید به این ماجراجویی‌ها پاسخ درخوری داده نشد. ادامه این شرایط و کنار نزدن ملاحظات بی‌دلیل با دشمن مرزهای ناامنی را گسترش خواهد داد.

▼ اخبار

دستور کار کمیسیون انرژی مجلس؛ کاهش تعهدات هسته‌ای

«فریدون عباسی» رئیس کمیسیون انرژی مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی درباره شخصیت شهید فخری‌زاده گفت: «به من می‌گویند نگو فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای بوده است. خب چکاره بوده؟ فوتبال بازی می‌کرده ترورش کردند؟ باید به مردم حقیقت را گفت. باید گفت که این برجام هیچ نتیجه‌ای نداشته است». وی افزود: «مجلس طرحی برای کاهش تعهدات دارد که قرار است در کمیسیون انرژی و امنیت مجلس بررسی شود. این را می‌شود با بحث ترور این شهید تلفیق کنیم». عباسی گفت: «خروج از ان‌پی‌تی یعنی شما زیر برجام و پروتکل بزنید. کشور ما دنبال ساخت سلاح نبوده و این پروتکل را پذیرفته است. حالا که هی مشکل برای ما ایجاد می‌کنند، باید در بازه‌های مرحله‌ای پروتکل الحاقی را لغو کنیم. بعد جلوی بازرسی بازرسان را بگیریم و بعد از برجام خارج شویم. اگر دست بر نداشتند از ان‌پی‌تی خارج شویم. اگر تحریم‌ها را برداشتند در ان‌پی‌تی می‌مانیم و اگر این کار را نکردند باید از آن خارج شویم». وی تصریح کرد: «فخری‌زاده در زمانی که می‌خواستیم سوخت 20 درصد را تولید کنیم و در ساخت راکتور اراک، کاملاً با ما هماهنگ بود. در توسعه لیزر در سپاه و وزارت دفاع، ایشان بسیار فعال بود. با کمک ایشان توانستیم لیزرهای خاصی را بسازیم و عملیاتی کنیم و پهپادهای مهاجم را هدف قرار دهیم». «کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با پذیرش احتمال بهره‌برداری رژیم صهیونیستی از اطلاعات تحویلی به آژانس و نقش این رژیم در ترور شهید فخری‌زاده و حادثه نطنز، گفت: «حتماً باید پاسخ قاطعی به این اقدامات داده شود. اگر قرار است در دسترسی‌های آژانس تغییری ایجاد شود، باید در سطوح بالا درباره آن تصمیم‌گیری شود».

نگرانی اصلاح‌طلبان از سبد رأی 1400

«رسول منتجب‌نیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «اگر اعتمادسازي صورت نگيرد و مردم مطمئن نشوند که رأی، نظر و نامزد مدنظر آن‌ها مورد تأیید نظام قرار نمي‌گيرد، رأی نخواهند داد. مسئولان کاري کنند که مردم دقيق‌تر بدانند، به ناحق کسي سلب صلاحيت نمي‌شود، رأی کسي ابطال نمي‌شود و تغيير پيدا نمي‌کند. مردم در بازه‌هاي مختلف نشان داده‌اند که کشور و نظام خود را دوست دارند و در دوره‌هاي گوناگون انتخابات، بسيار پرشور پاي صندوق حضور پيدا مي‌کنند اما اگر اين اعتماد مخدوش شده بازسازي نشود و مردم نگران باشند، نتيجه حضور کمتر مردم خواهد بود. در اين صورت پشتوانه نظام سست خواهد شد». این صحبت‌های منتجب‌نیا در حالی است که شورای نگهبان در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری کارآمدی و حسن ظن خود را در برخورد با جریانات سیاسی کشور نشان داده است و افرادی همچون میرحسین موسوی، مهدی کروبی و امثالهم از ساختار تعریف شده همین شورا توانستند تأیید صلاحیت بگیرند؛ بنابراین ادعای حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات، به دلیل ساختار قانونی تعریف شده در کشور برای بررسی و اعلام صلاحیت‌های کاندیداها نیست، بلکه نگرانی‌ای که چهره‌های اصلاح‌طلب دارند، از دست رفتن بدنه اجتماعی است که با شعارهای 8 سال پیش اصلاح‌طلبان، برای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رأی دادند ولی مردم درست خلاف آن شعارها را امروز مشاهده می‌کنند. (#انتخابات_1400)

تغییر قاعده بازی ایرانی در مواجهه با دشمن!

پایگاه لبنانی المیادین با اشاره به شهادت محسن فخری‌زاده نوشت: «در سال‌های اخیر ایرانی‌ها به‌تدریج در مسیر ایجاد قواعد درگیری جدید در منطقه گام برداشته‌اند، آن‌ها چندین بار این کار را در تنگه هرمز انجام داده و سپس به ونزوئلا رسیدند. همچنین اولین پاسخ ایرانی‌ها به جنایت ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، با مورد هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی «عین‌الأسد» در عراق به‌وضوح مشهود بود. این پاسخ ایرانی‌ها به جنایت آمریکا در ترور سردار بزرگ ایران و محور مقاومت که به شکل مستقیم و علنی انجام شد، بسیار قاطع بود؛ اما رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مورد هدف قرار دادن پایگاه عین‌الأسد را در چارچوب تنها یک پاسخ اولیه قلمداد و اعلام کرد که پاسخ واقعی در اخراج آمریکایی‌ها از غرب آسیا است. به‌این‌ترتیب ایران نام خود را به‌عنوان اولین کشوری که پس از جنگ جهانی دوم مستقیماً آمریکا را مورد هدف قرار داده و ایالات‌متحده نتوانست پاسخی به آن بدهد، ثبت کرد. ایران از زمان شهادت سردار سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، قواعد جدیدی در منطقه ترسیم کرده است؛ چشم در چشم و پاسخ متقابل».

▼ اخبار کوتاه

باید از وابستگی به نفت رها شویم/ «دانش جعفری»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناپایداری‌های مالی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم گفت: «هرچقدر افت ارزش پول ملی بیشتر باشد نیاز به افزایش نقدینگی بیشتر خواهد شد. ما در تمام دولت‌ها بین ۴۷ درصد تا ۹۰ درصد افت ارزش پول ملی داشته‌ایم که ناشی از افزایش نقدینگی به علت کسر بودجه و چاپ پول است که پدیده دلاری شدن اقتصاد را شکل می‌دهد. درون‌زا نبودن تولید به این معنی است که رشد تولید همواره متکی به عوامل بیرونی و خارج از کنترل ما است یعنی با بالا و پایین شدن قیمت نفت یا ایجاد مشکل در فروش آن، اقتصاد دچار مشکل می‌شود حتی وقتی هم که درآمدمان از نفت بیشتر بود هم دچار بیماری هلندی و افزایش واردات و آسیب دیدن صنایع داخلی بودیم، ازاین‌جهت باید کاری کنیم که از وضع وابستگی به نفت رها شویم».

  تراز مثبت تجاری در آبان ماه/ «لطیفی»، سخنگوی گمرک ایران در گزارشی، از بهبود وضعیت واردات و صادرات کشور خبر داد و گفت: «کارنامه تجارت خارجی ایران در آبان ماه به ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رسید که سهم صادرات، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و واردات نیز سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده است. در این ماه با سبقت گرفتن صادرات از واردات، تراز تجاری کشور مثبت ۱۱۸ میلیون دلار را نشان می‌دهد. صادرات کشور از لحاظ وزنی ۱۰ میلیون و ۲۴۸ هزار تن و واردات ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که چهار برابر شدن وزن صادراتی کشور نسبت به واردات را نشان می‌دهد».

حزب‌الله: در کنار ایران هستیم/ حزب‌الله لبنان با محکومیت شدید ترور شهید «فخری‌زاده»، افزود: «در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی در کنار ایران و ملت آن ایستاده‌ایم. ما در مقابله با اتحاد جدید رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای منطقه در کنار ایران هستیم. ایران قادر به شناسایی مجرمان و قطع کردن دست کسانی است که به دانشمندان و مسئولان ایرانی دست‌درازی می‌کنند، حال این مجرمان هر کسی می‌خواهند باشند».

رهبر حزب وطن ترکیه: مرحوم فخری‌زاده شهید همه ماست/ رهبر حزب وطن ترکیه با محکوم کردم اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده، گفت؛ مرحوم فخری‌زاده شهید همه ماست.

احکام سیاسی (سؤال 89): در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آن‌ها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟ پاسخ: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات