صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۰ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف می‌کند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم می‌بخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده می‌ماند. (۱۳۶۸/۰۵/۲۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

پیام‌های یک حادثه تروریستی

دکتر محسن فخری‌زاده که چند دهه در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و دشمن چندین بار در ترور وی شکست خورده بود، روز جمعه در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. شهادت این خادم ملت حاوی نکاتی است که نباید از نظر دور داشت.

نکات تحلیلی: 1- اگرچه شهادت شهید فخری‌زاده ضربه‌ای سخت به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود ولیکن با تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، دانش هسته‌‌ای از انحصار چند دانشمند داخلی خارج شده است و به‌قدری نیروی متخصص طی سال‌های اخیر تربیت یافته است که چنین اقداماتی نمی‌تواند جلوی رشد علمی کشور را بگیرد. 2- حضرت امام خمینی (ره) در مقابل ترورهای گسترده اول انقلاب می‌فرمایند: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود...»، ایشان در حقیقت افشای ماهیت دشمن را عامل بیداری ملت و آن را از برکات خون شهدا می‌دانند. شهادت مظلومانه دکتر فخری‌زاده در یک عملیات تروریستی و نوع مواضع غرب، افشا کننده ماهیت دوگانه غرب است. دولت‌های غربی که در مقابل ترور یک معلم فرانسوی این‌قدر مرثیه‌سرایی کردند، چرا در مقابل عملیات‌های تروریستی برعلیه دانشمندان ایرانی سکوت می‌کنند. 3- متأسفانه برخی فعالین سیاسی، با رویکرد جریانی و حزبی موضوع را تحلیل کرده و با اتخاذ مواضع متفاوت و حمله به رقیب سیاسی خود، به نحوی در زمین دشمن بازی می‌کنند. دشمن نیز از تمام ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغاتی خود در راستای ایجاد و تعمیق دوقطبی‌ها در جامعه استفاده می‌کند. 4- ترور از نظر امنیتی نشان‌دهنده ضعف دشمن است و زمانی که دشمن در رویارویی جوانمردانه با ملت ایران شکست خورده است، دست به چنین اقداماتی می‌زند. اگرچه مسئولین امنیتی با دقت‌نظر و هوشیاری تمام چگونگی و علل وقوع این حادثه را بررسی می‌کنند تا جلوی تکرار چنین حوادثی را بگیرند ولیکن مردم قدردان زحمات نیروهای امنیتی بوده و دشمن را در کم اعتبار ساختن نهادهای امنیتی کشور ناکام خواهند گذاشت.

نکته راهبردی: دشمن چند هدف احتمالی از ترور شهید فخری‌زاده دنبال می‌کند که از آن جمله؛ ضربه زدن به دستگاه امنیتی و ایجاد دوقطبی در داخل کشور است. بر ما است که در مواجهه با دشمن هوشیار باشیم و با بصیرت‌افزایی در جامعه نقشه دشمن را نقش بر آب کنیم. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                      

تبعات سکوت در برابر خیانت بزرگ!

عادی‌سازی روابط از سوی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را نباید یک اتفاق عادی در روابط بین‌الملل تلقی نمود. از دیدگاه صهیونیست‌ها، دشمن اصلی یهود، دین اسلام و مسلمانان است؛ ازاین‌رو صهیونیسم جهانی با جهان اسلام اختلاف عمیق هویتی و اندیشه‌ای دارد. حال در روزگاری که برخی دولت‌های به‌اصطلاح اسلامی برای به دست آوردن مطامع اندک دنیایی دست دوستی به رژیم غاصب صهیونیستی دراز کرده‌اند، انتظار محکومیت شدید این نوع عادی‌سازی روابط از جانب سازمان‌های اسلامی می‌رود.

گزاره خبری: به نوشته روزنامه الشروق الجزایر، «یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی در چهل و هفتمین نشست وزرای خارجه این سازمان حرفی از سازش برخی از کشورهای عربی با صهیونیست‌ها به زبان نیاورد. العثیمین در بیانیه پایانی نیز تأکید کرد که نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد و این در شرایطی است که جوامع اسلامی به عادی‌سازی روابط امارات، بحرین و سودان با رژیم اسرائیل معترض هستند.

نکته پایانی: عملکرد سازمان همکاری کشورهای اسلامی در سال‌های بعد از تشکیل نشان می‌دهد که این سازمان بیش از هر چیز، انعکاس‌دهنده سیاست‌های دولت سعودی در کشورهای اسلامی بوده است. بااین‌حال، عدم واکنش به عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی از سوی این سازمان، نشان‌دهنده حمایت تلویحی دولت‌های عضو این سازمان از این موضوع دارد. پذیرش و سکوت در برابر این خیانت بزرگ به ملت‌های اسلامی، رژیم صهیونیستی را در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود جری‌تر خواهد کرد. یکی از این سیاست‌ها، الحاق کرانه باختری به این رژیم است که شواهد و قرائن اجرای مجدد این سیاست با گسترش شهرک‌نشینی‌ها به زمین‌های کشاورزی ملت مظلوم فلسطین در سکوت جوامع و دولت‌های اسلامی، به‌وضوح قابل مشاهده است. و اما سیاست منطقه‌ای دیگر، ناامن‌سازی کشورهای اسلامی است؛ رژیم صهیونیستی امنیت و ماندگاری خود را در ناامن سازی منطقه یافته است و قطعاً از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد. سکوت و رضایت بر عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی دولت‌های اسلامی، زمینه‌ساز اجرای بی‌مانع این سیاست کثیف برعلیه ملل اسلامی و سوری سازی دیگر کشورهای اسلامی خواهد شد و قطعاً دود این بی‌خیالی به چشم تمامی ملل اسلامی خواهد رفت. ازاین‌رو بر نخبگان جهان اسلام و بر دولت‌های اسلامی لازم است تا بر پیاده‌سازی سیاست عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها توسط آل سعود در بین کشورهای اسلامی حساسیت ویژه نشان دهند و اجازه ندهند رژیم محصور شده روبه‌زوال، مهلت دوباره قدرت گیری در منطقه به دست آورد.

▼ اخبار ویژه                     

تولید اورانیوم 20 درصد از سر گرفته می‌شود

«امیرآبادی فراهانی»‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «به‌محض تصویب طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در شورای نگهبان، اجرای آن برای دولت الزامی خواهد بود. بعد از تصویب، دولت باید سریعاً تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را آغاز کند و ظرفیت را ماهانه حداقل تا ۵۰۰ کیلو افزایش دهد.

دست بازرسان آژانس کوتاه می‌شود/ «نبویان» نماینده مجلس اظهار داشت: «در طرح خروج ایران از پروتکل الحاقی، بازدید از تمام مراکز نظامی را برای بازرسان آژانس منع خواهیم کرد و دولت را ملزم به عدم اجازه به بازدید از مراکز نظامی خواهیم کرد. خروج از پروتکل الحاقی به معنی خروج از برجام نیست و اساساً برجام مقوله دیگری است. ما علاوه بر بازدید، مصاحبه بازرسان آژانس با متخصصان و دانشمندان را هم ممنوع خواهیم کرد؛ چون بی‌اعتمادی به بازرسان آژانس برای ما ثابت شده است».

▼ اخبار

جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

مجلس با ۲۳۲ رأی، دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند. بر اساس این طرح سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. دولت موظف است بر اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند. دولت موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم‌ها علیه ایران را به مجلس ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید. به گفته نمایندگان مجلس، تصویب این طرح در راستای واکنش به تروریسم دولتی و جهش و رشد صنعت هسته‌ای و توقف نظارت فراتر از پروتکل الحاقی صورت گرفته است. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، جزئیات این طرح باید ۴۸ ساعت آینده به صحن علنی ارائه شود.

مشکل کار کجاست؟

بر اساس آمارهای رسمی، در ۸ ماه نخست امسال برای واردات روغن خام ۸۹۳ میلیون دلار، دانه‌های روغنی ۷۴۴ میلیون دلار، کنجاله سویا ۷۱۰ میلیون دلار، جو ۳۰۲ میلیون دلار و ذرت یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین شده است. این ۵ قلم نهاده، به‌عنوان ماده اولیه صنایع تولید روغن خوراکی و همین‌طور خوراک گاو، گوسفند و مرغ برای تولید گوشت قرمز و مرغ محسوب می‌شود. هدف دولت از تداوم تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این ۵ نهاده اساسی کشور، جلوگیری از افزایش قیمت روغن، گوشت و مرغ در کشور با هدف حمایت از خانوارها است. سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از سوی دولت اتخاذ شده اما آمارها نشان می‌دهد این سیاست به علت نبود نظارت بر نحوه توزیع کالاهای اساسی وارداتی، به شکست انجامیده است و مرغ، گوشت و روغن به قیمت بسیار بالاتری به دست مردم می‌رسد. این در حالی است که نظارت بر نحوه توزیع این ۵ نهاده اساسی، کار سختی نیست؛ چراکه واردات محموله‌های آن به‌صورت عمده و توسط واردکنندگان محدودی که توسط دولت تعیین می‌شوند، انجام می‌شود و نظارت بر توزیع این کالاها از زمان خروج از گمرکات، غیرممکن نیست؛ اما مشخص نیست چرا دولت نخواسته در سه سال اخیر بر روند توزیع نهاده‌های اساسی وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار کشور نظارت کند!

سقط‌جنین سه برابر کرونا قربانی می‌گیرد!

یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت سقط‌جنین است؛ طبق آمار در کشورمان هرروز بیش از ۱۰۰۰ جنین توسط والدین کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است! بر این اساس، آمار روزانه سقط‌جنین در کشور نزدیک به سه برابر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا است! در یک کشور اسلامی، در کشوری که اعتقاد دارد کشتن یک فرد بی‌گناه در پیشگاه الهی جرم است، سقط‌جنین به‌راحتی توسط برخی از پزشکان تجویز می‌شود یا توسط خود والدین انجام می‌شود! متأسفانه برخی پزشکان، سن بالای ۳۵ سال را سن خطرناک برای بارداری تعیین می‌کنند و این باور غلط به‌راحتی به موضوع کاهش جمعیت دامن می‌زند؛ موضوع دیگری که در کشور ما به‌شدت به آن پرداخته می‌شود، موضوع غربالگری مادران است؛ جالب است غربالگری در بسیاری از کشورهای غربی که خودشان آن را به راه انداخته‌اند، انجام نمی‌شود و مادران زیر ۳۵ سال از این کار منع می‌شوند!

▼ اخبار کوتاه

فرماندهان سپاه صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارند/ در پی انتشار برخی اخبار و اظهارنظرها  در شبکه‌های اجتماعی و صفحاتی منتسب به  فرماندهان عالی سپاه، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در اطلاعیه‌ای با رد  انتساب این صفحه‌ها به سپاه و فرماندهان آن، تصریح کرد: «همان‌گونه که در گذشته نیز اعلام شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان عالی آن هیچ‌گونه کانال و صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارند و صفحات منتسب به این نهاد و فرماندهان آن اعم از فرمانده کل سپاه، در شبکه‌های اجتماعی جعلی است».

دست داشتن ترامپ و نتانیاهو در ترور شهید فخری‌زاده/ رسانه انگلیسی گاردین نوشت: «آمریکا و اسرائیل در کلیه خرابکاری‌های داخل ایران به‌صورت مشترک عمل می‌کنند و ترور [شهید] فخری‌زاده توسط اسرائیل با مجوز ترامپ انجام گرفته است». برخی تحلیل‌ها علت شهادت این شهید پرافتخار کشورمان را در اختیار قرار دادن اطلاعات دانشمندان کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مطرح می‌کنند. همچنین برخی رسانه‌ها نیز از دیدار شهید فخری‌زاده با بازرسان آژانس در سال‌های گذشته خبر می‌دهند، «کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان این خبر را کذب خوانده و گفته است: «شهید فخری‌زاده هیچ‌گونه ملاقات و گفت‌وگویی با مدیرکل سابق، بازرسان و یا مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است».

بهانه خوبی است برای پاسخگو نبودن!/ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «هشت مورد سؤال از چند وزیر در دستور کار قرار دارد، اما آن‎ها می‎گویند به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از حضور در جلسات مجلس منع شده‌اند».

بی‌بی‌سی: ترور تأثیری در برنامه هسته‌ای ایران ندارد/ «علیرضا نامور حقیقی»، کارشناس بی‌بی‌سی می‌گوید: «بعید است ترور فخری‌زاده تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. ایران احتمالاً خویشتن‌داری خواهد کرد؛ معمولاً ایران به‌طور مخفی پاسخ می‌دهد، چراکه اسرائیل به‌طور رسمی بر عهده نمی‌گیرد».

احکام سیاسی (سؤال 90): وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آن‌ها می‌باشد؟ پاسخ: همگان به‌ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات