صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۸۲

اخبار ویژه 12 آذر ماه

روزنامه کیهان **

به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم - مثلاً چی؟ هیچ!

سخنان معاون اول جهانگیری مبنی بر این که «از برجام نفع نبردیم»، رد دیرهنگام ادعاهای وی و هم‌طیفانش در بزک برجام است.

جهانگیری اخیراً در نشست نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای گفت: برجام یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی بین‌المللی دهه اخیر است. این توافق به رغم رویکرد برجام‌ستیزانه ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه و بی‌عملی کشورهای اروپایی، به واسطه سیاست صلح‌طلبانه و صبر راهبردی ایران تاکنون پایدار مانده؛ هر چند ایران منفعت قابل توجهی از اجرای آن نبرده است.

این اعتراف روشن اما دیرهنگام در حالی است که آقای جهانگیری 12 اردیبهشت 96 در جریان مناظره‌های انتخاباتی گفته بود: ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. دولت، کاری کرد کارستان. الان دنیا عاشق کار کردن با ماست(!).

یادآور می‌شود درست همزمان با ایراد این اظهارات انتخاباتی و تبلیغاتی، دولت آمریکا سرگرم اجرای تحریم‌های ویزا و آیسا و سیسادا بود و بر دایره تحریم‌ها می‌افزود، چنان که ظریف 20 ماه پس از اجرای برجام در جمع وزرای خارجه کشورهای عضو برجام (در نیویورک) گفت هنوز نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم؛ یا سیف رئیس وقت بانک مرکزی تصریح می‌کرد عایدی ایران از برجام «تقریباً هیچ» بوده است.

به بیان دیگر، نه فقط پس از خروج ترامپ از برجام، بلکه همان زمان هم که آمریکا (ترامپ/اوباما) ظاهراً در برجام بودند، توافق کمترین عایدی‌ها را نداشت بلکه در حال ریل‌گذاری برای ابراز خسارت‌های بزرگ بعدی بود.

با همه این اوصاف، سؤال از امثال آقای جهانگیری این است که حفظ برجام با همه خسارت‌هایش و بدون هیچ منفعتی، چه توجیهی دارد؟

 

فائزه هاشمی: مردم از اصلاح‌طلبان نا امید هستند

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید خاتمی تحت تأثیر حزب پدرخوانده «اتحاد ملت» است. فائزه هاشمی همچنین گفته مجمع روحانیون ویژگی خاصی ندارد که بخواهد لیدر اصلاح‌طلبان بشود.

وی در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین و در پاسخ این سؤال که «در افکار عمومی جا افتاده حزب شما، حزب خانوادگی است و می‌خواهد نقش پدرسالاری در جریان اصلاح‌طلبان ایفا کند، پاسخ شما چیست؟» گفت: کارگزارانی که چندین سال است تقریباً در جریان اصلاحات تصمیم‌گیر مؤثر نیستند چگونه می‌خواهند نقش پدرسالاری را ایفا کنند. با این نظر موافق نیستم. درست است که وزرا یا معاونان بابا این حزب را تأسیس کردند و شعارها و اهداف حزب کارگزاران از تفکرات توسعه‌ای بابا بود، ولی به خاطر ندارم که بابا به آنها گفته باشد این کار را کنید یا نکنید، مگر اینکه خودشان مشورت می‌کردند و بابا هم نظر خودش را می‌گفت، اینطور نبود که این حزب توسط بابا هدایت شود.

هاشمی افزود: اینکه کارگزاران نقش پدرسالارانه را در جریان اصلاحات بازی می‌کنند درست نیست. جریانی که پدرسالار است حزب اتحاد ملت است که نزدیکترین به آقای خاتمی است، جریان اصلاحات را آقای خاتمی هدایت می‌کند و ایشان هم بیشتر تحت تأثیر نظرات و افکار این حزب است. مواردی بوده که کارگزاران با آقای خاتمی در یک موضوعی بحث کرده‌اند، پیشنهاد دیگری داده‌اند اما ایشان بدون منطقی آن را قبول نکرده یا منطق ضعیفی داشته که قابل قبول نبوده است.

وی همچنین گفته است: کارگزاران و اصلاح‌طلبان مدتی است از اصلاحات فاصله گرفته‌اند.

اصلاح‌طلبان هم بعد از پیروزی‌ها در سه انتخابات قبل از 1398 عملکرد قابل دفاعی نداشتند، پس از اینها هم راضی نیستیم. بدین ترتیب رأی ما یک نمایش و ابزار شده است برای بهره‌برداری در مسیر نادرست.

لذا مهمترین راهی که وجود دارد عملکرد است و نه شعار و حرف، یعنی اگر قرار است اصلاح‌طلبان مردم را راضی کنند تا رأی دهند باید عملکردشان طوری باشد که مردم باور کنند که خودشان روند دموکراتیک و توسعه یافته و شاخص‌های اصلاح‌طلبی را دارند. نشان دهند که حاضرند بخاطر شاخص‌های اصلاح‌طلبی هزینه بدهند. منظور من جدل و براندازی نیست، ولی اگر اصول و آرمانی داریم باید پای آن بایستیم و نمی‌توانیم از آن عبور کنیم.

اگر در عمل نشان داده شود که بعید می‌دانم در این فرصت کوتاه چنین شرایطی محقق شود شاید عده‌ای رأی دهند. من معتقدم که رأی ندادن در 1398 نتیجه خشم از اصولگرایان نبود. متأسفانه اصلاح‌طلبان جامعه را ناامید کردند.

عضو کارگزاران تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در این چند سال اخیر در مجلس و شهرداری‌ها و شورای شهر و ریاست جمهوری عملکرد خودشان را نشان دادند. به نظر می‌رسد هدف اصلی برای مدیران بیشتر بقا است تا توجه به شاخص‌های توسعه وپیشرفت. دچار سوءمدیریت هستیم و با این شاخص‌های مدیریتی موجود حتی در دولت آقای روحانی هم کمتر مدیر شایسته‌ای انتخاب شد و حتی در شهرداری‌ها هم انتهای مدیریت ما همین است، من اعتقاد ندارم که آقای روحانی فقط دچار فشارها و موانعی بوده که اصولگراها برای او ایجاد کردند، بخشی از آن هم به سوء مدیریتی برمی‌گشت که در دولت وجود داشت.

فائزه هاشمی در ادامه می‌گوید: متأسفانه خود اصلاح‌طلبان هم دموکرات نیستند و در درون خودشان اعتقاد واقعی به دموکراسی ندارند، این موضوع به لیدری آقای خاتمی هم برمی‌گردد، در شورای عالی اصلاح‌طلبان افراد بیشتر براساس سلیقه آقای خاتمی حضور دارند، سیستمی وجود ندارد که چند درصد زنان، چند درصد جوانان و کلاً چه ترکیبی آنجا باشند، بخشی از ناامیدی اصلاح‌طلبان از جمله خودم همین جا است، همچنین این روند دموکراتیک در احزاب هم کمتر وجود دارد.

او درباره نقش لیدری مجمع روحانیون معتقد است این‌ها حزبی هستند مثل سایر احزاب اصلاح‌طلب، برجستگی ویژه‌ای ندارند که بخواهند لیدر باشند یا دیگران آنها را بعنوان لیدر بپذیرند.

 

ادبیات عصبانی و انتساب اتهام خود به منتقدان

یک روزنامه حامی دولت، سخنان اخیر ظریف را عجیب، عصبانی و به دور از معیار توصیف کرد.

هفت‌ صبح نوشت: «انتشار مصاحبه ظریف با سایت انتخاب مطابق انتظار و به نوعی عجیب بود. مطابق انتظارمان بود چون به هر حال دولت با روی کار آمدن بایدن، کمی اعتماد به نفس خود را بازیافته و از لاک دفاعی بیرون آمده ولی عجیب بود چون ظریف در این مصاحبه حرف‌هایی زد که شاید از زبان وزیر خارجه در این موقعیت، انتظار شنیدن آن را نداشتیم.

ظریف همان ابتدا دو شیوه متفاوت سخن گفتن را به نمایش می‌گذاشت. خشمگین و مسلط و مهاجم در مصاحبه‌های انگلیسی و در دفاع از کشور و اما در داخل و در گفتارهای به زبان فارسی متشتت و گیج‌کننده. به نظر می‌رسد سال‌های طولانی اقامت ظریف در آمریکا او را از ادبیات کلاسیک نظام در واکنش به نیروهای خارجی دور کرده است. و برعکس هرگاه به زبان انگلیسی و در خارج از کشور سخن می‌راند از سطح انتظارات فراتر می‌رود. این لغزش‌های زبانی را در ماجرای توصیف مبالغه‌آمیز از قدرت ارتش آمریکا در سال‌های ابتدای وزارتش دیدیم و یا در همین چند ماه پیش وقتی می‌خواست با ادبیاتی حماسی از شهادت سردار سلیمانی حرف بزند. حالا هم انتشار مصاحبه‌ای از او با سایت انتخاب دو لبه متفاوت از شیوه سخن گفتن او را به نمایش می‌گذارد. یک بخش حمله خشمگینانه به کسانی است که سعی می‌کنند او را به گفتمان سازش متهم کنند و دیگری ادبیاتی است که در مقابل نیروهای معارض خارجی به نمایش می‌گذارد. در اولی او خشمگین و احساساتی و صریح است و در دومی از ادبیات معیار نظام دور است هرچند تمام تلاش خود را می‌کند تا به آن ادبیات مسلط شود. شگفت‌انگیز است که از ظریف به زبان انگلیسی چه در مصاحبه و چه در توئیتر همه لذت می‌برند اما ظریف به زبان فارسی این‌گونه اختلاف‌برانگیز می‌شود. ماجرا شاید بخشی بر سر ادبیات باشد».

این تحلیل در حالی است که مشکل آقای ظریف فقط ادبیات عصبانی وی نیست، بلکه گفتار خلاف واقع وی است؛ چنانکه به دروغ و بی‌سند منتقدان را متهم به گرا دادن به آمریکا برای مذاکره و مصرف انتخاباتی می‌کند؛ و حال آنکه خود وی، متهم قطعی این ماجراست و چه در شورای روابط خارجی آمریکا و چه در گفت‌وگو با البرادعی، با خروج از آداب و خط قرمزهای دیپلماتیک، به طرف خارجی یادآور می‌شود که مراعات وی و طیف متبوع وی را به خاطر انتخابات پیش رو بکنند و در واقع نگرانی‌های مشترک با بیگانگان را یادآور می‌شود!!

اشاره این روزنامه حامی دولت به تسلط ظریف بر زبان انگلیسی هم در حالی است که متن برجام، پر از کلاهبرداری حقوقی در قالب ادبیات دوپهلو است و آقای ظریف در جلسات مجلس پس از یادآوری برخی نمایندگان متوجه شده که چه کلماتی در برجام درج شده است.

 

علت اصلی کسر بودجه و تورم هزینه‌های زاید دولت است

سایت فرارو، از سایت‌های حامی دولت تصریح کرد دولت کسری خود را با دست کردن در جیب مردم رفع و رجوع می‌کند.

این پایگاه خبری از قول یک کارشناس اقتصادی می‌نویسد دوستان اقتصاد خوانده اغلب می‌گویند دلیل تورم، نقدینگی است و باید نقدینگی کم شود تا این مسئله حل شود. اما خود این نقدینگی معلول است؛ معلول کسری بودجه است. اما در کسری بودجه هم نباید درجا زد. خود کسری بودجه نیز متاسفانه نتیجه هزینه‌های زائد دولت است. دولت در واقع نان‌خورهای اضافی دارد که به بودجه دولت آویزان هستند. تعداد قابل توجهی سازمان، دستگاه و حتی نیروی انسانی هستند که از این بودجه ارتزاق می‌کنند بدون آنکه نقش مثبتی در فرآیند تولید و افزایش تولید داشته باشند. این یکی از دلایل کسری بودجه است هزینه‌های دولت از این طریق زیاد شده است. یکی دیگر هم بهره‌وری پایین دستگاه‌های دولتی است که به ناکارآمدی سیستم اداری، اجرایی و نحوه انتصاب مدیران و کارمندان مربوط است. این به معنای این است که پولی که به این افراد می‌دهند به اندازه‌اش به تولید ملی اضافه نمی‌شود. مجموعه این دو تا عامل، باعث شده است تا کسری بودجه زیاد شود. دستگاه‌های دولتی هم تا دلتان بخواهد ریخت و پاش دارند. مصارف اضافه دارند. از سفرهای اضافه تا سمینارهای اضافه.

سفرهای داخل و خارج را خیلی کم کردند، اما هنوز هم خیلی بالاست. واحدهایی که از بودجه ارتزاق می‌کنند ریخت‌وپاش‌های بسیار زیادی دارند و این به صورت یک عادت درآمده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

امارات، بحرین و کویت شامگاه دوشنبه ناگهان ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کردند

شیوخ مرتجع خلیج‌فارس از چه ترسیده‌اند؟

نشریه میدل ایست‌آی طی گزارشی نوشت: ایران به امارات گفته است در صورت هرگونه حمله آمریکا، این کشور را مورد هدف قرار خواهد داد.

در گزارش این رسانه منطقه‌ای آمده است: یک منبع بلندپایه در امارات به ما گفت ایران مستقیما با محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات در هفته گذشته تماس گرفته و تهدید به ضربه به این کشور در صورت هرگونه حمله آمریکا به ایران کرده است.

این منبع گفت: این تهدید را بن‌زاید مستقیما از سوی ایران دریافت کرد و پای هیچ واسطه‌ای در میان نبود. به گفته این منبع، ایران به بن‌زاید گفته است: «ما شما را مسؤول ترور فخری‌زاده می‌دانیم». این منبع گفت تماس ایران با بن‌زاید چندین ساعت قبل از بیانیه امارات در محکومیت ترور فخری‌زاده بوده است.

گفتنی است وزارت خارجه بحرین نیز شامگاه دوشنبه، ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین (بنا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای در این باره نوشت: «وزارت خارجه بحرین ترور آقای محسن فخری‌زاده در تهران را محکوم می‌کند». در این بیانیه بر «لزوم هم‌سو‌سازی تلاش‌ها برای کاهش تنش و جلوگیری از آن در منطقه و همچنین حفاظت از امنیت و ثبات» تأ‌کید شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به شرایطی که منطقه در آن قرار دارد، بحرین از تمام طرف‌ها می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را داشته باشند و از کشاندن منطقه به سوی سطح جدیدی از بی‌ثباتی و تهدید صلح خودداری کنند.

همچنین وزارت خارجه کویت شامگاه روز دوشنبه در بیانیه‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته‌ هسته‌ای ایران را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری‌زاده، بر موضع ثابت این کشور در رد هر گونه اقدام خشونت‌آمیز با هر انگیزه‌ای تأکید کرد. در ادمه بیانیه‌ ضمن تسلیت به جمهوری اسلامی ایران، بر رد هر گونه اقدام که به افزایش تنش و تضعیف ثبات منطقه منجر شود، تأکید شده است. این بیانیه‌ در حالی است که «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت روز دوشنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی اخیر و به شهادت رساندن محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرده بود.

***

حامیان CFT رفتار کشورهای اروپایی را چگونه توجیه می‌کنند؟

علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به واکنش ضعیف یکی دو کشور اروپایی نسبت به جنایت ترور شهید فخری‌زاده اظهار داشت: بلژیک و آلمان که در این زمینه اعلام موضع کردند، بدون اشاره به تروریستی بودن این جنایت، از ۲ طرف خواستند خویشتنداری نشان دهند و عملا با این اقدام، به جای مقابله با تروریست‌های جلاد، علیه قربانی تروریسم موضع‌گیری کردند. معاون رئیس قوه ‌قضائیه با اشاره به بحث‌های سیاسی و رسانه‌ای چند سال گذشته درباره الزامات FATF و فضاسازی برای تحمیل پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: حامیان داخلی پیوستن ایران به CFT باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه عدم موضع‌گیری کشورهای غربی عضو FATF درباره ترور شهید فخری‌زاده و مهم‌تر از آن عدم شناسایی این جنایت به عنوان یک اقدام تروریستی از سوی آنها را توجیه می‌کنند؟باقری‌کنی با اشاره به اینکه کشورهای غربی عضو FATF از جمله استرالیا، اتریش، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، سوییس، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، نروژ، پرتغال، اسپانیا، انگلستان و آمریکا که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رأی دادند، اکنون در برابر بدیهی‌ترین مصداق نقض حقوق بشر سکوت اختیار می‌کنند، یادآور شد: تجربه ناشی از برخورد کاملا سیاسی اعضای FATF با جنایت ترور شهید فخری‌زاده باید حامیان داخلی پیوستن ایران به CFT را نسبت به عمق دشمنی این دولت‌ها با ملت ایران آگاه کرده و آنها را متوجه پیچیدگی‌های سیاسی و پیامدهای امنیتی الحاق به اینگونه کنوانسیون‌‌ها کند.

***

رئیس حزب جنبش ملی ترکیه:

ترور فخری‌زاده اقدامی وحشیانه و سازمان‌یافته بود

رئیس حزب جنبش ملی ترکیه با محکوم کردن ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، این حادثه را اقدامی سازمان‌یافته خواند. به گزارش فارس، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه روز سه‌شنبه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران را محکوم کرد. به نوشته روزنامه «ینی شفق»، دولت باشلی، رئیس حزب جنبش ملی ترکیه در نشستی با اعضای حزب خود ضمن انتقاد از ترور دانشمند ایرانی گفت: «ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران روز جمعه در تهران قتل سنگینی بود که فرقی با ترور ژنرال قاسم سلیمانی در ژانویه سال گذشته نداشت».  وی در ادامه گفت: «آشکار است که این حمله وحشیانه به صورت کاملا سازمان‌یافته انجام شد و آنچه توجه ما را به خود جلب می‌کند، زمان این ترور است». مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه نیز طی روزهای گذشته در توئیتی در این زمینه نوشت: اقدام علیه دانشمند هسته‌ای ممتاز ایران عملیاتی تروریستی بود. ترور دانشمند ایرانی عملیات تروریستی بود. خواه یک سازمان قانونی، غیرقانونی یا کشوری مرتکب آن شده باشد، تفاوتی ندارد. وی در توئیت خود نوشت: «تروریسم، همواره تروریسم است و هر کسی که مرتکب آن شود، تروریست است». رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد مخالف هرگونه اقدام غیرقانونی در عرصه‌های بین‌المللی است.

*********************************

روزنامه خراسان**

مشاور لیسانس در ادارات ممنوع شد

بر اساس بخشنامه جدید یک نهاد مسئول دولتی خطاب به همه اعضای کابینه، از آن ها خواسته شده است در صورت انتصاب فردی در جایگاه مشاور برای دستگاه اجرایی مربوط، صرفا از افرادی استفاده کنند که دارای مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه تخصصی مشاوره آن هم در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا بوده و علاوه بر توانایی تحلیل و حل مسئله و تسلط بر قوانین و مقررات مرتبط، ویژگی های مهمی چون صبر و حوصله، امانت داری و خلاقیت را دارا باشند.

*********************************

روزنامه ایران **

روزنامه‌نگار امریکایی:

ترور فخری‌زاده یک جنایت جنگی است

یک  روزنامه‌نگار امریکایی گفت: واشنگتن در ترور دانشمند ایرانی دست داشته. مقامات امریکایی با پول مالیات مردم، بدترین اقدامات تروریستی را انجام می‌دهند. ترور یک غیرنظامی تنها به جرم «دانشمند بودن» جنایت جنگی است. به گزارش نور نیوز، او در این زمینه گفته است: شاید عاملان این ترور هرگز شناخته نشوند اما براحتی می‌توان گفت که واشنگتن نیز در این حمله نقش داشته است. اگر امریکا یا اسرائیل یا هر دوی اینها این ترور را انجام داده باشند، به هر حال حقیقت آن است که تروریسم دولتی با پول مالیات‌های ما در حال انجام گرفتن است. ابی مارتین افزوده است: هر چند امریکا هم اکنون درگیر جنگ نظامی با ایران نیست اما ترور یک غیرنظامی تنها به جرم دانشمند بودن بر اساس قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی است. فقط تصور کنید اگر ایرانی‌ها یک دانشمند هسته‌ای را در اینجا یعنی در امریکا ترور می‌کردند، نه تنها رسانه‌ها بلکه تمامی صاحبنظران از هر حزبی این اقدام را محکوم می‌کردند و آن را بدترین اقدام تروریستی ممکن معرفی می‌کردند و همه می‌گفتند باید انتقام این اقدام گرفته شود و خون عاملان آن ریخته شود. اما آنچه که برای دانشمند ایرانی اتفاق افتاده، گویا هیچ اهمیتی ندارد. این روزنامه‌نگار امریکایی در پایان تأکید کرده است: این اقدام تجاوزگرانه علیه ایران با وجود اینکه این کشور به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، واقعاً آزاردهنده و ناراحت کننده است. بویژه آنکه اسرائیل تنها کشور خاورمیانه است که سلاح هسته‌ای دارد و امریکا هم بیشترین بمب هسته‌ای را در دنیا دارد و تنها کشوری است که از آن استفاده کرده است.

 

اولین آثار منفی مصوبه مجلس

مصوبه دیروز مجلس یازدهم که در حکم خروج ایران از تعهدات برجامی خود و مشخصاً لغو اجرای پروتکل الحاقی است، در همان ساعات اولیه تأثیر خود را روی بازارها گذاشته و قیمت دلار را تا کانال ۲۶ هزار تومان بالا برده است. به‌گزارش «انتخاب»، در اولین ساعات پس‌از این مصوبه، تأثیر آن روی بازارها دیده شده و قیمت دلار و سکه بالا رفت. سکه هم تا حدود 12 میلیون تومان رفت. مشخص نیست با ادامه این روند، چه اتفاقی خواهد افتاد و وضعیت اقتصادی به کدام سو خواهد رفت.نکته قابل تأمل اینکه مجلس یازدهم با شعارهای پرطمطراق حمایت از معیشت مردم روی کار آمده اما در چند ماهی که از فعالیت آن می‌گذرد، نه تنها هیچ اقدامی در راستای این شعار خود نکرده بلکه با مصوبه دیروز، عملاً معیشت مردم را به‌طور مستقیم بیش از پیش به خطر انداخته است.

 

بازداشتی‌های جدید در قوه قضائیه

در ادامه برخوردها با متخلفان درون قوه قضائیه، روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده که دو نفر دیگر از مسئولان قوه قضائیه نیز دستگیر شده‌اند. «م.ش» قاضی بازنشسته و «ا.ض» رئیس اسبق حفاظت اطلاعات دادگستری استان‌های سمنان و تهران به‌همراه چند تن دیگر از معاونان حفاظت اطلاعات دادگستری تهران و برخی وکلای دادگستری به اتهام تشکیل شبکه ارتشا و اعمال نفوذ دستگیر شده‌اند تا همچنان جریان برخورد با مدیران و مسئولان متخلف و فاسد در قوه قضائیه ادامه داشته باشد.

*********************************

روزنامه شرق **

عقب‌نشینی دولت فرانسه مقابل اعتراض‌ها

حزب حاکم متعلق به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با بازنویسی کامل پیش‌نویس طرح محدودکردن آزادی به اشتراک‌گذاری تصاویر شناسایی‌کننده افسران پلیس در پی اعتراضات گسترده اخیر علیه خشونت پلیس موافقت کرد. بیش از 133 هزار نفر روز شنبه علیه پیش‌نویس این طرح و در حمایت از آزادی بیان تظاهرات کرده بودند.

 

تخریب رزم‌ناو یک میلیارد دلاری

در پی بروز آتش‌سوزی شدید در رزم‌ناو یک میلیارد دلاری ایالات متحده در سواحل سان‌دیه‌گو کالیفرنیا، مقامات نظامی این کشور اعلام کردند تصمیم به خارج‌کردن این ناو از خدمت و اوراق‌کردن آن گرفته‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام‌ها می‌گویند حریق در ناو «بونهام ریچارد» احتمالا عمدی بوده و این کشتی به اندازه‌ای با آسیب وسیع ساختاری، الکتریکی و مکانیکی روبه‌رو شده است که تعمیر و بازسازی آن به‌صرفه نیست.

 

اقدام عجیب اسلوونی و لتونی

مقامات اسلوونی و لتونی از درج نام حزب‌الله لبنان به‌عنوان «گروه تروریستی» خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، دولت اسلوونی در بیانیه‌ای ادعا كرد که «این تصمیم را مطابق با گزارش گروه مسئول بررسی فعالیت‌های حزب‌الله اتخاذ کرده است». در گزارش مذکور ادعا شده که «فعالیت‌های حزب‌الله با جرائم سازمان‌یافته و تروریسم و فعالیت‌های نظامی در سطح جهانی مرتبط است».

 

بن‌بست در افغانستان

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در ویدئوکنفرانس راهبرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان و عراق را بررسی می‌کنند. دبیر کل ناتو اعلام کرد با عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان، سایر نیروهای ناتو در یک وضع پیچیده که به بن‌بست می‌رسد، قرار می‌گیرند.

 

مذاكره دولت و اپوزیسیون سوریه

چهارمین نشست «کمیته تدوین قانون اساسی سوریه» در ژنو آغاز شد. در این نشست نمایندگان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، با نمایندگان اپوزیسیون و جامعه مدنی بر سر تدوین یك قانون اساسی جدید در سوریه مشورت و رایزنی می‌کنند.

 

ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهر لاچین

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ارتش این کشور روز گذشته پس از ۲۷ سال وارد شهر لاچین شد. لاچین سومین شهری است که ارمنی‌ها پس از توافق آن را ترک می‌کنند. لاچین با وسعت بیش از هزارو 800 کیلومتر مربع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان واقع شده و ذخایر معدنی غنی دارد.

 

پاریس، میزبان نشست لبنان است

با وجود شکست‌های پی‌در‌پی طرح فرانسه برای نجات لبنان از وخامت اوضاع مالی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و سیاسی و کاهش پویایی آن بعد از انفجار بندر بیروت، پاریس امروز میزبان دومین کنفرانس گروه حامیان لبنان است.

 

مرگ ۲۳۳ هزار نفر در جنگ یمن

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل شامگاه دوشنبه توییت کرد تا این لحظه ۲۳۳ هزار نفر در یمن به ‌دلیل درگیری‌ها و سایر مسائل مربوط به آن کشته شده‌اند. دفتر سازمان ملل افزود: یمن به نقطه تغییر رسیده و به برقراری آتش‌بس نیاز دارد.

 

 دستور بازداشت ۸۲ پرسنل نظامی ترک

خبرگزاری دولتی آناتولی اعلام کرد ترکیه دستور بازداشت ۸۲ پرسنل ارتش را در عملیاتی که طرفداران فتح‌الله گولن را هدف قرار داده، صادر کرده است. بنا بر اعلام ترکیه این واعظ مستقر در آمریکا در پشت پرده کودتای ناکام در سال ۲۰۱۶ بوده است.

 

استعفای رئیس اداره امنیت هسته‌ای آمریکا

رئیس اداره امنیت هسته‌ای ملی آمریکا به‌ طور غیرمنتظره‌ای از سمت خود استعفا داد. لیزا گوردون هاگرتی که در سال 2018 میلادی به‌عنوان نخستین زنی که ریاست اداره امنیت هسته‌ای ملی آمریکا را بر عهده می‌گیرد، انتخاب شد، نامه استعفای خود را به کاخ سفید ارسال کرده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات