صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۱ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آن‌ها بود. اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کار‌هایی که می‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت. (۱۳۹۹/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

ترفند رقیب هراسی

هر چه به انتخابات خردادماه سال 1400 نزديک مي‌شويم، فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي بيشتر مي‌شود. رقيب هراسي يکي از راهبردهاي مذمومي است که گاه جریان‌های سياسي در طول ادوار انتخابات گذشته از آن استفاده کرده‌اند که آن‌هایی که حافظه تاريخی قوي دارند، موارد متعددي از آن را مي‌توانند به ياد آورند. در انتخابات آتي نيز اين شگردهاي رسانه‌اي کليد خورده است؛

نکات تحليلي: 1- يکي از ترفندها، ادعاي ورود نظاميان به ميدان انتخابات و سناريوی بزرگنمايي خطر به قدرت رسيدن نامزدي نظامي است. اصلاح‌طلبان سردمدار اين خط‌اند و مدعي شده‌اند که جريان رقيب مصمم است با گزينه‌اي نظامي وارد کارزار انتخابات شود. طرح بحث گزينه‌هاي نظامي با اين هدف است که به افکار عمومي این‌گونه القاء کنند که کشور در معرض قرار گرفتن در شرايطي است که: ديپلماسي و گفتگو با جهان کمرنگ شود، سايه جنگ بر سر کشور بازگردد، اقتدارگرايان به قدرت برسند، آزادي‌هاي سياسي– اجتماعي کمرنگ شود و فعاليت‌هاي آزاد اقتصادي نيز با محدوديت‌هاي فراواني مواجه شود و این‌همه با قدرت يافتن گزينه نظامی محقق خواهد شد! 2- اکثريت گزینه‌های مطرح برای #انتخابات_1400 سال‌هاست از جايگاه نظامي‌گري خارج شده و بيش از آن‌که به‌عنوان يک شخصيت نظامي شناخته شده باشند، يک رجل سياسي به‌حساب مي‌آيند. این افراد مدت‌هاست جزو مديران طراز اول کشور بوده‌اند که در مراکز غيرنظامي و در دستگاه‌هاي اجرايي و تقنيني فعاليت کرده‌اند. 3- ورود نظاميان به سياست از آنجايی نامطلوب است که نظاميان، با حفظ رياست آن مجموعه نظامي، در جايگاه قدرت تکيه زنند و به‌واقع قوه مجريه را به زيرمجموعه‌اي از ارتش تبديل کنند، درنتیجه سياسيون به کناري گذاشته شده، نهادهاي جامعه مدني تعطيل گرديده و اقتدارگرايي حاکم شود و مردم حاشیه‌نشین شوند. چنين شرايطي به‌هیچ‌وجه در اين کشور ممکن نيست. چراکه در رأس اين نظام فقيه جامع‌الشرایطی قرار دارد که متضمن حفظ اسلاميت و جمهوريت نظام اسلامي است و اجازه شکل‌گیری ديکتاتوري و خودکامگي را نمی‌دهد. 4- آنچه در جمهوري اسلامي در طول چهار دهه جاري و ساري بوده، تلاش براي گزينش مسئولين مبتني بر شايسته‌سالاري بوده که حاصل اجراي قانون اساسي و سپردن امور به رأی مردم است.

نکته پایانی: در ماه‌های باقی‌مانده به انتخابات، هر روز شگرد و ترفندي جديد توسط جریان‌های سياسي، براي جلب رأی و اعتماد مردم طرح‌ریزی و اجرا می‌شود که بايد در برابر آن هوشمند بود و در انتخابات دچار خطاي محاسباتي نشد و بهترین‌ها را که می‌توانند آينده کشور را تضمين کنند، برگزيد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز              

افزایش نظارت بر بازار با «سامانه جامع تجارت»

گرانی مهم‌ترین مشکل اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر و نبود نظارت مهم‌ترین گلایه مردمی از دولت بوده است. سؤال این است؛ آیا هیچ تدبیری در دولت برای حل این مشکل اندیشیده نشده است؟

گزاره‌های خبری: 1- رئیس‌جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (22/7/99) گفت: «دولت اکنون با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه نه‌تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی می‏شود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد». 2- «آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در توئیتی نوشت: «امروز در 9/۹/99، بالاخره «سامانه جامع تجارت» یکی دیگر از دستاوردهای دولت الکترونیکی دولت دوازدهم وارد فاز عملیاتی شد. این سامانه با اژدهای هفت سر فساد از طریق جلوگیری از قاچاق، شفافیت آمار تجارت و تسهیل خدمات برای بازرگانان مبارزه خواهد کرد».

گزاره تحلیلی: 1- وظیفه سامانه جامع تجارت این است که از روزی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، تا زمانی که جنس در مغازه به فروش می‌رسد، بتوان آن را در این سامانه دنبال کرد. راه‌اندازی درست این سامانه می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از عدم شفافیت، انحصار و ناهماهنگی در صادرات و واردات را مرتفع و مانع قاچاق و احتکار شود. 2- روز یکشنبه (10/9/99) هیچ تعریف و تمجیدی از سوی رسانه‌های دولتی از این سامانه صورت نگرفت تا امکان‌سنجی موفقیت این سامانه همچنان سؤال‌برانگیز باشد. البته با توجه به سخنان رئیس‌جمهوری که بیان داشت: «حدود ۷۰ درصد این سامانه امروز افتتاح شد و امیدواریم در ۱۱ بهمن امسال، شاهد تکمیل این سامانه باشیم»؛ برای اظهارنظر در خصوص موفقیت این سامانه همچنان باید تا راه‌اندازی کامل آن منتظر بود. 3- در شرایط تحریم، سیاست دولت در خصوص واگذاری ارز دولتی به برخی افراد خاص، در کنار گسترش رانت دولتی، مانع از افزایش قیمت‌ها در بازار نشد، به‌طوری‌که در کنار ضربه به ذخایر استراتژیک ارزی کشور، ضربه اساسی به سفره مردم نیز وارد شد و ضرورت وجود سامانه‌ای برای رصد کالا از مبدأ تا مقصد، بیش‌ازپیش احساس شد. امید است با اهتمام دولت به موضوع شفافیت تجارت و تبادلات ارزی و اقتصادی، در هفته‌های پیش‌رو شاهد حل مشکل 30 درصدی سامانه جامع تجارت باشیم تا مردم برخورد سیستماتیک دولت با قاچاق و احتکار و رانت‌خواری ارزی را لمس کنند و شیرینی آن را بچشند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                           

ترس و هراس در رژیم صهیونیستی

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی رسماً از سفارتخانه‌ها و نمایندگان این رژیم در خارج خواست برای پرهیز از حملات انتقام‌جویانه، سطح آماده‌باش امنیتی را بالا ببرند. منابع خبری روز شنبه گزارش داده بودند که در پی ترور دانشمند ایرانی و تأکید تهران بر انتقام، سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی به حال آماده‌باش کامل درآمدند. در همین حال ارتش رژیم اشغالگر قدس با هدف مقابله با شلیک احتمالی موشک از سوریه و لبنان یا هر جای دیگر سامانه گنبد آهنین را در بندر حیفا مستقر کرد. حیفا بزرگ‌ترین بندر رژیم صهیونیستی بوده و پایگاه نیروی دریایی در این شهر قرار دارد. در همین زمینه، رئیس اندیشکده امنیت رژیم صهیونیستی گفت: «مسئولان اسرائیل دهان خود را ببندند و چیزی را لو ندهند. تا همین الآن هم بیشتر از حد مجاز صحبت کرده‌اند. دانشمند ایرانی با روش پیچیده عملیاتی و توانمندی‌های خاص ترور شد. چنین عملیات دقیقی به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و گسترده نیاز داشت. واکنش تهران در روزهای پایانی ترامپ یا آغاز دولت بایدن می‌تواند خطر تلافی‌جویی آمریکا را کاهش دهد. حتی گروه‌های حامی ایران در همه‌جا می‌توانند برای انتقام استفاده شوند».

▼ اخبار

تغییر روش‌های ترور از ۴۰ سال پیش تاکنون

شلیک مستقیم به نفر: شلیک مستقیم یکی از اولین روش‌های ترور مخصوصاً در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود و منافقین از این شیوه در حذف بسیاری از شخصیت‌ها و ترورهای روزانه خود استفاده می‌کردند. شهید صیادشیرازی و لاجوردی قربانی این روش از ترور بودند. بمب‌گذاری در مراکز مهم: بمب‌گذاری از وحشیانه‌ترین و البته کارسازترین روش‌ها در حذف دسته‌جمعی شخصیت‌ها بود. بمب‌گذاری مقر حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست‌وزیری از این نوع ترور بودند. بمب‌گذاری در موتور: ترور شهید مسعود علی‌محمدی دانشمند هسته‌ای در قیطریه تهران توسط همین روش بود؛ بمب در یک موتورسیکلت به فاصله یک متری از درِ خانه این شهید جاسازی شده بود. بمب‌گذاری با چسباندن بسته انفجاری: این شیوه یک‌بار توسط تروریست‌ها در شهادت مجید شهریاری استفاده شد و با تقویت دوربین‌های شهری و اشراف اطلاعاتی، دیگر تکرار نشد. عملیات تروریستی با پهپاد: شهید سردار سلیمانی اولین شخصیت ایرانی بود که با استفاده از پهپاد ترور شد. سه پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کاروان حاج قاسم را هدف قرار دادند. ترور با سلاح اتوماتیک و کنترل از راه دور: شیوه ترور شهید فخری‌زاده جدیدترین روش در این جنایت‌ها بود. از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور که در نیسانی نصب شده بود، شلیک‌های متعددی به سمت شهید صورت گرفت.

جایگاه سیزدهم ایران در مقالات کرونایی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران خبر داد: «ایران با ۷۸۶ مقاله مرتبط با کووید-۱۹ در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد. ۲.۳ درصد مقالات مربوط به این بیماری توسط ایران منتشر شده است. میانگین ارجاع به هر مقاله ایرانی، چهار است و این عدد بسیار خوبی است». دکتر علی‌اکبر صبوری افزود: «این در شرایطی رخ داده است که دانشگاه‌های ما واقعاً از لحاظ مالی در مضیقه بوده‌اند. تحقیقات مرتبط با کووید-۱۹ در ایران، توسط دانشگاه‌ها حمایت مالی شده‌اند و هیچ مورد حمایتی از صندوق پژوهشگران و فناوران کشور و نظایر آن دیده نشده است» صبوری با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ماسک، ساخت ونتیلاتور و کیت‌های تشخیص کرونا، بیان کرد: «توسعه، پیشرفت، قدرت، برتری اقتصادی، سلامتی و رفاه جامعه و درنهایت ابرقدرتی، درگرو پژوهش و تحقیق بوده و حتی در کمبودها و بحران‌های سنگین اقتصادی، نه‌تنها از اعتبارات پژوهشی نباید کاست، بلکه برای مقابله با این طوفان، باید دست به دامن محققان شد و بر اعتبارات پژوهشی افزود. توانایی، دانایی می‌خواهد و این نیازمند تحقیق است».

فاش شدن نقش عربستان در تخریب عراق

پس از اعترافات مفتی گروه تروریستی داعش درباره جزئیات حمایت عربستان از گروه‌های مسلح و تروریست در عراق برای کشتار مردم و ویرانی این کشور در جهت تأمین اهداف مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، هرروز ابعاد بیشتری از میزان وقاحت و ادعای دروغین عربستان مبنی بر «بازگرداندن عراق به آغوش جهان عرب» و درواقع آغوش عربستان، فاش می‌شود. این تروریست پس از آنکه توسط نیروهای امنیتی عراق دستگیر شد، اعتراف کرد که در سال 2006 با «ابو مصطفی العراقی» – که تابعیت اروپایی دارد – در مکه دیدار کرده و از او درباره جزئیات گروه‌های مسلح «سنی» در عراق و چگونگی حمایت از آن‌ها گفتگو کرده است و پول‌های کلانی برای حمایت از این گروه‌ها به بهانه تأسیس مرکز حفظ قران کریم دریافت کرده است.

جهانگیری: منفعتی از برجام نبردیم!

معاون اول رئیس‌جمهور اذعان داشت: «برجام که به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی بین‌المللی دهه اخیر است، به‌رغم رویکرد برجام ستیزانه و خروج غیرقانونی دولت ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما و بی‌عملی کشورهای اروپایی عضو، به‌واسطه سیاست صلح‌طلبانه و صبر راهبردی ایران و با حمایت اعضای جامعه بین‌المللی، ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای و البته با مقاومت ملت بزرگ ایران تاکنون پایدار مانده است. هرچند ایران منفعت قابل‌توجهی از اجرای آن نبرده است، اما همچنان برای تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی، درصدد بازگشت توازن و تعادل در انجام تعهدات طرفین به این توافق بین‌المللی است».

▼ اخبار کوتاه

نتیجه «با این‌ها می‌شود کنار آمد»!/«احمد نجفي»، بازیگر کشورمان در مورد شهيد فخري‌زاده گفت: «من حرف سياسي مي‌زنم چون دلم مي‌سوزد. يک آدم دانشمند شهيد شده، به‌عمد هم کردند و اتفاقي هم نبوده است. صدها ميليارد خرج شده که تا يکي مثل اين دانشمندان به وجود بيايد. آقايان بس کنيد و به اميد بايدن هم ننشينيد. ما جواب مي‌خواهيم. به‌عنوان آدمي که در سينما فرصت پيدا کرد حرف بزنم مي‌گويم، بايد جواب بدهيد وگرنه اين آش همان آش هميشگي است. تکليف ما بايد روشن شود، اينکه نمي‌شود هرکسی از آن ور دنيا بيايد براي خودش يک کاري بکند و بلايش بر سر مردم کشور ما بيايد. مردم مواظب باشيد، خيانت‌ها دارد آشکار مي‌شود. اين اتحاديه اروپا کثيف‌ترين رفتار را با ما داشته و فکر مي‌کنم نتيجه "با اين‌ها مي‌شود کنار آمد" را داريم مي‌بينيم».

بررسی طرح بازنشستگی زودتر از موعد در مجلس/ «جلال محمودزاده»، نماینده مردم مهاباد در مجلس در مورد طرح جدید بازنشستگی پیش از موعد گفت: «طبق این طرح، آقایان با ۲۵ سال و خانم‌ها با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند و حقوق ۳۰ روزه می‌گیرند. همچنین بازنشسته شدن کارمندان نیازی به تأیید مدیر یا رئیس اداره مربوط ندارد و شرط سنی سابق از این طرح حذف شده است. هم‌اکنون سه تا پنج میلیون نفر جوان فارغ‌التحصیل جویای کار داریم که می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی مختلف به کار گرفته شوند. طبق قانون قدیم به ازای هر سه بازنشسته یک نیروی جدید در ادارات استخدام می‌شد که در طرح جدید این تبصره برداشته شده است».

توافق ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه/ یکی از جدیدترین توافق‌های صورت گرفته میان ایران و روسیه توافق مربوط به ساخت نیروگاه سیریک است. مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به توافق این شرکت با پیمانکار جدید روسی برای ساخت نیروگاه سیریک هرمزگان، گفت: «عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه آغاز خواهد شد».

واکنش مدیرکل به طرح محدود شدن بازرسی‌ها/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی که می‌تواند در صورت تداوم بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، حتی به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران منجر شود، اعلام کرد که هیچ‌کس از توقف بازرسی‌ها در ایران سودی نخواهد برد.

احکام سیاسی‌(سؤال 91): اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می­توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟ پاسخ: در تشخیص فرد اصلح می­توانید از کسانی که به لحاظ دین تعهد و بصیرت دارند و مورد اعتمادند، کمک بگیرید و درهرصورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات