بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۵۹۶

احتمال تحریم مرحله دوم انتخابات سنا توسط رئیس جمهور آمریکا/ اولین انتقام ترامپ از جمهوریخواهان!

در این صورت، قطعا جمهوریخواهان علاوه بر کاخ سفید و مجلس نمایندگان و بسیاری از فرمانداری های ایالات، مجلس سنا را به عنوان یکی از حساس ترین کانون تصمیم گیری در آمریکا از دست خواهند داد. 
ترامپ از اکثر  فرمانداران جمهوریخواه و نمایندگان و سناتورهای این حزب ناامید شده است! رئیس جمهور آمریکا و همراهانش تقریبا به آخر خط رسیده اند . رد شدن مکرر دادخواستهای حقوقی ترامپ در ایالات جورجیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا، آریزونا، نوادا و ویسکانسین ،قدرت مانور رئیس جمهور جنجالی آمریکا را به پایین ترین حد ممکن رسانده است. با همه این اوصاف، ترامپ همچنان پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را خط قرمز خود تلقی می کند! او خواستار حفظ بیش از 70 میلیون رای در سبد خود می باشد. او ( ترامپ) معتقد است که اگر به تقلب در انتخابات اذعان کند، قطعا بخشی از هواداران خود را از دست خواهد داد.

اولین انتقام ترامپ از جمهوریخواهان!
ترامپ معتقد است که اصلی ترین عامل شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، جمهوریخواهان بوده اند. از جمهوریخواهان سنتی گرفته تا بخشی از نومحافظه کاران (مانند جان بولتون) نه تنها در این انتخابات از ترامپ حمایت نکردند، بلکه آرای خود را به سود نامزد رقیب وی ( بایدن) به گردش در آوردند. همین مسئله منجر به شکست ترامپ در دو ایالت قرمز( جمهوریخواه) یعنی آریزونا و جورجیا شد. ضمن آنکه ترامپ در انتخابات میشیگان و پنسلوانیا نیز قربانی همین موضوع( پشت کردن جمهوریخواهان )شد. اکنون ترامپ اطمینان یافته است که اکثر جمهوریخواهان، شکست وی در انتخابات را پذیرفته اند. بنابراین،احتمال انتقام گیری ترامپ از جمهوریخواهان بسیار بالاست! این موضوع ممکن است خود را در آوردگاه انتخاباتی سنا ( مرحله دوم انتخابات سنا) که قرار است در ایالت جورجیا و بر سر دو کرسی باقیمانده مجلس سنا برگزار شود،نشان دهد.

حساسیت انتخابات ژانویه 2021 برای جمهوریخواهان
همان گونه که تاکید شد، قرار است تکلیف دو کرسی انتخابات مجلس سنا، در ژانویه سال 2021( اواخر دی ماه امسال) مشخص شود. این رقابت، قرار است در ایالت جورجیا میان 4 نامزد جمهوریخواه و دموکرات( دو جمهوریخواه در مقابل دو دموکرات) برگزار شود. اگرچه دموکرات ها توانستند در انتخابات سنا اختلاف آرای خود با جمهوری خواهان را کاهش دهند، اما نتوانستند اکثریت نسبی سنا را به دست بیاورند.
 
مجلس سنا به لحاظ جایگاه تصمیم سازی، از مجلس نمایندگان بااهمیت تر است. رقابت در سنا همچنان 50 به 48  به سود جمهوریخواهان باقی مانده است.  از مجموع ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ به رای گذاشته شد، تکلیف 33  کرسی روشن شده است.در ایالت جورجیا، تکلیف دو کرسی انتخاباتی هنوز مشخص نیست و قرار است در ماه ژانویه(دی ماه) رقابت دوباره ای بر سر آن ها صورت گیرد.
 
از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست چه کسی رئیس جمهور آمریکا می باشد زیرا در صورت ایجاد بن بست در سنا، معاون رئیس جمهور آمریکا می تواند در کسوت و جایگاه یک سناتور دارای حق رای باشد.بنابراین اگر دموکراتها بتوانند هر دو کرسی انتخابات دور دوم سنا را در جورجیا از جمهوریخواهان بربایند، آنها نیز دارای 50 کرسی در سنا خواهند شد. در شرایط برابر( 50 -50) ، معاون رئیس جمهور مستقر در آمریکا( کامالا هریس معاون بایدن) نیز به عضو صد و یکم سنا تبدیل خواهد شد. این بدترین خبر ممکن برای جمهوریخواهان محسوب می شود.

اخبار بد برای جمهوریخواهان
پس از ابراز خشم و نفرت ترامپ از دست اندرکاران حزب جمهوریخواه در ایالت جورجیا، خصوصا فرماندار جمهوریخواه این ایالت، عده زیادی از ساکنان این ایالت( که در انتخابات اخیر به ترامپ رای داده بودند) تصمیم به تحریم انتخابات ماه ژانویه گرفته اند.
 
موضوعی که شانس پیروزی دو نامزد دموکرات را در جورجیا بالا برده و در مقابل، از شانس پیروزی جمهوریخواهان خواهد کاست. پایگاه "پولیتیکو" گزارش داده است که شماری از حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار تحریم دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا شده اند.
 
این افراد شامل سیدنی پاول وکیل برجسته‌ای می‌شود که دادستان سابق رئیس جمهور ترامپ بود. شاید ادعا‌های دونالد ترامپ در ارتباط با تقلب در انتخابات نیروی محرکه موجود در ورای این اتفاق قرار داشته باشد.
برخی از جمهوری خواهان در ارتباط با این موضوع نگرانند که "تضعیف سیستم انتخاباتی در ایالت جورجیا در حال آسیب رساندن به فرصت‌های حزب جمهوری خواه برای حفظ سنا است.

بازی در جورجیا تمام نشده است!
اگرچه جو بایدن در نهایت به عنوان نامزد پیروز ایالت جورجیا معرفی شده است، اما تنش های انتخاباتی در این ایالت پایان نیافته است.اکثر طرفداران ترامپ معتقدند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. نتایج شمارش اولیه اولیه آرا در «جورجیا» از اختلاف ۱۴۰۰۰ رأی به نفع جو بایدن حکایت داشت. با این حال، بازشماری دستی آرا به درخواست ستاد ترامپ تنها توانست حاشیه اختلاف او و بایدن در جورجیا را اندکی کاهش دهد، اما تغییری در پیروزی نامزد حزب دموکرات و  اختصاص تمامی آرای الکترال این ایالت به او ایجاد نکرد.
 
رئیس جمهور آمریکا نیز در پیامهای توئیتری خود مقامات حزب جمهوریخواه در جورجیا را هدف قرار داده و از آنها به عنوان افرادی ضعیف و فرصت طلب یاد کرده است.
 
ترامپ در تازه ترین توئیت خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن در جورجیا می نویسد:
" چرا «برایان کمپ» فرماندار بیچاره جورجیا از اختیارات اضطراری خود که به راحتی قابل انجام است برای رد کردن (اظهارات) وزیر داخلی لجوج این ایالت و تطبیق امضاهای روی پاک (آرا) استفاده نمی‌کند. معدنی از تقلب خواهد یافت و ما به راحتی برنده این ایالت خواهیم شد. باید به سرعت تعداد پاکت‌ها را هم با تعداد آرا بررسی کند. احتمالاً تازه می‌فهمید که تعداد آرا بسیار بیشتر از تعداد پاکت‌هاست. به همین راحتی و انجام آن خیلی راحت است. جمهوری‌خواهان جورجیا عصبانی هستند، همه جمهوری‌خواهان عصبانی هستند. انجامش بده!"

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی دیگر نوشته است :
"من برای خودم نمی‌جنگم، برای ۷۴ میلیون نفر (بدون در نظر گرفتن بسیاری از آرای ترامپ که لحاظ نشد) مبارزه می‌کنم که به من رای دادند، رکوردی برای یک رئیس‌جمهور مستقر!"

نیاز جمهوریخواهان به آرای طرفداران ترامپ
با توجه به نزدیک بودن نتایج انتخابات سنا در دور اول ( در ایالت جورجیا) ،جمهوریخواهان به حمایت طرفداران ترامپ برای پیروزی در این آوردگاه حساس ( دور دوم انتخابات سنا) نیاز دارند. هر چند ترامپ در ظاهر از طرفداران خود خواسته است تا در دور دوم انتخابات سنا حضور پیدا کرده و به دو نامزد حزب جمهوریخواه رای دهند ، اما تحلیلگران معتقدند که احتمال دارد ترامپ تصمیم خود را در نهایت تغییر داده یا به گونه ای رفتار کند که میان ادعای وی مبنی بر شرکت طرفدارانش در انتخابات دور دوم سنا در جورجیا و عملکرد وی (مبنی بر تحریم انتخابات در این ایالت) ضدیت و مغایرت ایجاد شود.
 
در این صورت، قطعا جمهوریخواهان علاوه بر کاخ سفید و مجلس نمایندگان و بسیاری از فرمانداری های ایالات، مجلس سنا را به عنوان یکی از حساس ترین کانون تصمیم گیری در آمریکا از دست خواهند داد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات