اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۱۷

آیااعتماد مردم به بورس برگشته است؟/ حضور مجدد مردم در بورس همراه با چاشنی احتیاط

با این حال بازار سرمایه نیازمند یک مدیریت آگاهانه از سوی دولت است تا خطای راهبردی ۳ماهه نخست سال تکرار نشود زیرا جلب اعتماد مجدد مردم کار آسانی نخواهد بود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ مصاحبه با وحید شقاقی شهری
سعید ترکاشوند-خبرنگار/بازار بورس  پس از ماه ها افت شاخص کل، از دو هفته پیش روند مثبتی را طی می کند و در این دو هفته همواره شاخص کل درحال رشد و نشان از بهبودی اوضاع بورس دارد.
 
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، بازار سرمایه از اواخر سال ۹۸ مورد استقبال مردم قرار گرفت و همین امر باعث سرازیر شدن سیلی از نقدینگی مردم به این بازار شد.

در ابتدای سال ۹۹ ، با توجه ورود حجم بالایی از نقدینگی مردم ، بورس تهران شاهد افزایش شاخص کل بورس بود ؛به طوری که در مدت زمانی کوتاه شاخص کل بورس از ۵۰۰۰ هزار واحد به ۲میلیون ۸۰ هزار واحد رسید که برخی از کارشناسان در آن مقطع زمانی معتقد بودن با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از واحد های تولید ماهیت این اتفاق در بازار سرمایه غیر واقعی و کاذب است.

بازار سرمایه پس از ماه ها رشد، به یک باره از اوسط تابستان سال جاری دچار افت شاخص  شد و به طوری که شاخص کل بورس هر روز روند منفی داشت؛ در این بین بسیاری از کسانی که از ماه های اردیبهشت و خرداد وارد بازار سرمایه شده بودند ، قربانیان اصلی موضوع شده و عملا سرمایه های خود را از دست دادند.
اما اکنون بعد از پنج ماه، بازار بورس شرایط مطلوب تری پیدا کرده و مجددا در این دو هفته اخیر شاهد رشد شاخص کل بازار سرمایه بوده ایم.
 
«وحید شقاقی شهری» اقتصاد دان و استاد دانشگاه خوارزمی در خصوص شرایط مطلوب بازار بورس در دو هفته اخیر گفت: بازار بورس ، یک فرصت مهم برای اقتصاد کشور در راستای تامین مالی بخش خصوصی و دولت محسوب شود و دولت می تواند با عرضه برخی از شرکت های دولتی در بورس می تواند کسری بودجه خود را جبران کند.‌

وی افزود: بازار بورس از اواخر سال ۹۸ تا اواسط تابستان ۹۹ رشد ۴ برابری را تجربه کرد اما از اواسط تابستان ،ما شاهد ریزش شاخص و به طور کل حباب کاذب بورس بودیم و در این بین سهم داران تازه وارد و جزء بیشتری ضرر را در این بازار کردند.

وی تاکید کرد : اکنون بعد از ماه ها افت شاخص کل ، در دو هفته اخیر شاهد رشد مجدد بازار بورس هستیم که این امر ناشی از ۲ عامل مهم در این چند هفته اخیر است.
 
شقاقی شهری در خصوص دلایل مهم رشد بورس در این دو هفته اخیر گفت: دلیل نخستی که باعث این امر شده ، کاهش قیمتی است که در بازار های موازی مانند ارز ، طلا، مسکن و خودرو به دلیل برخی مسائل بین المللی پدید آمده است و همین امر منجربه خروج نقدینگی از این بازار ها و جاری شدن به سمت بازار بورس شده است.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: دلیل دومی که باعث تقویت بازار سرمایه شده است، تعطیلی برخی اصناف مانند طلافروشی ها و بنگاه های معاملاتی مسکن و خودرو است که این تعطیلی عملا رکود و کاهش معاملات در این بازار ها را بیشتر کرده و درنتیجه باعث رشد در بورس شده است.
 
حضور مجدد مردم در بورس این بار عصا بدست و همراه با چاشنی احتیاط
وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی بصیرت، در خصوص بازگشت مجدد مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت : اکنون بعد از ماه ها افت شاخص کل بورس، مردم رفتاری محتاطانه، عاقلانه و حساب شده ای را در خصوص بازار بورس خواهند داشت و بر این اصل اشراف دارند که هر افرایش بی منطقی در بورس قطعاً یک ریزش بی منطقی را به همراه دارد پس درنتیجه شتاب زده عمل نمی کنند، با این حال بازار سرمایه نیازمند یک مدیریت آگاهانه از سوی دولت است تا خطای راهبردی ۳ماهه نخست سال تکرار نشود زیرا جلب اعتماد مجدد مردم کار آسانی نخواهد بود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات