صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۲۹

طرح لغو اجرای پروتکل الحاقی کمک مجلس به دیپلمات‌هاست

فواد ایزدی عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا و بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تحلیل چرایی مخالفت دولت با طرح اخیر مجلس درباره توقف اجرای پروتکل‌های الحاقی پرداخت که مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

چرا دولت و وزارت خارجه با طرح مجلس مبنی‌بر خروج از پروتکل الحاقی مخالفت می‌کنند، باوجود اینکه این طرح می‌تواند دست دولت را در مذاکرات باز کند و به آنها دست برتر دهد؟

به نظر می‌رسد تشخیص دولت در منافع ملی کشور دچار نقص است، چراکه باوجود هفت سال مذاکره، اکنون، شاهد شرایط بدتری در حوزه تحریم‌ها و فروش نفت نسبت به قبل از مذاکرات برجام هستیم.

  مخالفت دولت با خروج از پروتکل، نشانه‌ عدم شناخت است

این درحالی است که به‌دلیل سیاست‌های دولت، صنعت هسته‌ای کشور نیز دچار خسارت‌های فراوانی شده؛ به همین خاطر مخالفت دولت با خروج از پروتکل، نشانه‌ عدم شناخت است که موضوع جدیدی نیست.   عملکرد دولت در موضوع هسته‌ای در هفت سال گذشته، نشان می‌دهد که تخصص آنها در این حوزه قوی نیست؛ ازاین‌رو امید است در حوزه‌های دیگر موفقیت‌های بیشتری داشته باشند اما در بحث هسته‌ای موفقیت‌ها بسیار ضعیف بوده و غالبا خسارت هم داشته است.

  طرح لغو اجرای پروتکل الحاقی کمک مجلس به دیپلمات‌هاست

برخی کارشناسان معتقدند اگر با پروتکل‌های الحاقی دست تیم مذاکره‌کننده پر نباشد، مجبورند بر سر موضوعات منطقه‌ای و موشکی چانه بزنند؟

بله، درحقیقت این کاری است که مجلس درحال انجام آن است و از این جهت با طرح لغو اجرای پروتکل الحاقی به دیپلمات‌ها کمک می‌کند.   یعنی زمانی که دیپلمات‌ها با دست خالی پای میز مذاکره حاضر می‌شوند به طرف مقابل اجازه می‌دهند به حوزه‌هایی که نباید، ورود پیدا کنند؛ لذا این اقدام در عمل کمک به وزارت خارجه است، هرچند آنها این نکته را متوجه نمی‌شوند.

در کتاب خاطرات روحانی این نکته قید شده که زمان خاتمی قرار بود سه‌فوریت پیوستن به پروتکل‌های الحاقی تصویب شود اما ایشان مخالفت کرده، اکنون چرا نظرشان برعکس شده است؟

مشکل فعلی دولت این است که مسیر غلطی را در هفت سال پیش شروع کرد اما حاضر نیست اعلام کند اشتباه کرده و همچنان مسیر غلط را ادامه می‌دهد.  بنابراین چون مسیر غلط است، به آنجایی که باید برسد، نمی‌رسد و هرچه بیشتر ادامه می‌دهد، بیشتر از آنجایی که باید باشد دور می‌شود.

  مخالفت دولت با طرح مجلس به‌دلیل تبعات انتخاباتی

علاوه‌بر این موضوعات داخلی و بحث‌های انتخاباتی در داخل نیز قطعا تاثیرگذار است؛ به نظر می‌رسد افرادی در دولت با نگاه به انتخابات 1400 احساس می‌کنند اگر بخواهند اعلام کنند که در بحث هسته‌ای شکست خورده‌اند، دچار تبعات انتخاباتی می‌شوند.

پس چرا برخلاف دیدگاه گذشته‌ خود موضع می‌گیرند؟

آنها متاسفانه برخی مواقع کارهایی انجام می‌دهند که نباید انجام دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات