صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۸ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در داخل خانواده، سازش‌کاری حُسن است، عیب نیست. جزو واجبات است. هرچقدر سازش با آمریکا، صهیونیست‌ها و آدم‌های نابکار بد است، سازش با همسر خوب است. البته سازش با دوستان دیگر هم خوب است؛ اما از همه سازش‌ها بهتر، سازش با همسر است. انسان باید با همسرش بسازد. با دشمن نه سازش نه تسلیم؛ اما با همسر، هم سازش هم تسلیم. (۱۳۹۵/۱۱/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

مردم‌فريبان انتخابات!

مطبوعات و سايت‌هاي خبري- تحليلي در اين روزها بخشي از اخبار و يادداشت‌هاي خود را اختصاص به مسئله انتخابات پيش رو در سال 1400 داده‌اند. مطالب مندرج تنها هدف اطلاع‌رساني ندارد، بلکه در پس اين نوشتارها، تحليل‌گراني سياسي با گرايش‌هاي مختلف وجود دارند که در تلاش‌اند تا بر افکار عمومي و آراء مردم از همين الآن اثرگذار باشند.

نکات تحليلي: 1- يکي از آفت‌های موجود در رقابت‌هاي انتخاباتي، اغواگري و فريب افکار عمومي است. در اين ماجرا جريان‌هاي سياسي تلاش مي‌کنند تا به جاي حقیقت‌گویی، با دروغ‌پراکنی، بزرگنمايي، ترديدافکني و ديگر شگردهاي رسانه‌ای، تصوير نادرست از وضعيت رقابت انتخاباتي در ادراک ذهني مردم ایجاد کرده و آنان را ترغيب به نوعي رفتار خاص نمايند. در اين ميان جريان‌هاي پوپوليسم از نوع چپ و راست آن اغلب توانسته‌اند فاتح ميدان بوده و رأی مردم را به سبد رأی خود هدايت کنند! 2- پوپوليست‌ها به‌خوبی با طراحي و به‌کارگیری دوقطبي‌سازي‌هاي کاذب نتيجه انتخابات را به نفع خود درمی‌آورند! نمونه‌اي از اين رويکرد پوپوليستي را مي‌توان در دوقطبي سازي سرهنگ – حقوق‌دان در سال 1392 مشاهده نمود که حاصل آن به قدرت رسيدن يک حقوق‌دان بود!!! 3- پوپوليست‌ها، رقيب‌هراسي را همواره در دستور کار خود داشته‌اند و در تلاش‌اند تا کاري کنند مردم به جاي توجه به شاخص کارآمدي و شایسته‌سالاری، از ترس پيروزي رقيب، به نامزد آنان رأی دهند! اين وضعيت به‌خوبی در سال 1396 نتيجه داد و مردم از ترس ديوارکشي! و ... رأی به نامزدي دادند که به‌شدت به عملکرد اقتصادي آن معترض بودند! 4- همان جريان، امروز سناريوي ايجاد هراس از به قدرت رسيدن نظاميان را در پيش گرفته است که شامل دو مغالطه است! اول آنکه افراد مدنظر ايشان سال‌ها است که در مديريت‌هاي غيرنظامي مشغول به خدمت‌اند، ثانياً مسئله جامعه، دوقطبي غيرنظامي– نظامي نيست، بلکه دوقطبي واقعي دوقطبي کارآمدي– ناکارآمدي است و مردم خواهان به قدرت رسيدن کارآمدان هستند.

نکته راهبردی: آنچه پس از گذشت قريب به هشت سال باقی مانده، وضعيت معيشتي نابسامان و کارنامه ضعيف دولتي است که حتي هواداران اصلاح‌طلب آن نيز حاضر به حمايت از عملکردش نيستند! همان‌ها امروز پشت دولت را خالي کرده و براي حفظ پرستيژ خود ترجيح مي‌دهند که ژست منتقد گرفته و دولت را در معرض نقد قرار دهند! اميدواريم که در اين دوره از انتخابات هوشمندي آن‌قدر افزايش يافته باشد که پوپوليست‌هاي سياسي فرصتي براي میدان‌داری نيابند؛ و دوگانه‌های ساختگي بي‌اثر گردد و مردم مبتني بر برنامه و کارنامه، به گزینه‌ای رأی دهند که چرخ اقتصاد کشور را معطل گردش چرخش ديپلماسي نکند و با اتکاي به توان داخلي گره از مشکلات کشور بگشايد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                        

ضعف دشمن در برابر «ابرحریف»

دو روز گذشته اخباری مبنی بر بیماری رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی رسانه‌های خارجی مطرح شد که مقدمه گمانه‌زنی‌هایی بی‌پایه و اساس در سطح رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی گشت.

گزاره خبری: هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک روز گذشته بر اساس توییت جعلی یک اکانت عربی مدعی شد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به لحاظ جسمی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و به همین دلیل قدرت را واگذار کرده است. نیوزویک با علم بر اینکه این خبر کذب است، مطلب را به نقل از یک اکانت توییتری نقل کرده و پس از چند ساعت، ذیل مطلب خود نوشت که نمی‌تواند این ادعای اکانت توییتری را تأیید کند. بااین‌حال، برای اینکه سناریوی ساختگی ضدانقلاب، طبق برنامه پیش برود و این خبرسازی تأثیر خود را بر افکار عمومی بگذارد، تصویر جعلی از زیرنویس شبکه خبر در شبکه‌های اجتماعی انتشار داده می‌شود، مبنی بر اینکه جلسه فوری مجلس خبرگان برگزار شده است.

گزارههای تحلیلی: 1- کار، کار عربستان است: صفحه توییتری که نیوزویک خبر جعلی را به نقل از آن منتشر کرده بود، متعلق به یک فرد لندن‌نشین و طرفدار جدائی‌طلبان در ایران است که ارتباطات زیادی با آل‌سعود در عربستان دارد. 2- نیوزویک با رندی و حیله‌گری به این موضوع ورود می‌کند؛ زیرا ازیک‌طرف با انتشار خبر جعلی، دلارهای سعودی را به جیب زد و از سوی دیگر با نقل از اکانت توییتری، اظهار می‌دارد که نسبت به صحت‌وسقم آن مسئولیتی ندارد. 3- اساس این نوع رفتارها را باید در ذلالت و ضعف دشمن تحلیل کرد. غربی‌ها نقشه‌های شوم برای منطقه خاورمیانه و مسلمانان در سر می‌پروراندند که ابرحریفی به نام آیت‌الله خامنه‌ای آن‌ها را زمین‌گیر کرده است. روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای‌تودی در این خصوص می‌نویسد: «بزرگ‌ترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک «ابرحریف» به نام آیت‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند». 4- نکته پایانی آنکه آقای مهدی فضائلی «معاون مؤسسه دفتر تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای» اظهار داشت: «به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان، حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول هستند».

(نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه              

همه دستگاه‌ها به دنبال قوی شدن هستند، دولت به دنبال مذاکره

«فؤاد ایزدی»، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه بصیرت، بیانیه دبیرخانه شورای امنیت ملی در خصوص مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی را بسیار مفید دانست و گفت: «متأسفانه امروز کشور به دلیل برخی از سوء مدیریت‌ها به‌شدت در موضع ضعف قرار گرفته و اکنون به همین خاطر امنیت ملی ما نیز دچار خدشه شده است؛ ترور شهید محسن فخری زاده نخبه و دانشمند هسته‌ای ما نیز خروجی همین امر است». این کارشناس مسائل بین‌المللی تأکید کرد: «مقام معظم رهبری همواره تأکیدات بسزایی در خصوص تقویت بدنه داخلی و خارجی کشور دارند. ایشان علناً ماه گذشته اظهار داشتند که با قوی شدن دولت ایران و نظام جمهوری اسلامی، دشمن از دشمنی با ایران مأیوس خواهد شد بااین‌وجود هنوز عده‌ای راه تقویت و از بین رفتن دشمنی‌ها را مذاکره مجدد با آمریکا می‌دانند. اکنون مجلس برای تحقق عزت و استقلال کشور، طرح خروج از پروتکل الحاقی را برای خارج کردن کشور از موضع ضعف، تدوین و تنظیم کرده است».

▼ اخبار

سخن از یک بیماری است!

رسانه‌های لیبرال مسلک، با طرح دوگانه‌های موهومی نظیر «پیشرفت با تقابل میسر است یا تعامل با دنیا؟»، «دوراهی جنگ و صلح»، «توافق خوب است یا عدم توافق» همواره سعی داشته و دارند، بیماری خطرناک غرب‌زدگی را در جامعه رواج دهند. جلال آل احمد، قریب ۶۰ سال پیش از این بیماری پرده برداشت: «غرب‌زدگی را می‌گوییم وبازدگی؛ و اگر به مذاق خوش‌آیند نیست، بگوییم هم چون گرمازدگی یا سرمازدگی؛ اما نه. دست‌کم چیزی است در حدود سِن‌زدگی. دیده‌اید که گندم را چطور می‌پوساند؟ از درون. پوسته سالم برجاست، اما فقط پوست است. به هر صورت سخن از یک بیماری است». در بهترین زمان اجرای برجام، صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی، به اندازه نصف صادرات به همسایه کناری‌مان بوده است. همین یک مصداق، برای بیدار شدن و پذیرفتن اشتباه کافی است.

رفتار خاتمی با گفتارش سازگاری ندارد

«احمد حکیمی‌پور»، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت می‌گوید: «وقتی اصلاح‌طلبان رأس کار بودند و به‌اصطلاح بره‌کُشانشان را داشتند ما اصلاً جزو آنان نبودیم. وقتی اصلاح‌طلبان از دور افتادند و ریاست جمهوری از دست رفت، در پاییز ۸۴، به آنان پیوستیم چون دیگر نان‌وآب و منصبی نبود تا احدی گمان کند نقدها بر سر منصب بوده است، آمدنمان هم به این شرط بود که نقد را در اولویت بگذاریم و ضعف‌ها و مشکلات را برطرف کنیم؛ اما این نقد هر بار به بهانه‌ای عقب افتاد و فرصت‌سوزی کردیم، هر بار هم این عقب‌افتادگی‌ها را به انتخابات، مصلحت و این‌که نقد نباید موجب سوءاستفاده رقیب شود، ربط می‌دادند. این فرصت‌سوزی‌ها در جریان اصلاحات باعث شد بعد از سال ۹۲ آن ایرادها دوباره تکرار شود و شاهد همان ادبیات و رفتارها باشیم. منافع کشور در سه مقوله «امنیت ملی»، «منافع ملی» و «وحدت ملی» تعریف شده است که رئیس‌جمهور باید مخرج مشترک آن باشد. با اینکه رئیس‌جمهور نباید نظامی باشد، موافق نیستم؛ باید ببینیم در شرایط فعلی چه کسی می‌تواند کشور را با کمترین هزینه به اهداف برساند. خاتمی بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش حرف جالبی زد و گفت که «سیاستمداران مهمان تاریخ و فرهنگیان میزبان تاریخ هستند، من اساساً اشتباه به سیاست آمده بودم؛ چون شخصیتم فرهنگی است و باید به جایگاه میزبانی خود برگردم»، اما متأسفانه رفتارهایش با گفتارش سازگاری ندارد، یعنی با تحریک دیگران خودش را درگیر سیاست می‌کند. بارها شاهد بودیم خاتمی تصمیم‌هایی را تحت تأثیر افراد حلقه نزدیک به خود گرفته است».

آل سعود حتی از نام مخالفینش هراس دارد

اخیراً نیروهای امنیتی آل سعود با حمله به منطقه الزاره در جنوب العوامیه در منطقه الشرقیه، مسجد امام حسین (ع) که شهید نمر در آن سخنرانی می‌کرد را با خاک یکسان کردند. توجیه آل سعود برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت، جاده‌سازی به‌منظور شکوفا نمودن اقتصاد مناطق قطیف و الشرقیه است؛ اما واقعیت آن است که هدف از این اقدام، نه آبادانی، بلکه محو تمام آثار شهید نمر و حرکت سیاسی مسالمت‌آمیزش است. دو سال قبل نیز بیش از 488 ملک اهالی محله المسوره در العوامیه به بهانه احداث جاده، ویران و اهالی آن رانده شدند. منطقه قطیف همان منطقه‌ای است که در سال 2011 علیه ظلم، استبداد و محدودیت‌های اجتماعی آل سعود و بن سلمان قیام کرد. هم‌زمان با تخریب قبر نمر و مسجد امام حسین (ع)، نیروهای امنیتی آل سعود با حمله به الاحساء، سید هاشم الشخص از روحانیون این منطقه را بازداشت کردند.

تفاوت بین تفکر «انقلابی» و «لیبرال»

پس از انتشار بیانیه زینب سلیمانی در رابطه با ردیف بودجه اختصاص داده شده به بنیاد مکتب سلیمانی و درخواست او مبنی بر حذف این ردیف بودجه؛ کاربران فضای مجازی این رویداد را با تخصیص چندمیلیاردی دولت به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید پزشکی که گفته می‌شود رانت‌خواری دختر رئیس‌جمهور و استفاده از بیت‌المال برای عضویت در هیئت‌علمی این دانشکده بوده است، مقایسه کردند و این تفاوت را تفاوت بین تفکر «انقلابی» و مشی «لیبرال» معرفی کردند.

▼ اخبار کوتاه

اشک‌هایی به نشانه غیرتمندی و وطن‌دوستی/ علی‌اصغر زارعی، نماینده سابق مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بود که خبر درگذشت او، کاربران را به واکنش واداشت. نام او با اعتراض به تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس شورای اسلامی ماندگار شد و کاربران نیز با استفاده از تصاویر اشک‌های ثبت‌شده او در روز مذکور، این اشک‌ها را نشانه غیرتمندی و وطن‌دوستی او توصیف کردند. دو روز گذشته کاربران با انتشار بیش از ۵۰۰۰ توییت به این موضوع پرداختند.

احتمال رد کلیات لایحه بودجه 1400 در مجلس/ «ارکانی»، نماینده نیشابور در مجلس با اشاره به‌احتمال رد کلیات لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان، گفت: «رشد 249 درصدی فروش نفت، کاهش 10 درصدی مالیات و پیش‌بینی درآمد 90 هزار میلیارد تومانی از فروش سهام شرکت‌های دولتی یعنی عدم کارایی بودجه».

خط تجاری ایران- ونزوئلا؛ همچنان خبرساز!/ الجزیره گزارش داد: «ایران در حال ارسال بزرگ‌ترین ناوگان نفتی خود به ونزوئلا است. این ناوگان برای کمک به ونزوئلا برای جبران کمبود نفت در این کشور به ونزوئلا ارسال می‌شود».

رئیسی: به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم/ «محمدپور»، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با اشاره به جلسه اخیر فعالین دانشجویی با رئیس قوه قضائیه، افزود: «از ایشان خواستیم در مورد احتمال حضورشان در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح دهند که با قدرت گفتند؛ من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم».

رئیس اسبق سیا: هیچ کشوری حق ترور مقام‌های ایران را ندارد!/ «جان برنان»، رئیس اسبق سیا گفت: «صرف اینکه ممکن است اسرائیل پشت ترور فخری‌زاده بوده باشد، موجب نمی‌شود این به یک اقدام درست تبدیل شود. این ترور باید محکوم شود. ایران یک کشور مستقل است. یک دولت مستقل نباید مقام‌های ارشد یک کشور دیگر را به قتل برساند، در غیر این صورت، جو بین‌المللی آشفته خواهد شد».

تصاویر اذیت اتباع افغانستان در ایران صحت ندارد/ وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد؛ ویدئو و تصاویر منتشر شده منتسب به ادعای آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران حقیقت ندارد. دو روز پیش سفارت تهران در کابل اعلام کرده بود، عواملی در داخل افغانستان با هدف تخریب روابط و ایجاد تنش‌های مقطعی در مناسبات دو طرف، اقدام به انتشار دو ویدئو با موضوع «ضرب‌وشتم اتباع افغان در ایران» کرده‌اند که یکی مربوط به کشوری به‌جز ایران و دیگری مربوط به پنج سال پیش است.

احکام سیاسی (سؤال 96): آیا تخریب نامزدها جهت رأی آوردن فردی که به نظر هواداران اصلح است، جایز است؟ پاسخ: بیان ضوابط و شرایط و نقد برای روشن شدن اذهان مانعی ندارد، ولی باید از تخریب، هتک حرمت و تهمت و توهین اجتناب کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات