صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۷۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۷ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما ظرفیت‌ها و توانایی‌های فراوانی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم. (۱۳۹۹/۰۹/۰۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

نان مردم را چوب نکنید!

حکایت این روزهای بازار و تأمین کالاهای اساسی مردم، حکایت عجیبی است که نشان دهنده تناقض‌هایی در سیستم مدیریتی کشور و گروگان‌گیری معیشت مردم به دست عواملی در داخل کشور دارد. مقام معظم رهبری در سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «شما نگاه که می‌کنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه‌فرنگی بگیرید تا پوشک بچه [وجود دارد]؛ خب گرانی‌های این‌ها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست».

به‌عنوان نمونه‌ای از ده‌ها بی‌تدبیری مدیریتی، دیروز (16 آذر) در بخش‌های خبری سیما، گزارشی در خصوص مشکلات مرغداران و دست‌های پشت پرده اخلال و گرانی در بازار مرغ پخش شد که قابل‌تأمل بود. از یک‌سو مرغ‌های آماده تحویل به بازار در دست مرغدار مانده و دولت آن‌ها را تحویل نمی‌گیرد و در سوی دیگر مردمی که هرروز شاهد افزایش قیمت مرغ هستند! و در این میان دلالانی که حتی حاضرند به مرغدار رشوه بدهند تا مرغ وارد بازار نشود و درنهایت این چرخه نارضایتی است که تقویت می‌شود!

نکات تحلیلی: 1- این اتفاق در بازار مرغ، سند محکمی است در خصوص عدم ارتباط این گرانی‌ها به تحریم؛ واقعیتی که مقام معظم رهبری بدان تأکید داشتند و فرمودند: «خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگی‌ها است». بر همین اساس چاره کار این مشکلات در داخل است. در همین قضیه گرانی مرغ، گزارش مزبور نشان می‌دهد آنچه که تأثیر اصلی را در نابسامانی بازار مرغ دارد، دو ستون سوء مدیریت و اخلال گران است، نه تحریم‌ها! 2- حکایت بی‌تدبیری در دیگر بازارها هم‌چنین است و نکته عجیب‌تر آنکه دولت به‌جای تمرکز بر سامان دادن اوضاع، این روزها تمرکز خود را در حوزه سیاسی و ایجاد ارتباط تصنعی و فراتر از واقعیت، بین تحریم و مشکلات اقتصادی قرار داده است و ایجاد امیدواری کاذب برای گشایش‌هایی که با روی کار آمدن دولت بایدن به وجود خواهد آمد!

نکته راهبردی: 78 سال پیش در چنین روزی یعنی 17 آذر سال 1321 در تهران اعتراض جمعی از مردمی شکل گرفت که این اتفاق به «بلوای نان» شهره شد. ماجرای این آشوب به توطئه‌ای برمی‌گشت که برای تسویه‌حساب سیاسی طراحی شده بود و با اضافه کردن خاک اره به آرد نانوایی‌ها، نان مردم را آجر کردند. اکنون هم باید مراقب بود که معیشت مردم برای مطامع سیاسی گرو گرفته نشود. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                

فاجعه امنیتی- سیاسی برای صهیونیست‌ها

برخی شبکه‌های خبری فیلمی منتشر کردند که نشان می‌دهد یک فروند پهپاد حزب‌الله 26 اکتبر گذشته یعنی در دومین روز از مانور نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی، به آسمان اراضی اشغالی نفوذ کرده و اقدام به تصویربرداری از این منطقه کرده است. این پهپاد پس از تصویربرداری از این منطقه، به سلامت به داخل لبنان بازگشته و رادارهای ارتش رژیم صهیونیستی هم نتوانستند آن را شناسایی کنند. این فاجعه امنیتی، فشارها بر نخست‌وزیر این رژیم که به دلیل پرونده‌های متعدد فساد، جایگاه شکننده‌ای در قدرت داشت را بیش‌ازپیش کرده است، به‌طوری‌که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم اسرائیل خبر از قریب‌الوقوع بودن انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید، بدون حضور نتانیاهو را می‌دهد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- ورود پهپاد به منطقه رزمایش و انجام مأموریت، بدون هدف قرار گرفتن، دو مؤلفه مهم قدرت برای حزب‌الله و دو گزاره شکست محور برای رژیم صهیونیستی است. این اتفاق نشان می‌دهد که گزاره‌های امنیتی رژیم بسیار ضعیف و متزلزل‌تر از آن چیزی است که ادعا می‌شود و در وهله دوم نشان‌دهنده برتری قدرت نظامی حزب‌الله از آن چیزی که شناسانده می‌شود، است. 2- مؤلفه‌های امنیت محور رژیم در سطوح مختلف دچار ضعف شده است. این ضعف نشئت گرفته از چالش‎هایی است که این رژیم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. این وضوح از گسستگی و چندپارگی امنیتی منجر به دو امر خواهد شد: الف) ضربه‌پذیری رژیم صهیونیستی هدف بسیار آسان و سهل‌الوصول خواهد بود، ب) قدرت ضربه زدن متقابل را نیز از طرف می‌گیرد. این دو امر منجر به ایجاد آشفتگی و یک نوع سردرگمی در مواجه با تهدیدها از سوی رژیم صهیونیستی خواهد شد. 3- افشای عملیات پهپادی نشان‌دهنده شکست سنگین این رژیم در برابر حزب‌الله است. این عملیات نشان داد که تئوری بازدارندگی این رژیم که در قالب گنبد آهنین و امثالهم بیان می‌شود، بیشتر یک شعار است و حزب‌الله هر زمان و در هر مکانی که بخواهد، توان عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی را دارد. 4- فروپاشی سیاسی در رژیم صهیونیستی روزبه‌روز به واقعیت نزدیک می‌شود. فساد نتانیاهو و عدم توافق احزاب در رابطه با اجماع بر روی دولتی واحد، به امری فرسایشی برای این رژیم تبدیل شده است. با بالا گرفتن اختلاف میان نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر دفاع، پارلمان رژیم صهیونیستی به طرح مقدماتی برای انحلال خودش رأی داد. این امر منجر به انتخابات زودهنگام پارلمانی برای بار چهارم خواهد شد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه                         

هدیه قوه قضائیه به سفیر اروپایی

«هانس اودو موتسِل»، سفیر آلمان در تهران با علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه‌قضائیه دیدار و درباره ارتقای تعاملات حقوق بشری میان دو کشور گفتگو کردند. در این دیدار، معاون امور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه با اشاره به برخي فضاسازي‌هاي سياسي و رسانه‌اي درباره دستگيري و يا مجازات افراد با تابعيت دوگانه اظهار داشت: «در ميان ميليون‌ها ايراني که در خارج کشور زندگي مي‌کنند و تابعيت دوگانه دارند، حدود ۴۰ نفر طي چهار دهه گذشته با قوه قضائيه سروکار داشته و مجرم شناخته شده و مجازات شده‌اند». باقري افزود: «از نظر جمهوري اسلامي ايران، تابعيت دوگانه نه موجب مي‌شود که امتيازي براي فرد ايجاد بشود و نه موجب مي‌شود که حقوق او تضييع شود». در پايان نشست، يک جلد کتاب با عنوان «دايرۀ‌المعارف شهداي ترور جمهوري اسلامي ايران»، در بر گيرنده اسامي و مشخصات ۱۷۱۵۹ ايراني قرباني ترور همراه با زمان، محل و نحوه ترور ايشان به سفير اهدا شد.

▼ اخبار

تاراج ذخیره هسته‌ای کشور به دست رسانه معلوم‌الحال داخلی

سایت «خبرآنلاین» ازجمله رسانه‌های اصلاح‌طلبی بود که یک روز پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده به دست موساد، در گزارشی با عنوان «دلواپسان داخلی و خارجی چه منفعتی از ترور شهید فخری‌زاده دارند؟»، منتقدین داخلی برجام که اکنون هیچ چیزی از آن نمانده را کنار رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی قرار داد. این سایت اصلاح‌طلب در مطلبی دیگر تحت عنوان «تندروها می‌خواهند ایران را از برجام خارج کنند»، خونخواهی شهید فخری‌زاده از سوی جریان انقلابی را تلاش برای خروج ایران از برجام خواند! اگر بهره‌برداری سیاسی خبرآنلاین از شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان را فاکتور گرفته و به حساب دعوای جناحی داخل کشور بگذاریم، خط دهی یک رسانه داخلی به رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای کشاندن ایران پای میز مذاکره، به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست. این رسانه طوری ترور شهید فخری‌زاده را «تله مخالفین برجام» دانسته که گویی اساساً از دست دادن دانشمندی که سال‌ها نماد دانش هسته‌ای کشور بوده است، هیچ اهمیتی نداشته و می‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

کارشناس آمریکایی: در برابر ایران بازدارندگی استراتژیک نداریم

 اکانت رسمی فرماندهی استراتژیک آمریکا، در توئیتی دلایل نیاز این کشور به بازدارندگی استراتژیک در برابر ایران را در سه مورد، فهرست کرده است: «نبود شفافیت، داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتمی و تمایلات ضدآمریکایی و داشتن روابط اثبات‌شده با تروریسم.» جفری لوئیس محقق مسائل ایران در موسسه میدلبوری، در پاسخ به این توئیت از نبود بازدارندگی استراتژیک آمریکا نوشته است: «هرچقدر بیشتر در مورد این توئیت فکر می‌کنم، بیشتر اذیت می‌شوم. ایران با موشک‌های بالستیک به عربستان و پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله کرد. آمریکا کاملاً ناتوان از بازدارندگی بود. بازدارندگی استراتژیک وجود ندارد و یک توئیت احمقانه، آن را ایجاد نمی‌کند.» لوئیس اضافه کرده است: «ایران این توانایی را دارد که با استفاده از موشک‌های بالستیک به دوستان ما در منطقه و نیروهایمان در عراق حمله کند و فرماندهی استراتژیک چه‌کار می‌کند؟ توئیت‌های احمقانه منتشر می‌کند. چراکه ظرفیت‌های واقعی نظامی‌شان بی‌فایده است.»

فقط کوتوله‌ها دنبال مذاکره هستند

«حسن رحیم‌پور ازغدی»، به پاس گرامی داشت یاد شهید فخری‌زاده در بخشی از یادداشت خود نوشت: «دیشب به لطف یکی از دوستان، یادداشت‌هایی از شهید بنیان‌گذار، استاد فخری‌زاده را دیدم. پیشتر ندیده و نخوانده بودم. دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم‌ بر بزرگمردی که جلوی بت‌های ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملاً شناخته برای واشنگتن و لندن و تل‌آویو که او را پدر «تکنولوژی هسته‌ای» و مغز متفکر «هوافضا» نامیدند و کشتند. ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سال‌های جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد، شرکت می‌کنم. به‌ویژه اینکه گرفتار کوتوله‌هایی هستیم که هوسی جز مذاکره با شیطان ندارند و نمی‌دانیم به کدام خدا نماز می‌برند».

افزایش 4.5 برابری مصرف درآمدهای نفتی در بودجه

مصرف درآمدهای نفتی در بودجه‌های سالانه کشور در چند سال اخیر به علت افزایش چشمگیر نرخ تبدیل ارز، رشد زیادی کرده است. درواقع باوجود کاهش درآمدهای نفتی به علت تحریم‌ها، اما دولت از افزایش قیمت دلار، سود برده و سبب شده چند برابر دولت قبل از درآمدهای نفتی در بودجه بهره‌مند شود. بر اساس آمار وزارت اقتصاد، از منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی که پس از کسر سهم‌های قانونی به خزانه دولت واریز می‌شود، سال‌های اخیر را باید سال‌های نفتی‌تر شدن بودجه نامید. با توجه به سانسور آمارهای عملکرد دولت در سال‌های اخیر، آمار مربوط به درآمدهای نفتی از سال ۱۳۹۷ به بعد بر مبنای رقم مندرج در بودجه‌های سالانه درباره درآمدهای نفتی و استقراض دولت از صندوق توسعه ملی است. ازاین‌رو در بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به بودجه سال ۱۳۹۲ مصرف درآمدهای نفتی 4.5 برابر خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه

سرنوشت منافقی که بازیچه دست می‌شود/ «دانیل بناییم»، نامزد دولت بایدن برای مقام «کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه»، گفت: «اگر بایدن می‌خواهد به مذاکرات با ایران بازگردد، باید امتیازهایی را بدهد اما ساختار فشار و تحریم را حفظ کند. من و دوستانم معتقدیم که یکی از این راهکارها کاهش حمایت از گروه تروریستی مجاهدین خلق در آلبانی و انتقال آنان به اتیوپی یا کناره دریای سرخ مانند اریتره است که می‌تواند برای تهران جذاب باشد. مقام‌های آلبانی هم نگرانی‌های خود را درباره فعالیت‌های غیرقانونی این گروه در زمینه قاچاق انسان، مواد مخدر و سلاح ابراز کرده‌اند».

بحرین و امارات رفیق نظامی اسرائیل/ «عبدالطیف الزیانی»، وزیر امور خارجه بحرین تصریح کرد: «ما و امارات با اسرائیل همکاری نظامی داریم. این شراکت در پاسخ به هیچ تهدیدی نیست و هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه یک گام پیش‌دستانه برای کمک به توسعه امنیت و ثبات و پیشرفت در منطقه است!». این در حالی است که ملت‌های مسلمان قائل به برقراری امنیت با حضور ناامن‌سازی چون رژیم صهیونیستی در منطقه نیستند و به آن واکنش نشان می‌دهند. به‌تازگی «محمد حمد الكويتي» رئیس امنیت سایبری امارات در نشست خبری در دبی اعلام کرد: «عادی‌سازی با اسرائیل، امارات را هدف بالفعل حملات بزرگ از سوی برخی از فعالان قرار داده است».

رکورد جدید پهپادهای ایرانی/ سپاه پاسداران از زمان شکار پهپاد RQ170 آمریکایی (۱۳ آذر ۹۰) تا امروز، حداقل ۵ مدل از این پهپاد را در حوزه نظامی ساخته و به کار گرفته است. پهپاد شاهد ۱۷۱ با نام «سیمرغ»، مهم‌ترین نمونه ساخته شده از این مدل است که ۷ رکورد پهپادی را در ایران جابجا کرد. از برخی نمونه‌های این خانواده، در عملیات‌های برون‌مرزی سپاه بخصوص در عملیات ضربت محرم (حمله انبوه به مقر تروریست‌های داعش در سوریه) نیز استفاده شده است.

کارمند سابق سیا: سیاست ترامپ شکست خورده است/ «پائول پیلار» از کارکنان پیشین «سیا» در یادداشتی نوشت: «دولت ترامپ در دو سال و نیم گذشته جنگ اقتصادی نامحدودی علیه ایران به راه انداخت و سیاست «فشار حداکثری» او از همه جهات شکست خورد. این سیاست نه‌تنها ایران را به «توافق بهتر» در زمینه برنامه هسته‌ای نزدیک نکرده، بلکه تهران، فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده است. شیوه مدیریت ترامپ در قضیه ایران تا حد زیادی به انزوای آمریکا و کاهش اعتبار این کشور در چهار سال گذشته منجر شده است».

احکام سیاسی‌(سؤال 95): آیا پذیرش رأی مردم و التزام به آن برای نامزدهایی که در انتخابات حائز اکثریت آراء نشدند، لازم است؟ آیا بر سایر نامزدها جایز است که دست به انتقاد و اعتراض در حیطه قانونی یا غیرقانونی بزنند؟ پاسخ: رعایت قانون و تمکین در برابر آن بر همگان لازم است. اصل اعتراض از راهِ قانونی و با مراعات مقررات و ضوابط ایرادی ندارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات