صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۱۰

اخبار ویژه 18 آذر ماه

روزنامه کیهان **

وقتی متهمان افزایش تحریم‌ها زرنگ‌بازی درمی‌آورند

یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی شد دولت نباید درباره ابعاد تحریم‌ها سکوت کند.

اعتماد به قلم عباس عبدی نوشته است: «یکی از نقدهای جدی که به دولت وارد است، باز نکردن ابعاد و آثار تحریم‌ها است. بزرگترین تحریم‌هایی که علیه یک کشور اجرایی شده است. البته انگیزه اصلی این سکوت تاحدی قابل درک است، ولی بی‌فایده یا حتی زیانبار بودن آن نیز بر کسی پوشیده نیست. شاید به علت همین سکوت است که مخالفان دولت نیز دچار اشتباه محاسبه شده‌اند و گمان می‌کنند که تحریم اهمیتی ندارد و به قول مرادشان اگر از آنان درباره تحریم بپرسی، خواهند گفت تحریم چی هست؟ تحریم نمدی؟!!

نتیجه این بی‌اطلاعی همین مصوبات خواهد شد علت مسکوت گذاشتن ابعاد تحریم این است که نمی‌خواهند مردم دچار یاس شوند شاید هم می‌خواهند جلوی عامل تحریم بگویند که ما تحمل می‌کنیم. مسئولان کشور در مواردی به موضوع تحریم‌ها اشاره کرده‌اند ولی چندان جامع نیست. بد نیست مقایسه‌ای کلی از اقتصاد کشور در سه سال اخیر با پیش از آغاز تحریم‌ها داشته باشیم. اقتصاد کشور تا پایان سال 1399 نسبت به سال 1396 حدود 17 درصد کوچک‌تر شده است و اگر رشد جمعیت کشور را در نظر بگیریم درآمد سرانه کشور با قیمت ثابت حدود 21 درصد نسبت به سال 1396 کاهش یافته است. نرخ بیکاری به بیشترین درصد در سال‌های اخیر خواهد رسید به معنی این است که جمعیت بیکار کشور تا پایان سال آینده حداقل 1 تا 1/5 میلیون نفر افزایش خواهد یافت و به 4/5 تا 5 میلیون خواهد رسید. برای ایجاد اشتغال این افراد ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی لازم است. حجم بازرگانی خارجی کشور در شش ماهه اول سال نسبت به سه سال پیش کاهش بسیار زیادی یافته است. آثار منفی آن در اشتغال و معیشت مردم به وضوح دیده می‌شود. ابعاد تحریم بسیار بزرگتر از این آمار و ارقام است. برای نمونه اگرچه کانال مالی اروپا به ظاهر فعال است تا تجارت مواد غذایی و دارویی دچار مشکل نشود ولی واردات واکسن آنفلوآنزا در عمل، زمانی به نتیجه رسید که فایده چندانی ندارد هم پول دادیم و هم واکسن موثر نداریم. برای واکسن کرونا نیز محدودیت‌های بانکی امکان خرید امن و قطعی را فراهم نکرده است. اینها همه به کنار کاهش فروش نفت و عدم دسترسی به منابع مالی کشور و افزایش شدید هزینه واردات را باید مورد به مورد شرح داد.»

نوشته روزنامه زنجیره‌ای در واقع، فرار به جلو به جای پاسخگویی است. به عبارت دیگر آنها باید پاسخ دهند که چرا تحریم‌ها در پسابرجام(با عملکرد خائنانه هر دو دولت اوباما و ترامپ) چند برابر شد؟ این چیزی نیست که بشود از صاحب‌نظران مطالبه کرد چه این‌که صاحب‌نظران منتقد، درباره خسارت‌های اعتماد بلاوجه به دشمن در برجام هشدار می‌دادند اما متهم به بی‌سوادی و بزدلی و کاسبی تحریم شده و به جهنم حوالت داده می‌شوند. اکنون هم متهم اصلی ماجرا روزنامه‌های زنجیره‌ای و سیاسیون غربزده‌ای هستند که به جای صیانت از منافع ملی، در حد کارچاق‌کن‌های دشمن با افکار عمومی خدعه و خیانت کردند.

بایدن نمی‌خواهد اما حتی اگر بخواهد نمی‌تواند به برجام برگردد

یک روزنامه زنجیره‌ای مدعی شد بایدن برای بازگشت به برجام به اجازه کسی نیاز ندارد.

آرمان از قول فریدون مجلسی نوشت: بایدن باز هم اعلام کرد که به برجام بازخواهد گشت و بارها اعلام کرده که خروج دونالد ترامپ از برجام یک اشتباه بزرگ بوده است و این اقدام را قبول ندارد. بنابراین او مشخصا پس از روی کارآمدن به برجام باز خواهد گشت و به‌صورت اتوماتیک این کشور باید به تعهدات خود در برجام عمل کند. از همین رو برخی تحریم‌هایی را نیز که ایالات‌متحده به صورت یک‌طرفه فعال کرده است نیز ملغی خواهد شد. بنابراین ایالات‌متحده سیاستش این خواهد بود که به‌راحتی به برجام بازگردد و در این راستا دولت بایدن نیاز به اجازه گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد. آنها پس از بازگشت به برجام از ایران خواهند خواست که به تمامی تعهدات خود عمل کند. هدف نهایی آنها این است و در این راستا گام خواهند برداشت.

این سخنان در حالی است که اولا بایدن برای بازگشت به برجام، شرط‌های متعددی گذاشته و در حقیقت به اسم برجام می‌خواهد، باب مذاکره طلبکارانه با ایران را بگشاید و نه اینکه تحریم‌ها را بردارد. ثانیا دولت اوباما، کنگره آمریکا(اتفاق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) و ترامپ تحریم‌های متعددی مانند تحریم‌ ویزا، آیسا، سیسادا، و کاتسا را تصویب و به اجرا گذاشته‌اند که نوعا پای دولت جدید آمریکا را- حتی اگر اراده بازگشت به برجام را هم داشت - کاملا می‌بست. از این جهت ادعای بازگشت به برجام و تداوم همه این تحریم‌ها، اظهاراتی مضحک است که صرفا می‌خواهد دست غربگرایان عوام‌فریب را در داخل ایران پر کند.

ثانیا حتی در دولت اوباما نیز، او هر سه ماه یک‌بار به کنگره گزارش می‌داد و مجوز مشروط سه ماهه کنگره برای ادامه کار در برجام را می‌گرفت. در واقع دولت آمریکا عمدا برجام را به کنگره نبرد و به تصویب نرساند و به همین دلیل برجام، از همان ابتدا، توافقی پا در هوا بود و حال آنکه در مقابل، ایران تعهدات خود را نقدا و یکجا در همان دو ماه اول (قبل از سررسید اجرای برجام در دی‌ماه 94) به انجام رسانده بود.

مأموریت کارمند آشنا برای تحریک یک اتفاق مهم

یک کارمند حسام‌الدین آشنا ضمن روایت وارونه از ماجرای تصویب قانون ضدتحریمی مجلس مدعی شد این کار بسیار بد، مضر و خطرناک است.

دیاکو حسینی که از مدیران زیرمجموعه آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری محسوب می‌شود، در روزنامه همشهری نوشت: مصوبه اخیر مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در ایجاد توافق ملی ناکام بوده و موجب شکل‌گیری چندصدایی درباره یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی و منافع ملی شده است.

صرف‌نظر از ناکامی این طرح در جلب رضایت عمومی، به‌نظر می‌رسد که نخستین شکاف درباره این طرح مجلس در شورای‌عالی امنیت ملی اتفاق افتاد. درحالی‌که رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی به صراحت مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده است، دبیرخانه این شورا که قاعدتا باید در هماهنگی با ریاست شورا عمل کند، در بیانیه خود اقدام مجلس را مورد تأیید قرار داده است.

وی با اشاره به مخالفت وزارت خارجه ادامه می‌دهد: طبیعی بود مجلس در این طرح، نظر مذاکره‌کنندگان، دیپلمات‌های باسابقه و به‌زعم رئیس‌جمهور کسانی که 25سال در این حوزه کار کرده‌اند را جویا می‌شد که گفته‌اند کار را باید به کاردان سپرد.

این بدعت بسیار بد، خطرناک و مضری است که قوای سه‌گانه در چنین سطحی از تعارض قرار داشته باشند و این تعارض ناشی از عدم‌هماهنگی‌های ابتدایی و اولیه‌ای باشد که انتظار می‌رود در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی نقش داشته باشد.

طرح مجلس به‌خوبی نشان داد که ما به‌دلیل این عدم‌هماهنگی و این تصور نادرست و ناپخته که مجلس باید در همه حوزه‌ها دخالت کند، در چه وضعیت خطیری قرار گرفته‌ایم. این تصور ناپخته، به شکل‌گیری طرح‌های ناپخته‌ای در مجلس منجر شده است که نتیجه آن بروز تعارض و تضاد میان طرح‌های مجلس و سیاست‌های رسمی، اعلام و پیگیری شده از سوی دولت و سایر نهادها، شده است.

روشن است که طرح مجلس به اتحاد و انسجام ملی کمک نمی‌کند؛ ضمن اینکه اهمیت این طرح نادرست در زمانی که ما در آستانه ورود به دوران تازه در سیاست خارجی قرار داریم، دوچندان است.  درحالی‌که دولت و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده‌اند و درحالی‌که دولت و ملت ایران 3سال مقاومت و فشارهای حداکثری را تحمل کرده‌اند و برای حفظ دستاوردهای برجام و تسلیم‌نشدن در برابر زورگویی آمریکا تلاش کرده‌اند، در چنین موقعیت حساسی، طرح مجلس به جایگاه حقوقی قدرتمند ایران آسیب خواهد زد و در این شرایط طرح مجلس برای منافع ملی کشور یک تهدید محسوب می‌شود.

دیاکو حسینی در پایان خواستار مسئولیت‌پذیری مجلس درباره پیامدهای مصوبه اخیر شده است!

فضاسازی توأم با تخریب مدیر زیردست آقای آشنا در حالی است که برخی مدیران دولتی و رسانه‌های همسو، در ابتدا مدعی شدند این گونه تصمیم‌گیری‌ها در صلاحیت شورای عالی امنیت ملی است نه مجلس و مجلس نظر شورا را اخذ نکرده است. اما بیانیه قاطع دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی- که آقای روحانی خود به مدت 16 سال دبیر آن بوده- ثابت کرد مجلس کاملاً با شورا هماهنگی داشته، طرح در جلسات شورا طرح و بررسی (اصطلاحاً چکش‌کاری) شده و به تأیید شورا رسیده است. یادآور می‌شود مجلس چهار ماه قبل رأساً می‌توانست طرح را تدوین و تصویب کند اما طولانی شدن موضوع به خاطر همین رسیدگی و تصویب در شورای عالی امنیت ملی بوده و عجیب است که محافل دولتی مورد اشاره، ضمن نشر اکاذیب، اقدام به کتمان واقعیت مصوبه «ش‌.ع.‌ام» کردند. عبارت این موضوع این می‌شود که فلان مدیر دولتی یا وزارت خارجه باید مؤاخذه شود و پاسخگو باشد که چرا پس از مصوبه نهایی شورا، اقدام به انکار آن و تخطئه اقدام قانونی مجلس کرده‌اند؛ در واقع آنها هستند که تصمیم اجماعی را زیر سؤال برده و به شکل مشکوک که تنها مطلوب آمریکا و اروپای عهدشکن است، القای اختلاف می‌کنند. نکته قابل تامل دیگر طلبکاری کارمند آقای آشنا مبنی بر ضرورت سپردن کار به افراد کاردانی است که 25 سال است در این حوزه کار کرده‌اند. اشاره وی ظاهرا به توافقات مشعشع سعدآباد و پاریس و بروکسل در سال‌های 82 تا 84 است که اروپا پس از 2 سال سر دواندن در لغو تحریم‌ها (تعهد خود) مدعی شد ایران باید تعلیق هسته‌ای داوطلبانه 6 ماهه را دائمی و اجباری بپذیرد. حتی در خاطرات آقای روحانی و... نیز از این دوره به‌عنوان دوره‌ای تلخ و عبرت‌آموز یاد می‌شود و عجیب است که کسانی هنوز اصرار دارند کلاه گذاشتن غرب بر سرشان را به نماد افتخار و کاربلدی خود جا بزنند!! در ماجرای کلاهبرداری‌های برجام هم که مسئله روشن است.

از همه مضحک‌تر، ادعای به ثمر نشستن مقاومت به واسطه مذاکره با دولت بایدن است و حال آنکه به تصریح گزارش‌های وزارت خارجه، دولت دموکرات‌ اوباما برجام را با رگبار تحریم‌های پیاپی زیر پا گذاشت. نویسنده به این واقعیت نمی‌پردازد که مصوبه مجلس، بازدارندگی را به توافق یکطرفه شده باز‌می‌گرداند و اتفاقا سند راستی‌آزمایی آمریکا و اروپاست که یا موضوع را جدی می‌گیرند و به تعهدات خود عمل می‌کنند و یا به بی‌اعتنایی ادامه می‌دهند که سند محکم برای اقدام متقابل و متوازن است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رئیس اسبق سازمان سیا:

اینکه اسرائیل عامل ترور فخری‌زاده بوده نباید موجب محکوم نکردن آن شود

جان برنان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز درباره نقش اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده گفت: «فکر می‌کنم که هنجارها و استانداردهایی از رفتارهای بین‌المللی برای کشورهای مستقل وجود دارد که ما به آن پایبند هستیم و [طبق این استانداردها] ترور را باید محکوم کرد».

برنان افزود: «طبق هنجارهای بین‌المللی، ترور فخری‌زاده باید محکوم شود؛ در صورتی که چین یک دانشمند هسته‌ای تایوان را ترور می‌کرد یا اینکه روسیه یک دانشمند هسته‌ای اوکراین را ترور می‌کرد، به صراحت محکوم می‌شد و [محکوم کردن] اقدام درستی هم است. صرف اینکه ممکن است اسرائیل پشت این ترور بوده باشد، موجب نمی‌شود این اقدام (ترور دانشمند ایران) به یک اقدام درست تبدیل شود».

رئیس پیشین سیا تصریح کرد: «ایران یک کشور مستقل است و در سازمان ملل کرسی دارد، بنابراین یک دولت مستقل تنها به واسطه اینکه می‌تواند یا اینکه می‌خواهد، نباید مقام‌های ارشد یک کشور دیگر را به قتل برساند، در غیر این صورت در چنین شرایطی، جو بین‌المللی آشفته خواهد شد».

***

دیدار وزرای امور خارجه ایران و سوریه در تهران

وزرای خارجه ایران و سوریه روز گذشته در تهران با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.

ظریف در ابتدای ملاقات یاد و خاطره مرحوم ولید معلم، وزیر فقید خارجه سوریه را گرامی داشت و ضمن تبریک به فیصل مقداد، آمادگی خود برای همکاری با وزیر جدید خارجه سوریه را ابراز داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از ادامه روند سیاسی در سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند آستانه را مورد تاکید قرار داد و برگزاری اجلاس اخیر آوارگان را مثبت ارزیابی کرد.

 ظریف با تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری میان ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری دانست.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار مراتب تسلیت بشار اسد رئیس‌جمهور و ملت سوریه به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید فخری‌زاده و همچنین سردار شهید سلیمانی را ابراز و برای این ۲ شهید والامقام رحمت واسعه الهی مسالت کرد.

***

آیت‌الله ری شهری در دیدار جمعی از نمایندگان:

مسؤولان در مسیر حل مشکلات اقشار ضعیف گام بردارند

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع) گفت: مردم شهرری همواره در سالیان متمادی دچار مشکلات متعدد معیشتی بوده‌اند ولی در سخت‌ترین شرایط در مسیر نظام و انقلاب محکم و استوار حرکت کرده‌اند.

به گزارش «وطن امروز»، جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، با آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری دیدار کردند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به مشکلات مردم شهرستان ری در سالیان گذشته اظهار کرد: از سال ۱۳۶۹ که بنده توسط رهبر معظم انقلاب توفیق خدمتگزاری در این حرم اهل‌بیت را کسب کرده‌ام، همواره مردم ری در شرایط سخت و محرومیت‌ها بوده‌‌اند؛ در حالی که در تمام مقاطع از یاری انقلاب و رهبری دست نکشیده‌اند؛ لذا توقع می‌رود نمایندگان مردم بیش از گذشته با بررسی مشکلات این منطقه و بررسی کارشناسی، معضلات این مردم شریف را حل کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام، خداوند وعده‌هایی برای آنان که با نیت الهی به مردم خدمت می‌کنند، بیان کرده؛ از همین رو باید همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن این آموزه دینی همیشه برای خداوند در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات اقشار ضعیف گام بردارند.

***

شایعه‌سازی هدفمند برای آشفته کردن افکار عمومی

داستان تکراری شایعه‌سازی رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب درباره سلامتی رهبر حکیم انقلاب باز هم اتفاق افتاد. این بار هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در حساب توئیتری خود خبر از اوضاع نابسامان جسمی رهبر انقلاب داد! توهم این رسانه آنقدر بالا گرفت که موضوع انتقال قدرت را هم مطرح کرد! به گزارش فارس، داستان تکراری شایعه‌سازی رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب درباره سلامتی رهبر انقلاب باز هم اتفاق افتاد. این بار هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در حساب توئیتری خود خبر از اوضاع نابسامان جسمی معظم‌له داد! توهم این رسانه آنقدر بالا گرفت که موضوع انتقال قدرت را هم مطرح کرد! اما برای اینکه سناریوی ساختگی ضدانقلاب، طبق برنامه پیش برود و این خبرسازی، تأثیر خود را بر افکار عمومی ایران بگذارد، سایر اضلاع نیز دست ‌به ‌کار شدند و خط شایعه‌سازی درباره رهبر انقلاب را در داخل کشور پی گرفتند تا همه چیز واقعی جلوه داده شود.

بر همین اساس، صبح دیروز تصویری جعلی از زیرنویس شبکه خبر در شبکه‌های اجتماعی دست ‌به‌ دست شد که از جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری خبر می‌داد. در واکنش به این خبرسازی‌ها، یک عضو دفتر رهبر معظم انقلاب در توئیتی از سلامتی کامل رهبر انقلاب خبر داد و شایعه رسانه‌های خارجی را تکذیب کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

ورود جدی نهادهای نظارتی به «فوق العاده خواری»

یک نهاد نظارتی در نامه های جدید خود خطاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی، با اشاره به مصوبات سال های گذشته در خصوص صدور مجوز دریافت فوق العاده سختی کار از سوی برخی کارمندان و مدیران این دستگاه ها، متذکر شده شمول چنین فوق العاده ای، نیازمند اثبات فعالیت در محیط های غیرمتعارف و ورود فشار به مستخدمان آن دستگاه است، لذا دلایل در نظر گرفته شده برای پرداخت چنین مبالغی، بر خلاف قوانین بوده و از طریق دستگاه قضایی، ابطال خواهد شد.

*********************************

روزنامه ایران **

رئیس اسبق سیا: ترور فخری‌زاده باید محکوم شود 

«جان برنان» رئیس پیشین «سیا» در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز ساندی» تصریح کرد که ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران باید محکوم شود. به‌گزارش فارس‏، برنان در خصوص نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده گفت:‌ «فکر می‌کنم که هنجارها و استانداردهایی از رفتارهای بین‌المللی برای کشورهای مستقل وجود دارد که ما به آن پایبند هستیم و (طبق این استانداردها) ترور را باید محکوم کرد». وی ادامه داد: «در صورتی‌که چین یک دانشمند هسته‌ای تایوان را ترور می‌کرد یا اینکه روسیه یک دانشمند هسته‌ای اوکراین را ترور می‌کرد، به‌صراحت محکوم می‌شد و (محکوم کردن) اقدام درستی هم است صرف اینکه ممکن است اسرائیل پشت این ترور بوده باشد، موجب نمی‌شود که این اقدام (ترور دانشمند ایران) به یک اقدام درست تبدیل شود».

پاسخ رسول جعفریان به سعید جلیلی

 رسول جعفریان، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران به سخنان سعید جلیلی از مخالفان برجام و سیاست مذاکره واکنش نشان داد. به‌گزارش خبرآنلاین وی در پاسخ به این اظهار نظر سعید جلیلی که «سال ۹۲ به پشت خیمه دشمن رسیده بودیم، گفتند خزانه خالی است»‏ ‏ نوشت: اولاً دست از سر تاریخ بردارید. ثانیاً اصلاً با این همه تحریم ناشی از مذاکره عجیب شما، وقتی خزانه خالی است، آن طرف خیمه هم برسید، بی‌مایه، فطیر است. باید سلاح و پول و مردم باشند تا بشود کاری کرد.

دفاع وزیر خارجه عراق از گفت‌و‌گوی ایران و امریکا

وزیرخارجه عراق با اشاره به اینکه کشورش روابط خوبی با تهران و واشنگتن دارد تأکید کرد که بازگشت این دو کشور به گفت‌وگو تأثیر مثبتی بر اوضاع منطقه و عراق دارد. به گزارش ایسنا فؤاد حسین، در حاشیه نشست گفت‌وگوی منامه گفت: روابط ایران و عراق باید بر مبنای همکاری میان دو کشور باشد و این مسأله هم به سود ایران و هم به سود عراق خواهد بود. وی گفت: ما روابط‌مان را بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی بنا می‌کنیم و ما این مسائل را در گفت‌وگو با هرکشوری خواه تهران باشد یا آنکارا یا هر کشور همسایه دیگری مطرح می‌کنیم و به نظرم روابط‌مان با ایران در همین راستا حرکت می‌کند.

 تصمیم پاکستان برای حصارکشی مرزهایش با ایران

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که کشورش قصد دارد مرزهایش با ایران را حصارکشی کند. به‌گزارش ایسنا به نقل از روزنامه پاکستانی نیشن، شاه محمود قریشی، در جمع خبرنگاران گفت که کشورش قصد دارد علاوه بر حصار کشی مرزهایش با افغانستان، مرزها با ایران را نیز حصارکشی کند.

او گفت که حصارکشی مرزها پیش از پایان سال‌جاری کامل خواهد شد. این در حالی است که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه هم روز یکشنبه از اتمام ساخت دیوار مرزی ۸۱ کیلومتری این کشور با ایران خبر داد.

*********************************

روزنامه شرق **

بازشدن حریم هوایی عربستان  به روی قطر

منابع اعلام کردند براساس توافق آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عربستان حریم هوایی خود را به روی قطری‌ها باز می‌کند و در مقابل قطر از شکایت‌هایی که در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کرده، صرف‌نظر می‌کند.

پیروزی هواداران  مادورو در  انتخابات

نتایج اولیه انتخابات ونزوئلا نشان می‌دهد حزب نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری و متحدانش به پیروزی مطلق در انتخابات مجلس دست یافتند. احزاب اصلی مخالف به رهبری خوآن گوایدو این انتخابات را تحریم کرده بودند؛ موضعی که در ماه‌های اخیر باعث شکافی جدی در بین مخالفان دولت شده است. با پیروزی در این انتخابات عملا هواداران دولت کنترل همه نهادهای حکومت را در دست می‌گیرند.

تشکر  نتانیاهو  از  ترامپ

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مراسمی خصوصی با سفیر آمریکا به مناسبت سومین سالگرد به‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان «پایتخت اسرائیل» گفت: مردم یهود این را فراموش نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، از روسیا‌الیوم، او در حضور دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر خوش‌خدمتی‌هایش برای این رژیم

تقدیر کرد.

 

احتمال  استعفای وزیر  دادگستری  آمریکا

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که ویلیام بار، وزیر دادگستری دونالد ترامپ، در فکر استعفا است. در این گزارش به ‌نقل از منابع آگاه آمده است که ویلیام بار احتمالا تا ماه آینده، قبل از کنار‌رفتن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از سمت خود استعفا خواهد داد. بار هفته گذشته ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را تأیید نکرد.

 

افزایش حمله‌های سایبری علیه  امارات

رئیس امنیت سایبری کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس، گفت: امارات متحده عربی پس از عادی‌سازی روابط با اسرائیل، هدف حملات سایبری قرار می‌گیرد. رویترز به نقل از محمد حمد الکویتی در کنفرانسی نوشت که بخش‌های مالی بیش از دیگر بخش‌ها، مورد حمله قرار گرفته است. او از توضیح درباره جزئیات بیشتر و عاملان آن، خودداری کرد.

استفاده  ترامپ  از  فرمان عفو برای خانواده‌اش

روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، قصد دارد نام خود، اعضای خانواده و نزدیکانش را پیش از ترک کاخ سفید در بیستم ژانویه سال آینده میلادی در فهرست اشخاص مشمول عفو عمومی بگنجاند. همچنین ترامپ در توییتر اعلام کرد که رودی جولیانی، وکیل شخصی او به کووید ۱۹ مبتلا شده است.

سفر  هیئت پارلمان  اروپا به  بیروت

رسانه‌های لبنان خبر دادند که هیئتی از نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا با هدف پیشبرد طرح فرانسه برای اصلاحات در لبنان به بیروت سفر کرده‌اند. این در حالی است که قرار است امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، چند روز دیگر و قبل از جشن کریسمس به لبنان سفر کند.

بررسی تحریم‌های ترکیه

رویترز در گزارشی نوشت: وزرای اتحادیه اروپا درباره وضع تحریم‌ها علیه ترکیه به دلیل ادامه اکتشافات گازی آنکارا در شرق مدیترانه تصمیم‌گیری می‌کنند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا پیش از تصمیم رهبران این اتحادیه درباره اینکه آیا از ابزار تهدید برای اعمال مجازات علیه ترکیه استفاده کنند، زمینه تحریم را علیه این کشور درباره مناقشه گازی مدیترانیه ارزیابی می‌کنند.

بازداشت بیش  از  ۳۰۰ معترض د‌ر  بلاروس

مقامات بلاروس در جریان هجدهمین هفته از اعتراضات پس از انتخابات بیش از ۳۰۰ معترض را در مینسک، پایتخت این کشور، بازداشت کردند. انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس گزارش داد که دست‌کم چهار روزنامه‌نگار در مینسک و شهر گرودنو بازداشت شده‌اند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات