صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۲۱

دیدار سیسی با وزیر خارجه فرانسه

رئیس‌جمهور مصر در جریان سفر به فرانسه با وزیر خارجه این کشور دیدار و با او درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر که به پاریس سفر کرده، گفت: ما برای افزایش هماهنگی مشترک با مصر درباره مسائل خاورمیانه در سایه نقش استراتژیک قاهره در منطقه  تلاش می‌کنیم.

لودریان از سفر سیسی به پاریس استقبال و تأکید کرد که اطمینان دارد این سفر و مذاکرات قریب الوقوع او با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از روند روابط میان دو کشور نقش خواهد داشت.

در این دیدار درباره تعدادی از پرونده‌های منطقه‌ای به ویژه تحولات اوضاع در خاورمیانه، لیبی و سوریه و بحران‌ها در برخی کشورهای منطقه بحث و گفتگو شد.

سیسی در این دیدار تأکید کرد: هیچ راهی برای حل و فصل این بحران‌ها جز از طریق حمایت کامل از سوی جامعه جهانی برای بازپس‌گیری نهادهای ملی این کشورها و مقابله با مداخله‌ها و طمع‌ورزی‌های بیگانگان و مقابله با خطر تروریسم و تحقق توازن میان کشورهای منطقه وجود ندارد.

در این مذاکرات درباره آخرین تحولات مسئله فلسطین و راه‌های احیای روند صلح گفتگو و با هماهنگی مشترک میان مصر و فرانسه با شرکای بین المللی برای ازسرگیری روند مذاکرات میان دو طرف برای رسیدن به راهکاری عادلانه و فراگیر که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد، توافق شد.

سیسی تأکید کرد، مصر از شراکت استراتژیک با فرانسه که رکن مهمی برای حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه است، حمایت می‌کند. در دوره آتی با طرف فرانسوی درباره پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مشترک هماهنگی و همکاری خواهیم داشت. 

وی بر اهمیت ارتباط و مذاکره برای رسیدن به توافق مشترک میان جهان اسلامی و اروپایی تأکید کرد.

در این راستا بسام راضی، سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، پرونده لیبی جزو مسائل اصلی در مذاکرات سیسی با ماکرون است. مواضع دو کشور درباره عدم مداخله خارجی، مخالفت با انتقال تروریست‌های خارجی از عراق و سوریه به لیبی و تقسیم عادلانه تمام منابع تقریبا مطابقت دارد.

وی به نزدیک بودن موضع فرانسه و موضع جهان عربی و مصر درباره پرونده صلح در خاورمیانه و لزوم بازپس‌گیری حقوق مردم فلسطین براساس قطعنامه‌های بین المللی و تلاش برای پیشبرد مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی اشاره کرد.

بسام راضی گفت: همکاری نظامی میان مصر و فرانسه تنها به معاملات سلاح محدود نمی‌شود بلکه شامل آموزش و رزمایش‌های مشترک و انتقال اطلاعات نیز می‌باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات