صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۵۰

فریادی که دبیرکل اسبق اتحادیه عرب بر سر صدام کشید!

دبیر کل اسبق «اتحادیه عرب» در کتابی که قرار است به زودی درباره خاطراتش منتشر شود، جزئیات تلاشش برای جلوگیری از حمله آمریکا به عراق را فاش کرد.

«عمرو موسی» دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در کتاب اخیر خود با عنوان «سنوات الجامعه العربیه» (سالهای اتحادیه عرب) که در دست چاپ است، جزئیاتی از مجادله لفظی با «صدام» دیکتاتور معدوم عراق پیش از حمله آمریکا به این کشور منتشر کرد.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»،  وی در این کتاب دو فصل ۶۳ صفحه‌ای را به تلاشهایش برای جلوگیری از آغاز جنگ نخست خلیج فارس، حمله آمریکا به عراق و سپس تلاشهایش در روند سیاسی این کشور پس از سقوط رژیم صدام می‌پردازد.

موسی درباره نحوه دیدارش با صدام و تلاش برای متقاعد کردن او برای موافقت با بازگشت بازرسان بین‌المللی به عراق می‌نویسد که چندین بار  با صدام حسین دیدار و تلاش کرده تا دو طرف را به پای میز مذاکرات بیاورد.

وی می‌گوید: در هنگام گفت‌وگو، کنترل اعصابم را از دست دادم و سر او (صدام) فریاد زدم..گوش کن جناب رئیس جمهور! صادقانه بگویم، نظریه پردازی به نفع تو و عراق نخواهد بود. من به تو می‌گویم که عراق در معرض ضربه شدید ایالات متحده، اولین قدرت بزرگ در جهان است.. آیا خبر داری کشورت در معرض این خطر قریب الوقوع است آیا از مسئولیت خود برای دور نگه داشتن عراق از این فجایع آگاهی؟»

«احمد الحلی» سفیر اتحادیه عرب نیز که در این دیدار حضور داشت، می‌گوید: «صدام به عمرو موسی گفت: تو نماینده من هستی تا درباره عراق صحبت کنی. با آمریکا و کوفی عنان تماس بگیر.»

به گفته او، موسی تماس گرفت اما متاسفانه به نظر می‌رسید که تصمیم جنگ پیشتر اتخاذ شده بود.

بر اساس این گزارش این کتاب در ۱۹ فصل و ۵۷۴ صفحه که قرار است به زودی از سوی انتشارات «دارالشروق» مصر منتشر شود ، درباره ده سال دبیرکلی عمرو موسی در اتحادیه عرب از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ است که تحولات زیادی در جهان عرب  روی داد.

 ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به عراق حمله کرد. دو بهانه اصلی جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای آغاز این جنگ یکی رابطه صدام با القاعده و دیگری نابود کردن سلاح‌های کشتار جمعی عراق بنابر توافق‌نامه ۱۹۹۱ بود.

صدام۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ به دولت موقت عراق تحویل داده شد تا به اتهام جرایم جنگی، جرایم ضدبشری و قتل‌عام محاکمه شود و سرانجام حکم اعدام او در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ اجرا و وی به دار آویخته شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات