بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۶۴

واشنگتن‌پست: تحریم‌ها ممکن است در دسترسی ایران به واکسن کرونا اخلال ایجاد کنند

 یک روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسان مسائل تحریمی نوشته تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران ممکن است در دسترسی این کشور به واکسن کرونا اخلال ایجاد کند. 
روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این مسئله در تلاش‌ها برای مهار شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» در منطقه خاورمیانه «غرب آسیا» اخلال ایجاد کرده و خطر تداوم شیوع ویروس در سراسر منطقه را به همراه خواهد داشت. 
 
با آنکه سخنگوی برنامه جهانی واکسن کرونا (برنامه «کوواکس») گفته دولت آمریکا معاملات مربوط به این واکسن را از شمول تحریم‌ها معاف کرده، تحلیلگران هشدار می‌دهند تحریم‌های مالی مانع مشارکت ایران در این برنامه شده و خریداری اقلام پزشکی مرتبط با آن را دشوار خواهد کرد.

«محسن زرکش»، کارشناس حقوقی مسائل تحریمی در شرکت حقوقی «پرایس بنوویتز» در واشنگتن می‌گوید: «کاملاً متحمل است که دشواری‌هایی-خواه جزئی یا بزرگ- در زمینه کمک‌های مالی ایران به برنامه کوواکس پیش بیاید.»

وی اضافه کرد: «تضمین اینکه شرکت‌های بین‌المللی بتوانند این واکسن‌ها را به دست ایران برسانند نیازمند تلاش‌های مضاعف و کارهای هدفمند است.»
زرکش تأکید کرد با آنکه ایران در کشورهایی نظیر آلمان و کره جنوبی ذخائر ارزی دارد استفاده از این ذخائر یا انتقال آنها مستلزم کاغذبازی‌های زمان‌بر اداری است. 

این کارشناس حقوقی تأکید کرد علاوه بر مسائل مالی مربوط به این مسئله، شرکت‌های آمریکایی هم احتمالاً در بخش‌های مختلف سازمان جهانی بهداشت و سایر برنامه‌های ساخت واکسن مشارکت دارند که خود این مسئله هم مخاطرات تحریمی را بیشتر می‌کند. 
 
ساعاتی قبل‌تر، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران هم طی یاددشتی در اینستاگرام توضیحاتی را درباره مانع‌تراشی آمریکا برای انتقال ارز جهت خرید واکسن کرونا شد. 
وی نوشت: «برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت برمعاملات دارو تاکید می‌کنند، برای ثبت درحافظه تاریخی می‌گویم: اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است.»

رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد: «از آنجاکه خرید واکسن کرونا (covax) بایستی ازمسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر  تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.»

همتی تصریح کرد کره جنوبی، بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خریدهای بشردوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد.
وی در ادامه یادآوری کرد: «صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و‌ علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچگونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.»

او در ادامه تصریح کرد «انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذیربط به نتیجه خواهد رسید.»
همتی افزود: «خرید واکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قراردارد. اخبار واصله درخصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوارکننده است.»

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بیش از ۱۸۰ کشور برای پیوستن به برنامه Covax ثبت نام کرده‌اند. هدف این برنامه، ساخت و توزیع ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلیادی است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات