صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۷۱

اخبار ویژه 19 آذر ماه

روزنامه کیهان **

به ایرانی‌ها خیانت کردیم اما آنها از برجام تبعیت کنند(!)

وقاحت سیاستمداران اروپایی، به بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه نیز سرایت کرد.

او در وبیناری با عنوان «GLOBSEC»، درباره برجام گفت: ایران باید به‌طور کامل از برجام تبعیت کند.

بورل گفته است: توافق هسته‌ای همچنان به‌عنوان نقطه عطف یک دیپلماسی موفق ارزیابی می‌شود و ما به این توافق به‌عنوان بزرگ‌ترین موفقیت در ظرفیت دیپلماتیک‌مان افتخار می‌کنیم.»

اظهارات این مقام اروپایی در حالی مطرح شده که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس اخیرا در بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیو‌ژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، گفتند: «اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند».

اظهارات بورل در حالی است که دولت‌های اروپایی عضو برجام به تصریح آقای ظریف، به هیچ‌یک از یازده تعهد خود در برجام عمل نکردند. از سوی دیگر بورل چند روز پیش در اعترافی تلخ گفته بود «ایرانی‌ها حق دارند احساس کنند در توافق (برجام) به آنها خیانت شده و احتمالا دوباره نمی‌خواهند با همان کارت‌ها بازی کنند».

 

وقتی روزنامه وامدار دولت از استقلال بودجه‌ای دم می‌زند

یک روزنامه حامی دولت مدعی شد: بودجه گرفتن موسسات حوزوی از بودجه رسمی خاطرناک!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای که تکرار فضاسازی‌های محافل معارض طی سال‌های گذشته برای به محاق انداختن کارکرد اشتباه دولت است، نوشت: «در لایحه بودجه 1400 کل کشور، برای شورای عالی حوزه علمیه قم، چند موسسه حوزوی، چند موسسه تحقیقاتی وابسته به حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و چند مجمع بین‌المللی بودجه‌هایی در نظر گرفته شده است.

از همان روز که خبر ارقام بودجه 1400 منتشر شد، مواردی از ردیف‌ها و ارقام، زمینه‌ساز اعتراضات گوناگون شدند.»

نویسنده می‌افزاید: «نگاهتان را تغییر بدهید و به این واقعیت بیندیشید که با تاسیس این قبیل بنیادها و با اختصاص دادن بودجه‌های دولتی به مراکز دینی، فرهنگ کشور را از مردمی بودن به سوی وابستگی سوق می‌دهید و این وابستگی‌ها بزرگ‌ترین ضربه را به فرهنگ وارد می‌کند. در حوزه علمیه، نهادهایی مانند شورای عالی و تعدادی از موسسات تحقیقاتی با نام‌ها و عناوین مختلف، از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و همین وابستگی موجب فاصله گرفتن آنها از مردم شده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز یکی از موسساتی است که ردیف بودجه دارد و حیاتش به آن وابسته است. هم تبلیغات، هم تحقیقات و هم تحصیلات دینی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پول مردم انجام می‌شدند و خروجی حوزه‌های علمیه نیز بسیار مثبت و کارآمد و موثر بود. امروز که این دستگاه‌ها از پستان دولت ارتزاق می‌کنند، نه از آن خروجی سابق خبری هست و نه ارتباط مستحکمی با مردم دارند.»

سرمقاله‌نویس روزنامه حامی دولت در پایان خواستار حذف بودجه موسسات حوزوی و فرهنگی شده است!

این نوشته از جهات مختلف مخدوش (و البته شک‌برانگیز) است. اولا گویا نویسنده اصرار دارد پول گرفتن از رژیم طاغوت با داشتن ردیف بودجه در نظام اسلامی را یکی بپندارد و حال آنکه، این مسئولیت دولت است که هزینه‌های حوزه‌های علمیه را تامین کند؛ همان‌گونه که در قبال بودجه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و آموزش و پرورش موظف است. در واقع این کار، انجام وظیفه است و دولت صرفا مسئول نگارش آن است؛ نه اینکه مثلا ولی‌نعمت باشد و بخواهد بذل و بخشش کند!

ثانیا، این شگرد لورفته و نخ‌نمایی است که جریان اشرافیت غربگرا و تجدیدنظرطلب - چه در دولت اصلاحات و چه در دولت مدعی اصلاحات - در آستانه تقدیم لایحه بودجه، به واسطه رسانه‌های در خدمت خود، علیه بودجه ناچیز موسسات فرهنگی و حوزه‌های علمیه و... فضاسازی می‌کنند تا خود پاسخگوی قصور و تقصیرهای کلان بودجه‌ای و تخلفات سیستماتیک در این‌باره باشند. به عنوان مثال، طیف مذکور (و از جمله روزنامه مورد بحث) هرگز سراغ بودجه هنگفت شرکت‌های دولتی که بالغ بر 75 درصد کل بودجه را دریافت می‌کنند اما در عین حال غالبا زیان‌ده یا کم‌بازده هستند، نمی‌روند. همچنان که به حساب و کتاب وزارت و شرکت نفت نمی‌پردازند. یا سراغ رانت‌های هنگفتی مانند واگذاری 18 میلیارد دلار ارز دولتی و... را نمی‌گیرند.

در همین گزارش تفریغ بودجه 97 که به بررسی میزان رعایت قانون از سوی دولت می‌پردازد، تصریح شده بود که؛ دولت انحراف 68 درصدی درباره اجرای احکام بودجه داشته و 18 درصد احکام را هم اجرا نکرده است. همچنین 74 درصد از انحراف اهداف خصوصی‌سازی(که منجر به فجایع واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه، کشت و صنعت مغان، پالایشگاه کرمانشاه و... شد)، پرداخت حقوق‌های نجومی تا سقف 53 میلیون تومان، و...

چرا روزنامه وامدار دولت این موارد مهم و راهبردی را برجسته نمی‌کند؟ یا چرا توضیح نمی‌دهد که اگر بودجه گرفتن از دولت بد است، خود چگونه از حمایت‌های ویژه و خاصه برخی محافل دولتی برخوردار می‌شود؟

در لایحه بودجه اخیر نیز ایرادها و منافذ خسارت‌بار بزرگی تعبیه شده که گویا روزنامه مورد بحث علاقه‌مند است با طرح مباحث فرعی و بودجه‌های جزیی حوزه‌های علمیه، آنها را به حاشیه براند، از جمله: افزایش 45 درصدی بودجه تقدیمی در کنار وابستگی 3 برابری به درآمد خیالی نفت(پالس مذاکره به آمریکا)، چند برابر شدن هزینه برخی دستگاه‌های دولتی با وجود کسری بودجه چندصدهزار میلیارد تومانی و... به شهادت حتی نشریات حامی دولت موجب شده تلقی غیرعملیاتی و غیرشفاف بودن درباره لایحه پدید آید. به این موارد دقت کنید:

- روزنامه سازندگی: دولت با جیب خالی، رویاپردازی کرده است. دولت با بدهی‌تراشی، دولت بعدی را گرفتار می‌کند.

روزنامه شرق:

- سایت فرارو: علت اصلی کسری بودجه و تورم، هزینه‌های زاید دولت است.

- فرشاد مومنی کارشناس حامی دولت: روحانی تصمیمات اقتصادی تورم‌زا می‌گیرد و بعد اظهار شگفتی می‌کند.

چرا روزنامه مدعی استقلال از دولت، به این فجایع بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی و مدیریت ملوک‌الطوایفی دولت نمی‌پردازد؟ جز این که وامدار میرزابنویس است؟!

 

با چند میلیارد سرگرم شوید از چند صدهزار میلیارد نپرسید!

بزرگ‌نمایی بودجه چند میلیاردی فرهنگی، برای پنهان‌سازی بودجه‌های چند صدهزار میلیارد تومانی شرکت‌های دولتی، مورد نقد ناظران رسانه‌ای و اقتصادی قرار گرفته است.

روزنامه جوان در این باره می‌نویسد: هر ساله برای انحراف افکار عمومی از رانت‌های پنهان توزیعی از رهگذر بودجه سنواتی، بودجه چند مجموعه فرهنگی مذهبی که سرجمع این دست بودجه‌ها اصلا رقم چشمگیری نیست، در رسانه‌های جریان لیبرال بزرگ‌نمایی می‌شود تا افکار عمومی متوجه آنچه در حوزه بودجه بیش از 2400 هزار میلیارد تومانی عمومی، اختصاصی و شرکت‌ها و نرخ‌گذاری‌های رانتی کالاهای خاص که مصارف شرکتی و تجاری و بازرگانی دارد، نشود. بودجه‌ریزی غیرعملیاتی به یکی از گرفتاری‌های اقتصاد تبدیل شده است. در حالی که بخش بودجه نیاز به تحلیل و بررسی دارد، برخی از رسانه‌های وابسته به جریان لیبرال و بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که از رهگذر بودجه رانت‌های کلان به‌دست می‌آورند با ایجاد تشنج در فضای کشور و تشویش اذهان عمومی و بزرگ‌نمایی بودجه چند میلیاردی مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی تلاش می‌کنند نقاط تاریک رانتی بودجه برای مردم و نمایندگان مجلس روشن نشود.

 

از وعده رونق 100 روزه تا بدهکار کردن دولت آینده

مرور ابعاد لایحه بودجه تقدیمی نشان می‌دهد دولت به جای ارائه بودجه‌ای واقع‌بینانه و عملیاتی، دولت بعدی را درگیر رشد بی‌پشتوانه هزینه‌های خود کرده است.

روزنامه رسالت در یادداشتی با مضمون فوق تاکید کرد: لایحه بودجه سال 1400 بیش از آنکه به سمت درآمدهای پایدار و کاهش کسری تراز عملیاتی حرکت نماید، به سوی بدهی و فروش دارایی‌ها پرتاب شده است. رشد افسارگسیخته هزینه‌ها، بدون تدبیری در بخش درآمدها می‌تواند آثار سوء اقتصادی بلندمدت برای اقتصاد کشور داشته باشد و تورم را تشدید نماید.

این بودجه شاهد سه برابر شدن کسری عملیاتی است. دولت بیش از 300 هزار میلیارد تومان و معادل یک‌سوم بودجه، کسری عملیاتی دارد که می‌خواهد از محل فروش دارایی‌ها و استقراض تامین نماید.

در مقابل سهم مالیات به کمتر از 30 درصد کاهش یافته و عملا شاهد نزول شدید سهم مالیات نسبت به سال 1399 هستیم.

دور باطل دولت در استقراض، در حال تشدید است. بیش از 125 هزار میلیارد تومان استقراض مستقیم در سال 1400 پیش‌بینی شده که بیش از 50 درصد بیش از سال جاری است. سهم مستقیم تامین مالی از استقراض، فروش اوراق، فروش سهام و برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از 30 درصد بودجه است.

با این حال دولت برنامه‌ای برای بازپرداخت این اوراق ندارد و در عین حال استقراض از صندوق توسعه ملی همانا خلق پول پرقدرت است که می‌تواند پایه پولی کشور را بیش از 25 درصد افزایش دهد و سبب تشدید تورم شود.

از سوی دیگر، سهم فروش و صادرات نفت در بودجه دولت به 25 درصد رسیده است که رشد شدیدی نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. این درآمد بیش از 150 هزار میلیارد تومانی از نفت در بودجه 1400 سه برابر بودجه سال 1399 است.

در مجموع، می‌توان گفت که بودجه 1400 مبتنی بر استقراض شدید دولت از نظام بانکی و بازار بدهی است که عملا تمام توان وام‌دهی بانک‌ها را در اختیار دولت قرار خواهد داد. نکته منفی دیگر که از آثار بلاشک بودجه سال 1400 است، خلق پول پرقدرت به‌دلیل استقراض از صندوق توسعه ملی است که نتیجه آن رشد نقدینگی و تورم شدید خواهد بود. به نظر می‌رسد دولت به جای بودجه‌ای واقع‌بینانه و انقباضی برای گذار از شرایط سخت اقتصادی، کوشیده تا دولت بعدی را درگیر رشد بی‌پشتوانه هزینه‌های بودجه نماید. این هم آخرین بودجه و یادگار دولتی است که ادعا کرده بود برای مشکلات کشور، راه‌حل صد روزه دارد.

 

تورم برجامی را می‌خواهید در انتخابات 1400 فاکتور کنید؟!

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفت: دنیا از پیروزی بایدن استقبال کرده اما اصولگرایان از آمدن بایدن و امکان مذاکره دوباره ناراحتند.

جلال میرزایی به روزنامه آرمان گفت: اصولگرایان بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا احساس خطر کردند. این طیف ناراحت هستند که با آمدن جو بایدن در کاخ سفید وضعیت اقتصادی مردم ایران به سمت ثبات حرکت خواهد کرد. اصولگرایان از اینکه وضعیت اقتصادی ایران اعم از افزایش قیمت کالا و خدمات به سمت ثبات اقتصادی حرکت کند، ناراحت هستند. اصولگرایان نگران هستند که با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا اقتصاد ایران به سمت رونق اقتصادی حرکت کند و در نتیجه پیروزی بایدن باعث این شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰مردم دوباره به اصولگرایان اعتماد نکنند و به‌دنبال کاندیدایی باشند که خواهان مذاکره با آمریکا باشد.

وی اضافه کرد: بعضی جریان‌های سیاسی در داخل کشور هستند که از شرایط پیش آمده برای مذاکره نگران هستند و به شدت در حال تلاش هستند تا از مذاکره ایران و آمریکا جلوگیری کنند. تجربه‌های گذشته نشان داده که مقام معظم رهبری برای مذاکره با آمریکا راه را باز گذاشته‌اند و من بعید می‌دانم که جریان اصولگرا بتوانند از انجام مذاکره ایران و آمریکا جلوگیری کنند.

میرزایی همچنین گفت: ما باید روابط جهانی خود را با کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا گسترش دهیم تا مردم ایران از شرایط سختی که در آن گرفتار هستند، کمی رهایی پیدا کنند. مسئله تعجب‌آور این است که چرا برخی نخبگان به کارشکنی‌های آمریکا برای جلوگیری از روابط ایران و کشورهای منطقه توجهی نمی‌کنند و از سمتی دیگر دولت را متهم می‌کنند که چرا روابط خود را با کشورهای منطقه گسترش نمی‌دهد.

 اظهارات این نماینده سابق مجلس از جهات مختلف مخدوش است. اولا کدام دولت است که دموکرات‌های آمریکا کلاهی مانند کلاه برجام را بر سرس گذاشته باشند و استقبال بکند؟ یا کدام دولت است که 7 سال معطل نشسته و تماشاچی آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا باشد تا شاید از این طریق اتفاقی در اقتصادش بیفتد؟! اتفاقا همین بی‌عملی و گذاشتن همه تخم‌مرغ‌های خود در سبد مذاکره و تعلیق و انتظار است که موجب آسیب‌پذیری و بی‌ثباتی شدید اقتصادی در دولت فعلی شده است وگرنه قبل از این دولت و بدون تجربه برجام، هرگز چالش‌های اقتصادی مانند دوره فعلی (دولت برجام و دیگر هیچ) نبوده است. سند آن هم، رکوردهای منفی اقتصادی است که دولت در تمام عرصه‌های اقتصادی برجای گذاشته است.

ثانیا عجیب است که طیف مذکور، جز حرف تکراری آزموده شده و شکست خورده مذاکره (با آمریکا) هیچ حرف و طرح و برنامه و آورده‌ای برای مردم ندارند و با این همه برای خودشان هم در انتخابات 1400 نوشابه باز می‌کنند!! انگار که مثلا تورم و رکود و گرانی بی‌سابقه، نتیجه عمل دولت دیگری است و اینان از موضع منتقد دولت مستقر، قرار است از مردم دلربایی کنند(!) یا انگار مردم ما ثمره تلخ مذاکره و توافق عبرت‌آموز را از سر نگذرانده‌ و در سال 92 فریز شده‌اند و قرار است در آستانه انتخابات 1400 از فریز خارج شوند و با درک و فهم سال 92 (خالی‌الذهن از تجربه هفت هشت سال اخیر) رای بدهند!!

ثالثا ممنوعیت مذاکره مجدد، نه فقط تاکید رهبر معظم انقلاب است، بلکه الزام عقل است. همان‌گونه که آقای روحانی، مذاکره دوباره با طرف عهدشکن آمریکایی را دیوانگی خواند و آقای ظریف و عراقچی قبل از آن، بارها تصریح کردند نقض پیاپی برجام، در دولت اوباما اتفاق افتاد و ارزش توافق را از ارزش جوهر کاغذ هم بی‌ارزش‌تر کرد. بنابراین اگر کسی نسخه مذاکره دوباره با طرف کلاهبردار و بی‌عهد بپیچد، یا دچار سفاهت است یا ماموریت خیانت دارد.

نهایتا اینکه مذاکره و ارتباط با دنیا - به‌ویژه جهان غیرغرب، آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین و همسایگان - اگر ضرورت است، 7 سال است معطل اخم و لبخند آمریکاست که بر زمین مانده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

با حکم رهبر انقلاب انجام شد

انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ رضا نوری را به نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امامت جمعه بجنورد منصوب کردند. متن حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ رضا نوری دامت افاضاته

با توجه به پایان یافتن مسؤولیت جناب حجت‌الاسلام آقای یعقوبی دام‌بقائه، جنابعالی را که برخوردار از صلاحیت‌های علمی و عملی می‌باشید، به نمایندگی خود در استان خراسان شمالی و امامت جمعه‌ شهر بجنورد منصوب می‌کنم. حساسیت آن استان مرزی و آزمون‌های موفق مردم عزیز آن در همه حوادث مهم دوران‌های انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن تا امروز و همگرایی آموزنده‌ برادران شیعه و سنی و قومیت‌های متعدد و دیگر افتخارات ایشان، وظایف سنگینی را بر عهده‌ جنابعالی و دیگر مسؤولان استان می‌گذارد. توصیه‌ مؤکد اینجانب، ارتباط صمیمانه با همه‌ قشرها و تکریم خانواده‌های معظم شهیدان و دیگر ایثارگران و غنی‌سازی خطبه‌های نماز جمعه است. از خداوند متعال توفیقات شما را مسالت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای ۱۸ آذر 99

***

پیکر علی‌اصغر زارعی به خاک سپرده شد

پیکر قائم مقام سابق پدافند غیرعامل در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) طواف داده و سپس در قطعه ۱۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش فارس، مراسم تشییع پیکر علی‌اصغر زارعی، قائم‌مقام سابق پدافند غیرعامل و نماینده تهران در مجلس نهم، صبح دیروز (سه‌شنبه ۱۸ آذر) برگزار شد.

پیکر مرحوم زارعی ابتدا در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) طواف داده و سپس در قطعه ۱۹ بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد.

***

بیانیه جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه کشور

انتقاد از مدیریت اشرافی که برای حل مشکلات، آدرس اشتباه می‌دهد

جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه در بیانیه‌ای تاکید کردند: هنوز گروهی از تصمیم‌گیران آدرس اشتباه به مردم می‌دهند و حل مشکلات را در مذاکره با آمریکا می‌دانند و از خسارت‌های وارده عبرت نمی‌گیرند.

به گزارش «وطن امروز»، ۱۶۶ نفر از اساتید حوزه‌های علمیه و مبلغان سراسر کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از فاصله زیاد کشور در حوزه‌های فرهنگ، عدالت اجتماعی، اقتصاد و معیشت با اهداف انقلاب اسلامی، تاکید کردند نارسایی‌های موجود در کشور حاصل مدیریت اشرافی و رانتی و نگاه به بیرون مرزهاست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: نارسایی‌ها حاصل مدیریت اشرافی و رانتی، امید و نگاه به بیرون مرزها، شرطی کردن اقتصاد، خود‌تحریمی، گرو گرفتن معیشت مردم به نفع مقاصد سیاسی، ارتباط باندها و شبکه‌های فساد با برخی صاحبان مقام و قدرت، سوءمدیریت و ضعف تدبیر است که سفره مردم را کوچک و آنها را دچار خستگی و عصبانیت از عملکرد مسؤولان کرده است.

تأسف‌بارتر اینکه هنوز گروهی از تصمیم‌گیران ما آدرس اشتباه به مردم می‌دهند و حل مشکلات را در مذاکره و ارتباط با آمریکا می‌دانند و از خسارت‌های وارده بر اثر بی‌برنامگی و گره زدن همه امور زندگی و معیشت مردم به مذاکره و ایجاد رابطه عبرت نمی‌گیرند.

حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، مسعود عالی، علیرضا پناهیان، مهدی میرباقری و حامد کاشانی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

***

ظریف: با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند بخشی از روند مذاکره با ایران باشند، نوشت: با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم.  به گزارش «مهر»، محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به همسایگان ایران در خلیج‌فارس نوشت: به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند بخشی از روند مذاکره با ایران باشند.

وی با بیان اینکه ما با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم؛ مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است، اعلام کرد: در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.  ظریف در توئیت دیگری خطاب به همسایگان منطقه‌ای ایران نوشت: همسایگان عزیز! چرا از ایالات متحده و 3 کشور اروپایی می‌خواهید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشند، در حالی که: اولا، با آنها هیچ مذاکره‌ای درباره منطقه ما انجام نخواهد گرفت، چرا که آنها، خود، مشکل منطقه ما هستند. ثانیا، ما می‌توانیم بدون دخالت خارجی‌ها، مستقیما با هم صحبت کنیم. ابتکار صلح هرمز (HOPE) هنوز روی میز است.

*********************************

روزنامه خراسان**

نهاد ریاست جمهوری:شکایت های دولت از رسانه‌ها و خبرنگاران پس گرفته شده‌است

روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: «برخلاف اظهارات سخنگوی قوه قضاییه؛ به موجب قانون، اعلام گذشت، به شعبه رسیدگی کننده تسلیم می شود نه مدیران قضایی یا اداری/ به دستور رئیس جمهور، معاونت حقوقی رئیس جمهور در تاریخ  26/۸/۱۳۹۹ و بعد از آن از جمله در تاریخ 10/۹/۱۳۹۹، گذشت از شکایات علیه خبرنگاران و رسانه ها را به موجب تنظیم و تقدیم لوایحی به شعبه قضایی تحقیق و رسیدگی کننده اعلام کرد.» دیروز سخنگوی دستگاه قضا  گفته بود تاکنون نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت دولت از شکایات مطروحه علیه خبرنگاران به قوه قضاییه واصل نشده است. از ناحیه دولت حدود 200شکایت علیه خبرنگاران، خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های حقوقی و حقیقی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح است.

کارنامه اصل 44 دولتی ها تهیه می شود

یک مقام مهم دولتی در نامه جدید خود خطاب به اعضای اقتصادی کابینه، از آن ها خواسته است با توجه به الزامات مندرج در قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تعیین نقش های مختلف برای دستگاه های اجرایی جهت رسیدن به اهداف مصوب، اقدامات سال های اخیر خود را دسته بندی و ارسال کنند تا در نهایت میزان اجرای تعهدات دولت در خصوص این قانون مهم استخراج و ارزیابی شود.

*********************************

روزنامه ایران **

پیش‌بینی مطهری از سیاست دولت بعدی در ایران

 علی مطهری، نماینده سابق مجلس در گفت‌و‌گویی با یورونیوز درباره احتمالات پیش‌ روی انتخابات سال آینده گفته است: اگر بازگشت امریکا به برجام به‌خوبی انجام شود و با روی کار آمدن آقای بایدن برخی تحریم‌ها لغو شوند، قطعاً یک گشایش اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد و مردم تا حدی به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر می‌شوند و مشارکت بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت. در صورت بالا بودن مشارکت مردم در انتخابات، معمولاً افراد و گروه‌های تندرو رأی نمی‌آورند. در این صورت لاجرم یک فرد معتدل رأی خواهد آورد. ولی اگر پیوستن امریکا به برجام طولانی شود و سختی‌های حاکم بر وضع اقتصادی کشور ادامه یابد، قاعدتاً مشارکت مردم در انتخابات پایین خواهد بود و در این شرایط احتمال روی کار آمدن یک دولت تندرو در ایران وجود دارد. او درباره احتمال مذاکره اصولگرایان با امریکا بعد از تشکیل دولت بعدی نیز گفته است: هر دولتی که در آینده حاکم شود، مجبور است همین راه را ادامه دهد؛ چون بالاخره باید معیشت مردم را اداره کند. ما باید بتوانیم پول‌های بلوکه‌شده‌مان را از خارج به داخل منتقل کنیم و اقتصادمان باید شرایط عادی پیدا کند. هر دولتی که بر سر کار آید، مجبور است برود این راه‌ها را باز کند. تندروهایی که امروز به دولت انتقاد می‌کنند، اگر خودشان در دولت بعدی باشند، چون که باید به مردم پاسخگو باشند، قطعاً همین راه را طی خواهند کرد. مثلاً مشکل FATF و مشکل برجام را حل خواهند کرد، روابط خارجی را توسعه خواهند داد، روابط با کشورهای همسایه و کشورهای عربی را بهبود خواهند بخشید. هر دولتی که پس از انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شود، مجبور است این کارها را برای بهبود وضع اقتصادی کشور انجام دهد. بنابراین اگر یک دولت تندرو هم تشکیل شود، تندروها دست از کارشکنی‌های کنونی‌شان برمی‌دارند و دنبال انجام همین کارها خواهند رفت. به گفته مطهری اگر قرار باشد مصوبه اخیر مجلس اجرا شود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران لغو گردد، روسیه و چین هم طرف امریکا را خواهند گرفت.

 

توضیح خرازی درباره سلامتی رهبری

 سیدمحمد صادق خرازی در واکنش به برخی شایعات درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب، این ادعاها و شایعات را ساختگی دانست. او دیروز در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت؛« من معمولاً سعی کرده‌ام سکوت اختیار کنم. ساختار و تشکیلات رهبری سیستم اطلاع‌رسانی خود را دارد و دلیلی ندارد فردی مثل من اظهارنظری کند اما به‌دلیل انبوه تماس‌هایی که با من گرفته شد این پست را می‌گذارم. امروز برای جلسه‌ای در بیت معظم‌ له بودم و ناهار را در آنجا صرف کردم و با یکی از نزدیکان حضرت آقا صحبت داشتم، بحمدالله حال مبارک ایشان عالی و سرشار از انگیزه و انرژی هستند. به شایعات دروغ و فرافکنی‌ها توجهی نشود. کل سناریو ساخته و پرداخته شایعه افکنانه و دروغ پردازان خارجی است و بس.»

 

نظارت مجلس ایران بر انتخابات ونزوئلا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ازسفر هیأتی پارلمانی برای نظارت بر انتخابات ونزوئلا خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، ابوالفضل عمویی عضو هیأت ایرانی ناظر بر انتخابات مجلس ونزوئلا در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «از طرف ایران ناظر شفافیت انتخابات مجلس ملی ونزوئلا بودیم. به ملت بزرگ ونزوئلا تبریک می‌گوییم. ایران و ونزوئلا دوستی‌ها را تقویت خواهند کرد. از همکاری و میزبانی وزیر امور خارجه و شورای ملی انتخابات تشکر می‌کنیم.» انتخابات پارلمانی ۱۶ آذر در ونزوئلا برگزار شد و سوسیالیست‌ها به رهبری مادورو اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کردند.

*********************************

روزنامه شرق **

رایزنی رهبران قطر، کویت و عمان

خبرگزاری‌های کویت و عمان گزارش دادند که تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، با نواف الاحمد، امیر کویت و هیثم بن‌طارق، سلطان عمان، درخصوص مسئله آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت‌وگو کردند. بنا بر این گزارش، امیر قطر در این تماس از «تلاش‌های کویت برای حفظ همبستگی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حمایت و تقویت وحدت برادران در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» قدردانی کرد.

 

فرمان اجرائی ترامپ درباره كرونا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، فرمان اجرائی صادر كرد تا تضمین دهد که دسترسی مردم آمریکا به واکسن‌های کووید‌۱۹ در اولویت قرار می‌گیرد. یک مقام مسئول به رویترز گفت: «بر اساس این دستور اجرائی که روز سه‌شنبه به وقت محلی امضا شد، دولت آمریکا قبل از آنکه به سایر ملت‌ها کمک کند، واکسن را در اختیار مردم آمریکا قرار می‌دهد».

 

امیدواری مادورو  برای سفر به روسیه

نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، در نشستی با یک هیئت از ناظران روسی انتخابات پارلمانی گفت امیدوار است در آوریل-ژوئن ۲۰۲۱ به مسکو سفر و با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش دیدار کند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات