صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۲ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه دوران‌های انقلاب و اشتغال به مسئولیت‌های بزرگ در اداره کشور همچون ریاست قوه قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. (۱۳۹۹/۰۹/۱۹) www.basirat.ir *رحلت عالم مجاهد، آیت‌الله محمد یزدی را به تمامی دوستداران ایشان تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                

ماجراجویی‌های اردوغان

اردوغان روز پنج‌شنبه درحالی‌که برای شرکت در مراسم رژه نظامی آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی»، به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و آذربایجان، علیه تمامیت ارضی ایران خواند که لازم است به ابعاد امنیتی و سیاسی آن توجه کرد.

نکات تحلیلی: 1- نکته مهم در این زمینه آن است که اظهارات اردوغان کاملاً آگاهانه و با اهداف مشخص بیان شده است. دراین‌باره نباید به توجیه این اظهارات روی آورد و آن را سخنانی احساسی قلمداد کرد. این مواضع کاملاً مرتبط با اهداف پروژه مهم جنگ دوم قره‌باغ است. طرح آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان ابزاری برای اجرایی کردن جنگ دوم قره‌باغ بود که در پشت آن اهداف ژئوپلیتیکی خطرناک از قبیل تغییر مرزهای سیاسی منطقه وجود دارد. یکی از اهداف ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، اشغال نوار مرزی 42 کیلومتری ایران با ارمنستان بود، ولی تحرکات نظامی ایران، باعث شد آنکارا و باکو از این ایده، عدول و موضوع معاوضه کریدور ترانزیتی در دستور کار قرار گیرد. 2- سخنرانی اخیر اردوغان، فی‌الواقع آغاز فاز جدیدی از فرآیند مهمی است که قرار است در منطقه دنبال شود؛ مخصوصاً این مواضع تجزیه‌طلبانه در آستانه رویداد ۲۱ آذر ۱۳۲۴ که در طی آن سید جعفر پیشه‌وری، رهبر فرقه دموکرات، تأسیس حکومت خودمختار آذربایجان را اعلام کرد، بسیار قابل‌تأمل می‌باشد. معنای این اقدام یعنی پیام به گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی که فاز جدید تحرکات خود را آغاز کنند.

نکته راهبردی: مواضع اخیر اردوغان آشکارا تهدید علیه تمامیت ارضی ایران است؛ بنابراین نباید اظهارات اخیر اردوغان ساده‌انگارانه تحلیل شود. نباید در این شرایط حساس دچار انفعال شد و از این طریق به توسعه‌طلبی پان‌ترکیسم تهاجمی که اینک تکفیری‌ها نیز در کنار آن قرار گرفته‌اند کمک کرد. در کنار این، ضروری است به آذربایجان تذکرات معتبر داده شود تا در دام و نقشه خطرناک طراحی شده قرار نگیرد. دوره طمع‌ورزی به سیاق گذشته به پایان رسیده است. جدای از اینکه پیگیری این سیاست در وهله اول به ضرر خود ترکیه است؛ سیاست تک قومی بیش از همه توسط ترکیه در منطقه پیگیری می‌شود؛ هویت ارمنی‌ها، کردها و علوی‌ها در ترکیه انکار شده است؛ از این منظر، ترکیه خود بیش از دیگران آسیب‌پذیر است. ایران هیچ‌گونه چشم‌داشتی به مناطق شمالی که از ایران جدا شده ندارد، اما اگر بناست تغییری اتفاق بیفتد، آن‌چنان که اردوغان در پی آن است، به تعبیر نغز برخی رسانه‌ها، دست باید به تن الحاق شود، نه تن به دست! (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                

دشمن دستپاچه و نگران!

فرمانده مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند بمب‌افکن استراتژیک بی ۵۲ از پایگاه هوایی بارکسدیل در ایالت لوئیزیانا به خاورمیانه پرواز کردند. همچنین رسانه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک منبع نظامی آمریکا گزارش داد؛ ارتش ایالات‌متحده به‌منظور آمادگی در برابر حمله احتمالی ایران، نیروهای خود را در خاورمیانه، در وضعیت هشدار بالا قرار داده‌ است؛ بنابراین گزارش، پنتاگون به‌ویژه در حال رصد تحرکات شبه‌نظامیان موردحمایت ایران در عراق است. این منبع نظامی که خواسته نامش فاش نشود، گفت: «پنتاگون نگران است که تهران از هم‌زمانی انتقال دولت در آمریکا، خروج نیروهای ایالات‌متحده از عراق و افغانستان و سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، برای حمله استفاده کند».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- فرمانده تروریستی سنتکام اعلام کرده است که این بمب‌افکن‌ها در راستای ایجاد بازدارندگی در برابر اقدامات تهاجمی ایران اعزام شده‌اند؛ در این خصوص آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که سیستم راداری و پدافندی جمهوری اسلامی ایران روزانه تمامی پروازهای آن‌ها حتی هواپیماهای پنهان‌کار نسل پنجمی را مورد رصد و پایش قرار می‌دهد و بمب‌افکن قدیمی بی ۵۲ با سطح مقطع راداری بزرگ در مقابل آن کاملاً آسیب‌پذیر است. ۲- این اقدام برای بار دوم است که در یک ماه گذشته رخ داده و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برتری راهبردی خود در منطقه را که متکی به تجهیزات نظامی بوده را از دست داده‌ و این اقدام در راستای موازنه‌سازی و پر کردن خلأ حضور ناوگروه هواپیمابر نیمیتز صورت می‌گیرد. ۳- یقیناً اعزام این دو فروند بمب‌افکن به سفارش حاکمان مرتجع و وابسته منطقه صورت گرفته است. برآورد آن‌ها همان‌طوری که از قول رسانه آمریکایی در بالا ذکر شد، این است که جمهوری اسلامی با توجه به کاهش نیروهای آمریکا در منطقه و فرآیند انتقال قدرت در آمریکا، در ایام نزدیکی به سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور شهید فخری زاده، دست به انتقام خواهد زد؛ این گفته زمانی برای دشمن باورمند می‌شود که تاکنون قریب به‌اتفاق فرماندهان ارشد نظامی کشورمان از انتقام سخت آمریکا در ترور شهید حاج قاسم و قصاص آمران و عاملان ترور شهید فخری‌زاده سخن گفته‌اند.

جمع‌بندی: این اقدام آمریکا فاقد ارزش عملیاتی برای تولید بازدارندگی در مواجهه با اقدام احتمالی جمهوری اسلامی ایران بوده و به‌هیچ‌عنوان تهدید را معتبر نمی‌کند و صرفاً در سطح عملیات روانی برای دلگرمی و اطمینان بخشی به حافظان منافع آمریکا در منطقه دارای اعتبار است. تردیدی نیست که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است از تروریست‌ها و تولیدکنندگان شر در منطقه انتقام سخت بگیرد، در این راه هم اراده لازم را دارد و هم ابزارهای تحقق ‌آن را. همین تصمیم مبتنی بر اراده و توان اجرا، دشمن را دستپاچه و نگران کرده است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                            

هدف، زیر بلیط کدخدا رفتن است!

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با برنامه «عصر حیرت» گفت: «آمریکایی‌ها هیچ‌وقت نمی‌گویند که ما نمی‌توانیم ایران را از نظر نظامی بزنیم؛ مثلاً زمانی که ما فردو را ساختیم، آمریکایی‌ها در بولتن دانشمندان اتمی آمدند شرح دادند که چجوری یکی از موشک‌هایشان می‌تواند برود دهانه فردو را ببندد و باعث شود که همه چیزهایی که در فردو هست، بیرون بیاید(!)». ظریف چند سال پیش نیز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران مدعی شده‌ بود: «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد!». پس از این سخنان ظریف بود که رهبر معظم انقلاب توصیه فرمودند تور نظامی برای برخی مسئولین کشور گذاشته شود تا از توانمندی‌های نظامی کشور بیشتر مطلع شوند؛ اما به نظر می‌رسد اشکال کار از عدم شناخت مسئول از توان داخلی نیست، بلکه هدف اصلی همان زیر بلیط کدخدا رفتن است که در قالب این نوع ادبیات مطرح می‌شود تا شاید مجدد دوگانه‌سازی‌ای همچون جنگ و صلح در جامعه شکل گیرد و افکار عمومی مجاب به دست کشیدن از مقاومت و پذیرش مذاکره و امتیازدهی گردند!

▼ اخبار

لایحه بودجه و خوش‌بینی دولت به روابط خارجی

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «این‌که فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه مبنای طرح‌ریزی درآمد دولت باشد، معنی‌اش این است که همچنان می‌خواهیم به روابط خارجی و رفتار کشور‌های دیگر نگاه کنیم، درحالی‌که کاملاً روشن است که چه بایدن تأیید شود و چه ترامپ بتواند از دیوان عالی امریکا اوضاع را برگرداند، تحریم‌ها تا چهار- پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت. ساختار بودجه باید بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تنظیم شود، این کار انجام نشده است. دولت ایران یکی از دولت‌های ثروتمند است که با استفاده از شرکت‌های دولتی، معادن و املاک می‌تواند با توزیع عادلانه، شبیه آنچه در سهام عدالت انجام شد، بخش عظیمی از محرومیت و فقر را در سال ۱۴۰۰ برطرف کند، اما چنین تحولی نیز در لایحه بودجه دیده نمی‌شود».

پاییز داغ در آمریکا؛ احتمال اعلام استقلال چند ایالت

«یاسر جبرائیلی»، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: «امروز ایالت تگزاس با تنظیم لایحه‌ای ۱۵۴ صفحه‌ای، از ۴ ایالت میشیگان، جورجیا، ویسکانسین و پنسیلوانیا به دادگاه عالی آمریکا شکایت کرد. ادعای تگزاس این است که مقامات این ایالات، از بحران کرونا سوءاستفاده کرده و فرآیند پیش‌بینی شده در قانون اساسی آمریکا برای برگزاری انتخابات را کنار گذاشته‌اند؛ این امر، موجب خدشه به سلامت انتخابات شده و شواهد گسترده‌ای از تقلب در این ایالات وجود دارد. طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور باید روز ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) توسط مجمع انتخاب‌کنندگان (Electoral College) تعیین شود. درخواست تگزاس از دادگاه عالی آمریکا این است که یا تعیین رئیس‌جمهور تا زمان به نتیجه رسیدن پرونده شکایات به تعویق بیفتد، یا اینکه با توجه به مناقشه پیش‌آمده بر سر آراء، هیئت انتخاب‌کنندگان این ۴ ایالت توسط مجالس ایالتی‌شان تعیین شوند (یعنی آرای عمومی تعیین‌کننده این هیئت‌ها نباشد). اگر دادگاه عالی آمریکا به نفع تگزاس رأی دهد و هیئت انتخاب‌کنندگان ۴ ایالت مذکور، توسط مجالس ایالتی تعیین شوند، شکست ترامپ تبدیل به پیروزی خواهد شد. آگوست ۲۰۲۰ یعنی چند ماه پیش از انتخابات، جان پادستا از اعضای مرکزیت حزب دموکرات که در دوره بیل کلینتون رئیس کارکنان کاخ سفید بود و در دوره اوباما مشاور وی شد، اعلام کرد که در سناریوی انتخاباتی حزب دموکرات پیش‌بینی شده که در صورت پیروزی ترامپ، سه ایالت غربی واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا اعلام استقلال کنند. دقت کنیم که این سناریو مربوط به باخت بایدن طی یک فرآیند طبیعی بود. لذا کنار زده شدن بایدن از طریق بازی جدیدی که تیم ترامپ با شکایت تگزاس از ۴ ایالت آغاز کرده، بلاتردید سناریوی تجزیه را تقویت خواهد کرد. باید منتظر ماند و به تماشای پاییز داغ آمریکا نشست».

ولع و شیفتگی عجیب برای مزدوری!

خیانت زم در حوزه ضد امنیتی، صرفاً منحصر در تحریک رسانه‌ای نماند و طبق آنچه در یکی از جلسات دادگاه مطرح شد، او از سوی کارفرمایانش مأموریت یافت تا تیم یا تیم‌هایی را برای هدف قرار دادن مراکز حساس کشور با راکت و موشک راه‌اندازی کند. دیگر خیانت زم این بود که از طریق انتشار آدرس مراکز حساس در بحبوحه تنش‌ها و اغتشاشات امنیتی، عملاً برای حمله به این مراکز حساس گرا می‌داد. یکی از شاخصه‌هایی که پرونده زم را از لحاظ حجم و گستره خیانت به کشور متمایز می‌سازد، ولع عجیب او برای «مزدوری» بود. روح‌الله زم تقریباً با هر سرویس جاسوسی در محور غربی-عبری-عربی که برای ضربه زدن به منافع ملی و خدشه‌دار کردن امنیت ملی ایران برنامه داشت، دست همکاری داده بود. موساد، سرویس اطلاعاتی سعودی، سرویس اطلاعاتی فرانسه، میت ترکیه، سازمان سیا و ... این حجم از ولع و شیفتگی برای «مزدوری» علیه میهن مادری، صرفاً در سازمان «منافقین» مسبوق به سابقه بود.

▼ اخبار کوتاه

این برجام پایان ندارد!/ «حامد فخری‌زاده»، فرزند شهید فخری‌زاده درباره ویژگی‌های پدر شهیدش گفت: «پدر بارها می‌گفتند آمریکا مانند گرگ است و گرگ تا وقتی خوی گرگ بودن خود را کنار نگذاشته، قابل مذاکره نیست. شهید فخری‌زاده مخالف برجام بودند و من هیچ‌وقت پدر را موافق برجام ندیدم و همیشه می‌گفتند این برجام هسته‌ای بعد می‌شود برجام موشکی، بعدش می‌شود برجام حقوق بشر و این ته ندارد، پایان ندارد، چراکه آمریکا هیچ‌وقت خوی گرگ بودن خود را کنار نمی‌گذارد. پدر همیشه می‌گفتند آمریکا و رژیم صهیونیستی مشکلشان با ایران هسته‌ای یا ایران موشکی نیست، بلکه تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی و ایران وجود دارد، این جریانات ادامه دارد و با اصل نظام و ایران مشکل دارند».

بازگشت ۲۰۰۰ نخبه به کشور/ «سورنا ستاری»، معاون علمی رئیس‎جمهور که پیش‌ازاین اعلام کرده بود، ایران جزء 20 الی 30 کشور اول دنیا در فرار مغزها در جهان نیست، با تأکید مجدد بر این موضوع، القای باور «فرار مغزها» از کشورمان را یک حرکت سازماندهی‌شده و غیرواقعی توصیف کرد و افزود: «در ۷ سال گذشته توانسته‎ایم ۲ هزار نخبه را به کشور برگردانیم».

دولت واقع‌بین باشد!/ عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: «رویارویی مجلس و دولت همه را نگران کرده است. نمایندگان مجلس بنای همراهی با دولت را دارند. همراهی و همدلی به ما در گذر از سختی‌ها کمک می‌کند. قانون مجلس‌ چیزی جز این نیست که برای هرگونه مذاکره باید تحریم‌های یک‌جانبه برداشته شود. دولت باید واقع‌بین باشد. تنش و چالش سمی مهلک برای کشور است».

انگلیس: دولت ایران مصوبه هستهای مجلس را اجرا نکند/ مشاور وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: «ایران باید سرپیچی سیستماتیک از تعهداتش ذیل برجام را به عقب برگرداند. ما عمیقاً از اقدامات ایران نگرانیم. اگر ایران در خصوص برجام جدی است، نباید قانونی را که اخیراً به تصویب پارلمان این کشور رسیده و گام‌های بیشتری در جهت نقض برجام برمی‌دارد، اجرایی کند».

استراتژی همه‌جانبه انصارالله/ تحلیلگر مسائل نظامی شبکه الجزیره گفت: «انصارالله یمن در موضع قدرت قرار دارند و برتری آنان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و حملاتی که علیه آرامکو انجام می‌دهند، حاکی از یک استراتژی همه‌جانبه بوده که تأثیر زیادی بر عربستان داشته است. عربستان باید رفتاری حکیمانه با انصارالله داشته باشد».

احکام سیاسی‌(سؤال 98): آیا اطاعت از امر پدر یا مادر در بحث انتخابات یا سایر موضوعات سیاسی واجب است؟ پاسخ: به‌طورکلی رضایت والدین در کارهای فرزند اعتبار ندارد، ولی فرزند کاری که‏‎ ‎‏موجب اذیت والدین است، انجام ندهد و در مورد انتخابات، شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر و یا والدین نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات