صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۶۷

اخبار ویژه 23 آذر ماه

روزنامه کیهان **

برجام مرده اما باید امتیازات جدید بدهیم(!)

سایت وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) مدعی شد ایران باید از برجام چشم‌پوشی کند(!)

سایت جماران از قول علی بیگدلی مدعی شد: تأکید اصولگرایان بر اینکه ما مذاکره نمی‌کنیم برای این است که بتوانند یاران بیشتری را برای خودشان جمع کنند و طرفداران آنها برای انتخابات سال آینده حفظ شود. شاید هم هدف آنها این است که دسته گل آشتی بر گردن آقای روحانی نیفتد و بر گردن اصولگرایان بیفتد.

بیگدلی درباره اظهارات بایدن مبنی بر سخت بودن بازگشت به برجام، اظهار داشت: آنچه در زمان اوباما اتفاق افتاد این بود که در یک شرایط خیلی متعارف برجام امضا شد. ولی الان وضعیت خاورمیانه و مخصوصا خلیج فارس کاملا متفاوت شده و مدعیان جدیدی شکل گرفته‌اند. لذا برای آمریکا خیلی مشکل است که هم ایران را به امضای این قرارداد راضی کند و هم به مسائل دیگر توجه داشته باشد.

وی افزود: مذاکره با آمریکا به هیچ وجه مشابه دوره اوباما نیست. الان آمریکا باید شیخ‌نشین‌های خلیج فارس، اسرائیل و حتی مصر را برای امضای قرارداد با ایران راضی کند. بنابر این فقط روی مسئله هسته‌ای مذاکره نخواهند کرد و بلکه روی مسئله موشکی و حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه هم باید به توافق برسند.

وی افزود: اگر ایران تن به این پیشنهادات ندهد، ممکن است پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت برود و اگر ایران به اخطارهای آنها توجه نکند، ممکن است ذیل فصل هفتم منشور برود که وضعیت را خیلی دگرگون خواهد کرد و تحریم‌های سال 2015 دوباره احیا خواهد شد.

این بزک‌کننده برجام در گذشته، همچنین به جماران گفت: برجام گذشته مرده و دیگر قابل احیا نیست. اینکه مقامات ما می‌گویند اگر آمریکایی‌ها برگردند ما هم بر می‌گردیم و دیگر احتیاج به مذاکره ندارد، حرف‌هایی است که ما به دنبال آنها هستیم و هیچ کدام از آنها قابل تحقق نیست. آمریکا به این نتیجه رسیده که تصمیم آنها در برجام ناقص است و الان بسته‌ای را آماده کرده‌اند و ایران باید به این انتظارات پاسخ بدهد.

این استاد بی‌سواد دانشگاه توضیح نداده که توافق‌ها و معاهدات بین‌المللی، برای اجرا شدن نوشته می‌شوند یا زیرپا گذاشتن؟ اگر برای اجراست، چرا او در حد نوچه و تبلیغاتچی آمریکایی‌ها (در حد یک وطن‌فروش) حرف می‌زند! و اگر توافق معتبر نیست و او مثل یک  یانکی‌فیل (آمریکاپرست) به آمریکا حق می‌دهد که برجام را زیرپا بگذارد، بنابراین توجیه توافق و تعهد جدید، از پوچ‌ترین اباطیل و حرفی لغو است.

در واقع عجیب و مشکوک است که سایت وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، در حد نشریات زرد وابسته به آمریکا، خواستار زیرپا گذاشتن توافقی از سوی ایران می‌شود که سند ضمیمه قطعنامه شورای امنیت است؛ سندی که ایران تمام تعهداتش را در آن پرداخته اما به حقوق خود نرسیده است.

از طرف دیگر معلوم نیست جماعت بزک کننده اعتماد به دشمن، چرا زمانی می‌گفتند باید با آمریکا که کدخداست بست اما حالا می‌گویند باید به نوکران و نوچه‌های بی‌مقدار آمریکا در منطقه (عربستان و بحرین و امارات و حتی مصر در شمال آفریقا!) هم امتیاز داد؛ بی‌آن که بگویند نتیجه و عایدی این نسخه سفیهانه برای کشور چیست؟!

 

چوب ادب بودجه را خوردند اما باز هم چوب حراج زدند

برخی دولتمردان همین چند هفته قبل گفتند بودجه چوب ادب سیاستمداران است اما گویا در لایحه بودجه قصد دارند چوب حراج به آینده بزنند.

روزنامه جوان در این باره می‌نویسد: سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر فروش روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در سال ۱۴۰۰ بازتاب خبری گسترده‌ای داشت و موجب تعجب افکار عمومی شد.

از آنجایی که طی سال‌های اخیر بسیاری از وعده‌های دولت رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفت و دولتی‌ها تلاش کردند با استراتژی تکذیب و سوء‌برداشت از وعده‌های ارائه‌شده با افکار عمومی مواجه شوند، از این‌رو امکان دارد وعده‌های کنونی رنگ و بوی انتخاباتی داشته‌باشد. آقای روحانی به فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز اشاره داشت. درباره این موضوع باید شفاف‌سازی صورت گیرد، زیرا هم‌اکنون در تحریم نفتی قرار داریم و باید دید به چه شکلی قرار است به یکباره فروش نفت چند برابر شود؟!

البته با ملاحظه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به این مهم می‌رسیم که دولت از محل فروش نفت در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده ‌است، حال این درآمد می‌تواند از محل صادرات نفت به خارج از کشور درآمد ارزی برای کشور ایجاد کند یا اینکه می‌تواند در قالب فروش اوراق مالی مبتنی بر نفت در بازار داخلی برای کشور درآمد ریالی ایجاد کند.

رئیس‌جمهور صلاح ندید که لایحه بودجه ۱۴۰۰ را خود شخصاً به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند، اما جای داشت معاون اول یا رئیس سازمان برنامه و بودجه یا وزیر اقتصاد، بودجه را به مجلس ارائه می‌دادند و در رابطه با سیاست‌های پولی، مالی، تجاری، تولیدی و رفاهی در بودجه‌ریزی به نمایندگان مردم توضیح می‌دانند.

البته هنوز هم دیر نشده ‌است با توجه به اینکه بودجه در سرنوشت اقتصادی و رفاهی ۸۵ میلیون ایرانی اثر دارد و لایحه ۱۴۰۰ در بسیاری از بخش‌ها چه در حوزه منابع و چه در بخش مصارف عمومی یا دخل و خرج شرکت‌ها گنگ است، مدیران دولت با رعایت اصول بهداشتی در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها حضور یابند تا به تمامی سؤالات و ابهامات پیرامون بودجه ۱۴۰۰ پاسخ دهند. اینگونه نمی‌شود که با غیبت در جلسه تحویل لایحه بودجه به مجلس و حضور در پشت تریبون‌های یکطرفه به شکل مبهم وعده‌های بودجه‌ای شبه انتخاباتی به مردم بدهیم، هر چه باشد به قول اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور بودجه چوب ادب سیاستمداران است، هر چند که مدتی است عده‌ای بودجه را با چوب حراج به رفاه و آینده مردم اشتباه گرفته‌اند.

جوان همچنین با اشاره به ارز 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شد، دلار 11 هزار تومانی وعده داده شده در لایحه بودجه 1400 را «دلار روحانی» توصیف کرد.

 

تحلیلگر آمریکایی: ایران در منطقه دست برتر را دارد

یک تحلیلگر ارشد نظامی و سیاسی در آمریکا معتقد است موازنه نظامی میان ایران و آمریکا، به نفع ایران تغییر کرده است.

آنتونی کردزمن پژوهشگر ارشد «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن» در پایگاه رسانه‌ای این مرکز نوشت: هر چقدر ترور محسن فخری‌زاده مهم باشد، تنها بخشی از ماجراست. همانند ترور قاسم سلیمانی، این ترورهم تاثیر سیاسی مهمی دارد و گفت‌وگو با ایران را برای آمریکا باز هم دشوارتر می‌کند. هم‌زمان، هم ترور و هم برنامه هسته‌ای ایران را باید در یک بافت راهبردی بزرگ‌تر ارزیابی کرد. نخست باید دانست که هیچ دانشمند واحدی، بر برنامه هسته‌ای ایران اشراف ندارد. این برنامه محصول تلاش‌های جمعی است. این برنامه همچنین بر 75 سال داده و اطلاعات نشت کرده هسته‌ای در دنیا متکی است.

دیگر جنبه‌های موازنه نظامی در حال تغییر هستند. در سال ۲۰۱۳، آمریکا و شرکای راهبردی‌اش، هنوز برتری قاطعی در زمینه نیروی هوایی مدرن و ظرفیت‌های هدف‌گیری دقیق در قیاس با ترکیب موشک‌ها و هواپیماهای رزمی قدیمی ایران داشتند. اما امروز، ایران نشان داده که از موشک‌های پیشرفته بالستیک و فن‌آوری موشکی کروز و نیز توانمندی طراحی کلاهک‌های متعارف (که در حمله به تأسیسات نفتی عربستان به کار رفت) برخوردار است. پیشرفت قدرت متعارف تکاوری ایران، پیامدهایی هم دارد. موشک‌های نقطه‌زن ایران به این کشور یک توانایی مهم تکاوری، برای زدن اهداف بسیار با ارزش نظامی و غیرنظامی در سراسر منطقه می‌دهد و امکان می‌دهد تا دست برتر آمریکا و اعراب در نیروی هوایی را پس بزند.

به گزارش «دیپلماسی ایرانی»، در ادامه این تحلیل آمده است: همزمان به همان اندازه مهم است که پیشرفت‌های ایران در دیگر زمینه‌های غیرهسته‌ای و غیرنظامی را در نظر داشته باشیم. اینکه واقعا آسیب‌های فشار حداکثری به اقتصاد ایران چه اندازه بوده و ایران چه پیشرفتی در عبور از تحریم‌ها و نیز در دیگر زمینه‌های امنیتی داشته است؟

امتیازات دیگر ایران: دست برتر حزب‌الله در لبنان بعنوان نیروی غالب امنیتی این کشور که به تدریج از توانایی موشکی و از جمله سامانه‌های نقطه‌زن ایرانی برخوردار شده است. سوریه به‌طور کامل در کنترل اسد درآمده که به ایران نقشی کلیدی در این کشور می‌دهد ضمن آنکه پیوندهای سوریه با حزب‌الله هم برقرار است. در عراق، آمریکا به شکل بدی زمین‌گیر شده است. به شدت نیروهایش را کاهش داده و در پی حملات نیروهای بسیج مردمی، بسیاری از جنبه‌های بالقوه مشارکت راهبردی‌اش با عراق را کنار گذاشته است. جنگ یمن هم که تا اینجا، همراه با پیروزی حوثی‌ها بوده که شریک راهبردی ایران هستند. این وضعیت، دسترسی ایران به دریای سرخ و امکان تهدید عربستان سعودی از جنوب را فراهم می‌سازد. تهدیدی که همچنین دربردارنده موشک‌های نقطه‌زن و موشک‌های متعارفی است که توانایی زدن تاسیسات نفتی و دیگر زیرساخت‌های عربستان را دارد. در افغانستان هم با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در ماه مه ۲۰۲۱، حضور آمریکا در مرزهای شرقی ایران پایان می‌یابد و می‌تواند به گسترش نفوذ ایران در شانگهای بیانجامد.

واکنش‌ها به تحریم در داخل ایران هنوز هم یک فاکتور است اما نیروهای امنیت داخلی به شدت تقویت شده‌اند. صداهای آرامی که در دولت دست برتر داشتند نیز رفته رفته می‌روند تا خاموش شوند. تحریم‌ها برای ایران مشکلاتی را درست کرده‌اند، آمریکا توانمندی‌هایی هم دارد. با این همه، دلایلی برای هشدار وجود دارد: نخست، دولت بایدن نمی تواند به سادگی در رابطه با برجام به گذشته برگردد. دوم، بسیاری از جنبه‌های جاگیری آمریکا در منطقه، در چهار سال گذشته فرسوده شده است. رخدادهایی همچون ترور محسن فخری زاده، هرچند هم که مهم باشد، تنها بخشی از کل داستان به شمار

می‌رود.

 

آفتاب یزد: نرخ تورم در دولت روحانی کاهش نمی‌یابد

یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن بررسی وعده‌های دولت نوشت: نرخ تورم تا پایان این دولت، کاهش پیدا نمی‌کند.

آفتاب یزد با اشاره به وعده‌ کاهش نرخ تورم به 22 درصد، از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: آمار رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد در مهرماه امسال در بین 89 قلم کالای اساسی، قیمت 84 کالا بین 0/4 تا حدود 3/4 درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش داشته و بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به گروه آهن‌آلات، کنجاله سویا و حبوبات بوده است. این در حالی است که بیشتر اقلام مصرفی روزمره مثل برنج، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، قند، شکر و غیره بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و این تورم گویای امکان‌پذیر نبودن عمل به این وعده حتی تا خرداد 1400 است.

وضعیت تورم محسوس و ملموس برای مردم در زندگی روزمره نشان‌دهنده تورم بالاتر بوده و این 22 درصد واقعی نبوده و نیاز به تدبیر جدی دارد تا اقتصاد و بنگاه‌ها بیش از این لطمه نبینند.

این هدف‌گذاری باید بر روی متغیرهای تاثیرگذار بر نرخ تورم اعمال شود یعنی این متغیرها شناسایی و نوسانات آنها کنترل شود. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از کنترل نوسانات نرخ ارز، ثبات بازار سرمایه، کنترل مازاد تقاضا در اقتصاد کلان، بهبود تراز تجاری غیرنفتی، کنترل پایه پولی و مدیریت کسری بودجه است.

اگر هر یک از عوامل موثر در تورم را زیر ذره‌بین قرار دهیم، فعلا هیچ‌کدام از این عوامل روند باثباتی را طی نمی‌کند. راه‌حل بخشی از این مشکلات در بازه کوتاه‌مدت می‌تواند صورت بگیرد، اما بخش دیگر بلندمدت است مثلا تنوع‌بخشی به محصولات صادرات غیرنفتی جهت بهبود تراز ارزی کشور یک‌شبه صورت نمی‌گیرد و نیازمند برنامه اساسی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

تکذیب اتهامات علیه دولت عبدالمهدی درباره شهادت سردار سلیمانی

نخست‌وزیر سابق عراق طی بیانیه‌ای اتهامات رسانه‌ای مطرح شده علیه دولتش درباره اطلاع داشتن از عملیات هواپیماهای آمریکایی برای هدف قرار دادن سردار سلیمانی را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، دفتر رسانه‌ای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق طی بیانیه‌ای گزارش برخی رسانه‌ها در این باره که طرف‌های رسمی عراق به هواپیماهای آمریکایی برای هدف قرار دادن سردار شهید «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» اجازه داده‌اند را رد کرد.

در بیانیه نخست‌وزیر عراق تاکید شده بر خلاف گزارش این رسانه‌ها، دولت وقت عراق سختگیری‌های شدیدی درباره قوانین هرگونه تحرک چه زمینی و چه هوایی داشته و با توجه به نقض‌هایی که هر از گاهی صورت می‌گرفت، این نقض‌ها ثبت شده و به طرف‌های مربوط گزارش داده می‌شد.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر اسبق عراق اخیرا مدعی شد هواپیمایی که اقدام به هدف قرار دادن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، در نزدیکی فرودگاه بغداد کرد، این اقدام را با موافقت طرف‌های عراقی انجام داده بود.

***

تجمع اعتراض‌آمیز مردم تبریز در واکنش به سخنان اردوغان

مردم تبریز در واکنش به اظهارات اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در رژه باکو  در آذربایجان تجمع اعتراض‌آمیز مقابل کنسولگری ترکیه در فلکه همافر ولیعصر تبریز برگزار کردند.

به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی انتقادی در دست داشتند، شعارهایی مانند «باکی اسرائیل اولماز/ کربلادان آیریلماز»، «اردوغان - اسرائیل پیوندتان مبارک»، «آذربایجان جانباز، خامنه‌ای‌دن آیریلماز» سر دادند.

آنها در پایان ضمن یادآوری کمک‌های ایران در ماجرای کودتای ترکیه، از مقامات ترکیه خواستند مواظب گفتارشان باشند.

***

ایران و روسیه به دنبال روش‌های جدید برای مقابله با تأثیر تحریم‌ها

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی به مسائل مختلف پیرامون ایران از جمله ترور اخیر شهید فخری‌زاده پرداخت. به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی با صدا‌و‌سیمای ایران گفت: جامعه جهانی مشتاق است نتیجه تحقیقات درباره ترور [شهید] دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته ایرانی را بداند. لاوروف در این باره گفت روسیه قاطعانه ترور این دانشمند را در سطوح متعدد از جمله در بیانیه رسمی وزارت خارجه این کشور محکوم کرد.

لاوروف در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: ایران و روسیه به دنبال روش‌های جدید برای مقابله با تاثیر منفی تحریم‌ها روی روابط دوجانبه اقتصادی خواهند بود و تهران و مسکو در حال انجام دادن اقداماتی هستند تا اجازه ندهند تجارت دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی کاهش یابد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: برعکس، بویژه به لطف رویگردانی از استفاده از دلار آمریکا و روی آوردن به سمت ارز رایج ملی در توافق‌ها و طرح‌های خلاقانه، تعاملات اقتصادی در حال افزایش است. لاوروف افزود: ما فقط تحریم‌های یکجانبه را رد نمی‌کنیم، بلکه با اقداماتی ویژه از ایران حمایت می‌کنیم. شاید کاری که انجام می‌دهیم بیشتر از همه است. در اعداد و ارقام برابر با میلیاردها دلار است. فعالیت ما در تمام زمینه‌ها ادامه دارد؛ از کشاورزی گرفته تا فناوری اطلاعات.

وزیر خارجه روسیه به آمار تجارت روسیه با ایران اشاره کرد و گفت: تجارت دوجانبه بیش از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است در حالی که در نیمه اول این سال میلادی ۸ درصد با توجه به پیامدهای سخت بیماری همه‌گیر کرونا افزایش داشته است. او در این باره افزود: ما واقعا چنین شاخص‌هایی را با کسی دیگر نداریم که تجارت در بحبوحه محدودیت‌های ویروس کرونا به جای کاهش، افزایش یابد.

***

مذاکرات دوحه و تأمین صلح افغانستان محور دیدار عراقچی و عبدالله

معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز (22 آذر) با «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، در این دیدار که در قصر سپیدار انجام شد، 2 طرف درباره‌ مذاکرات صلح، پیشرفت‌ها در مذاکرات دوحه، نقش ایران در تأمین صلح افغانستان و روابط دوجانبه میان ۲ کشور بحث و تبادل‌نظر کردند.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به کابل، با «میرویس ناب» معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ادامه، هر 2 طرف درباره مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان و نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد اجماع منطقه‌ای پیرامون وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری میان ۲ کشور و موضوعات مرتبط دیگر، بحث و تبادل‌نظر کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز همچنین با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار عراقچی بر حمایت ایران از دولت، جمهوری اسلامی و قانون اساسی افغانستان تأکید کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

دستگاه های دولتی در اندیشه «کارهای زودبازده»

با توجه به این که دولت در سال پایانی فعالیت خود به سر می برد، برخی سازمان ها و دستگاه های اجرایی با ارسال بخشنامه ای خطاب به مدیران زیرمجموعه، از آن ها خواسته اند با انتخاب و برنامه ریزی مناسب برای به ثمر رسیدن پروژه های زودبازده، به گونه ای برنامه ریزی کنند که پروژه های مذکور ضمن تامین بخشی از نیازهای کشور، شرایط لازم برای پیگیری همچون تعیین مدیر اجرای طرح و تامین منابع لازم برای افتتاح به موقع را داشته باشند.

ضرب الاجل برای جلوگیری از سرقت اطلاعات مسافران

یک نهاد مسئول دولتی در ابلاغیه ای خطاب به تعدادی از مدیران دولتی و تشکل های صنفی فعال در حوزه گردشگری، به مخاطبان تذکر داده با توجه به احتمال بروز حملات سایبری و تبعات تحقق چنین اتفاقی، سرورهایی که اطلاعات مربوط به این فعالیت ها را ذخیره می کنند، باید در اسرع وقت به داخل کشور منتقل شوند و در صورت انتقال نیافتن ظرف مهلت مقرر، دسترسی آن ها به نرم افزارها و مجوزهای مربوط قطع خواهد شد.

*********************************

روزنامه ایران **

جزئیاتی از همایش تجاری ایران- اروپا

   خبر اول اینکه، پایگاه اطلاع‌رسانی همایش تجاری ایران- اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفرای آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه و به علاوه سردبیر دیپلماسی روزنامه گاردین در پنل مربوط به سفرا که روز 14 دسامبر (24 آذرماه) برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. به گزارش ایسنا، همایش تجاری ایران- اروپا قرار است روزهای ۲۴ تا ۲۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار ‌شود. بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی همایش تجاری ایران- اروپا، در پنل مربوط به سفرا درباره روابط تجاری و سیاسی دو طرف و ادامه نقش اروپا در توسعه اقتصاد ایران همزمان با دیگر شرکا همچون چین بحث و رایزنی خواهد شد.همچنین در این اطلاعیه آمده است: این پنل فرصتی است برای شرکت‌های ایرانی و اروپایی تا نظرات سفرا در این زمینه را بشنوند و درک بهتری از ماهیت تعهد اروپا به توافق هسته‌ای و حفظ روابط تجاری با ایران پیدا کنند. سازمان توسعه تجارت با همکاری مرکز بین‌المللی (ITC) و با حمایت اتحادیه اروپا، همایش تجاری ایران -اروپا (Iran-Europe Business Forum) را باهدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فناوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران به اروپا برگزار می‌کند. رویدادهای اصلی سه‌روزه این همایش شامل نشست‌های تخصصی در زمینهٔ مباحث مرتبط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا و همچنین پنل‌های اختصاصی درخصوص استراتژی ملی صادرات در زمینه‌ بخش‌های صنعتی از جمله قطعات خودرو، اقلام پتروشیمی، بخش‌های کشاورزی شامل گیاهان دارویی، میوه و سبزی و بخش‌های خدماتی گردشگری و خدمات (ICT) است.

 

چمران: مردم در انتخابات به نظامیان حرفه‌ای روی خوش نشان نمی‌دهند

  خبر دیگر اینکه، مهدی چمران، از چهره‌های اصولگرا درباره ورود نظامیان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دو نوع نظامی داریم، گروهی شغلشان نظامی‌گری است و نظامی حرفه‌ای هستند و گروه دیگر هم که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، رشد کردند و فرمانده شدند و در مقطعی صلاح دیدند از فضای نظامی‌گری خارج شده و به مردم و جامعه خدمت کنند. به گزارش ایرنا، وی افزود: برداشت من این است کسی که نظامی‌ حرفه‌ای است اگر بخواهد وارد مسائل سیاسی شود مردم زیاد روی خوشی به او نشان نمی‌دهند. چمران درباره احتمال حمایت اصولگرایان از نامزدی «سعید محمد» رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در انتخابات هم گفت: نمی‌توان گفت که از او حمایت می‌شود یا خیر، ولی برداشت من این است که شناخت جامعه نسبت به او کم است و تا شناخت ایجاد شود زمان می‌برد.

 

واکنش امریکا به مصوبه برجامی مجلس

  دست آخر اینکه،  مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در واکنش به مصوبه برجامی اخیر مجلس کشورمان در بیانیه‌ای مدعی شد که هدف از مصوبه مجلس شورای اسلامی برای افزایش غنی‌سازی ارعاب جامعه بین‌المللی است. به گزارش مهر، وزیر خارجه امریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران درباره اینکه چرا نیاز به غنی‌سازی اورانیوم در این سطح (20 درصد) دارد هیچ توجیه فنی منطقی ارائه نکرده است. پمپئو ادعا کرد: کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام تنش‌زای خطرناکی است که تهران را به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌کند. از سویی دیگر «جیمز کرولی» مقام وزارت خارجه انگلیس گفت: «اگر ایران درخصوص برجام جدی است، نباید قانونی را که اخیراً به تصویب پارلمان این کشور رسیده و گام‌های بیشتری در جهت نقض برجام برمی‌دارد، اجرایی کند.»

*********************************

روزنامه شرق **

با بودجه دولت فقط می‌توان ۵۰ متر، مترو ساخت

فارس: عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1400 می‌توان کمتر از 50 متر مترو ساخت، گفت: حمل‌ونقل شهری تاب و تحمل خسارت بیشتر را ندارد و در صورت عدم اجرای قوانین و تعهدات و تکالیفی که دولت بر عهده دارد، زمینگیر خواهد شد. در بودجه سال 99 مبلغ 250 میلیارد تومان برای یارانه بلیت حمل‌ونقل درون‌شهری کشور پیش‌بینی شده بود که متأسفانه سهم شهرداری تهران پرداخت نشد. در بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1400 مبلغ هزار‌میلیارد تومان جهت یارانه بلیت برای کل کشور پیش‌بینی شده است که حدود نیمی از آن سهم تهران است اما این بودجه بسیار کم بوده و مهم پرداخت آن است که متأسفانه در گذشته انجام نشده است و باید پرداخت شود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: همچنین در بودجه سال جاری مبلغ 100‌میلیارد تومان برای موضوع اتوبوس برای کل کشور مصوب شده بود که حدود ۲۰ اتوبوس برای کل کشور می‌شد که یک اتوبوس هم نخریدند. در بودجه پیشنهادی دولت رقم پیش‌بینی‌شده برای خرید اتوبوس 500 میلیارد تومان است که حدود 100 اتوبوس برای کل کشور است و پاسخ‌گوی نیاز واقعی شهرها نیست و مجلس می‌تواند آن را حداقل به ‌‌هزار میلیارد تومان افزایش دهد. بودجه پیشنهادی دولت برای ساخت متروی تهران در سال 1400 نیز مبلغ 62 میلیارد تومان است که با این بودجه می‌توان کمتر از 50 متر مترو ساخت. حداقل اعتبار مورد نیاز در این بخش 10 هزار میلیارد است. دولت برای مترو تهران‌ـ پرند بودجه 250‌میلیاردی در نظر گرفته که البته این میزان هم اندک است و حداقل جهت پیشرفت مترو تهران‌ـ پرند هزار‌میلیارد تومان بودجه لازم است. به گفته این عضو شورای شهر دولت در‌حال‌حاضر نه‌تنها کمکی به حمل‌ونقل عمومی نکرده بلکه به حق شهرداری‌ها هم تعرض می‌کند. دولت در لایحه بودجه 1400 برای بهره‌مندی شهرداری‌ها از جرایم رانندگی، 216 میلیارد تومان سقف گذاشته در‌حالی‌که درآمد حاصل از جرایم تخلف رانندگی فقط در تهران سالانه حدود 1500میلیارد تومان و سهم 60 درصدی شهرداری تهران حدود 900 میلیارد تومان است. بنابراین نمایندگان باید هوشیار باشند تا حقوق شهرداری و دهیاری‌های کشور از این محل از بین نرود.

 

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دی‌ماه

شرق: رئیس ستاد اجرائی فرمان امام از آغاز تست انسانی واکسن کرونا در هفته نخست دی‌ماه خبر داد. محمد مخبر با بیان اینکه تمامی امکانات و مقدمات لازم این واکسن فراهم شده است، اظهار کرد: تست انسانی این واکسن در سه فاز از هفته نخست دی‌ماه شروع خواهد شد. این واکسن از مسیری تولید شده است که کمترین تبعات را دارد و امتحان شده است. به گفته ا‌و «در تولید این واکسن از ویروس کشته‌شده و ضعیف‌شده استفاده شده است که در گذشته نیز از این روش در کشور استفاده شده بود». مخبر گفت: «با یاری خداوند ملت عزیزمان هیچ مشکلی در تهیه و تولید و تزریق واکسن نخواهند داشت».

 

‌تردد  بین‌شهری در شرایط  نارنجی چگونه است؟

مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران با تأکید بر لزوم خودداری تردد غیرضرور توسط شهروندان در شرایط شیوع کرونا ویروس گفت: بهتر است برای موارد ضروری هم از حمل‌ونقل عمومی استفاده شود‌ اما در موارد خاص که ضرورت تردد بین شهرستانی و استانی با خودروی شخصی وجود دارد، در فرمانداری شهرستان مربوطه با بررسی مدارک ارائه‌شده در صورت تأیید برای یک بار مجوز تردد داده خواهد شد. ایمان قربانی در تشریح روند بررسی درخواست تردد ضروری بین‌‌شهرستانی در وضعیت نارنجی گفت: افرادی که ضرورت دارد در موارد بسیار خاص همانند بیماری یا اثاث‌کشی از خودروی شخصی برای تردد بین شهرستانی و استانی استفاده کنند، می‌توانند برای ارائه مدارک و مستندات خود به فرمانداری شهرستان مربوطه و در تهران به فرمانداری تهران مراجعه کنند. او افزود: در فرمانداری مستندات فرد در مجموعه‌ای ویژه همین ترددها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تأیید مستندات به فرد تنها برای یک بار مجوز تردد داده خواهد شد اما بی‌تردید حتی برای این افراد نیز توصیه این است که برای تردد ضروری خود از حمل‌ونقل عمومی بهره بگیرند. مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه بخش زیادی از مشکلات در شیوع کرونا‌ویروس برگزاری دورهمی‌ها‌ست، افزود: باید برای حفظ جان خود و دیگران امسال از برگزاری دورهمی‌ها و مراسم شب یلدا خودداری کنیم. باید همه در این شب در خانه بمانیم و با استفاده از فضای مجازی و تماس تلفنی در این شب از اقوام باخبر شویم و امسال را پشت‌سر بگذاریم تا شب یلدای سال آینده را با سلامت در کنار یکدیگر برگزار کنیم.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات