اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۳۴

دیپلماسی اقتصادی در تامین منافع ملی چه نقشی دارد؟/ دیپلماسی اقتصادی در راستای کمک به تولید باشد

لذا وقتی هر تولیدی که  انجام می شود اما زنجیره تکمیلی آن یعنی صادرات وجود نداشته باشد، این تولید جهش دار نمی شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفتگو با نمایندگان مجلس
زهرا ظهروند- خبرنگار/ یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، "دیپلماسی اقتصادی" است؛
 
به همین منظور با دو تن از نمایندگان مجلس گفت و گو کردیم که در ادامه می آید:

حجت  الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بصیرت گفت:به عقیده بنده اگر بخواهیم در حوزه تولید اتفاق خوبی رقم بخورد و تولید رونق بگیرد باید با توجه به شعار سال، تولید یک جهش داشته باشد؛ فرق رونق با جهش بسیار زیاد است ،رونق یعنی تولید در یک روال عادی بازار خوب باشد، اما وقتی از جهش صحبت به میان می آید یعنی باید یک حرکت معناداری در تولید اتفاق بیفتد. لذا وقتی هر تولیدی که  انجام می شود اما زنجیره تکمیلی آن یعنی صادرات وجود نداشته باشد، این تولید جهش دار نمی شود.

صادارت تکمیل کننده زنجیره تولید
وی افزود:در حقیقت مصرف داخلی در هر زمینه ای محدود است حال تولیدی کفش باشد یا مواد خوراکی یا پروتئینی یا خودرو یا موارد تولیدی دیگر باشد؛لذا لازمه تحقق تولید، جهش و رونق تولید تکمیل کردن زنجیره آن یعنی صادرات است.
وقتی بخواهیم صادرات انجام شود باید علاوه بر ابزار ما در خارج از ابزاری  نیز در داخل کشور برای صادرات وجود داشته باشد؛ تسهیل قوانین صادراتی مثل تسهیل امور گمرکی ، تسهیل حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی است و علاوه بر این موارد صنعت بسته بندی است. لذا همه این موارد موضوعاتی است که در حوزه صادارت در داخل کشور معنا پیدا می کند.

فیروزی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: علاوه بر این موارد ما باید خارج از کشور هم فعالیتی داشته باشیم که بتوانیم بازارهای خارج از کشور را برای تولید کنندگانمان ایجاد کنیم که بخش خارج از کشور همان «دیپلماسی اقتصادی» می شود؛ در واقع اقتصاد دان های ما در سطح وزارت امور خارجه و مسئولان سیاسی و مسئولان خارج از کشور باید بتوانند رایزنی هایی انجام دهند و بازارهایی برای صادرات ایجاد کنند که این موضوع کار دیپلماسی اقتصادی می شود.

نماینده مردم فسا در مجلس اظهار کرد: وقتی یک تولید کننده یا تاجری می خواهد محصولی تولید کند، شاید آشنایی لازم با تعاملات خارج از کشور را نداشته باشد و جامعه، بازار و مخاطب آنجا را نشناسد یا اینکه با مقررات بازار خارج از کشور آشنایی نداشته باشد که لازم است معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به عنوان مجموعه ای که فعالیت های برون مرزی کشور را مدیریت می کند، فعال تر و پویاتر شود. همچنین افرادی که در سفارت خانه های ما در حوزه های اقتصادی به کارگیری می شوند، توانمند باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این افراد توانمند باشند و کسانی باشند که حوزه اقتصادی را به خوبی بشناسند و ادبیات اقتصادی را بدانند تا در جذب تجار خارجی موفق باشند؛ به نظر بنده اگر این اتفاق بیفتد حوزه تولید می تواند یک حرکت بسیار خوبی داشته باشد و این موضوع می تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد و در حقیقت رسالت بزرگی ایجاد کند.
 
در طول تاریخ همیشه تجار ما عاملی برای توسعه دین، فرهنگ و تمدن ایرانی بوده اند، لذا به عقیده بنده حتی اگر بخواهیم  از نگاه رسالت محوری به این موضوع نیز نگاه کنیم، می بینیم که این امر یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که از این حوزه می توانیم این موفقیت ها را دنبال کنیم.

فیروزی با بیان اینکه صادرات در نگاه اقتصادی مهم است، گفت: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد،چراکه صادرات مکمل زنجیره تولید است و اگر یک دیپلماسی فعال اقتصادی در خارج از کشور نداشته باشیم و بازارهای هدف را نشناسیم، رصد نکنیم و قوانین را ندانیم قطعا ما موفق نخواهیم بود چراکه مصرف داخلی ما محدود است و با محدود بودن مصرف، قطعا تولید نمی تواند جهش پیدا کند.

لزوم خیز بلند دولت برای دیپلماسی اقتصادی
عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در خصوص دیپلماسی اقتصادی در گفت و گو با بصیرت گفت: دیپلماسی اقتصادی یکی از نکات بسیار مهمی است که اگر در گذشته دارای اهمیت بود امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است؛ دولت اقای روحانی در عمل نتوانسته است از ظرفیت های موجود کشورهای همسایه و ارتباطات سیاسی در جهت تامین منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بهره کافی را ببرد.

وی افزود: کارهای انجام شده مورد تقدیر است، اما نیاز ظرفیت و آنچه که به عنوان هدفگذاری وجود دارد ناکافی است و متناسب با این چند موردی که بیان کردم، ناکافی است.
 
به نظر می رسد خیز بلند دولت برای دیپلماسی نیاز امروز ما است و وزارت امور خارجه باید در این جهت پیشگام باشد و سفارتخانه های جمهوری اسلامی باید به عنوان مراکز فعال دیپلماسی اقتصادی در جهت تامین منافع ملت و ایجاد آسایش حداکثری کشور و بهره گیری از توانمندی های بین المللی فعالیت های ویژه و بیشتری داشته باشند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در قالب کمیته روابط خارجی تلاش می کند تا وضعیت موجود سفارتخانه  ها را از این جهت بررسی کند و در آینده ما حد بالاتری از نظارت بر سفارت خانه ها را ایجاد خواهیم کرد و به دنبال این هستیم تا ابعاد نظارتی مجلس به تحرک و پویایی حداکثری وزارت امور خارجی منتهی شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات