صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، 25 آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جریان نظام مقدّس اسلامی زنده و سرحال و بانشاط است. از این روزها [آیندگان] یاد خواهند کرد. آن روز مردم از حرکت شما، ایستادگی شما، مقاومت شما، خوب‌ عمل‌ کردن شما تشکّر می‌کنند، تقدیر می‌کنند، قدرش را می‌دانند؛ همچنان که ما امروز قدر رزمندگان دفاع مقدّس و شهدای دوران دفاع مقدّس را می‌دانیم. (1398/01/31) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

تشکيلاتي معطوف به 1400

شمارش براي ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتي آغاز شده است و احزاب و گروه‌های سياسي در تلاش‌اند تا ساماني به اوضاع خود داده و با همه توان وارد ميدان رقابت شوند. در اين ميان تلاش براي ائتلاف و همگرايي من باب تجمیع و حداکثر کردن قدرت يکي از مهم‌ترین مسائلي است که احزاب و گروه‌های سياسي ریزودرشت دغدغه‌مند آن‌اند.

نکات تحليلي: 1- اولين نشست شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات روز يکشنبه به‌صورت مجازي برگزار شد. اصلاح‌طلبان در این نشست مصوب کردند؛ نهادي اجماع‌ساز با حضور 30 حزب داراي مجوز وزارت کشور، فعال شود که براي تقويت و فراگيري اين نهاد، 10 نفر از شخصيت‌هاي ملي داراي مقبوليت فراگير غيرحزبي جريان اصلاحات به‌عنوان عضو مشاور به اين نهاد دعوت شوند. همچنين رئیس دولت اصلاحات همچنان در رأس اين نهاد قرار دارد. 2- در اين مصوبه بر حضور در انتخاباتي آزاد، قانوني، رقابتي و عادلانه تأکید شده است که مي‌توان آن را بهانه اين جريان براي حضور يا عدم حضور در انتخابات يا ابزاري براي فشار بر نهادهاي قانوني ارزيابي نمود. اصلاح‌طلبان هرگاه در انتخابات‌ها ناکام مانده‌اند، از پذيرش شکست اعراض کرده و مدعي فقدان آزادي و عدالت در انتخابات شده‌اند! اما هنگام پيروزي، آن را انتخابي مردمي دانسته‌اند! اين مشي و مرام که تيشه بر ريشه نظام انتخاباتي کشور می‌زند، ازجمله مرام‌های غلط این جریان است که نياز به اصلاحات دارد! 3- در اين مصوبه به برخي از اولویت‌های اين جريان در عرصه تحولات اجتماعي – سياسي تأکید شده است که برخي از آنان معيارهايي مثبت و مقوم تقويت اقتدار ملي است، اما برخي از آن‌ها در چارچوب منافع ملي ارزيابي نمي‌شود. ازجمله آنکه عوام‌فریبانه بر ضرورت بازنگري در قانون اساسي و برگزاري رفراندوم تأکید شده است. اينکه قانون اساسي در مسير تجربيات نظام اسلامي نيازمند تعالي و ارتقاء است، بحثي است که در خود قانون اساسي ديده شده است، اما آنکه اين مقوله به شعاري انتخاباتي براي کسب رأی بدل گردد، اقدامي خلاف مصلحت کشور و در راستای فريب افکار عمومي است. در بخشي از اين مصوبه بر ضرورت تدوين برنامه‌هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زیست‌محیطی براي ارائه به جامعه تأکید شده است که در جهت استانداردسازی انتخابات کشور امری مثبت تلقی می‌شود. به‌واقع بايد تلاش نمود تا همه مدعيان کسب قدرت مبتني بر ارائه برنامه وارد رقابت‌های انتخاباتي شوند و مردم از ميان برنامه‌ها، نامزدها را برگزينند. در آن صورت، نحوه اجرايي کردن همين برنامه، شاخص ارزيابي عملکرد نامزد پیروز و حامیان جریانی و حزبی وی خواهد بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                  

فرصت را غنیمت شمار!

تجربه برجام، تجربه رفتار متناقض جنتلمن‌های پشت میز مذاکره است که به‌راحتی به تعهدات خود پشت می‌کنند و امروز در جایگاه مدعی نشسته‌اند. تجربه برجام، امروزه موضوع قابل فهمی برای عوام‌الناس است ولی برخی خواص همچنان نمی‌خواهند آن را آن‌گونه که هست درک کنند.

گزاره خبری: 1- «علی مطهری»، نماینده مردم تهران در دوره گذشته مجلس می‌گوید: «زماني كه در سياست‌ها و رفتار امريكا تغيير احساس مي‌كنيم، بايد از اين فرصت براي احقاق حقوق مردممان استفاده كنيم. متأسفانه از فرصت دوره اوباما، با همه شيطنت‌هايي كه داشت، با شعارهاي احساسي به‌درستی استفاده نكرديم. وقتي اسرائيل و عربستان به‌شدت از قطع رابطه ما با امريكا بهره مي‌برند و به‌شدت نگران بهبود اين رابطه البته با حفظ اصول و آرمان‌هاي ما مثل آرمان فلسطين هستند و مي‌خواهند تأثيرگذاري بر كنگره و احزاب امريكا منحصر به خودشان باشد، چرا ما متناسب با تغيير رفتار امريكا رفتار نكنيم؟». 2- رئیس‌جمهور روحانی نیز در جلسه دیروز خود با خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و آن شرایط قبلی باقی نمی‌ماند. حتی اگر ترامپ هم می‌ماند، تغییر می‌کرد و حالا که آقای بایدن پیروز انتخابات شده تغییر خواهد کرد».

گزاره تحلیلی: 1- خوش‌بینی‌ها به غرب طی هفت سال گذشته سبب شد تا شروط مقام معظم رهبری در اجرای برجام نادیده گرفته شود. دولت در راستای عمل به برجام، بیش از 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخه سوخت خارج کرد؛ تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو را متوقف کرد؛ قلب رآکتور آب‌سنگین اراک را بیرون آورد و داخل آن بتن ریخت. همه این امتیاز دادن‌ها در دوران اوباما و در راستای اجرای سیاست «استفاده از فرصت‌ها!!!» صورت گرفت. البته در همان سال‌ها نیز وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی کشورمان از عدم پایبندی آمریکا و دولت اوباما به تعهدات برجامی گلایه کردند، اما امروز برای همگان آشکار است که خوش‌بینی به دشمن و دل باختن به خنده او، خسارت محض به بار می‌آورد که آثار آن در وضعیت اقتصادی کشور نمایان است. بااین‌حال منافع حزبی و جریانی به برخی اجازه اعتراف به تقصیرهای گذشته و عبرت‌آموزی از آن را نمی‌دهد. 2- شهید مطهری می‌گوید: «شمر 1400 سال پیش مرد، رفت. شمر امروزت را بشناس»، درحالی‌که شمر زمان با تمام توان درصدد ضربه زدن و نابودی جمهوری اسلامی است و فرزندان وطن را یکی‌یکی به مسلخ قربانگاه می‌کشاند، برخی سیاسیون با چه منطقی درصدد پیمایش راه رفته هستند؟! 3- بازگشت آمریکا به برجام، نباید به معنی دوستی و خیر کثیر، بلکه به معنی نقشه جدید برای امتیازگیری مجدد و زدن ضربه کاری‌تر بر پیکره ملت ایران تفسیر شود تا مجدداً فریفته خنده‌های مستانه دشمن نشد. بهتر این است که فرصت را نه در خنده دشمن، بلکه در داشته‌های ملی بدانیم و به‌راحتی به آن‌ها چوب حراج نزنیم. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                  

احتمال بررسی مجدد لوایح FATF

قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص برخی اظهارات مبنی بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع اظهار داشت: «آنچه در خصوص این لوایح صورت گرفت، این بود که مسکوت ماند؛ ولی این امکان وجود دارد که بررسی مجدد آن در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد». دری نجف‌آبادی تأکید کرد: «من از بررسی مجدد FATF در مجمع اطلاع دقیقی ندارم، ولی آنچه مسلم است، این است که ما باید نسبت به تعهدات طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم». وی خاطرنشان کرد: «برخی تصور می‌کنند که احتمال بررسی مجدد FATF به معنای تأیید و تصویب نهایی این لایحه است درحالی‌که بررسی مجدد، به معنای بحث ‌و بررسی‌های بیشتر دراین‌باره است و لزوماً به معنای تصویب یا عدم تصویب آن نیست».

▼ اخبار

اشک غیرت در برابر خطای بزرگ تاریخی

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوابق انقلابی مرحوم زارعی، نماینده دوره سابق مجلس، با اشاره به ماجرای اشک ریختن وی در مجلس پس از تصویب برجام، اظهار داشت: «وقتی فضا تشخیص داده نشد، افرادی مثل مرحوم زارعی فریاد زدند، روشنگری کردند و حتی اشک ریختند تا مسیر روشن بماند. این اشک، اشک ایستادگی در برابر جوسازی‌ها و جوگیری‌ها بود. اشک کسانی بود که این دغدغه را داشتند تا اجازه ندهند بزک دشمن، مصالح کشور را به بازی بگیرد». دکتر جلیلی در ادامه تصریح کرد: «این اشک، اشکی بود که تلاش می‌کرد تا بزک دشمن را پاک کند؛ این ناشی از یک فهم عمیق و یک بصیرت بالا بود. یک اشک بود، اما جای خودش را در تاریخ نگه داشت. این اشک معمولی نبود، اشک بر مبنای صدق رفتار و ناشی از یک ایمان عمیق بود». عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در این راستا بیان کرد: «در زمانی که برخی لبخند دشمن را با اخم قبلی او مقایسه کرده و آن را فرصت تلقی می‌کردند، مرحوم زارعی این لبخند را با پوزخند بعدی او مقایسه می‌کرد و آن را تهدید می‌دانست؛ اشک او نشان داد که باید هشیار بود و نباید اجازه داد تا دشمن خود را پشت لبخند و چهره بزک شده، پنهان کند». جلیلی تصریح کرد: «کسانی که به این اشک خندیدند، بعداً در دام پوزخند دشمن گرفتار شدند. اشک غیرتی که بر صورت زارعی بود، باید عرق عبرت بر پیشانی کسانی بنشاند که لبخند دشمن را باور کردند».

برخورد یک‌درصدی با قاچاق در کشور

«داود گودرزی» دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از سرچشمه‌های مفاسد اقتصادی قوانین متعدد و متناقض است،‌گفت: «قبل از انقلاب ۱۲ هزار قانون در کشور وجود داشت که اکنون با انجام تنقیح قوانین تعداد آن‌ها به ۱۰۵۰۰ قانون رسیده، اما هنوز قوانین موجود نیاز به تنقیح و یکپارچه‌سازی و اصلاح دارد». به گفته وی، «قوانینی که ازاین‌پس نوشته می‌شود باید دو ویژگی داشته باشد، یکی جلوی فساد را بگیرد و دیگری اینکه شفاف و غیرمبهم باشد که هرکسی از قانون برداشت واحد داشته باشد. بر اساس گزارش رسمی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های نظارتی و همچنین تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا که در اردیبهشت امسال در مجلس قرائت شد، ۳۵ درصد از حجم واردات به کشور را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد که ۹۵ درصد آن از مبادی رسمی و گمرکات و بقیه آن از طریق غیررسمی مانند کوله‌بری انجام می‌شود». وی همچنین گفت:‌ «بر اساس گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا، از کل قاچاق انجام شده در کشور، تنها یک درصد از پرونده‌ها قضایی شده و با آن برخورد می‌شود که منجر به صدور حکم و اجرای حکم می‌شود». دبیر قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، میزان کل قاچاق کالا به کشور را سالانه 21.5 تا 25.5 میلیارد دلار عنوان کرد که این آمار برای سال ۹۷ بوده است؛ درحالی‌که در همان سال میزان واردات رسمی کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است. به گفته گودرزی، یکی از راه‌های مبارزه با فساد، توجه به سامانه‌های الکترونیک در فرآیند تجارت و اقتصاد و افزایش شفافیت است.

تذکر رهبر معظم انقلاب به مرحوم هاشمی درباره مذاکره با آمریکا

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از جلسه اعضای مجمع با رهبر معظم انقلاب، گفته است: «سال ۹۱ که دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت بود، همه اعضا خدمت رهبر انقلاب رسیدیم. بعد از پایان جلسه رسمی، ازآنجایی‌که پیش از آن آقای هاشمی در مصاحبه‌ای با یک فصلنامه، مواضعی درباره مذاکره و رابطه با آمریکا گرفته بودند، رهبری در آن جلسه تذکر دادند و خطاب به او فرمودند: این موضع شما سبب سوءاستفاده دشمن شد. آقا فرمودند: این روزها درباره صحبت‌های آقای هاشمی بحث‌هایی پیش‌آمده که خواستم در این جلسه عرض کنم برای این حرف‌ها بدترین وقت ممکن انتخاب شد. البته ما درباره مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا با آقای هاشمی سال‌هاست بحث داریم و از زمان ریاست‌جمهوری ایشان در این زمینه بحث می‌کردیم؛ اما اظهاراتی که اخیراً کردند، نبایستی انجام می‌شد، چراکه الآن آمریکایی‌ها در مقابل ما جبهه گرفته‌اند، اقدامات و تحریم‌هایشان را تشدید کردند و امید آن‌ها این است که این تحریم‌ها ما را به عقب‌نشینی وادار می‌کند».

▼ اخبار کوتاه

خط‌ونشان دولت بلاتکلیف بایدن برای ایران!/ «جیک سالیوان»، گزینه انتخابی بایدن برای پُست مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توییتی نوشت: «اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگاری که از دادرسی قانونی محروم و به دلیل استفاده از حقوق جهانی خود محکوم شد، یکی دیگر از موارد وحشتناک نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران است. ما به شرکای خود خواهیم پیوست و در برابر اقدامات ناقض (حقوق بشر) ایران خواهیم ایستاد».

فشار آبی ترکیه بر ملت سوریه!/ وزارت خارجه سوریه در نامه‌های جداگانه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، قطع آب بر روی بیش از یک‌میلیون نفر از هالی شهر حسکه و مناطق اطراف آن توسط ترکیه را نقض آشکار قوانین و منشورهای بین‌المللی و در سطح «جنایت جنگی» خواند و خواستار واکنش فوری شورای امنیت در این زمینه شد. در متن این نامه‌ها آمده است، ترکیه تاکنون ۱۷ مرتبه دست به چنین اقدامی زده که در راستای تلاش آنکارا برای باج‌خواهی از دولت سوریه و فشار بر دمشق است.

خطر اشراف اطلاعاتی و فتح باب بدهی خارجی/ «براتی» کارشناس تحریم‌های اقتصادی می‌گوید: «وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول عدد بزرگی برای اقتصاد ایران نخواهد بود. با توجه به تورم موجود در اقتصاد، اگر این وام فتح بابی برای استقراض‌های خارجی بعدی باشد، خطرناک خواهد بود. قطعاً صندوق بین‌المللی پول به‌واسطه این وام ایران را مجبور به انجام برخی از سیاست‌های مدنظر خود می‌کند. از این طریق می‌توانند اشراف اطلاعاتی خود را بر اقتصاد ایران افزایش دهند و اقتصاد ایران را تضعیف کنند».

پروژه‌های مشترک نتانیاهو و بایدن علیه ایران/ «فؤاد ایزدی»، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است: «کاری که نتانیاهو در حال انجام دادن است، فعال کردن تیم بایدن با توجه به پروژه‌های مشترک گذشته است که قدم اول آن ترور شهید فخری زاده در تهران بود».

۸۰ کشور حامی داعش در عراق بودند/ معاون دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق در سومین سالگرد پیروزی بر داعش با بیان این‌که ۸۰ کشور از تروریست‌های داعش در جریان ورود به عراق حمایت کردند، آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را در رأس این کشورها اعلام کرد.

احکام سیاسی (سؤال 101): حکم استفاده از گسل­های قومی مذهبی برای تحریک مردم به‌منظور رأی دادن به جریان یا فرد خاصی چیست؟ پاسخ: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: «سعی کنند گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند؛ مراقب باشند؛ نامزدها به خاطر خطای در تشخیص، این گسل‌ها را به نفع دشمن تحریک نکنند.» (26 اردیبهشت‌ماه 96)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات