صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۷۳

اخبار ویژه 26 آذر ماه

روزنامه کیهان **

  امسال 88 درصد درآمد نفتی محقق نشد دولت در بودجه 1400 دو برابر کرد!

در حالی که درآمد نفتی امسال دولت 12 درصد رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه است، پیش‌بینی فروش دو برابری نفت در لایحه بودجه 1400، تعجب کارشناسان را برانگیخته است.

طبق آمارهای هشت‌ماهه اول امسال، 88 درصد درآمد نفتی پیش‌بینی‌شده در قانون بودجه محقق نشده است. با این وجود دولت در لایحه بودجه تقدیمی، فروش نفت به میزان 2/3 میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده است.

روزنامه اعتماد درباره به‌هم‌ریختگی حساب و کتاب دولت نوشت: گزارش عملکرد هشت ماه نخست بودجه ۹۹ نشان می‌دهد درآمدهای نفتی و عدم تحقق آنچه در مجلس مصوب شده، همچنان یکی از معضلات اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی است. بر اساس آنچه خزانه‌داری منتشر کرده، از کل ۵۶ هزار میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومانی که دولت انتظار دارد در سال جاری درآمد نفتی داشته باشد، تا پایان آبان تنها ۶ هزار و ۷۰۸ میلیارد تومان محقق شده که نشان از تحقق ۱۲ درصدی درآمدهای نفتی دارد. مابقی آن که حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان است باید تا پایان سال به خزانه‌داری واریز شود. پیش‌تر در گزارش عملکرد هفت‌ماهه نخست بودجه ۹۹، کل پترودلارها حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود؛ طی یک ماه مهر تا آبان کمتر از هزار میلیارد تومان یا حدود ۲۳۴ میلیون دلار با نرخ ارز دولتی، به کشور وارد شده است.

در گزارش پیشین، کل ارز واردشده به کشور در هفت ماه 1/4 میلیارد دلار بود که با احتساب «عملکرد بودجه در هشت ماه نخست ۹۹» این مبلغ به حدود 1/7 میلیارد دلار می‌رسد. با توجه به اینکه قرار است تا پایان امسال ۹ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور وارد شود و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال عملکرد درآمدهای نفتی به ۵۶ هزار میلیارد تومان برسد، شکاف میان ارز واردشده به کشور با ارز تخصیص داده شده برای کالاهای اساسی چگونه جبران می‌شود؟

کاهش شدید سهم سرمایه‌گذاری دولت

در هشت ماه نخست سال جاری حدود ۳۲۸ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان منابع درآمدی وصول شد. با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی، عمده راهکار دولت برای تامین منابع درآمدی، استقراض و مالیات‌ها بود که بر اساس آن سهم درآمدهای مالیاتی و گمرکی به ۱۶۹ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان رسید. بر اساس آنچه در قانون بودجه مصوب شده بود، تا پایان سال جاری باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این محل وصول شود. در مدت مورد بررسی کل مبلغی که به پیمانکاران برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی پرداخت شد، ۵۲ هزار میلیارد تومان بود که اختلاف بسیار زیادی با قانون برنامه ششم توسعه دارد.

قرار بود در سال ۹۹ اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای ۱۱۶ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان باشد که در لایحه بودجه سال جاری حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود.  به نظر نمی‌رسد در سه ماه پایانی سال ۳۶ هزار میلیارد تومان باقیمانده تا مصوب بودجه محقق شود.

طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰، مصارف دولت در لوایح بودجه حدود ۱۱۷ درصد افزایش داشته و از ۳۸۶ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۷ به بیش از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ رسیده است. از سال ۹۷ تا بودجه هشت‌ ماه نخست سال جاری، درآمدهای مصوب از تحقق‌یافته کمتر بود؛ به‌گونه‌ای که در سال ۹۷ این اختلاف 27/6 هزار میلیارد تومان و در سال ۹۸ به ۲۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.  عملکرد تراز عملیاتی طی این سال‌ها از منفی ۹۰.۹ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۷ به منفی 119/6 هزار میلیارد تومان در پایان ۹۸ رسید. با استناد به لایحه بودجه ۱۴۰۰ انتظار بر این است که تراز عملیاتی به منفی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۱۶۰ درصد بیشتر از آن چیزی است که در قانون برنامه ششم برای دولت در نظر گرفته شده بود. این امر نشان‌دهنده دو چیز است؛ اول اینکه کاهش وابستگی به نفت آن‌گونه که در برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر بود، محقق نشد. دوم اینکه فاصله واقعیت اقتصاد با برنامه‌ها بسیار زیاد است.

 

روحانی از حال مردم بی‌خبر است انگار گزارش دولت سوئیس را می‌دهد!

برخی حامیان سیاسی دولت می‌گویند «روحانی ثابت کرد از حال مردم بی‌خبر است». کانال تلگرامی امتداد (وابسته به حزب اتحاد ملت) در واکنش به سخنان آقای روحانی در نشست مطبوعاتی اخیر نوشت: متاسفانه صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور مدتی است که تکراری شده است.

امتداد از قول ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار می‌نویسد: «البته سخنان روحانی در نشست خبری، تفاوت‌هایی با اظهارات اخیرش داشت. رد پای حضور بایدن در آن دیده می‌شد، یعنی رفتن ترامپ و آمدن بایدن کورسوی امیدی برای دولت روحانی ایجاد کرده و نسبت به گذشته لحنی محکم‌تر و شاذتر داشت.

اما آقای روحانی سخنانی را بیان کرد که برای من نه به عنوان یک روزنامه‌نگار، که به عنوان یک شهروند جای سؤال داشت. در مورد تورم و رکود و سایر مسائل اقتصادی به گونه‌ای صحبت کرد که تعجب‌برانگیز بود. به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور، خود خرید منزل را انجام نمی‌دهد و کسی هم به او درباره هزینه‌های اقلام روزمره اطلاعی نمی‌دهد. از آقای روحانی تنها یک سری دستاورد اقتصادی شنیده شد که گویی این دستاوردها به دولت سوئیس اختصاص دارد، نه دولت روحانی چرا که دستاوردهای نام برده از سوی رئیس‌جمهوری در زندگی مردم ملموس نیست.

پس از گذشت بیش از 7 سال کمترین انتظاری که از آقای روحانی می‌رفت این بود که به خاطر ‌اشتباهات، کم‌کاری‌ها و مدیریت غلط یک عذرخواهی کند و درصدد جبران آن برآید اما ایشان همواره اظهار می‌دارد که ما بهترین هستیم و بی‌سابقه‌ترین عملکرد را از خود نشان داده‌ایم.

از منظر سیاسی هم مطابق معمول آقای روحانی در نشست خبری خود به مخالفان تندروی خود در جریان اقتدارگرا، حمله کرد... من صحبت‌های آقای روحانی درخصوص ایراداتی که مجلسی‌ها از برجام می‌گیرند را می‌پذیرم اما یک زمانی، هنگامی که این سخنان آقای روحانی را می‌شنیدیم خوشحال می‌شدیم و به وجد می‌آمدیم اما اکنون این حرف‌هایش هم هیجانی ایجاد نمی‌کند، چرا که حاضر نیست ‌اشتباهات و ایرادات خود را هم بیان کند و این‌طور به نظر می‌رسد که هر گونه مشکلی را بر گردن دیگران می‌خواهد بیندازد. آن‌قدر کم‌کاری از دولت او دیده‌ایم که دیگر حرف زدن به تنهایی کمکی نمی‌کند...

در پایان فکر می‌کنم روحانی در نشست خبری اخیر خود اندکی تلاش کرد تا به روحانی سال 92 و انتخابات 96 نزدیک شود اما به دلیل آنکه عمر دولتش رو به پایان است، حرف زدن او دیگر بی‌فایده است».

تعجب روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از «گزارش سوئیسی روحانی» یادآور سخنان آقای سید رضا اکرمی (رئیس ‌وقت ‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری) است که تابستان 95 با انتقاد از تناقض قول و فعل برخی دولتمردان گفت «متاسفانه نتیجه‌محور عمل نمی‌كنیم. سوئیسی حرف می‌‌‌زنیم، آفریقایی عمل می‌‌کنیم». او که مدتی بعد برکنار شد، با‌‌ اشاره به ماجرای حقوق‌‌های نجومی گفته بود «خداوند نوبخت و صفدر حسینی را به موزه بسپارد. اگر حسینی آن گونه که نوبخت می‌‌گوید، ذخیره و امانتدار کشور بود، چرا از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد».

 

آرمان: لایحه بودجه عملی نیست مجلس رد می‌کند

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت تصریح کرد به خاطر غیرعملیاتی بودن لایحه بودجه تقدیمی دولت، امکان رد آن در مجلس وجود دارد. آرمان از قول علی قنبری (معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی) نوشت: به دلایل مختلف امکان رد بودجه از سوی مجلس وجود دارد؛ این دلایل شامل غیرواقعی بودن منابع درآمدی و کسری بودجه برای سال آینده و همچنین افزایش هزینه‌های جاری و غیرواقعی بودن قیمت ارز می‌شود. دولت باید به این فکر باشد که با کمک مجلس بودجه را اصلاح کند و بودجه‌ای را که واقعی و موثر در رشد اقتصادی و همچنین موجب افزایش بودجه‌های عمرانی است و زمینه توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند، تهیه کند تا توسط مجلسی‌ها رد نشود. در لایحه بودجه 1400،  قیمت ارز، درآمدهای حاصل از فروش نفت و بودجه‌های جاری غیرواقعی هستند و بودجه عمرانی و زیربنایی قابل توجه نیستند و فکر می‌کنم که در صورت پذیرش، کمکی به سرمایه‌گذاری در سال آینده نمی‌کند و همچنین برای اشتغال و کمک به اقشار آسیب‌پذیر کشور ردیف مهمی را در این لایحه شاهد نیستیم و احتمال کسری بودجه برای سال آینده دیده می‌شود و در آن مستتر است، اینها از عمده مشکلات لایحه بودجه 1400 به شمار می‌روند. دولت مقداری خوش‌بینانه به بودجه نگاه کرده و فکر کرده که آمریکا سال آينده به برجام برمی‌گردد و در نتیجه درآمدهای نفتی اضافه می‌شوند، درآمدهای حاصل از مالیات‌ستانی نیز افزایش پیدا می‌کنند و منابع روی هم رفته رشد خواهند کرد؛ به همین دلیل افزایش 47 درصدی سقف بودجه را شاهد هستیم. به نظرم دولت درآمدهای حاصل از فروش نفت را بیش از اندازه قابل تحقق می‌داند. فکر می‌کنم ناچارا لایحه بودجه توسط مجلس یازدهم ایرادات جدی نسبت به اصلاح ساختار بودجه گرفته، رد خواهد شد. اگر دولت بودجه را مطابق با نظر و توافقی که با مجلس خواهد کرد، اصلاح نکند مجلس ناچار است یک دوازدهم، دو دوازدهم و حتی سه دوازدهم آن را به تصویب برساند تا زمانی که دولت جدید مستقر شود.

تصور من این است که اگر دولت با مجلس تفاهم نکند و به وحدت رویه نرسند بودجه‌های یک دوازدهم، دو دوازدهم و سه دوازدهم با دولت آینده ادامه پیدا خواهد کرد و ناچارا باید صبر کنیم تا دولت جدید سر کار بیاید. قطعا این اقدام به کشور و به ویژه اقتصاد لطمه خواهد زد؛ یعنی به بی‌ثباتی و ناپایداری اقتصاد می‌انجامد و آن را در شرایط ناگواری قرار می‌دهد و به همین دلیل هم باید تا جایی که ممکن است دولت و مجلس به حداقل‌ها اکتفا کنند.

 

رویتر: ایران و ونزوئلا به مبادلات نفت و طلا ادامه می‌دهند

خبرگزاری انگلیسی رویتر از اینکه نفتکش‌های ایرانی می‌توانند تحریم‌های آمریکا را دور زده، و نفت و بنزین به ونزوئلا منتقل می‌کنند، ابراز ناخرسندی کرد.

در حالی که اخیراً یک نفتکش دیگر ایرانی در سواحل ونزوئلا پهلو گرفت، رویتر در گزارشی نوشت: یک نفتکش که توسط شرکت ملی نفت ایران (NIOC) اجاره شده، نفت خام ونزوئلا را برای صادرات بارگیری می‌کند، اسناد شرکت دولتی نفت ونزوئلا شواهدی از آخرین تاکتیک‌های دو کشور برای گسترش تجارت خود برخلاف تحریم‌های ایالات متحده را نشان می‌دهد. ونزوئلا و ایران همکاری‌های خود را در سال جاری عمیق‌تر کرده‌اند زیرا ونزوئلا طلا و سایر کالاهای مورد نیازش را با مواد غذایی، میعانات و بنزین ایرانی مبادله می‌کند.

چندین مشتری شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) از جمله شرکت ملی نفت ایران، برای پنهان کردن مسیرهایشان، از نام کشتی‌های اسقاط‌شده برای هویت نفتکش‌های خود استفاده می‌کنند.

اسناد نشان می‌دهد که یک حامل نفت خام بسیار، هفته گذشته به بندر اصلی نفت خوزه ونزوئلا رسید تا 1/9 میلیون بشکه نفت خام سنگین را به مقصد آسیا بارگیری کند.

سرویس نظارت بر نفتکش‌ها (TankerTrackers.com) با استفاده از عکس‌های ماهواره‌ای نشان داد که نفتکشی با نام نفتکش مذکور، در سال 2018 از بین رفته و گزارش‌های موجود در پایگاه‌های حمل و نقل بین‌المللی این گفته را تأیید می‌کنند.

همچنین ‌تانکر ‌تراکرز با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مقایسه آن با عکس‌ها، گفت که هویت واقعی این نفتکش Calliop با پرچم لیبریا است. رویتر به‌طور مستقل نمی‌توانست این ادعا را تأیید کند چون نام این نفتکش در بدنه‌اش قبل از ورود به خوزه سیاه‌‌رنگ شده بود.

رویتر قبلاً هم گزارش‌هایی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه صادرات نفتی ایران، پس از کاهش به زیر 300 هزار بشکه، چند ماهی است که به بالای یک میلیون بشکه رسیده است.

 

بدتر از این هم می‌شد لایحه بودجه را تنظیم کرد؟!

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید آخرین لایحه بودجه دولت در دوره آقای روحانی، از لحاظ بی‌انضباطی و شلختگی کم‌نظیر است.

وبسایت الف، تحلیل سید احسان خاندوزی نماینده مجلس را منتشر کرد که در آن آمده است: آخرین «بودجه عمومی دولت» در دوران آقای روحانی چند ویژگی کم‌نظیر دارد؛

- اولا با ۴۵ درصد رشد نسبت به سال قبل، بیشترین رشد را طی دوران‌های اخیر تجربه کرده است.

- ثانیا با سهم ۲۹ درصدی مالیات در بودجه عمومی، رکورد کمترین سهم را شکسته است.

- ثالثا با حداقل ۲۴ درصد اتکاء به استقراض بالاترین آینده‌فروشی در آن درج شده است.

- رابعا با سهم ۳۵ درصدی کسری تراز عملیاتی، بودجه‌ای شکننده‌تر از گذشته است.

- خامسا پیش‌بینی درآمد صادرات نفت یا فروش اوراق نفت بیش از ۳ برابر رقم قانون بودجه ۱۳۹۹ است و ۱۰ برابر درآمد واقعی فروش نفت سال ۱۳۹۹!

درخصوص ویژگی نخست باید گفت افزایش بودجه عمومی بالاتر از رشد قیمت‌های اسمی سال جاری به این معناست که بودجه عمومی به شکل واقعی منبسط‌ شده است. اقتصادهای در حال رکود البته به سیاست‌های انبساطی دولت نیاز دارند مشروط بر اینکه یا کسری بودجه تشدید نشود (مثلا از محل صندوق‌های پس‌انداز ملی) یا بتوان به‌سرعت در سال‌های بعد کسری بودجه را ترمیم کرد. متاسفانه درخصوص بودجه ۱۴۰۰ چنین نیست و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق آن‌هم با نرخ بهره‌ای که امروز در حال افزایش است، به معنای بزرگ‌تر شدن گلوله برف در سال‌های بعد خواهد بود. کسری‌ بودجه پایدار آیا معنایی غیر از تداوم تورم دارد؟ پس باید صادقانه به جامعه گفت لایحه بودجه پیام کاهش قدرت خرید دارد.

برای کاهش کسری بودجه، دولت باید چه می‌کرد؟ تامین درآمدهای پایدار و به سرانجام رساندن طرح اصلاح نظام مالیاتی. بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد. روشن است که در شرایط رکودی، مالیات‌ستانی نباید به معنای فشار بیشتر بر مودیان شفاف یا بخش‌های تولیدی باشد بلکه کاهش فرار مالیاتی هنگفتی که با اسناد و ارقام قابل اثبات است و همچنین پایه‌های مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه که سال‌ها فقط حرف آن زده می‌شود و از همه مهم‌تر حرکت به سمت PIT و پیوند زدن آن با نظام حمایتی و یارانه‌ای، بزرگ‌ترین خدمت به اقتصاد و عدالت است. عمق تاسف نگارنده آن است که طی سال‌های اخیر هیچ لایحه‌ای درخصوص این خلأها از دولت به مجلس ارائه نشده است (هرچند می‌دانیم از طرف سازمان مالیاتی و وزارت دارایی تهیه و به هیئت دولت ارسال شده بود اما...).

بر این اساس یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۰ آن است که هیچ بهبودی برای شاخص تلاش مالیاتی (TE) صورت نگرفته و فاصله مالیات‌ستانی از ظرفیت مالیاتی بیش از پیش است. نتیجه عدم تحمل بار مالیات حقه توسط فرادستان، تحمیل فشار تورمی توسط فرودستان است و این همه فرار دولت دوازدهم از اصلاحات مالیاتی تنها با بررسی خاستگاه طبقه آقای دولت و اقتصاد سیاسی حامیان او، قابل توجیه است.

نکته دیگر در حوزه اقتصاد سیاسی، ارسال علامتی است که می‌توان نام آن را «ناچار به توافق خارجی» نامید. وابسته‌ کردن هزینه‌های منبسط‌شده به یک جهش شدید درآمد نفت یا اوراق نفتی، پیامش این است که، امکان اداره بودجه دولت نیست اگر..... دولتی که قرار بود اگر به‌دست خود کاهش وابستگی به نفت نمی‌دهد حداقل به‌سبب توفیق اجباری تحریم، وابستگی بودجه خود را هر سال کمتر کند، به ناگاه در واپسین لایحه‌اش میزان وابستگی به نفت را چند برابر سال قبل درج می‌نماید!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس روز گذشته به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ورود کردند؛ آنها پیشنهاد حذف محدودیت سنی و افزایش سقف سن به 75 سال را حذف و همچنین نداشتن گرین‌کارت و حتی سابقه اقامت را از شروط اختصاصی کاندیداها تعیین کردند. به گزارش «وطن امروز»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران بر مبنای گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی ‌کشور و شوراها را در دستور کار داشتند. در جریان بررسی طرح، پیشنهاد محسن زنگنه مبنی بر حذف شرط محدودیت سنی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در طرح مذکور مطرح شد که با 75 رأی موافق، 147 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه با آن مخالفت شد. به این ترتیب حداقل سن برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ سال باقی ماند. نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح جزء 2 بند الف ماده 1 این طرح در ارتباط با شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، با 193 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند؛ این مصوبه دوتابعیتی‌ها را از کاندیداتوری منع می‌کند. بر اساس اصلاحات صورت‌گرفته در جزء 2 بند الف ماده یک این طرح، «ایرانی‌الاصل و نداشتن تابعیت و اقامت یا مجوز آن ‌(کارت سبز‌/ Green Card) ‌کشورهای دیگر در گذشته و حال» از شرایط اختصاصی داوطلبان ریاست‌جمهوری به شمار می‌آید.

***

اتهام‌زنی سایبری قانونگذار آمریکایی به ایران، روسیه و چین

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ادعاهای جدیدی درباره ایران، روسیه و چین مطرح کرد. به گزارش فارس، «آدام شیف» رئیس‌ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای ایران، روسیه و چین را به حملات سایبری پیشرفته علیه آمریکا متهم کرد.

شیف در بیانیه‌ای ادعا کرد: «همزمان با تشدید مسابقه تسلیحاتی در زمینه هک، حملات سایبری بویژه از جانب بازیگران مخرب دولتی در روسیه، چین و ایران پیشرفته‌تر شده است». قانونگذار ارشد آمریکایی مدعی شد هدف این 3 کشور، «تضعیف اقتصاد و امنیت ملی آمریکا» و گردآوری اطلاعات مربوط به میلیون‌ها آمریکایی است. ادعاهای آدام شیف ساعاتی بعد از آن مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت خزانه‌داری آمریکا مورد حمله سایبری قرار گرفته و هک شده است. رویترز در گزارش خود مدعی شد، یک گروه هکری پیچیده که مورد حمایت یک دولت خارجی بوده،‌ اقدام به سرقت اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک سازمان آمریکایی مسؤول درباره تصمیم‌گیری در رابطه با سیاست‌های اینترنت و ارتباطات کرده است.

***

فرزند شهید قاسم سلیمانی: بین بایدن و ترامپ تفاوتی وجود ندارد

«زینب سلیمانی» فرزند شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در گفت‌‌وگو با یک شبکه خبری روسی گفت مردم ایران بین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب این کشور فرقی قائل نمی‌شوند.

به گزارش فارس، زینب سلیمانی در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب این کشور مشابه هم هستند و از یک سیاست پیروی می‌کنند و هیچ تفاوتی بین آنها نیست.

وی در این مصاحبه گفت: «ترامپ دستور کشتن پدر من را صادر کرد و بایدن هم از آن حمایت کرد، پس بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد. بایدن هم با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق در شکل دادن گروه تروریستی داعش هم‌عقیده بود. تفاوت بین ترامپ و بایدن چیست؟ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟ آنها افکارشان یکی است و تفاوتی باهم ندارند. برای ما هیچ‌کدام فرقی ندارند. ما با سیاست‌های دولت آمریکا مشکل داریم و این تغییر نخواهد کرد. ترامپ و بایدن شبیه هم با افکار و رویکرد مشابه هم هستند و هیچ‌کدام بهتر از دیگری نیست».

 وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «پدر من وظایف خود را بخوبی انجام داد و این باعث عصبانیت آمریکایی‌ها شد. شما شاهد هستید هر برنامه‌ای که آمریکا در خاورمیانه اجرا می‌کند، نابود می‌شود و آنها از هر طریق که تلاش می‌کنند به ایران ضربه بزنند، شکست می‌خورد. چرا؟ چون پدر من منجی بود. پدر من در واقع یک منجی بود. پدر من نه تنها برای خاورمیانه، بلکه برای همه این کار را کرد. او داعش را شکست داد. او برای همه مردم منطقه با داعش جنگید. نه فقط برای یمن، سوریه و لبنان ایران و عراق، بلکه برای همگان جنگید. پدرم تا آخرین نفس خود بدون وقفه با داعش نبرد کرد. او می‌دانست مسیری که می‌رود خیلی خطرناک است و ممکن است کشته شود. پدر من این مساله را بخوبی می‌دانست، زیرا ترسی از آنها نداشت. بر عکس آنها از وی می‌ترسیدند و می‌دانستند او چگونه اقدام می‌کند و واکنش نشان می‌دهد». زینب سلیمانی افزود: «بعد از کشتن پدر من آمریکا تصور می‌کرد همه چیز متوقف می‌شود، زیرا آنها سردار سلیمانی، فرد قدرتمند خاورمیانه را کشته‌اند اما اشتباه می‌کنند. آنها خیلی اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند با از بین رفتن سردار سلیمانی همه چیز خاتمه می‌یابد؛ این تازه اول راه است».

***

برجام را مقدمه حل مسائل منطقه‌ای قرار بدهید!

مقامات امنیتی پیشین آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب این کشور نوشتند احیای مجدد برجام باید وسیله حل‌و‌فصل اختلافات منطقه‌ای با ایران قرار بگیرد. به گزارش ایسنا، ده‌ها مقام امنیتی پیشین آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده درباره نحوه بازگشت واشنگتن به برجام نکاتی را مطرح کردند. در نامه آمده است: احیای مجدد برجام توسط ایران و آمریکا، نقطه آغازی برای مذاکرات سخت پیش رو خواهد بود، تا روی محدودیت‌های تسلیحاتی منطقه‌ای تمرکز و زمینه‌ای را برای حل‌و‌فصل اختلافات منطقه‌ای فراهم کند. وزیر پیشین دفاع، مدیر پیشین سیا و سفیران پیشین آمریکا در عراق و افغانستان این نامه را امضا کرده‌اند.*********************************

روزنامه خراسان**

تیک آف دولتی ها برای اتمام پروژه ها تا انتخابات 1400

طبق نامه روزهای اخیر یک نهاد مسئول اجرایی به همه اعضای کابینه، تاکید شده با توجه به ضرورت اتمام و بهره برداری از پروژه های اولویت دار دستگاه های دولتی به ویژه در حوزه دیتاپایه و آنلاین شدن امور مربوط به ارائه خدمات که مورد تاکید رئیس جمهور نیز قرار دارد، مدیران دولتی موظف اند این پروژه ها را در سه گام اجرایی شامل دهه فجر امسال، پایان سال شمسی و خرداد 1400 به اتمام برسانند و زمان بندی مدنظر را به دولت ارائه کنند.

دستور جدید درباره راه ندادن کرونایی ها به حمل و نقل عمومی

با توجه به گزارش های رسیده به مسئولان ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر رعایت نشدن قرنطینه توسط بخش قابل توجهی از مبتلایان به این ویروس و تردد آن ها در اماکن عمومی، یک مقام مسئول در این ستاد با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از مدیران اجرایی و تشکل های صنفی، اعلام کرده شیوه نامه جلوگیری از ورود افراد دارای کووید 19 به مراکز پرتردد و حمل و نقل عمومی برای اجرا طی روزهای آینده، در اختیار آن ها قرار می گیرد.

*********************************

روزنامه ایران **

 

مخالفان توصیه اشکنه پیاز داغ را فراموش کرده‌اند!

   خبر اول اینکه، سایت عصر ایران در یادداشتی اگر چه انتقاداتی را به عملکرد دولت وارد دانست اما نوع مواجهه متفاوت مخالفان دولت روحانی با دولت احمدی‌نژاد را نکته قابل تأملی دانست و برای نمونه به انتقادات آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد از وضعیت اقتصادی و تورم و گرانی اشاره کرده است. نویسنده نوشته: همین امام جمعه مشهد در زمان احمدی‌نژاد  در سال 91 از همین تریبون که روحانی را آماج حملات خود قرار می‌دهد، فرموده بودند: «اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی‌ها؛ مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.» این سخنان نشان می‌دهد که اگر دوستان سر کار باشند، می‌شود شرایط اقتصادی را تحمل کرد و اشکنه خورد اما اگر مخالفان، قدرت را در دست داشته باشند، باید از وضع مردم شکایت کنیم و فریاد سر دهیم که وااسلاما که مردم مرغ ندارند که بخورند. عصر ایران افزود: جالب است همه آنهایی که این روزها از عزت در سیاست خارجی حرف می‌زنند و می‌گویند در دولت روحانی عزت کشور زیر پا گذاشته شده است، وقتی سعید جلیلی به ترکیه رفته بود تا با اردوغان دیدار کند و نخست‌وزیر آن روز ترکیه حاضر نشد به استقبال جلیلی بیاید، سکوت کرده بودند. آن روز که دبیر شورای عالی امنیت ملی چند لحظه‌ای جلوی در بسته ایستاد تا بالاخره با پیام‌های ارسالی وارد ساختمان شد بدون اینکه هیچ استقبال رسمی از او صورت بگیرد، اگر همین اتفاق برای معاونِ معاون وزارت خارجه دولت دوازدهم اتفاق می‌افتاد، امروز کفن‌پوش به خیابان می‌آمدند و فریاد سر می‌دادند که چه نشسته‌اید که عزت کشور به تاراج رفت.

 

امریکا ۲ فرد مرتبط با ایران را تحریم کرد

  خبر دیگر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا از اعمال تحریم علیه ۲ فرد «مرتبط با وزارت اطلاعات ایران» خبر داد. به‌ گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از اعلام تحریم علیه محمد باصری و احمد خزایی در ارتباط با وزارت اطلاعات ایران خبر داد. امریکا مدعی است این دو فرد در آنچه «ربودن رابرت لوینسون» خوانده شده، دست داشته‌اند و به همین دلیل هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

رابرت لوینسون یک شهروند امریکایی و کارمند اف‌بی‌آی بود که امریکا مدعی است سال 1385 در ایران ربوده شده است. وزارت خارجه ایران با رد این ادعا تأکید دارد که بنا بر اسناد معتبر، نامبرده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت امریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است.

 

ادامه بازداشت متخلفان در آبسرد

  دست آخر اینکه،  دادستان عمومى و انقلاب دماوند از بازداشت هشت نفر دیگر در خصوص پرونده تخلفات مالى و ساختمانى در شهردارى آبسرد خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدتقى تقی‌زاده از بازداشت هشت نفر دیگر در خصوص پرونده تخلفات مالى و ساختمانى در شهردارى آبسرد خبر داد و عنوان کرد: این افراد در روز جارى و توسط اداره اطلاعات شهرستان دماوند بازداشت شده‌اند. دادستان عمومى و انقلاب دماوند خاطرنشان کرد: شش نفر از این افراد از پرسنل شهردارى، یک نفر عضو شوراى شهر دماوند و یک نفر نیز از پیمانکاران مرتبط با شهردارى بوده است. تحقیقات تکمیلى در خصوص این پرونده در حال جریان است.

*********************************

روزنامه شرق **

کشته‌شدن معاون والی کابل

وزارت کشور افغانستان روز گذشته اعلام کرد محبوب‌الله محبی، معاون والی کابل، همراه با دستیارش بر اثر انفجار یک مین مغناطیسی در منطقه مکروریان کابل کشته شد. در اطلاعیه وزارت کشور افغانستان آمده که دو محافظ آقای محبی هم زخمی شده‌اند. این وزارتخانه، عوامل تروریستی را مسئول این حادثه دانسته است. در یک حادثه دیگر، عبدالرحمن عطشان، عضو شورای ولایتی غور نیز بر اثر انفجار مین کشته شده است.

 

جنایت جنگی 2 سرباز جمهوری آذربایجان

مقام‌های قضائی جمهوری آذربایجان دو سرباز ارتش را به مثله‌کردن اجساد سربازان ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ متهم کردند. گفته شده این دو سرباز از این کار خود فیلم گرفته و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند.

 

درخواست دمشق برای مداخله شورای امنیت

وزارت خارجه سوریه دو نامه درباره تجاوزات و اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی ترکیه علیه مردم سوریه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت فرستاد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیاالیوم، وزارت خارجه سوریه در نامه‌های ارسالی خود برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت آورده است: دولت ترکیه اقداماتی غیرقانونی و غیرانسانی برای تحقق دستاوردهای سیاسی و نظامی انجام می‌دهد که ازجمله آن اجرای سیاست مهاجرت روش‌مند در مناطقی است که آن را با هدف ایجاد تغییر دموگرافی (جمعیتی) که با اهداف توسعه‌طلبانه‌اش متناسب باشد، اجرا می‌کند.

 

مخالفت قطر با پیشنهاد آمریکا

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد دوحه با پیشنهاد واشنگتن برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفت کرد. منبع مذکور که اخیرا با مسئولان عمانی دیدار داشته است، درباره امکان صلح عمان با اسرائیل پس از مراکش قاطعانه پاسخ داد مسقط فعلا چنین تصمیمی نخواهد گرفت و این مسئله در مورد کویت هم صادق است.

 

چین به دنبال تقویت گفت‌وگوها با بایدن

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت چین انتظار دارد دولت آتی جو بایدن، اقدام به تقویت گفت‌وگو و توسعه همکاری با پکن کند. او ادامه داد: ما فرض می‌کنیم که چین و آمریکا باید گفت‌وگو و ارتباط خود را تقویت کنند، همکاری با روحیه بدون درگیری، احترام متقابل و شراکت سودمند متقابل را ارتقا دهند، اختلافات را حل کنند و توسعه سالم و باثبات را تسهیل بخشند.

 

بغداد و اربیل در آستانه توافق

مذاکرات میان دولت بغداد و اربیل برای حل مشکلات موجود میان دو طرف وارد مراحل پیشرفته‌ای شده است و دو طرف بر سر برخی اختلافات به تفاهماتی دست یافته‌اند. بشیر الحداد، نایب‌رئیس پارلمان عراق، در بیانیه‌ای که رسانه‌های کُرد منتشر کردند، گفت مذاکرات میان بغداد و اربیل ادامه دارد و دو طرف در آستانه دستیابی به توافق و تفاهم مشترک هستند.

 

جدایی یک نماینده جمهوری‌خواه از  حزبش

پل میچل، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد از حزب جمهوری‌خواه در واکنش به عدم ایستادگی اعضای این حزب در برابر تلاش‌های دونالد ترامپ برای لغو نتایج انتخابات خارج شده و تبدیل به یک نماینده مستقل می‌شود.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات