فرهنگی >>  فرهنگی >> تیتر یک فرهنگی
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۹۹۷

ریشه یابی پیدایش نفوذی ها/ نقش آگاهی بخشی در پدیده نفوذ

«روح الله زم» که علیه کشورمان، برای معاندین نظام جاسوسی می کرد و با دروغ و تحریف سعی در برهم زدن امنیت جامعه داشت، یکی از نمونه های لغزش سیاسی است که با توجه به جرم هایی که داشت، باعث شد چند روز گذشته به چوبه دار آویخته شود.
فرهنگ سازی و شناخت راه صحیح از ناصحیح و گوش فرا دادن به صحبت های نوجوانان و جوانان و هویت دادن به آنها، می تواند از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و لغزش های زندگی جلوگیری کند.
«روح الله زم» که علیه کشورمان، برای معاندین نظام جاسوسی می کرد و با دروغ و تحریف سعی در برهم زدن امنیت جامعه داشت، یکی از نمونه های لغزش سیاسی است که با توجه به جرم هایی که داشت، باعث شد چند روز گذشته به چوبه دار آویخته شود. اما همچنان «زم» هایی مثل او می توانند رشد و پرورش پیدا کنند و امنیت و آسایش کشور را بر هم زنند. برای اینکه در حوزه فرهنگی چه اقدامات موثری می توان جهت جلوگیری از تولید و تکثیر امثال «زم» داشت.
 
سراغ دو تن از نماینده های عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم که صحبت های آنها را در ادامه می خوانید:
غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی نیز در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی بصیرت، در این باره گفت:به نظر بنده در گام نخست باید این مسئله را ریشه یابی کرد که چه چیزی سبب رسیدن یک فرد به این وضعیت شده است. تا وقتی ریشه ای به این مسائل نگاه و برخورد نکنیم، ممکن است با راه حل هایی فقط یک مُسکن ایجاد کنیم و مجدد تکرار شود. به وجود آمدن امثال «زم» ریشه های اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و بعضا اقتصادی دارد.

منتظری با اشاره به نظارت دقیق در مسائل کشور اظهار کرد: نکته دیگر افزایش میزان دقت و نظارت ما در بخش های مختلف کشور است؛ طبق همان فرمایشی که رهبر معظم انقلاب از آن تحت عنوان نفوذ یاد کرده اند. چراکه نفوذ خیلی خزنده است و مثل حرکت جریان آب است که می تواند در زیر یک بنا رخنه کند و زمانی متوجه آن می شویم که دیگر دیوار در حال تخریب و فروپاشی را می بینیم. لذا مهم است که از این نکته غفلت نکنیم که ممکن است دوباره تکرار شود.

وی به کار فرهنگی در جلوگیری از همچین پدیده هایی اشاره کرد و گفت: باید با کار فرهنگی پیامدهای نامناسب این گونه سفرها و وابستگی ها بیشتر برای نسل جوان تشریح و تبیین کرد و خط پایان این مسیر برای این نسل بیش از گذشته روشن شود که به نظر بنده این بخش نیازمند یک رمزگشایی است. متخصصین و صابنظران روش های جذب این افراد توسط بیگانگان را برای جوان ها تشریح کنند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: گاهی احساس می کنیم مقابل ما یک سرزمین زیبایی قرار دارد در حالی که آنجا آب آلوده ای است که ما از آن بیخبر هستیمی؛ برخی از جوان ها جذب همچین مسائلی می شوند در حالی که واقعا از ماهیت کثیف و پلید آنها خبری ندارد. بنابراین لازم است که ما قدری پنجره را بر روی نسل جوان باز کنیم و حقایق را به آنها بگوییم. همچنین شیوه هایی که ممکن است مثل یک تور صیادی پیش رویشان پهن شود را ببینیم و برای آنها توضیح دهیم.

منتظری با تاکید بر اینکه هر چه ما بستر و زمینه بروز آسیب را جمع کنیم، پیدایش آن کمتر می شود، گفت: اگر به ریشه ها توجه نکنیم و صرفا با معلول برخورد کنیم ممکن است این مسائل ادامه پیدا کند.بحث بعدی تجدید نظر در روش برخورد ما با افراد است؛ به عنوان نمونه وقتی از کسی در حوزه هنر، سینما یا نشر یک رفتاری سر می زند، نحوه مواجه ما با او نباید به گونه ای باشد که منجربه دافعه شود و باید طوری رفتار کرد که به جاذبه منتهی شود. در واقع باید فضای صمیمی برای افراد نخبه، توانمند و افراد دارای تخصص و دارای ظرفیت فراهم کنیم که راحت بتوانند انتقادات خود را مطرح کنند و  از بیان آنها نترسند.

وی افزود: وقتی نقدها را با نامحرم فکری، در میان بگذارند باید بدانیم که خیر و صلاح آنها را نمی خواهند، لذا به برداشت غلط این افراد اضافه می کنند و کم کم این توهم تبدیل به یک تصمیم واقعی می شود که ممکن است زمانی متوجه آن شوند که دیگر دیر است. لذا باید مراقبت کنیم به روشی با این ظرفیت ها، توانمندی ها و قابلیت هایی که در کشور وجود دارد برخورد کنیم که آنها بتوانند راحت مباحث خود را بیان کنند و اگر نقد صحیحی هم دارند، آن را  بپذیریم و آستانه تحمل خود را در مقابل این بچه ها باید بالا ببریم.

منتظری تصریح کرد:ممکن است برخی افراد آروغ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی بزنند که باید افراد توانمند دست این ها را بگیرند و شبهه و اشکال علف هرزها را از ذهنشان بچینند و گل بوته های زیبای معرفت را در ذهن آنها بارور کنند که این نیز احتیاج به مهارت و خودسازی دارد و کار هر کسی نیست.

حجت الاسلام حسین میرزایی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت:پرونده روح الله زم تمام نشده و بسته نشده است؛اگر ایشان کمی بیشتر می ماند و سرنخ هایی که اطلاعات آنلاین کشور را در اختیار این افراد قرار می داد مشخص می شد و آنها هم محاکمه می شدند و به سزای اعمال خود می رسیدند، بهتر بود. طبیعت زندگی انسان ها بر پایه اختیار است و می توانند راه سعادت یا شقاوت را طی کنند و با الزام و اجبار هم، خدای تبارک و تعالی کسی را هدایت نمی کند. بنابراین تا انسان و اختیار وجود دارد، ممکن  است امثال زم ها هم به وجود بیایند.

این نماینده  مردم در مجلس تصریح کرد: بروز برخی از اشتباهات ناشی از عدم شناخت کافی انسان است. انسان می تواند حق را جلوی چشمان خود مجسم کند اما آن را انکار کند. آگاهی و تذکر دادن، اهم و مهم کردن و سنجیدن موارد مختلف وجود دارد اما فرمانده کل قوای درون هر انسانی، اختیارش است که می تواند با این  اختیار خود، حق یا باطل را انتخاب کند. البته سیستم آموزشی در آگاهی دهی و شناخت صحیح انتخاب ها بسیار موثر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات