اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۰۰
زریباف مطرح کرد:

کشورهای طرف معامله با ایران صرافی محور است/ با معاهدات پولی چند جانبه مشکل ارز آوری حل می شود/عده ای کاسب واژه تحریم شده اند

به خصوص این که بسیاری از کشور هایی که ایران با آن ها تجارت خارجی دارد ، سیستم های مالی آن صرافی محور است و این  امکان وجود دارد که با معاهدات پولی دو یا چند جانه مشکل ارز آوری به کشور را تعدیل کرد
 سعید ترکاشوند_خبرنگار/ « مهدی زریباف» اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، با اشاره به اظهار نظر روحانی  در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص تحریم ها گفت: این گونه اقدامات حسن روحانی دیگر نخ نما شده و بیشتر  جنبه و خوراک سیاسی برای  اصلاح طلبان ، کارگزاران و اعضای دولت برای انتخابات 1400 دارد.
در مقطع فعلی این گونه صحبت های آقای روحانی فقط رویکرد سیاسی دارد و خود کاسب اصلی واژه سیاسی « کاسبان تحریم» است

 شکست در سیاست های کلان اقتصاد لیبرالی
 این اقتصاد دان افزود: آقای روحانی  دو محور اصلی برای اهداف و سیاست های اقتصادی خود مد نظر داشت؛ تکیه به غرب و جذب سرمایه خارجی و همراه شدن با اتاق های بازرگانی و انتقال  برنامه ریزی تولید به اتاق های بازرگانی از مهمترین سیاست های اقتصادی  روحانی است که اکنون در این 7 سال اخیر شاهد شکست این 2 راهبرد وی بوده ایم.

 وی با تاکید به شکست دولت روحانی در برنامه خصوصی سازی اظهار داشت:  یکی از اشتباهات دیگر آقای روحانی تکیه و همراه شدن با اتاق بازرگانی است. تصور دولت این بود که با همراه شدن با اعضای اتاق، خصوصی سازی رونق می‌گیرد و تولید نیز با این‌ها راه می‌افتد؛ غافل از این که اینها عده‌ای تجار و بازرگان هستند که دنبال حداکثر کردن سود و منافع خود بوده و کاری به تولید ندارند.

  زریباف تصریح کرد: بنابراین هر دو پایه شکست خورد، هم تکیه بر غرب که نمود آن برجام بود و هم تکیه بر اتاق. در این میان چه افرادی ضربه خوردند و له شدند؟ قشر محروم و ضعیف جامعه و تولید نیز صدمات سنگینی خورد.

جا خالی دادن های روحانی پسا برجام
 این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: همانگونه که گفتم، واقعا این گونه صحبت ها و اقدامات آقای روحانی عملاً فرار به جلو و شانه خالی کردن از مسئولیت سیاست های شکست خورده ایشان و تیم اقتصادی ناکارآمدشان است و کشور نباید بیش از این هزینه این ناکارآمدی را  بپردازد.

 وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی برجام انجام شد ولی  هیچ ثمری برای کشور نداشت و متاسفانه  تا کنون اقتصاد کشور را معطل مذاکره مجدد گذاشته و هنوز هم به این پا فشاری دارند.

  زریباف تاکید کرد:  تحریم  ها از قبل نیز از سوی آمریکا بر ایران  اعمال شده بود و در سال های پس از برجام مجددا  تحریم ها بازگشت؛ در این گونه مواقع  می بایست از طریق  برنامه ریزی منسجم  از ظرفیت ها و متغیر های مثبت کشور برای مقابله با تحریمها استفاده کرد و در عین حال با استفاده از تقویت همین ظرفیت های موجود نقاط ضعف کشور را برطرف کرد، اما آقای روحانی و تیم اقتصادی لیبرال ایشان  در این  زمینه کوتاهی کردند.

این اقتصاددان در آخر اظهار داشت: از دیگر نقاط ضعف آقای روحانی این نکته است انباشت سرمایه ما منفی شده و  دولت به جای این که با تشویق مردم  نقدینگی  و سرمایه را به  تولیدی و صنایع مولد تزریق کند ، این گونه سرمایه ها را به بازار های غیر متعارفی مانند ارز ، سکه و طلا و خودرو مسکن هدایت کرد و ماه ها پیش با استفاده از تبلیغ غلط بازار سرمایه را آن هم در بزنگاه کرونا  بُلد کرد. در صورتی که بخش تولید بسیار تشنه به سرمایه گذاری است و  تاکنون هیچ اقدام  موثری انجام نداده و به نظر من اخیراً آقای روحانی از طریق مباحث اقتصادی ، گروگان گیری سیاسی می کند
 این در حالی است که مقام معظم رهبری  مکرراً حل مشکلات اقتصادی کشور را در داخل می داند و در سخرانی های متعدد خود تحریم ها را به فرصت هایی تلقی کردند که می تواند باعث خود کفایی و شکوفایی اقتصاد کشور شود؛ البته تحریم های بین المللی، چالش هایی را در بحث تجارت خارجی ما به وجود آورده ولی این که دلار هر روز یک قیمت داشته باشد و به نقل محافل مردم قرار گیرد اصلا قابل قبول نیست، به خصوص این که بسیاری از کشور هایی که ایران با آن ها تجارت خارجی دارد ، سیستم های مالی آن صرافی محور است و این  امکان وجود دارد که با معاهدات پولی دو یا چند جانه مشکل ارز آوری به کشور را تعدیل کرد  ولی هنوز عده ای حل مشکلات را در خارچ از کشور می داند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات