صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۹ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به دشمن اعتماد نکنید؛ این توصیه قطعی من است. برای مسیر رفع مشکلات مردم، به وعده این‌وآن اعتماد نکنید. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین‌جور. (26/09/1364) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

چیستی رفع تحریم و خنثی‌سازی تحریم

سخنان روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره موضوع تحریم‌ها و تفاوت‌گذاری بین «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر تحریم‌ها» با «رفع تحریم‌ها» از اهمیت اساسی و راهبردی برخوردار است. این نگاه ایشان برگرفته از رویکرد و راهکاری است که ایشان از مدت‌ها قبل تحت عنوان حل مسائل اقتصادی از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های درونی بیان کرده‌اند.

نکات تحلیلی: در آخرین مواضع، رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که هرچند نباید از موضوع رفع تحریم‌ها غفلت کرد، اما راه خنثی‌سازی تحریم‌ها را بایستی در پیش گرفت، چراکه رفع تحریم‌ها مسیر امتحان پس داده‌ای است که اثر پایداری نداشته است. در این زمینه سؤال اساسی آن است که چرا غلبه و خنثی‌سازی تحریم‌ها مهم‌تر از رفع تحریم‌هاست؟ واقعیت آن است که برای رفع تحریم‌ها اولاً باید با کشورهای خارجی و خاصه کشورهای متخاصم وارد مذاکره شد؛ ثانیاً باید به دادن امتیازات بعضاً وسیع تن داد؛ ثالثاً رفع تحریم‌ها معمولاً موقتی است و هر زمان ممکن است با هر اتفاقی برگردد؛ اما در راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها، اولاً اختیار تصمیم‌گیری در اختیار کشور است؛ ثانیاً، نه‌تنها کشور در شرایط دادن امتیازات گوناگون قرار نمی‌گیرد، بلکه در این راهبرد، ابتکار عمل و فعال ساختن ظرفیت‌های متعدد داخلی و همسایگی نیز مجال تحقق می‌یابد؛ ثالثاً، در خنثی‌سازی تحریم‌ها کشور در نقطه‌ای به نام بازدارندگی قرار می‌گیرد و عملاً موضوع بازگشت تحریم و یا اعمال تحریم‌های جدید برای قدرت‌های سلطه‌گر بلااثر می‌شود.

نکته پایانی: راهبرد رفع تحریم‌ها همان راهبردی بود که با مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفته شد و امروز کشور را در شرایط تحریمی بی‌سابقه قرار داده است. التماس از آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها، دادن امتیازات گسترده در بخش هسته‌ای و درنهایت با اتفاقی به نام ترامپ در آمریکا و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری، عملاً مسیر تشدید تحریم‌ها در پیش گرفته شد؛ اما خنثی‌سازی تحریم نیز مسیری است آزموده شده که هر جا کشور در آن بخش به نقطه بازدارندگی رسید، عملاً کشور در شرایط پایدار قرار گرفته و تحریم برای دشمن بلاوجه شده است. آیا هم‌اکنون بخش‌های نظامی، هسته‌ای، پزشکی و علمی کشور تحریم‌پذیر است؟ حتی در بخش اقتصاد موضوعاتی مانند بنزین و بخش پالایشگاهی و مهندسی و نظایر آن، آیا امکان مقابله با آن از سوی دشمنان وجود دارد؟ اما الزامات اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها، شکست جریان تحریف، غلبه تفکر باورمند به ظرفیت‌های ملی، همسایگی و منطقه‌ای، وجود مدیران شجاع و پرکار و درنهایت استفاده از مزیت‌های اقتصادی و بومی کشور است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                            

پیام این‌گونه بودجه‌نویسی چیست؟

پس از رد درخواست رئیس جمهور مبنی بر برداشت بخشی از درآمدهای صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های عمومی، از سوی رهبر معظم انقلاب، «رحیم زارع»، عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز خبر داد: «رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار اصلاحات اساسی در بودجه ۱۴۰۰ شد». درخواست محمدباقر قالیباف از رئیس جمهور، اصلاح لایحه بودجه در راستای مشخص شدن منابع درآمدی و انطباق واقعی درآمدها با هزینه‌ها در بودجه 1400 بوده است.

گزاره تحلیلی: در خصوص لایحه بودجه دولت چند نکته حائز اهمیت است: ۱- وابستگی شدید لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نفت (حدود ۴۱ درصد) و افزایش 5.3 برابری سهم نفت نسبت به بودجه سال جاری و همچنین وابستگی بی‌سابقه بودجه پیشنهادی به فروش اوراق قرضه در تعارض آشکار با دستور سال ۹۷ رهبر معظم انقلاب مبنی اصلاح ساختار بودجه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه ششم توسعه است. ۲- این‌گونه بودجه‌نویسی هیچ تناسبی با شرایط تحریمی ندارد، به عبارتی فاقد پشتوانه کارشناسی بوده و در درون دولت نیز اجماعی بر روی آن وجود ندارد. ۳- این بودجه حتی اگر اصلاح گردد، آشکارا پیام مذاکره را به طرف غربی داده است. به نظر می‌رسد دولت بر روی مذاکره برای لغو تحریم‌ها و ایجاد گشایش از این طریق در دوره بایدن حساب ویژه باز کرده است. ۴- اگر این‌گونه باشد و بودجه صرفاً با هدف پیام مذاکره به طرف مقابل تنظیم شده باشد، دولت ناخواسته دست به اقدامی زده که نه‌تنها دست تیم مذاکره‌کننده را باز نمی‌گذارد، بلکه با ارسال پیام ضعف و وابستگی، باعث می‌شود که طرف مقابل فشار را کماکان در سقف نگه دارد تا بتواند در پشت میز مذاکره امتیاز بگیرد.

جمع‌بندی: اگر لایحه بودجه از اساس اصلاح نگردد، ضمن اینکه خنثی‌کننده هیچ تحریمی نیست، باعث ایجاد بدهی، کسری افسارگسیخته و نهایتاً تورم بالا در کشور می‌گردد و نهایتاً با ساخت دوگانه (مذاکره/تورم) باعث تضعیف مقاومت ملی در مقابل زیاده‌خواهی غرب خواهد شد. یقیناً راه‌حل عبور از وضع موجود، مذاکره با غرب نیست. برای غلبه بر سختی‌ها می‌بایست تحریم‌ها را خنثی نمود، این مهم جز با اجماع ملی، تکیه بر ظرفیت‌های درونی و کاهش هزینه‌ها و توجه به اسناد بالادستی نظام تحقق نمی‌یابد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                             

آمریکایی با ایالات نامتحده!

«آلن وست» رئیس حزب جمهوری‌خواه تگزاس، در بیانیه‌ای جدایی‌طلبانه، خواستار ایجاد اتحادیه‌ای از ایالات حامی ترامپ شد، اما این گسست به حزب جمهوری‌خواه محدود نمی‌شود و عمق شکاف عمیق‌تر از حد تصور است. آمریکا همه ابهت خود را از عنوان دهن پُرکن «ایالات‌متحده» می‌گیرد و مدعی آن است که با توسل به دموکراسی، ۵۰ کشور کوچک که نیمی از مساحت یک قاره را شامل می‌شوند، در زیر سایه یک پرچم، جمع کرده است. بیانیه «آلن وست» از سوی بسیاری از تحلیلگران، تلاشی در راستای جدایی‌طلبی و تجزیه آمریکا است و گامی در راستای فروپاشی آمریکای واحد. دو هفته از زمان برگزاری رقابت ۲۰۲۰ گذشته بود که در سایه بلاتکلیفی نتیجه انتخابات، وبگاه «پولیتیکو» در مطلبی نوشت «آمریکا از هر زمانی ضعیف‌تر و بیمارتر» است. این رسانه‌امریکایی همچنین هشدار داد، دنیایی که بایدن به ارث خواهد برد، فاصله‌های زیادی با دنیای زمان حضور او در سمت معاون رئیس‌جمهور در دوره اوباما و رئیس‌کمیته روابط خارجی سنا در دهه ۱۹۹۰ دارد؛ چراکه دوره جهان تک‌قطبی به سر آمده است. این تحلیل پولیتیکو یادآور اظهاراتی است که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دفعات طی سال گذشته میلادی تکرار کرد، مبنی بر اینکه آمریکا در دوره همه‌گیری کرونا، نقش رهبری خود بر جهان را از دست داده است.

▼ اخبار

آقای روحانی منصف باشید!

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد روز چهارشنبه در مطلبی با عنوان فوق نوشت: «او (محمود احمدی‌نژاد) هم دائم حرف و تکیه‌کلامش این بود: اگر راست می‌گویید از دیگران انتقاد کنید» و برخی تحلیل می‌کردند: «منظور، نیروهای مسلح است و قوه قضائیه!». روزگاری بعدتر حسن روحانی نامی به‌صراحت می‌گوید اگر راست می‌گویید از «قوه قضائیه و نیروهای مسلح» انتقاد کنید؛ گیریم حرف شما درست، ما می‌خواهیم از قوه قضائیه انتقاد کنیم؛ از کجای قوه قضائیه انتقاد کنیم، از برخورد با دانه‌درشت‌های فساد اقتصادی؟ از سرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها؟ از زندان‌زدایی؟ از رفع موانع پیش پای تولید و صنایع؟ از امیدبخشی به جامعه؟ از باز پس دادن هزاران میلیارد تومان پول ملت به خزانه دولت؟ از برخورد با قضات و وکلای فاسد؟ از جوان‌گرایی؟ از مبارزه جدی با زمین‌خواری و کوه‌خواری ...؟ دقیقاً از کدام‌یک شروع کنیم؟ بیایید از نیروهای مسلح نیز انتقاد کنیم، از کجا شروع کنیم؛ مرزها، امنیت شهرها، حضور در عرصه تولید و سازندگی، تلاش برای زمین‌گیر کردن دشمنان؟ در سیل و زلزله در خاک‌ریز نخست بودن؟ از جاده و خطوط ریلی ساختن؟ از حضور در صنعت نفت؟ از کمک به دولت در بزنگاه‌های سخت؟ ما دقیقاً از کدام‌یک این‌ها انتقاد کنیم، صریح بگویید، تیتر یک کردن آن‌ها با ما! منصفانه‌ترین حرفی که باید زد این است: نقد از دولت عقوبت دارد، اما نقد از قوه قضائیه و قوای مسلح هیچ تبعاتی ندارد. آقای پرزیدنت نمی‌خواهند از علت گرانی‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و رهاشدگی‌ها و ناپاسخگویی‌ها بگویند، نگویند، دیگر چرا آدرس اشتباهی می‌دهند و عصبانی می‌شوند!؟ آقای روحانی! اگرچه احمدی‌نژاد نیز نظیر شما آدرس می‌داد، اما شوربختانه باید بگویم از شما منصف‌تر بود!

سهم بنیاد مستضعفان از اقتصاد کشور چقدر است؟

«پرویز فتاح»، رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص اموال و دارایی‌های بنیاد توضیحاتی داد و گفت: «دهه فجر سال گذشته از چندین کتاب قطور اسناد مالکیت رضاشاهی که بیش از 5000 قصبه و روستا و شهرک را به نام خودش زده بود، رونمایی شد. امام راحل انقلاب کردند و این‌ها را به بنیاد سپردند تا آن‌ها را برگردانیم. این املاک هیچ درآمدی برای بنیاد ندارد و سند شش‌دانگ آن‌ها را به مردم می‌دهیم. عده‌ای که اموال آن‌ها اوایل انقلاب مصادره شد، اسناد آوردند گفتند ما وابسته نبودیم و املاک آن‌ها را بازگرداندیم. این‌گونه نبوده که رأی دادگاه همیشه به نفع بنیاد بوده باشد. کل فروش بنیاد مستضعفان در سال گذشته حدود 36 هزار میلیارد تومان بود. رسانه‌های معاند اصلاً الفبای اقتصاد را نمی‌فهمند؛ فروش ما شامل فروش تولیدات لبنی، فولاد، کاشی، برق و... بوده است. این را با GDP مقایسه کنید به یک درصد هم نمی‌رسد و اما برخی شرکت‌ها و بانک‌ها در کشور به‌تنهایی سهم بیشتری از اقتصاد نسبت به بنیاد را در اختیار دارند. دو خودروساز با همدیگر از این -8 صدم درصد- بالاتر هستند. یک کارخانه فولاد که نمی‌خواهم اسم آن را ببرم به‌تنهایی سهم بالاتری در مقایسه با بنیاد در اقتصاد کشور دارد».

فرماندهی که جلوتر از نیرو حرکت می‌کرد

سردار «محمدرضا فلاح‏زاده» از همراهان حاج قاسم سلیمانی در جنگ با داعش، در روایت دلاوری‌های سید‌الشهدای مقاومت می‌گوید: «حاج قاسم در دوران دفاع مقدس در طریق‌القدس تا قلب منطقه پل سابله هجوم برد و خودش به‌شدت مجروح شد. در عملیات فتح‌المبین تا ابوقریب پیشروی کرد و مجروح شد. در بیت‌المقدس به قلب دشمن یورش برد و تا پادگان حمید، سپس مرز کوشک؛ در والفجر ۸ پهنه اروند را درنوردید و شاهد حضور دلاورانه او در شدیدترین آتش‌های دریاچه نمک بودیم. در کربلای ۵ در قرارگاه تاکتیکی با او در غرب کانال پرورش‌ ماهی زیر آتش‌فشان خمپاره‌ها و آتش‏های مستقیم دشمن در ۱۰۰ متری خط مقدم بودیم. در سوریه در تمام خطوط عملیاتی حاضر شد و در باشکوی حلب مورد هجوم تیرهای مستقیم داعش قرار گرفت. در سابقیه در جنوب حلب ماشین او را به رگبار بستند. در قلعه حلب هدف تیر قناسه دشمن قرار گرفت. در شمال حماه انتحاری دشمن در نزدیکی حاج قاسم منفجر شد. موشک مسلحان نزدیک او منفجر شد. اولین نفری بود که با هلی‌کوپتر وارد محاصره حلب شد و هدف ضدهوایی دشمن قرار گرفت و اولین نفری بود که با هواپیما به‌صورت شبانه وارد فرودگاه حلب شد؛ این در حالی بود که تیرهای مستقیم توپ ۲۳ النصره کُل باند را زیر آتش داشتند و بعدازآن دیگر نیروها را آوردند».

▼ اخبار کوتاه

پیش‌بینی اقتصاددان مجلس از وضعیت آینده بورس/ «پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: «نگران بازدهی سهام عدالت نباشید. دولت از بالا و پایین رفتن شاخص بورس تأمین مالی خود را انجام‌‌ داد، اما هدفش زیان مردم نبود. ما در فروردین‌ماه متوجه روند عجیب شاخص بورس شدیم و این اتفاقات را پیش‌بینی کردیم. در اردیبهشت‌ماه و خردادماه نامه‌هایی به دولت نوشتیم و از دولت خواستیم سرمایه‌های ورودی به بورس را مدیریت کند و به سمت تولید هدایت کند، اما اتفاقی نیفتاد و کار از کار گذشت».

موافقت؛ صرفاً با «پیشنهاد تمدید زمان بررسی لوایح FATF»/ روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: «همان‌گونه که دبیر محترم مجمع در حاشیه جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند، ریاست جمهوری طی نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری ضمن درخواست تمدید زمان بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» مربوط به پیوستن ایران به گروه اقدام مالی (FATF) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از معظم له درخواست کرده‌اند که مجمع، با اضافه کردن تحفّظ جدید، شرایط الحاق به این‌ معاهدات را فراهم کند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به دو درخواست‌ مذکور، صرفاً با تمدید زمان بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت فرموده‌اند».

عملیات فریبی که با تکذیب دفتر آیت‌الله‌ خنثی شد/ از روزی که روح‌الله زم اعدام شد، ضدانقلاب و برخی دولت‌های خارجی سعی کردند با سناریوسازی هم بر شکست اطلاعاتی خود سرپوش بگذارند و هم آخرین بهره‌برداری را از پروژه خود انجام دهند. در این سناریو گفته شد ایران با سوء‌استفاده از نام آیت‌الله سیستانی، زم را به عراق کشانده و او را دستگیر کرده‌. پشت این دروغ هدف، القای این بود که جریان آمدنیوز جریانی اعتقادی بوده و به مرجعیت عراق اعتقاد داشت. بیت مرجعیت عراق با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و ادعاهای مطرح شده از سوی حامیان زم، عملیات فریب دشمن را خنثی کرد.

احکام سیاسی‌(سوال 103): کمک نقدی پاسداران به ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدهای جناح یا حزب همسو با نظر و گرایش آنها چه حکمی دارد؟ پاسخ: فی حد نفسه مانعی ندارد، ولی به عنوان ورود در جناح‌بندی­های سیاسی تلقی نگردد. چرا که اقدامات جانبدارانه از دسته­بندی­ها و احزاب سیاسی و جناحی از ناحیه نیروهای مسلح ممنوع است و در بند16 ابلاغ سیاست­های کلی انتخابات که در 24 مهر 1395 از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی ابلاغ گردید، آمده است که: ورود نیروهای مسلح، قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان، ممنوع است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات