صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳۰ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): واقعاً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده! [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ی تحریم‌ها یک‌باره برداشته بشود [امّا] تا الآن نه‌فقط برداشته نشده، زیاد هم شده. (1399/09/26) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

سه صد روز باقی‌مانده!

تقریباً دو فصل به موعد برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در 28 خرداد 1400 زمان باقی مانده است که با احتساب پایان کار دولت آقای روحانی در مرداد، می‌شود گفت تقریباً سه تا 100 روز دولت فرصت خدمت دارد. یکی از وعده‌هایی که دولت‌های منتخب در دنیای امروز به مردمشان می‌دهند، وعده 100 روزه برای ساماندهی اولیه به‌هم‌ریختگی‌های دولت قبل از خودشان هست. پس اگر عزمی باشد و برنامه‌ای، می‌‌شود در یک 100 روز هم کارهای تعیین‌کننده‌ای کرد. حال از عمر خدمتی دولت دوازدهم سه تا صد روز باقیمانده است. دولت در این فرصت باقی‌مانده برای حل نابسامانی‌ها و رهاشدگی‌های دوره خودش می‌خواهد چه کارهایی انجام دهد؟

نکات تحلیلی: 1- ابتدایی‌ترین مطالبه و درخواست از دولت در شرایط کنونی، این است که حاشیه‌سازی نکند. طراحی و تداوم برخی حاشیه‌ها و استشمام پاره‌ای لج‌بازی‌ها با قوای دیگری که گاهی از زبان و قلم بعضی به‌اصطلاح دلسوزان دولت در گوش دولتمردان نجوا می‌شود، حکم پوست خربزه‌ای را می‌ماند که زیر پای دولت انداخته می‌شود. تجربه مشترک دولت و مجلس در اعطای یارانه کمک معیشتی به 40 میلیون نفر، تصویری از هم‌صدایی و هم‌افزایی قوای کشور بود که بهره‌اش را مردم بردند. تداوم این رویه حسنه، جلوی سوءاستفاده و خیال‌های طمع‌ورزانه دشمنان را هم می‌گیرد. 2- دولت بیش از هفت سال و نیم به انتظار سیب و گلابی آوردن درخت برجام نشست، اما حاصل چه شد؟! به تعبیر همین دولت؛ «تقریباً هیچ». ای کاش آقای روحانی این سه صدروزه را دریابد و برای امتحان هم که شده با ظرفیت‌های موجود داخلی به رفع مشکلات بیندیشد؛ احتمال اینکه آورده‌ای باشد زیاد است؛ اما در گره زدن حل مشکلات به آمدن بایدن و اعتماد مجدد به آمریکا به غیر از نگرانی، هیچ نیست! 3- در این مدت باقیمانده می‌شود تصمیم بزرگی با توجه به تجربه برجام و اعتماد به آمریکا و اروپا گرفت که اگر آجری بر دیوار عزت و اقتدار این کشور گذاشته نمی‌شود، لااقل مؤلفه‌های قدرت کشور با کاهش و سایش هم مواجه نشود.

نکته راهبردی: زمان را به بهانه اعتمادآفرینی غرب تلف نکنیم. غرب در پرتو نگاه استثناگرایانه به انقلاب و جمهوری اسلامی، هیچ‌گاه به ایران اسلامی اعتماد نمی‌کند، مگر آن روز که از بنیان‌های ایدئولوژیک اسلامی و انقلابی‌ جدا شود؛ اما اسلام، انقلاب، رهبری و مردم این را نمی‌خواهند و تنها می‌خواهند مشکلاتشان حل شود و آن، با قوی شدن میسر است.

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

الگوی عزت و ایستادگی

زینب کبری(س) دارای فضایل و مناقب فراوان بود. او را عالمه غیرمعلَّمه، عقیله بنی‌هاشم، معصومه صغری و ... لقب داده‌اند. در مورد شخصیت حضرت زینب (س) اشاره به چند نکته مهم است؛ 1- هنگامی که پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) قنداقه آن مولود مبارک را طلبید، ایشان را بوسید و فرمود: «به حاضران و غایبان امّتم وصیت می‌کنم که حرمت این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری(س)است». 2- عقیله بنی‌هاشم برخی حوادث آینده را از پدر بزرگوار خود فرا گرفته بود; همان‌گونه که بعضی از اصحاب خاص پیامبر(صلی‌الله علیه وآله) مانند سلمان، ابوذر و برخی از یاران حضرت علی(ع) مانند میثم تمّار و رشید هجری به این‌گونه اسرار آگاه بودند. 3- حضرت زینب(س) هنگامی که بر پدر خود وارد می‌شد، امام(ع) از جای برمی‌خاست و ایشان را با احترام زیاد در جای خود می‌نشاند. ایشان امین پدر بود. 4- حضرت زینب(س) دانشی سرشار داشت. طبیعی است کسی که از محضر پیامبر(ص)، (شهر علم) و حضرت علی(ع)، (دروازه علم) کسب دانش نموده باشد، باید دریای علم باشد.

گزاره تحلیلی: در جهان امروز در مورد زنان، بسیار نوشته و گفته می‌شود و حتی برای تقویت دستگاه‌های جائرین و سلطنت‌های استکباری، از ابعاد روحی و لطافت طبع آن‌ها به نفع خود بهره می‌برند. سبک‌زندگی‌های امروزین غرب، زنان را موجودی زبون و وسیله‌ای برای عیاشی قرار داده است؛ اما زنان مسلمان و شیعیان الگویی همچون حضرت زینب دارند که می‌توانند به‌تنهایی و حتی در غربت و مصیبت، در کمال عزت و بزرگ‌منشی ماهیت دستگاه استکباری را افشاء نمایند. انقلاب اسلامی نیز برآمده از چنین زنان زینبی بود که جلوی زورگویی رژیم طاغوتی ایستادند و فرزندان خود را فدای آرمان‌های والای اسلام راستین کردند. امروز هم پیروان حضرت زینب سلام‌الله علیها در ایران اسلامی بسیارند و با ادامه راه این الگوی تاریخ‌ساز در تمام مراحل انقلاب اسلامی شکست‌های سنگینی بر هیمنه پوشالی دشمنان وارد کرده‌اند.

▼ خبر ویژه                           

میلیون‌ها کودک غذا برای خوردن ندارند!

«مایکل سیندر»، مؤلف و پژوهشگر آمریکایی در گزارشی با اشاره به اوضاع بغرنج اقتصادی و غذایی در آمریکا نوشت: «حدود ۷۴ میلیون کودک در آمریکا زندگی می‌کنند و همین حالا میلیون‌ها نفر از آن‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند. فروپاشی اقتصادی که در سال ۲۰۲۰ کلید خورد، برای اکثر مردم آمریکا مشقت‌بار بوده است، اما این شرایط ضربه سختی به کودکان وارد آورده است. اگر والدین شغل خود را از دست دهند، کودکان آن‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید و صرفاً باید امیدوار باشند که کمک‌های دولتی و لطف و محبت دیگران کفایت کند. متأسفانه، این کمک‌ها در اغلب موارد کافی نیستند و در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا پیش‌بینی کرده که یک کودک از هر چهار کودک آمریکایی ممکن است تا پایان سال جاری گرفتار گرسنگی شود». به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا که بزرگ‌ترین سازمان مقابله‌کننده با گرسنگی در این کشور محسوب می‌شود، بیش از ۵۰ میلیون نفر ممکن است ناامنی غذایی را تا پایان امسال تجربه کنند. این رقم برابر با یک‌ششم جمعیت آمریکا و یک‌چهارم کودکان کشور است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. «کلر بابینو فونتنو»، رئیس ارشد اجرایی سازمان غذا و دارو آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «۲۲ میلیون کودک حتی قبل از همه‌گیری نیز به ناهار رایگان یا ارزان‌قیمت متکی بودند. وقتی می‌شنوید که مدارس بسته شده‌اند، این نه‌فقط به معنای ایجاد چالش‌های آموزشی در برابر کودکان، همچنین به معنای محروم شدن از وعده‌های غذایی است.»

▼ اخبار

بزک کننده دیروز برجام و مبالغه‌گر امروز!

روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی با عنوان «ظرفیت‌های بایدن برای اصلاح‌طلبان» نوشت: «اصلاح‌طلبان چند مدتی است تأکید می‌کنند که ریاست‌جمهوری بایدن از هر نظر به نفع ایران خواهد بود، زیرا در صورت تغییر دولت آمریکا امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت؛ هرچند مذاکره در شرایطی که به‌هرحال تحریم‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده، قدری سخت است و به نظر می‌رسد که مدتی طول بکشد تا این تحریم‌ها رفع شود و در شرایطی مانند آنچه پیش از خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم، ایران و آمریکا بتوانند در فضایی به دور از تهدید مذاکره کنند». این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «ممکن است ورود بایدن به کاخ سفید باعث گشایش باب مذاکره و به ‌تبع آن بهبود احتمالی داخلی شود. اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند با پیروزی بایدن می‌توانند با تکیه بر گفتمان مذاکره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، برگ برنده مهمی در دست داشته باشند. آن‌ها در شرایطی که نارضایتی عمومی زیاد شده است و شاید دیگر نتوانند با وعده‌های اقتصادی یا سیاسی مردم را به انتخابات امیدوار کنند، گمان می‌کنند یکی از مهم‌ترین راه‌های اعتمادسازی برای مردم، تکرار مجدد دوگانه مقابله - مذاکره است و با این شیوه قادر خواهند بود که مردم را به نفع خود پای صندوق انتخابات بیاورند». روزنامه شرق پیش از این در دی‌ماه ۹۴ و در اوج عهدشکنی دولت اوباما، «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» تیتر اول خود کرد. چندی بعد مدیرمسئول روزنامه شرق در توصیف این تیتر گفت: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود. دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».

ما انصافاً کار می‌کنیم، همه‌چیز تقصیر تحریم‌ها و کروناست!

«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «باید باور کنیم که فشار تحریم‌ها آن‌چنان بود که دولت نمی‌توانست رضایت مردم را بالا نگه دارد، ضمن اینکه دولت‌ها همواره در دوره دومشان با نقدهای بیشتری دست به گریبان‌اند». جنیدی در ادامه گفت: «انصافاً همه دولت دارند کار می‌کنند، ما سال‌های خیلی سختی را می‌گذرانیم. من می‌دانم مردم خیلی راضی نیستند و به آن‌ها حق می‌دهم؛ اما واقعاً این روزها، روزهای دشواری است. فشار تحریم‌ها و فشار مضاعف کرونا بر اقتصاد ملی شرایط را بسیار سخت کرده و در چنین شرایطی طبیعی است که کاستی‌ها بیشتر دیده می‌شود و تلاش‌ها به‌ویژه تلاش‌های اقتصادی کمتر به چشم می‌آیند». خانم جنیدی تأکید کرده که فشار تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که دولت رضایت مردم را کسب کند. گفتنی است؛ دولت تدبیر و امید در چهار ساله اول خود تمامی نواقص و کمبودها را به گردن دولت پیشین می‌انداخت و در دوره دوم نیز به نظر می‌رسد تدبیر این است که تمامی کاستی‌ها به گردن تحریم‌ها و کرونا انداخته شود!

پیش‌بینی آمار مرگ‌ومیر کرونایی در فروردین‌ماه

«حریرچی»، معاون اول وزیر بهداشت گفت: «بر اساس پیش‌بینی بین‌المللی اگر ٩۵ درصد مردم ماسک بزنند در ٣ ماه و نیم آینده و در فروردین‌ماه میزان مرگ‌ومیر کرونا به ١٠ تا ١۵ مورد خواهد رسید و اگر میزان استفاده از ماسک در سطح کنونی ٧٠ درصد باشد، به مرگ روزانه ۵٠ تا ۶٠ مورد می‌رسد. اکنون با کاهش ۶٠ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا روبرو هستیم و هرگونه عادی پنداری، تسامح و ساده‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند شرایط را تغییر دهد. هیچ تضمینی وجود ندارد که بیماری دوباره خیز بر ندارد و هرگونه تجمع می‌تواند سبب افزایش بیماری شود. حتی با وجود آلودگی هوا هر یک ساعت در حدود ۵ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید. کشور ما از نظر موارد ابتلا در رتبه پانزدهم جهان و از نظر مرگ‌ومیر روزانه در رتبه هفدهم و از نظر میزان مرگ‌ومیر در یک‌میلیون نفر رتبه ٣٣ دنیا هستیم و بلژیک، فرانسه، انگلیس و آمریکا بالاتر از ما و در رتبه‌های نخست هستند».

▼ اخبار کوتاه

شرط لازم برای حل مشکلات؛ کنار هم بایستیم/ رئیس مجلس با بیان اینکه مشکلات کنونی در کشور قابل‌حل است، مشروط بر اینکه همه در کنار هم بایستیم، گفت: «نظارت مهم‌تر از قانون‌گذاری است؛ چراکه با این اقدام، احکام ناقص و بلااستفاده مشخص می‌شود». قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در راستای اصلاح ساختار بودجه گام نخست را محکم برمی‌دارد، تصریح کرد: «اصلاح ساختار بودجه را نمی‌توان یک‌ساله انجام داد، اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز می‌کند».

چهره احمقانه؛ توصیف نشریه آمریکایی از میانه‌روها در ایران/ فؤاد ایزدی، عضو ‌‌‌‌‌‏هیئت‌علمی گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: «تحلیل نشریه آمریکایی: بعد از خروج آمریکا از برجام میانه‌روها در ایران چهره‌ای احمقانه پیدا کردند، بنابراین شانسشان را به این راحتی دوباره امتحان نخواهند کرد؛ چون با شکست دوم، چهره‌ای احمقانه‌تر پیدا خواهند کرد، حتی اگر دولتمردان در واشنگتن تغییر کرده باشند».

نباید از خجالت سر بلند کنید!/ مادر محمدحسین حدادیان که در غائله خیابان گلستان هفتم به‌ دست دراویش به شهادت رسید، از دردهای این روزهایش می‌گوید. از این‌که جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند و حالا پدر روح‌الله زم که فرزندش آمر جنایات بی‌شماری است، او را دارای چهره‌ای نورانی معرفی می‌کند. مادر شهید حدادیان می‌گوید: «اگر من به‌جای پدر روح‌الله زم بودم، سرم از شرم پایین بود و از همه مردم عذرخواهی می‌کردم؛ وقتی که پدر روح‌الله زم نیامده است از پسرش اعلام برائت کند، حتماً در خط اوست!».

فعال اصلاح‌طلب: دولت روحانی رکورد مصدق را شکست/ «لیلاز»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: «نمی‌توانیم به نفت تکیه کنیم، چون اگر تحریم‌ها برداشته شود با سقوط قیمت جهانی نفت مواجه هستیم. رکورد اقتصاد بدون نفت مصدق را دولت روحانی شکست. صادرات غیرنفتی در دولت مصدق افزایش شدیدی یافت، اما صادرات از اسفند گذشته تا خرداد امسال تقریباً صفر شد!».

احکام سیاسی (سؤال 104): بیان معیارها و شاخص‌هایی که به صورت غیرمستقیم کاندیدای خاصی را مطرح می­کند و ذهن­ها را به سمت کاندیدای خاصی متوجه می­کند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: بیان شاخصه­هایی که موردنظر مقام معظم رهبری در کاندیدها است و بارها بیان فرموده­اند مانند: تعهد و خوش‌نامی، وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن، مرعوب نشدن در مقابل دشمنان، ساده­زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی­گری، مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری، اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره) و... لازم است هر چند موجب شود اذهان به سمت کاندیدای خاصی متوجه شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات