بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۷۸

اولتیماتوم ترامپ به جمهوریخواهان/ حزب مشهور آمریکایی در بحران

در این صورت، سران حزب جمهوریخواه چاره ای جز معامله با ترامپ ندارند زیرا شکست آنها در انتخاباتهای ریاست جمهوری و کنگره در آینده( با توجه به ریزش هواداران ترامپ) قظعی خواهد شد!
ترامپ این روزها نه تنها صراحتا از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 سخن به میان می آورد، بلکه به اعضای حزب جمهوریخواه و حتی سران این حزب نیز بابت عدم پیگیری ادعاهای مطرح شده از سوی خود هشدار می دهد! به نظر می رسد ترامپ سرنوشت حزب جمهوریخواه را به گروگان گرفته است! به عبارت بهتر، هزینه های حمایت جمهوریخواهان از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال، محدود به انتخابات اخیر و شکست آنها در برابر دموکراتها نخواهد بود! ترامپ قصد دارد از هواداران خود بخواهد تا در نهایت، حمایت خود از حزب جمهوریخواه را متوقف سازند. در این صورت، سران حزب جمهوریخواه چاره ای جز معامله با ترامپ ندارند زیرا شکست آنها در انتخاباتهای ریاست جمهوری و کنگره در آینده( با توجه به ریزش هواداران ترامپ) قظعی خواهد شد!

هشدار ترامپ به هم حزبی ها
هشدار اخیر ترامپ به جمهوریخواه موید همین مسئله است! «دونالد ترامپ» در جدیدترین توییت خود بار دیگر مدعی پیروزی در انتخابات با فاصله زیاد شد و از جمهوری‌خواهان خواست کنار او قرار بگیرند.البته به نظر می رسد اظهارات ترامپ، بیشتر از اینکه مصداق "درخواست" باشد، مصداق "هشدار" است! ماجرا از جایی تشدید شده است که رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص در اشاره به خبری از «نیویورک پست» که مصاحبه «جو بایدن» را با «استفن گولبرت» به دلیل اشاره نکردن به مسائلی مثل تحقیقات از پسر بایدن، شوخی توصیف کرده بود، نوشت: او انتخابات را نبرد. او در همه شش ایالت کلیدی با فاصله زیاد بازنده شد. بعد آن‌‌ها صدها هزار رای را در هر یک از این ایالت‌ها دور ریختند و دستشان رو شد.ترامپ در ادامه ادعاهای انتخاباتی خود که نتوانسته آن‌ها را ثابت کند، افزود: حالا سیاستمداران جمهوری‌خواه باید مبارزه کنند تا پیروزی بزرگشان دزدیده نشود. احمق‌های ضعیف نباشید!توییتر این پیام ترامپ را نشان‌دار کرد و هشدار داد منابع مختلف نظر متفاوتی را نسبت به این انتخابات ارائه کرده‌اند.

پشت پای سخت جمهوریخواهان به ترامپ!
ترامپ از جمهوریخواهان به شدت عصبانی است! این عصبانیت ریشه در شکست وی در دو ایالت جورجیا و آریزونا دارد. این دو ایالت، همواره از ایالات قرمز( جمهوریخواه)در آمریکا محسوب می شدند اما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، عده ای از رای دهندگان محافظه کار تصمیم گرفتند آرای خود را به ضرر ترامپ  و به سود بایدن به گردش در آورند.اگر ترامپ در این دو ایالت پیروز می شد، شاید جمهوریخواهان و حتی دیوان عالی آمریکا، در خصوص تغییر نتیجه در یک ایالت دیگر( پنسیلوانیا) نیز مجاب می شد و ترامپ در نهایت بار دیگر به کاخ سفید راه پیدا می کرد. برآوردها نشان می دهد که حدود 80 درصد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به ترامپ رای داده اند.20 درصد دیگر، یا به ترامپ رای نداده یا آرای خود را به سود بایدن به گردش در آورده اند.

معامله برخی جمهوریخواهان با بایدن
نکته دیگری که ترامپ را شدیدا خشمگین ساخته است، به معامله برخی جمهوریخواهان مخالف وی با بایدن و دموکراتها باز می گردد. این مسئله در جریان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز قابل مشاهده بود، جایی که حتی قبل از شمرده شدن آرای رسمی و پستی در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا، برخی رسانه های مطرح جمهوریخواه مانند فاکس نیوز از شکست ترامپ در مقابل بایدن سخن به میان آوردند. ترامپ و افرادی مانند مایک پمپئو و مایک پنس  هرگز تصور نمی کردند این شبکه تلویزیونی وابسته به جمهوریخواهان،به یکی از نمادهای شکست انتخاباتی ترامپ در انتخابات سوم نوامبر سال۲۰۲۰ تبدیل شود.
 
نکته حائزاهمیت این که فاکس نیوز در انتخابات ریاست جمهوری سال۲۰۱۶ یکی از اصلی ترین کانون های خبری علیه هیلاری کلینتون و دموکرات ها محسوب می شد. این شبکه اولین رسانه ای بود که سال ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را اعلام کرد.اما این بار معادله با قبل کاملا متفاوت است!
 
رسانه های اصلی حزب جمهوریخواه، از همان ابتدا رغبتی نسبت به همراهی با ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات نداشتند.البته روزنامه واشنگتن پست ( که گرایشی جمهوریخواهانه دارد )، از قبل مخالفت خود را با حضور مجدد ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده اعلام کرده بود اما رفتار شبکه فاکس نیوز و مدیر این شبکه ( رابرت مورداک )، برای بسیاری از تحلیلگران مناسبات رسانه ای و سیاسی آمریکا  چندان ملموس و قابل انتظار نبود.
 
فاکس نیوز قبل از پایان شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. اعلام این خبر از سوی فاکس نیوز، خشم ترامپ از این رسانه را دوچندان ساخت ، زیرا این رسانه، زودتر از دیگر رسانه ها (حتی رسانه های دموکرات) در فردای انتخابات (چهارشنبه هفته گذشته) شکست ترامپ در ایالت مهم آریزونا را نیز اعلام کرده بود.
 
چنان که برخی منابع خبری در آمریکا تاکید کرده اند، اعلام شکست زودهنگام ترامپ در آریزونا شوک بسیار سختی به جمهوریخواهان وارد کرد و همین مساله سبب شد تا ترامپ شخصا با رابرت مورداک تماس گرفته و با فریاد و خشم از او بخواهد تا خبر شکست وی در ایالت آریزونا را از خروجی شبکه فاکس نیوز حذف کند.البته مورداک زیر بار خواسته ترامپ نرفت. طی روزهای اخیر، رئیس جمهور فعلی آمریکا سعی دارد با استفاده از ثروت هنگفتی که دارد، رسانه ای جدید را تاسیس کند که رقیب فاکس نیوز شود. این مسئله برای بسیاری از جمهوریخواهان خوشایند نیست، زیرا منجر به تعمیق شکافهای به وجود آمده در این حزب خواهد شد.

آیا ترامپ قربانی یک زد و بند پنهانی شده است؟!
سوال اصلی اینجاست که آیا ترامپ قربانی یک زد و بند پنهانی شده است؟ پاسخ به این سوال چندان آسان به نظر نمی رسد اما می توان این نکته را صراحتا ابراز کرد که ترامپ و همراهانش هرگز تصور نمی کردند که برخی جمهوریخواهان ( که مواضع خود را تا لحظه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر اعلام نکرده بودند) به صورت ناگهانی حمایت خود را از رئیس جمهور آمریکا قطع کرده و حتی به اردوگاه بایدن بپیوندند!
 
هنوز زمان زیادی باقی مانده تا رئیس جمهور آمریکا نسبت به عمق و ابعاد معامله ای که میان جمهوریخواهان مخالف وی و برخی اعضای کمپین انتخاباتی بایدن بر سر شکست وی در انتخابات صورت گرفته آگاه شود! رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان از حمایت تمام عیار خود از ترامپ و ادعای وی مبنی بر تقلب در انتخابات سخن گفته، اما دیگر سران این حزب و کسانی که اتفاقا در شکست نهایی ترامپ نیز نقش داشته اند، حاضر به پذیرش چنین ادعایی نیستند. این چالش بزرگ در حزب جمهوریخواه آمریکا کماکان ادامه خواهد داشت.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات