صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر بتوانیم با روش درست، عاقلانه، با روش اسلامی و ایرانی، با روش عزّتمندانه تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛ عمده به خنثی کردن تحریم بیندیشید که دست شما است. (۱۳۹۹/۰۹/۲۶) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

رقابت صلاحيت‌ها نه لباس‌ها!

با نزديک شدن به زمان برگزاري انتخابات، فضاي سياسي کشور با شيبي نسبتاً تند در حال حرکت در مسير انتخاباتي شدن قرار گرفته و رقابت‌های جناح‌های سياسي براي تکيه زدن بر صندلي قدرت آغاز شده است. در اولين گام، معمولاً شگردهاي تبليغاتي کليد خورده و چالش‌های رسانه‌ای آغاز مي‌شود. تلاش براي پيوند دادن سرنوشت انتخابات 1400 با حضور نظاميان و کليدواژه نظامي‌گري ازجمله اين بازي‌هاي عمليات رواني انتخاباتي است.

نکات تحليلي: 1- تلاش براي رقيب هراسي اصلي‌ترين فعاليت گام اول فعالیت‌های رسانه‌اي جريان‌هاي سياسي در ادوار انتخابات کشور بوده که به‌طور خاص توسط اصلاح‌طلبان دنبال شده است. دست‌های خالی اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات به‌واسطه عملکرد ضعیف دولت مورد حمایتشان موجب شده تا سناریوی رقیب هراسی را به‌مثابه مهم‌ترین ابزار خود ببینند، لذا هر روز باید منتظر انتشار اخباری با این سوگیری باشیم. 2- واقعيت آن است که «حل مشکلات کشور» نسبتي با نظامي يا غيرنظامي بودن رئیس‌جمهور آينده کشور ندارد. راه‌حل مشکلات کشور آن است که رئیس‌جمهوری به قدرت رسد که اول؛ از شايستگي مديريتي لازم براي اداره کلان کشور برخوردار بوده و اين برخورداري را در کارنامه پيشيني خود ثبت کرده باشد. دوم؛ باور کامل به حل مشکلات از طريق تکيه بر توان داخلي و سرمايه اجتماعي اين ملت بزرگ داشته و چشم به کمک و ياري بيگانگان نداشته باشد. سوم؛ برنامه جامع و عملياتي و کارشناسي شده براي حل مشکلات کشور داشته باشد و تيم کارشناسي حرفه‌اي و باتجربه نيز به انضمام آن ارائه دهد. چهارم؛ خود را بازويي اجرايي براي نظام اسلامي و رهبر معظم انقلاب اسلامي دانسته و توان ايجاد همبستگي ملي، فراتر از جناح‌بندی‌های سياسي براي تحقق الگوي اسلامي– ايراني پيشرفت را داشته باشد. پنجم؛ خود را مستظهر به رأی ملت ديده و تا پايان کار همچنان خادم ملت بماند. چنین فردی با کلیدواژه «جوان مؤمن انقلابی» قابل شناسایی است. در اين ميان آنچه مهم نيست لباسي است که این فرد بر تن دارد؛ چه اين لباس کت‌وشلواری حاکي از درس‌آموزی در محیط‌های علمي دانشگاهي باشد، چه لباس روحانيت پوشيده باشد و پرورش يافته حوزه‌های علميه باشد، چه روزگاري براي دفاع از امنيت اين سرزمين، لباس نظامي بر تن داشته باشد.

نکته پایانی: دوگانه واقعی در انتخابات‌های این کشور، دوگانه خدمت– منفعت است. خادمان واقعی ملت باید در رأس قدرت قرار گیرند تا مشکلات کشور حل گردد و این امر با بصیرت و هوشمندی ملت و به دام فریب دوگانه‌های دروغین نیفتادن ممکن خواهد شد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                     

مأموریت خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی

بنا به تدبیر فرماندهی کل سپاه و در راستای کمک به محرومیت‌زدایی در کشور، اردیبهشت‌ماه 89، سپاه قرارگاهی تحت عنوان محرومیت‌زدایی، با عضویت نیروهای سه‌گانه دریایی، زمینی و هوایی سپاه، بهداری کل سپاه، مهندسی، بنیاد تعاون، پشتیبانی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به ریاست معاون هماهنگ‌کننده سپاه تشکیل داد که طی سال‌های خدمت، دستاوردهای مهمی از خود برجا گذاشته است.

گزاره‌های خبری: قرارگاه محرومیت‌زدایی 160 هزار پروژه عمرانی و 980 پروژه غیرعمرانی (جهیزیه، تجهیز مساجد و درمانگاه‌ها) را طی سال‌های اخیر، اجرایی کرده است و با همکاری کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرائی فرمان امام(ره)، بیش از ده میلیون بسته معیشتی در بین اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه توزیع کرده است. ازجمله اقدامات قرارگاه در ماه‌های اخیر، اجرائی شدن 4677 پروژه عمرانی در خوزستان، 1060 پروژه در همدان و 3258 پروژه در کهکیلویه و بویراحمد بوده است. این قرارگاه همچنین با شناسایی زوج‌های بی‌بضاعت، در کهکیلویه و بویراحمد 715 مورد، در هرمزگان 150 مورد، در قم 300 مورد و در استان فارس 1000 مورد جهیزیه توزیع کرده است.

گزاره‌های تحلیلی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر این اقدامات را صرفاً با یک قرارگاه محرومیت‌زدایی انجام داده است که مصادیق آن ده‌ها برابر بیشتر از آن چیزی است که در گزارش حاضر ذکر شد. این اقدامات جهادی در شرایطی رخ داده است که سپاه پاسداران از بدو تشکیل خود با تحریم‌های خارجی و داخلی مواجهه است و نشان‌دهنده آن است که علیرغم تحریم، امکان حل مشکلات با تکیه بر تفکر جهادی و اقتصاد درون‌زا وجود دارد. اگر بر ظرفیت موجود سپاه پاسداران در خدمت به مردم، توان بالای قوه مجریه، نهادهای مردمی و سایر سازمان‌های دولتی را اضافه کنیم، در کنار همت و وحدت رویه می‌توان خدمات فراوانی به «صاحبان اصلی انقلاب» ارائه داد و از فشار محرومیت و فقر بر آنان کاست. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار ویژه         

اجرای قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» با تفسیر دولتی!

«ابراهيم عزيزي»، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اظهارات اخير رئیس‌جمهور پيرو اجراي «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» بر اساس تفسير دولت، گفت: «قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» در نوع خود بی‌نظیر است و در راستاي اقتدار بخشی به ايران و صنعت هسته‌اي کشور تهيه شد. دولت حق هیچ‌گونه تفسير در اين قانون را ندارد. اگر قرار باشد تفسيري در راستاي این قانون صورت گيرد، مجلس اين وظيفه را بر عهده دارد و دولت در جايگاهي نيست که بتواند قانون را تفسير کند». عزيزي با بيان اينکه رئیس‌جمهور تکليف اجراي قوانين را بر عهده دارد، اظهار داشت: «رئیس‌جمهور نمي‌تواند قوانيني که به مذاقشان خوش مي‌آيد، اجرا و ساير قوانين را اجرا نکند. مگر رئیس‌جمهور ميوه خريداري مي‌کند که بگويد مي‌خواهد ميوه سوا کرده را خريداري کند». اين نماينده مجلس با بيان اينکه رئیس‌جمهور بايد بدون هيچ عذري قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» را اجرا کند، تأکید کرد: «ما [مجلس] در اين قانون جرم انگاري کرده و عدم اجراي اين قانون از سوي رئیس‌جمهور و ساير مسئولين تبعات دارد».

ضعف پدافند سایبری آمریکا رو شد/ خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی، در خصوص حمله گسترده سایبری به زیرساخت‌های اداری و اقتصادی امریکا نوشت: این «بدترین پرونده هک در تاریخ آمریکا است» و هکرها در همه‌چیز نفوذ کرده‌اند. این حمله «به‌طور بالقوه می‌تواند عواقب ویرانگری برای امنیت ملی آمریکا داشته باشد».

▼ اخبار

رسانه و گفتگو با ایران؛ تنها اهرم‌های آمریکا برای باقی ماندن در عراق

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در مقاله‌ای به دولت بایدن توصیه می‌کند در جهت ایجاد نوعی از موازنه نیروها با ایران در عراق حرکت کند. نویسنده معتقد است علی‌رغم کمک‌های مالی بالای آمریکا در طول اشغال، پس از آن و طی مبارزه با داعش، عراق در آستانه فروپاشی سیاسی و اقتصادی است و این نشان می‌دهد مسئله نه کمبود منابع، بلکه تکثر و تضاد اهداف بازیگران سیاسی به‌ویژه تقابل آمریکا با ایران است. در این مقاله سه اقدام برای برقراری موازنه در برابر ایران پیشنهاد می‌کند: 1- کاهش تدریجی نیروهای نظامی آمریکایی در عراق و تقلیل نقش بخش اندکی از آن‌ها به عنوان مشاور نیروهای امنیتی عراق. درعین‌حال که نباید حضور آمریکایی‌ها به صفر رسیده و فضا در اختیار ایران قرار بگیرد. 2- تبیین رسانه‌ای برای اقناع مردم عراق به اینکه کمک‌های آمریکا به این کشور صرفاً نظامی نبوده و کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه زیادی انجام شده است. به اعتقاد نویسنده نیاز است که آمریکا به اصلاح چهره خود در میان افکار عمومی عراق بپردازد. 3- افزایش بازدارندگی نظامی در برابر حملات گروه‌های نزدیک به ایران در عین گفتگو با ایران جهت پذیرش متقابل منافع یکدیگر در عراق پس از بازگشت آمریکا به برجام. توصیه این اندیشکده را می‌توان تقویت روش‌ها و تاکتیک‌های نرم‌افزاری مانند دیپلماسی، رسانه‌ها و گفتگو با نخبگان سیاسی عراق هم‌زمان با حفظ رویکرد سخت‌افزاری مانند بازدارندگی نظامی دانست. به تعبیر دیگر، به توصیه شورای آتلانتیک، آمریکا باید همه گزینه‌ها را علیه ایران در عراق مدنظر داشته باشد.

روابطی که به دلارهای نفتی بند است

عربستان از چندین دهۀ پیش با دلارهای نفتی، استقلال سیاسی برخی از کشورها را خریده است ولی بن سلمان این سیاست را کنار گذاشته است؛ زیرا معتقد است کشورهایی که پول عربستان را دریافت می‌کنند باید کاملاً تابع ریاض باشند. بن سلمان این سیاست (تابعیت کامل از عربستان یا محرومیت از دلارهای نفتی) را در قبال پاکستان در پیش گرفته است که علل این امر می‌تواند مخالفت اسلام‌آباد با تبدیل ارتش پاکستان به مزدوران بن سلمان برای جنگیدن با ملت یمن یا مخالفتش با مشارکت در ائتلاف «ناتوی عربی ضد ایران» یا مخالفتش با کنفرانس سال 2019 کشورهای اسلامی در مالزی یا عدم حمایتش از عربستان در محاصره قطر باشد. در همین راستا، بن سلمان خود را به هند نزدیک کرد و از دیدگاه دولت این کشور درباره منطقه کشمیر حمایت کرد و برخلاف درخواست پاکستان، کنفرانسی را در سازمان همکاری اسلامی برای محکومیت لغو ماده 370 قانون اساسی هند (محرومیت جامو و کشمیر از حق خودمختاری) تشکیل نداد و به جای آن، قراردادی 15 میلیارد دلاری را با هند بست و هم‌اکنون از پاکستانِ گرفتار بحران اقتصادی می‌خواهد که قرض 3 میلیارد دلاری عربستان را پس دهد. عمران خان نیز از پکن درخواست قرض کرد تا نشان دهد که اسلام‌آباد حاکمیت و استقلال خود را به 3 میلیارد دلار سعودی نمی‌فروشد. بن سلمان طی دوره ولیعهدی خویش، خود را به رژیم اشغالگر صهیونیستی نزدیک کرد تا این رژیم را جایگزین پاکستان کند و این در حالی است که پاکستان ارتش عربستان را آموزش می‌دهد و نیروهایی در داخل عربستان دارد که به حفاظت از امنیت عمومی و حفاظت از شاهزادگان سعودی می‌پردازند.

دعوای حقوقی حقوقدان با شورای نگهبان

«هادی طحان‌نظیف»، حقوقدان شورای نگهبان در واکنش به صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور گفت: «قرائت روحانی از نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی، مربوط به ۳۱ سال قبل است. قانون اساسی، ۳۱ سال است که تغییر کرده. روحانی گفته که طبق قانون، مسئولیت اجرای قانون اساسی با رئیس‎جمهور است، اما تفسیر شورای نگهبان این نیست». دکتر روحانی در نشست حقوق اساسی و شهروندی که دیروز برگزار شد، گفت: «اصل ۱۱۳ قانون اساسی می‌گوید که بعد از رهبری، رئیس‌جمهور بالاترین مقام کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس‌جمهور است؛ اما تفسیر شورای نگهبان این نیست، البته از سال ۹۱ به بعد این نظر را دارند. شورای نگهبان با توجه به هر دوره‌ای تفسیر متفاوتی از این قانون دارد».

▼ اخبار کوتاه

ادعای خبرگزاری دولت تکذیب شد/ رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با «انتخاب» و در پاسخ به این سؤال که «اخیراً مطرح شد که شهید فخری زاده در مذاکرات هسته‌ای برجام حضور فعالی داشتند»، گفت: «نه؛ شهید فخری‌زاده در مذاکرات برجام حضور نداشتند؛ اما اگر گاهی نیاز بود با ایشان مشورت می‌شد. بخشی از کارهای ایشان پدافند هسته‌ای است. پدافند هسته‌ای هم کل کشور را در بر می‌گیرد. وقتی روی مسائل فنی-حقوقی هسته‌ای صحبت می‌شود مسائل پدافند هسته‌ای هم لاجرم در زمره این‌گونه امور مطرح می‌شود ولی ایشان عضو مذاکره‌کننده برجام نبودند».

جریمه روزنامه کویتی به دليل اهانت به ايران/ دادگاهي در کويت، روزنامه السياسه اين کشور را به دليل اهانت به ايران ۶۰۰۰ دينار کويتي جريمه کرد. در حکم‌ این ‌دادگاه آمده است: «موضوعاتي که در اين روزنامه منتشر شده است، خارج ‌از قوانين روزنامه‌نگاری است و نبايد در روزنامه‌ها به اموري پرداخته شود که دولت مورد انتقاد قرار گيرد. موضع دولت کويت ‌در رابطه با درگیری‌های منطقه، بي‌طرفي و خویشتن‌داری است. بر اساس اين گزارش، سردبير روزنامه السياسه پیش‌ازاین نيز چندين بار در مطالبي به جمهوري اسلامي ايران و مذهب تشيع اهانت کرده است».

اعزام زائران به عتبات از سر گرفته می‌شود/ حجت‌الاسلام «صحبت‌الله رحمانی» معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد: «به دستور رئیس سازمان حج و زیارت، هماهنگی با مجموعه‌های مرتبط با حوزه حج و زیارت در عراق و سوریه در حال پیگیری است تا در صورت موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعزام محدود زائران ایرانی در قالب کاروان‌های زیارتی آغاز شود».

رزمایش مشترک با گاو شیرده/ نیروی هوایی و دریایی عربستان، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی و همچنین نیروی هوایی آمریکا روز ۱۷ و ۱۸ دسامبر (۲۷ و ۲۸ آذر) رزمایش مشترکی را برای شبیه‌سازی جنگ در سطح دریا برگزار کردند.

احکام سیاسی (سؤال 106): حکم شرعی بزرگنمایی نقاط ضعف جریان سیاسی رقیب و ندیدن محاسن احتمالی او – که از اصول حرفه­ای رسانه­ای می­باشد- چیست؟ پاسخ: پرهیز از هرگونه تخریب رقبا و مراعات حرمت آنان امری لازم و پسندیده است و باید در نقدهای مختلف، افراد همواره از موضع انصاف و جامع‌نگری وارد شده، از ورود به مباحثی که حتی شائبه تخریب را به همراه دارد، پرهیز نمایند: «همه توجه داشته باشند که تخریب نکنند. این تخریب و این حرف زدن­ها و اهانت کردن­ها، نه حجیت دارد برای مستمعان و نه جایز است؛ به خاطر اینکه فضا را خراب می­کند. (18/7/85)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات